Lonestarr Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Skrevet 20. desember 2007 (endret) PC-spill selger dårlig. PC-spill drar ikke lenger inn like høye salgstall som før. Storspill som Crysis og Unreal tournament 3 har "bare" solgt henholdsvis 86.633 og 33.995 eksemplarer. Dette høres kanskje mye ut, men i forhold til hvor mange eksemplarer stortitlene til konsollene selger er det lite. Både Assassins creed og Call of duty 4 (til konsoll) solgte over 1 000 000 eksemplarer i samme periode. Hvorfor pc-spillene selger så dårlig er jeg ikke sikker på.. Høye systemkrav kan kanskje ha noe av skylden? Mange som ikke gidder å oppgradere PCen for å spille Crysis osv. Piratkopiering har kanskje også litt skyld? Hva vil disse lave salgstallene ha å si for PC-spill? vil utviklerene slutte å lage PC-spill? Vil PC bli nedprioritert og få langt færre gode spill? Hvorfor selger PC-spill så dårlig? Si din mening. Hvorfor skal folk laste ned spill om pcen ikke er god nok? Krever jo like mye selv om det er en kopi av fullversjonen... Jeg tenkte mer på at folk som faktisk har bra nok PC kanskje laster ned/låner+cracker spillet istede for å kjøpe det.. