Gå til innhold

Ateister feirer en mann som de ikke tror på


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Det får de også. Ingen tvinger dem til å tro. Men de bør likevel høre evangeliet og oppleve stemninga i kirka. Ingen har vondt av litt religionsforståelse. Nå kommer du sikkert med at de bør inn i moskeer og synagoger og templer også, men det er våseri. Norge er som sagt et kristent land og vi bør kjenne den kristne kulturarven og religionen bedre enn de andre.

 

Nei, ingen BØR "høre" det du oppfatter som sannhet, men hvis du utviser et minimum av ydmykhet, så kan vi gjerne prate litt om dine utfordringer.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen synes denne tråden i utgangspunktet var "baiting". At trådstarter setter opp en stråmann er klart, men nå ble det en halvveis brukandes diskusjon ut av det i alle fall. Så vi lar den fortsette.

 

I hvertfall så lenge ikke trådstarter gjør det til en tråd om "ord og uttrykk jeg ikke har hørt før." Den slags bringer tråden ut på viddene. Om dere lurer på et uttrykk så send hverandre en PM, eller ta det opp i Språk-kategorien.

 

Og jeg ber trådstarter også om å endre emnetittelen, dette er ikke en tråd hvor man ønsker hverandre god jul men hvor man diskuterer ateisters motiver for å feire jul.

 

Denne posten skal ikke kommenteres her i tråden, send meg gjerne en PM om dere har kommentarer eller spørsmål.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Norge er et kristent land bygd på et kristent verdisyn. Det er viktig at ungene får høre evangeliet.

 

Kristent eller ikke, barna bør uansett få lov å velge det de skal tro på.

 

Det får de også. Ingen tvinger dem til å tro. Men de bør likevel høre evangeliet og oppleve stemninga i kirka. Ingen har vondt av litt religionsforståelse. Nå kommer du sikkert med at de bør inn i moskeer og synagoger og templer også, men det er våseri. Norge er som sagt et kristent land og vi bør kjenne den kristne kulturarven og religionen bedre enn de andre.

 

Tingen er at barn er lett påvirkelige, og bare det å sende dem i kirken en gang i året kan være med å vippe dem over til å bli kristen, mens hvis de får velge selv, kan de bli ateisk, buddhist, hinduist, eller mormon for den slags skyld.

 

Vil virkelig Gud at vi skal tvinge "alle" til å tro på ham? I følge bibelen har vel alle mennesker fått fri vilje. Hva skal vi med fri vilje, når vi ikke engang får lov til å tro på det vi vil. Det blir jo på mange måter en mild verisjon av "tro, eller bli drept"

 

Nei, det er dette Gud IKKE vil. Han vil at i skal velge selv. Men for å velge kristendommen, må man kjenne til den. Dette er du sikkert enig i. Få steder forkynnes det vakre juleevangeliet bedre enn i en stemningsfylt og julepyntet kirke.

Du får jo kun en side av saken i kirken. Satser på at et barn lærer mer av KRL/kristendom/religion/livssyn eller hva faget heter idag iløpet av et år, enn 20 min i kirka med en gjøk som sier koko.

Lenke til kommentar
Norge er et kristent land.

Jeg skulle ønske vi var et livssynsnøytralt land, men skitt au.

Menneskerettighetene er vel ikke så viktige når det gjelder livssyn.

 

Er det greit med muslimske land og at barn blir indoktrinert islam fra ung alder, når det er ålreit for nordmenn å bli indoktrinert med kristendommen?

 

Er det virkelig greit at alle barn i hele verden blir lært opp til å tro på religioner som alle sier at alle andre religioner fører til lidelse og evig tortur og at deres religion er den ene rette?

 

Alle og enhver må se paradokset i at Ali, Ola, Isak og Chan alle blir indoktrinert med den samme propagandaen fra forskjellige maskineri.

Ali blir muslim.

Ola blir kristen.

