Gå til innhold

Påbyr åpne dokumentstandarder


Anbefalte innlegg

Det er bare noen små skår i den store gleden: Kravet innføres ikke før 1. januar 2009 og det offentlige får amnesti for gamle proprietære filer frem til 2014.

 

Det offentlige får altså ett år på seg til å installere f.eks OpenOffice, StarOffice eller lignende. Det er forsåvidt forståelig at det trengs litt tid for å få installert ny programvare på et veldig stort antall maskiner. Men det er litt mer skuffende at de får så mye som 5 år på seg til å kjøre eksisterende filer gjennom en konvertering til åpne formater. Det burde være en rimelig enkel sak å kjøre konverteringen automatisk på kort tid selv om det sikkert blir en del formateringsfeil. Formateringsfeil må jo uansett repareres etter konverteringen og reparasjonen kan de uansett gjøre frem mot 2014.

 

Jeg har litt problemer med å se for meg at folk som har skrevet i Word hele sitt arbeidende liv kommer til å juble av glede over å måtte bruke andre/nye programmer for å lage dokumenter.
De får bare skrive et sint brev til Microsoft :D.

Jepp, men det må nok mer til enn bare Norge og Nederland for at MS skal støtte åpne standardiserte formater på riktig måte. Hvis EU lager tilsvarende regler så ser jeg for meg at MS enten forsøker seg nok en gang på å standardisere sitt eget "åpne" format eller at de implementerer mangelfull støtte for de åpne standardiserte formatene slik de har gjort med HTML.

 

Jeg lurer også hvor det blir av MS-fansen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er gode nyheter! åper dette også kan bidra til at Microsoft implementerer ODF i office også.

 

Angående politikk debatten vil jeg skyve inn at det er stort sett bare når det er snakk om overføringer av betydlige beløper at en regjering/parti uansett side har en politikk som er fordel aktig for betalende aktør. Dette kalles korrupsjon, er ulovlig og har ingen sammenheng med kapitalisme eller liberalisme (det er faktisk ødeleggende for disse filosofiene (slik mange sosialister tror). Vidre finnes det ingen kjente bånd mellom Microsoft og noen av de partiene som sitter på stortingen (så vidt jeg vet i hvertfall). Faktisk finnes det bare et kjent tilfelle av korrupsjon i norsk politikk og det er på sosialistisk side (AP - LO forbindelsen), men det er rimelig langt unna topic uansett.

Lenke til kommentar
Jeg har litt problemer med å se for meg at folk som har skrevet i Word hele sitt arbeidende liv kommer til å juble av glede over å måtte bruke andre/nye programmer for å lage dokumenter.
Det er nå (langt) bedre at disse installerer en gratis plugin fra Sun som lar dem lese/skrive til odf i Word, enn at jeg må bli tvunget til å kjøpe et (overpriset) produkt fra et privat firma for å kunne kommuniserer med stat/kommune, en løsning som også garanterer at de aktuelle dokumenter kan benyttes senere, uavhengig av hva ms velger å støtte i sitt program.

 

Valget de her tok er emm. ubetinget positivt, noe alle burde være glade for:-)

Lenke til kommentar
Det er bare noen små skår i den store gleden: Kravet innføres ikke før 1. januar 2009 og det offentlige får amnesti for gamle proprietære filer frem til 2014.

 

Det offentlige får altså ett år på seg til å installere f.eks OpenOffice, StarOffice eller lignende. Det er forsåvidt forståelig at det trengs litt tid for å få installert ny programvare på et veldig stort antall maskiner. Men det er litt mer skuffende at de får så mye som 5 år på seg til å kjøre eksisterende filer gjennom en konvertering til åpne formater. Det burde være en rimelig enkel sak å kjøre konverteringen automatisk på kort tid selv om det sikkert blir en del formateringsfeil. Formateringsfeil må jo uansett repareres etter konverteringen og reparasjonen kan de uansett gjøre frem mot 2014.

 

Et år er faktisk relativt kort tid, ikke fordi det er vanskelig å få installert OpenOffice etc (eller MS Office plugin), men fordi "dokumenthåndteringssystemene" nesten utenlukkende bygger på MS Office, og det er her utfordringen ligger. Ikke minst i kommunesektoren ser jeg det problemet. Og det ligger ikke noe krav om å installere OpenOffice e.l. her, kravet går kun på bruk av formater. Dersom leverandørene av "dokumenthånderingssystemer" tilpasser disse for OpenOffice etc. vil nok flere velge OpenOffice etc. Men jeg vet i alle fall at noen av leverandørene har løsninger som gjør "ODF" plugin i MS Office til eneste relevante løsning. Og med prislappen på slike systemer tror jeg neppe de skiftes ut særlig fort.

