Gå til innhold

Påbyr åpne dokumentstandarder


Anbefalte innlegg

Jeg vet godt hva Oasis er og jeg har ikke hevdet at de kan skalte og valte med ODF som de vil. Men lederskapet for OpenDocument TC er delt mellom en representant for SUN og en for IBM (Robert Weir, som bør være et kjent navn). Det er også, som tidligere nevnt, OASIS som står for alt vedlikehold av ISO 26300:2006.
Det virker på meg som om du har meget begrenset kunnskap om Oasis og hvordan strukturen er bygd opp. Alle organisasjoner har normalt en leder av praktiske årsaker, men det blir litt drøyt å dra det dit du gjør nå. Du kan jo se litt på bredden hos de relevante sammensetningene her:

http://www.oasis-open.org/who/bod.php

http://www.oasis-open.org/who/tab.php

http://www.oasis-open.org/who/staff.php

Det er vel rimelig kjent at dette betyr at IBM/SUN har det meste av kontrollen på samme måte som MS har det i ECMA.
Fordi de bidrar med folk til å gjøre jobben?
Det naive er å støtte IBM/SUN og ODF ubetinget fordi deres interesser pr. dags dato ser ut til å sammenfalle med forbrukernes interessert. Jeg sier ikke at det ikke er sammenfall, men at man skal være klar over hvem og hva man har med å gjøre. Du har jo for eksempel selv nevnt MS sin groteske historikk og bruker det som sannhetsvitne i forhold til hva du tror MS ønsker med OOXML.
Hva er det så du mener Sun og IBM kan tenkes å misbruke ODF til? Hvordan ser du for deg at de skal klare det?
Hva får deg til å tro at IBM/SUN er noe bedre? Og at ikke de også har et noe frynsete forhold til "forbrukernes beste interesser"?
Jeg mener ikke at selskaper er onde eller gode, men de har som sagt mål og strategier. Sun har tydelig demonstrert at de satser meget sterkt på en åpen linje, IBM har også i en noe mindre grad gjort det. MS på den annen side har undergravd ethvert forsøk, nå sist har de vist meget klanderverdig adferd i ISO. Jeg mener faktisk at man bør ta lærdom av slikt, og vise at slik adferd ikke bør belønnes. Jeg mener det er stor grunn til å frykte at MS ikke har til hensikt å virkelig åpne formater og standarder. Er du uenig? Jeg mener derfor at som tenkende forbruker er det naturlig å støtte ODF, og forsøke å få MS med på løpet om en felles standard for office dokumenter, er du uenig? Jeg mener det er i IBM og Sun sin egen interesse at vi har et velfungerende marked for Office applikasjoner med flere reelle aktører enn MS, er du uenig?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Debatten rundt Oasis/SUN/IBM og ECMA/MS kan vi godt spare til senere. Etterhvert som man leser på nett får man inntrykk av at den gjengse forståelsen er at Oasis Open Document TC "kontrolleres" av SUN/IBM på samme måte som ECMA "kontrolleres" av MS. Men, som sagt: det er en annen diskusjon.

 

Jeg tror ikke MS har noen vei tilbake og de har startet et løp de må fullføre. De har alt for mye å tape om OOXML ikke får den troverdigheten som er nødvendig og det tror jeg de vet selv. De kjørte et sinnsykt løp mot ISO og kuttet alle hjørner som var mulig for at ikke det skulle bli for stor forskjell i tid mellom Office 2007 og OOXML. Når de fikk seg en på trynet i ISO gikk de tilbake til tegnebordet og begynte å rette opp en del av feilene som ble påpekt. Hvis du leser blogen til Brian Jones får du en del innrømmelser i så måte.

 

Jeg har ingen grunn til å frykte OOXML. MS Office vil være en dominerende kontorpakken i ennå en del år og OOXML er noe man må forholde seg til på et eller annet vis, ihvertfall i den bransjen jeg arbeider. Det er ikke en snøballs sjans i helvete for at MS går tilbake på formatet eller at de hopper over til ODF, ikke i din eller min levetid. At man om noen år får en sammensmelting av de to formatene ser jeg ikke på som utenkelig, men det skal nok mye til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...