Isak blir jøde.

Chan blir hinduist.

 

Ikke fordi de hadde noe valg, men fordi de stolte på sine foreldre.

La oss si tredje verdenskrig brøt ut, og alle barna ble omplassert.

Ali ble adoptert av Israelere i ung alder, Ola ble sendt til India, Isak ble sendt til USA og Chan ble adoptert av en iransk familie.

 

Ali blir jøde.

Ola blir hinduist.

Isak blir kristen.

Chan blir muslim.

 

Erstatt så hvilken som helst av disse med deg selv før du fylte ett år, og tenk deg det faktum at du ville forsvart en annen religion like hardt som du forsvarer kristendommen dersom du ble adoptert eller hadde andre foreldre i ett annet land.

 

Legg til en ateist.

Han tror ikke.

Han blir ikke kristen hos kristne foreldre.

Han blir ikke muslim hos muslimske foreldre.

Han bli ikke hinduist hos hinduistiske foreldre.

Han blir ikke jøde hos jødiske foreldre.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Norge er et kristent land bygd på et kristent verdisyn. Det er viktig at ungene får høre evangeliet.

 

Kristent eller ikke, barna bør uansett få lov å velge det de skal tro på.

 

Det får de også. Ingen tvinger dem til å tro. Men de bør likevel høre evangeliet og oppleve stemninga i kirka. Ingen har vondt av litt religionsforståelse. Nå kommer du sikkert med at de bør inn i moskeer og synagoger og templer også, men det er våseri. Norge er som sagt et kristent land og vi bør kjenne den kristne kulturarven og religionen bedre enn de andre.

 

Tingen er at barn er lett påvirkelige, og bare det å sende dem i kirken en gang i året kan være med å vippe dem over til å bli kristen, mens hvis de får velge selv, kan de bli ateisk, buddhist, hinduist, eller mormon for den slags skyld.

 

Vil virkelig Gud at vi skal tvinge "alle" til å tro på ham? I følge bibelen har vel alle mennesker fått fri vilje. Hva skal vi med fri vilje, når vi ikke engang får lov til å tro på det vi vil. Det blir jo på mange måter en mild verisjon av "tro, eller bli drept"

 

Nei, det er dette Gud IKKE vil. Han vil at i skal velge selv. Men for å velge kristendommen, må man kjenne til den. Dette er du sikkert enig i. Få steder forkynnes det vakre juleevangeliet bedre enn i en stemningsfylt og julepyntet kirke.

Du får jo kun en side av saken i kirken. Satser på at et barn lærer mer av KRL/kristendom/religion/livssyn eller hva faget heter idag iløpet av et år, enn 20 min i kirka med en gjøk som sier koko.

 

Ja, det bør også innføres mer tid til religionsundervisning i skolen. Jeg er helt enig med deg der. Og kanskje trenger ikke alle klasser besøke kirka - hvorfor ikke tenne noen lys og få læreren til å lese juleevangeliet?

 

På videregående skole er det kun 2 timer religion i uka. Når alle de andre religionene skal ha sin del av kaka, blir det ikke store stykket igjen til kristendommen. Samtidig er 10 timer matte og fysikk. Når man ser hvor dårlig det står til med norsk mattekunnskap, er det ikke det minste rart avkristningen er et faktum.

Lenke til kommentar

Men kanskje på tide å se at religion ikke har like stor innvirkning på folk sin hverdag idag iforhold til tidligere perioder i historien. Det er 4 historietimer i uka som skal ta historien opptill 1850 eller noe i 2. og fra 1850-idag i 3. Religion er en del av historien og bør inngå under det faget.

 

Er forresten 3 timer religion på VGS. Og om du spør meg så har vitenskapelige forklaringer gått forbi kristendommen i logikk.

Lenke til kommentar

Ta vare på norsk kulturarv? Hvorfor er det så sabla viktig? Norge kommer ikke videre uten paradigmeskifter, og om du tror at det vi feirer som jul i dag i det heletatt ligner på den julen som ble feiret for 200 år siden, eller 100 år siden, eller til og med knappe 50 år siden, så tar du skammelig feil. Kulturen er i stadig endring, og det er sunt for samfunnet at den gjør det. Å tviholde på en "kulturarv" bare fordi det er vår historie er jo rett og slett tvang. Spesielt med tanke på hvordan kristendommen har -blitt- en del av norsk kulturarv - nettopp via tvang! Hvorfor beholder vi ikke den skikkelige norske kulturarven, den norrøne tro?

 

Om en skal forsvare det å bli tvunget i kirken, og samtidig påstå at man IKKE skal dra i moskeen eller synagogen - det vitner mer om at du vil tviholde på tvangen om kristen lære - nettopp fordi du vet at en slik påvirkning er det som må til for at kristendommen skal bestå.

Lenke til kommentar
Selv om det jo er litt vittig at dere feirer fødselen til et barn dere ikke tror eksisterte. Måtte kjøpepresset og materialismen bli satt i skyggen av god mat, hyggelig familiesamvær og budskapet om nestekjærlighet og likeverd.

 

Edit: Gandalf ba meg endre tittel. Jeg vil likevel ønske alle ateister og kristne god jul.

 

Sikker på at det ikke er Mithra du tenker på?

Det er shâchath at kristne faktisk feirer midtvintersblot

 

Det er ingenting som er som en god gammel blasfemist joulefeiring for å hylle Herrens store fiende, utfordrer og motpol.

http://www.mensviventer.no/mvv39/religionsblanding.htm

 

Forøvrig er joulen høytid for brudd på dødssyndene da hele nasjonen bedriver frotseri og dytter i seg feit julemat med de griske labbene sine.

Barn hyler av misunnelse og begjær når de ser at vennene deres har fått noe flottere enn dem selv. Latskapen er det heller ikke noe å si på, da de fleste ligger utslått på sofaen etter en kraftig julemiddag og burper ribbe og akevit.

Blasfemien blir da fullbyrdet, da de vantroe kristne med hovmot velger oppsøke kirken på julaften for å hylle sin avgud i guds hus...

 

NB: du blander også sammen Jul med kristmesse...

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vanskelig å få i gang en god debatt når trådstarter ikke har noe annet enn ren løgn og misjonering å fare med.

 

Jeg har mest problemer med misjoneringsbiten ...?! Har en kollega som har dette fokuset, og jeg får frysninger på ryggen, når jeg tenker over implikasjoner som det ståstedet fra hans side, gir oss som likeverdige kollegaer, med en felles oppgave, mht. muligheter til å sammen bevege oss i forståelsen fremover, og da til måloppnåelse, som er å hjelpe "de som ligger i grøfta" ...?!

:)

Lenke til kommentar
Selv om det jo er litt vittig at dere feirer fødselen til et barn dere ikke tror eksisterte. Måtte kjøpepresset og materialismen bli satt i skyggen av god mat, hyggelig familiesamvær og budskapet om nestekjærlighet og likeverd.

 

Edit: Gandalf ba meg endre tittel. Jeg vil likevel ønske alle ateister og kristne god jul.

Jeg feirer ikke jul pga kvitekrist. Men fordi sola snur.

Lenke til kommentar
Ja, det bør også innføres mer tid til religionsundervisning i skolen. Jeg er helt enig med deg der. Og kanskje trenger ikke alle klasser besøke kirka - hvorfor ikke tenne noen lys og få læreren til å lese juleevangeliet?

 

På videregående skole er det kun 2 timer religion i uka. Når alle de andre religionene skal ha sin del av kaka, blir det ikke store stykket igjen til kristendommen. Samtidig er 10 timer matte og fysikk. Når man ser hvor dårlig det står til med norsk mattekunnskap, er det ikke det minste rart avkristningen er et faktum.

Det er mere enn nok religionsundervisning på skolen.

Religion er noe personlig, som kan kan fint finne ut av selv, og ikke noe man ska lære på skolen.

 

Og hvorfor skal det være mere plass til kristendommen? Hva er det som gjør den mere sann enn hvilken som helst annen religion?

Lenke til kommentar
Nå er skolen en gang slik at man får anmerkning om man ikke følger ordre. Slik er det også i militæret. Lydighet må til for å få skikk på den oppvoksende generasjon. Å nekte å bli med i kirka er ikke annerledes enn å nekte å bli med i gymen.

 

Jula handler om juleevangeliet, ikke lokalpolitikk. Snakk om usaklig innlegg.

Blir man tvingt med i kirka gjennom hele skoletiden, blir du jo tilnermet tvunget til å tro på gud og jesus og alt dette tullet. I gymmen løper du...

 

Og hvordan kan du snakke på vegne av hele befolkningen, og si at jula handler om juleevangeliet?

Det gjør den da så absolutt ikke for meg.

 

 

Hvorfor kan ikke innlegg etterhverandre slåes sammen?

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kjære V-by. Det kan jo hende at du er ung, og at de du diskuterer med ikke er. Så da kan det hende at dere ikke" treffes" i fokuset, og det synes jeg er grunnleggende for ståelse.

:)

Lenke til kommentar

Jeg er ateist, og dette blir for dumt. Feirer vi en mann vi ikke tror på? Jesus Kristus ble ikke født 24. desember uansett, han ble født i Mars. (løst basert på Tormods løse prat i Kristoffer Schaus "De syv døddsyndene", men dette er faktisk påvist). Så feirer familien min ikke jul på grunn av Jesus, vi feirer ham ikke, men uansett hvor jævlig dette høres ut, utnytter situasjonen til vårt eget beste, for å ha noe å feire. Det står en stråkone i toppen av treet, og vi pynter med nisser og ingen engler. Julen kan man feire hvordan man vil, I rest my case. Hvor vittig er det at ateister feirer en mann de ikke tror på? Spør du meg, utrolig vittig. Jeg feirer uansett ikke en mann jeg ikke tror på.

Lenke til kommentar
Ja, det bør også innføres mer tid til religionsundervisning i skolen. Jeg er helt enig med deg der. Og kanskje trenger ikke alle klasser besøke kirka - hvorfor ikke tenne noen lys og få læreren til å lese juleevangeliet?

 

På videregående skole er det kun 2 timer religion i uka. Når alle de andre religionene skal ha sin del av kaka, blir det ikke store stykket igjen til kristendommen. Samtidig er 10 timer matte og fysikk. Når man ser hvor dårlig det står til med norsk mattekunnskap, er det ikke det minste rart avkristningen er et faktum.

Vet ikke hvordan det er med yrkesfag osv, men på allmenn/studiespesialisering er KRL-faget "avskaffet", og å gå i kirken med skolen ved avslutninger osv er ulovlig. =D

 

Det med at det blir lite tid til kristendommen i KRL-faget er forresten pisspreik. KRL-boka mi på ungdomsskolen var 2/4 kristendom, 1/4 generell livssyn osv, og 1/4 jødedommen/hinduisme/shikisme/islam osv. KRL-faget er TRAGISK, og nordmenn er fortsatt på grensen til totalt uvitende om andre religioner enn kristendom. Enten så burde det avskaffes, eller så burde kristendommen fått like mye fokus som de andre verdensreligionene, og mindre religioner/livssyn burde komme inn. Jeg ble faktisk lært at så og si alle fordommene mot satanisme var sanne, og ble på grensen til hengt ut når jeg prøvde å si imot (er forresten ingen satanist, men i motsetning til de fleste andre religiøse har jeg full respekt for andre trosretninger/livssyn).

 

En liten avsporing her, beklager det, men når du først nevner KRL må jeg ut med mye av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...