 

Samtidig er det slik at mange lagrer 100 % av arkivert materiale i PDF, fordi PDF er godkjent for elektronisk arkiv (sammen med multipage tiff). Så amnestiet kunne gjerne vært gjort langt kortere i tid.

Lenke til kommentar

Som Bolson skriver er et år kort tid i denne sammenheng. Jeg kan garantere at det blir hektisk aktivitet i diverse offentlige etater hvis dokumenthåndteringssystemene skal tilpasses OpenOffice i løpet av et år.

 

På den annen side: Standardiseringsrådet som er underlagt FAD har åpnet for muligheten til at også OOXML inkluderes blant de godkjente formatene:

 

Dokumentformatet OOXML er besluttet satt under observasjon i påvente av at standarden justeres slik at den kan regnes som åpen.

 

Dette kan tyde på at de regner med at en slik justering vil komme.

Lenke til kommentar

@kjeklulf:

 

Intet pålegg om implementering av Open Office. Trolig vil enten Sun sin plugin eller pluginen på Sourceforge.net være nok. Med en viss begrensing i forhold til eldre MS Office versjoner, noe som kan gi problemer. Men uansett er det en god del arbeid som skal/må gjøres.

 

Når det gjelder OOXML, er det såvidt jeg forstår, og med betydelige muligheter for feilopplysninger, så liten vilje hos MS til å gjøre endringer i det opprinnelige forslaget at OOXML selv om den blir vedtatt i realiteten vil være nesten umulig å implementære. Det gjelder til og med i MS sin egen programvare.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det ikke er noe pålegg i forhold til bruk av programvare. Det var derfor jeg skrev "hvis dokumenthåndteringssystemene skal tilpasses..." :)

 

Når det gjelder punktet om OOXML spørs det veldig hvilken vurdering som gjøres i standardiseringsrådet. Rådet har en stor overvekt av offentlige institusjoner og det er ikke gitt at deres vurdering samsvarer med det som generelt oppfattes som "åpen standard". Jeg vil for eksempel tro at om OOXML blir ISO-godkjent kan dette være nok til at det også blir tillatt som dokumentformat, rett og slett fordi det er enkleste utvei for flertallet av rådets medlemmer.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Jeg har litt problemer med å se for meg at folk som har skrevet i Word hele sitt arbeidende liv kommer til å juble av glede over å måtte bruke andre/nye programmer for å lage dokumenter.
Det er nå (langt) bedre at disse installerer en gratis plugin fra Sun som lar dem lese/skrive til odf i Word, enn at jeg må bli tvunget til å kjøpe et (overpriset) produkt fra et privat firma for å kunne kommuniserer med stat/kommune, en løsning som også garanterer at de aktuelle dokumenter kan benyttes senere, uavhengig av hva ms velger å støtte i sitt program.

 

Valget de her tok er emm. ubetinget positivt, noe alle burde være glade for:-)

Jeg får litt inntrykk av at du tror jeg ser det som en fordel at man fortsetter å bruke word. I såfall tar du feil. Som bolson sier et par kommentarer høyere opp foreligger det ikke noe krav om å installere ny programvare, men kun at publiserte dokumenter skal være i de aktuelle formatene. Det er her jeg mener noe av problemet ligger, og det var her min kommentar rundt bytte av programmer kom fra.

Lenke til kommentar

@Saiko:

Det vil nok også medføre at offentlige organisasjoner bytter til annen programvare etter hvert. Jeg har selv mange års erfaring innen offentlig sektor, og vært prosjektleder ved flere innføringer av arkiv/dokumentsystem. I de fleste tilfellene byttet/oppgraderte vi også officepakke samtidig.

 

Men i og med at levetiden til arkivsystemer er svært lang, ofte 6 - 10 år mellom de store oppgraderingene vil nok dette ta tid. Derfor vil midlertidige løsninger som ODF plugin være viktige mellomløsninger. Uansett vil kravet om åpne formater redusere den sterke bindingen deler av offentlig sektor har hatt til MS.

 

Dette gjør at leverandørene trolig primært vil bygge inn støtte for andre Officepakker primært i nye versjoner, og gjøre tilpasning med ODF plugin i første omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...