Gå til innhold

Ateister feirer en mann som de ikke tror på


Anbefalte innlegg

Ateister feirer en mann som de ikke tror på er feil. Det skulle stått "Ateister feirer en mann som de vet ikke eksisterer".

 

Ikke helt sant kanskje da vi ikke er sikre på at det ikke finnes noen høyere makt (men for mitt vedkommende er bevisene mot langt større enn for...) , men min jule feiring har ikke noe som helst med jesus eller hans like å gjøre. I likhet med det en sa litt lenger opp i en post har vi også bare nisser og ingen engler på jule treet vårt,( som forøvrig er i plast da et vanlig tre ikke er forenelig med seks unger og ei katte......) og tv program som omhandler jesus eller lignende blir effektivt valgt bort enten ved å skifte kanal eller slå av tv'n. Ikke av meg, da jeg veldig skjelden ser på tv, men av ungene mine, som jeg "gudskjelov" har oppdratt til å stille kritiske spørsmål til det de opplever isteden for å tro blindt på tull og tøys. Er meget stolt av dem da de faktisk valgte å gå hjem isteden for å bli dratt inn i kirken på den siste skoledagen deres, og det på tross av hva lærerene deres truet med! (Dette er noe jeg seff kommer til å ta opp med de respektive lærerne, noen av dem svever tydeligvis i den villfarelsen at de kan true barn til å sitte å høre på noe de ikke vil høre på! Lurer på om noen av de lærerne ville syntes det var helt ok hvis jeg dro barna deres inn på et satanist møte? Ikke fordi jeg er tilhenger av det sludret heller, men for å få dem til å se hvor galt det hele blir...)

 

 

 

Så for meg og mine har ikke joulen noe med klistent budskap å gjøre, tvert i mot prøver vi å sette jorden med dens mennesker og dyr og menneskerettigheter og likeverd i høysetet hjemme hos oss isteden for eldgamle eventyr historier som i det store og hele bare har skapt splid og f**nskap på jorden. Nesten skremmende å tenke på hvor mye bedre verden ville vært hvis alle kuttet ut religion og begynte å ta vare på hverandre og jorden vi faktisk er klin avhengige av isteden! For en ting er jeg hundre prosent sikker på: Hvis ingen tror på noen gud finnes det heller ingen gud! Utallige utdøde "hedenske" guder er et glimrende bevis på det!

 

Hva trenger vi mest? Jorden eller gud? Valget skulle være enkelt........

 

Så god jul og god joul til dere alle ;)

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På videregående skole er det kun 2 timer religion i uka. Når alle de andre religionene skal ha sin del av kaka, blir det ikke store stykket igjen til kristendommen.
Feil. I følge læreplanverket for videregående opplæring (Reform 94) så utgjør det felles/allmenne faget en modul på 112 årstimer (gjennomsnittlig 3 uketimer) og inneholder følgende emner, som skal vektlegges likt:

 

- Levende ikkekristne religioner.

- Kristendommen.

- Livssyn, filosofi og etikk.

 

Altså Kristendom får cirka 1/3 av pensum. Går selv VKII og kan bekrefte at bøkene er bygd opp slik.

 

Kilde: Læreplan for religion og etikk - Udir.no

 

Samtidig er 10 timer matte og fysikk. Når man ser hvor dårlig det står til med norsk mattekunnskap, er det ikke det minste rart avkristningen er et faktum.
Hva har norsk mattekunnskap med avkristning å gjøre? Endret av Dandor
Lenke til kommentar

Julen er ein tid for å vise at man er glad i venner og slekt, kor mange trur du verkeleg sitter å tenker på jødekongen når dei åpner gavene sine?

 

Jul er bare ein tradisjon. Juletrer for eksempel har ingenting med jesus å gjere, så koffor ha dei då?(dei starta med det i tyskland trur eg :hmm: )

 

Dei feira jul før norge blei kristen og btw :)

 

Sjølv om eg er ateist så har eg ingenting imot det jesus sa, han var ein flott fyr med flotte meininger. ingenting i veien med å feire litt for han :)

Jesus var jo ein skikkeleg humanetiker som verkeleg satte religiøse teitheiter på plass :grin:

Lenke til kommentar

Det er helt klart de kristne som er hyklerne her:

 

Jeremiah 10:2-4:

2 This is what the LORD says:

"Do not learn the ways of the nations

or be terrified by signs in the sky,

though the nations are terrified by them.

 

3 For the customs of the peoples are worthless;

they cut a tree out of the forest,

and a craftsman shapes it with his chisel.

 

4 They adorn it with silver and gold;

they fasten it with hammer and nails

so it will not totter.

Lenke til kommentar
Nei, det er dette Gud IKKE vil. Han vil at i skal velge selv. Men for å velge kristendommen, må man kjenne til den. Dette er du sikkert enig i. Få steder forkynnes det vakre juleevangeliet bedre enn i en stemningsfylt og julepyntet kirke.

 

Når Gud vil at vi skal velge selv, så blir det jo ihvertfall feil at vi må gå i kirka. Du sier det er for at du må kjenne til det du skal velge mellom, isåfall må vi jo gå i moskeen, synagogen og gudshusene til alle religionene i hele verden (Også små religioner med 10 tilhengere).

Lenke til kommentar
Ja, det bør også innføres mer tid til religionsundervisning i skolen. Jeg er helt enig med deg der. Og kanskje trenger ikke alle klasser besøke kirka - hvorfor ikke tenne noen lys og få læreren til å lese juleevangeliet?

 

På videregående skole er det kun 2 timer religion i uka. Når alle de andre religionene skal ha sin del av kaka, blir det ikke store stykket igjen til kristendommen. Samtidig er 10 timer matte og fysikk. Når man ser hvor dårlig det står til med norsk mattekunnskap, er det ikke det minste rart avkristningen er et faktum.

 

Hvofor skal du absolutt ha med juleevangeliet? Kan man ikke bare ha en koselig sistedag på skolen?

 

Desuten har man ikke ti timer med matte og fysikk, matte har man 5 timer i 1. klasse og man trenger ikke å ha mer enn 3 timer i 2. (0 i 3.). Fysikk er helt valgfritt. Om man trenger mer religionsundervisning vet jeg ikke, men jeg tror man trenger et mer nøytralt fag (selv om jeg ikke vet hvordan det er i vgs).

Lenke til kommentar

Om noen velger å feire jul pga Jesus eller fordi de rett å slett vil kose seg spiller for meg ingen rolle. Om jeg så syntes at det er dumt å feire jul selv om man ikke er kristen så kan jeg faktisk ikke gjøre en dritt med det. Det er ikke opp til meg å bestemme hva folk skal eller ikke skal gjøre 24 desember.

 

Vist man syntes det viktigeste i julen er religion og det som følger med det så gjør man det. Så må man klare å drite i hva andre gjør og respektere at ikke alle har samme syn som deg selv. Hvorfor bruke energi på noe du ikke har noe kontroll over? Jeg føler ikke min juleopplevelse minker i verdi om noen andre feier julen på en annen måte enn meg selv. Det er jo hva du gjør det til selv som er greien, ikke hva alle andre gjør.

Lenke til kommentar

Om noen velger å feire jul pga Jesus eller fordi de rett å slett vil kose seg spiller for meg ingen rolle. Om jeg så syntes at det er dumt å feire jul selv om man ikke er kristen så kan jeg faktisk ikke gjøre en dritt med det. Det er ikke opp til meg å bestemme hva folk skal eller ikke skal gjøre 24 desember.

 

Hva mener du?

Hva har julen med kristen å gjøre?

 

Ingen, absolutt ingen, som har studert temaet, tror at Jesus ble født i desember. Datoene 24/25 desember ble feiret i hedensk religioner lenge, lenge før Jesus kom til denne verden. Det er fødselen til en sentral hedensk gud (Mithra) som ble hedret på denne tiden av året.

 

De kristne har adoptert og kristengjort en hedensk skikk og tradisjon, som var knyttet til en avgud som i oldtiden representerte Herrens store fiende, utfordrer og motpol. De kristne har gjort denne hedenske merkedagen til en representasjon eller et symbol på vår Frelser Jesus Kristus. I tillegg feirer de dagen på samme måte som israels barn feiret sin religionsblanding, med gaver, god mat, mye drikke og ved å leke.

http://www.mensviventer.no/mvv39/religionsblanding.htm

 

Forøvrig er joulen høytid for brudd på dødssyndene da hele nasjonen bedriver frotseri og dytter i seg feit julemat med de griske labbene sine.

Barn hyler av misunnelse og begjær når de ser at vennene deres har fått noe flottere enn dem selv. Latskapen er det heller ikke noe å si på, da de fleste ligger utslått på sofaen etter en kraftig julemiddag og burper ribbe og akevit.

Blasfemien blir da fullbyrdet, da de vantroe kristne med hovmot velger oppsøke kirken på julaften for å hylle sin avgud i guds hus...

 

Og hvorfor i alle dager benytter mange kristne juletre?

Jer. 10:2-4.8

”Venn deg ikke til hedningenes vei... For folkets skikker er tomhet. De feller et tre i skogen... med sølv og gull pryder de det. Med spiker og hammer fester de det, så det ikke skal falle....

 

Et pyntet tre var en hellig tradisjon i Babylon. Mange trodde det representerte livets tre. Andre religiøse tradisjoner fra andre land troddet "treet" var en forvandlet gud.

 

Vell, om du ønsker å praktisere vantro avgudsdyrking så greit for meg.

Det er ingenting som gleder meg mere enn hedenskap og blasfemi blandt de kristne :thumbup:

Lenke til kommentar
Selv om det jo er litt vittig at dere feirer fødselen til et barn dere ikke tror eksisterte. Måtte kjøpepresset og materialismen bli satt i skyggen av god mat, hyggelig familiesamvær og budskapet om nestekjærlighet og likeverd.

 

Edit: Gandalf ba meg endre tittel. Jeg vil likevel ønske alle ateister og kristne god jul.

 

Julen har ingenting med jesus å gjøre

Lenke til kommentar
Selv om det jo er litt vittig at dere feirer fødselen til et barn dere ikke tror eksisterte. Måtte kjøpepresset og materialismen bli satt i skyggen av god mat, hyggelig familiesamvær og budskapet om nestekjærlighet og likeverd.

 

Edit: Gandalf ba meg endre tittel. Jeg vil likevel ønske alle ateister og kristne god jul.

 

Julen har ingenting med jesus å gjøre

 

Kristmessen har det i hvert fall. Opprinnelig fanets det andre høytider ja...

Lenke til kommentar
Kristmessen har det i hvert fall. Opprinnelig fanets det andre høytider ja...

Er det noe galt i at jeg feirer denne høytiden sammen med min familie? Har både kristne, "tvilere" og ateister i min familie. Der det eneste som omhandler jesus er 2 engler på juletreet, en krybbe min mor laget og julevangelie på juleaften samt et par julesanger på radioen. Samtidig spiser vi juleskinke, har juletre og ungene går julebukk som alle har dype røtter i hedensk og norrøn tradisjon.

 

Julen er hva du gjør den til. Å "kreve" den har de kristne ingen rettigheter til da til og med navnet er nesten så "ukristent" som man får det. Akkurat som ingen andre kan kreve julen for seg selv heller. Julen for min del og veldig mange andre er den tiden av året man får møte de delene av familien man ellers ikke har anledning til å treffe. Julebrev blir sendt ut for at venner og familie andre plasser kan få med seg hva som har skjedd i året som har gått. Vi fant faktisk plass til en kollega av moren min denne juleaftenen som ellers ville vært alene, noe jeg tror hun satt stor pris på.

 

 

Kanskje litt sent og si men, god jul! Håper du fikk det du ville av den i år også. Noen ting er ikke så forskjellige fra dere kristne og oss hedninger vettu, selv om at det er en del fordommer og ærgjerrighet ute og går. :-)

 

EDIT: Har ikke lest resten av tråden.

Endret av eMPea
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er ikke kristen, og feirer jul med god samvittighet.

 

JULA folkens, den gamle norrøne midtvintersfeiringa, og romernes lysfest, som kristendommen så spekulativt invaderte og plutselig krevde enerett på, ja den kan man trygt feire uansett tro!

 

Som en bonus har julen tilogmed beholdt det opprinnelige hedenske navnet sitt, og fått tradisjoner som har så lite med Jesus å gjøre, at han enkelt kan fjernes fra hele feiringa.

 

Og du trenger ikke å føle deg som en hykler engang :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...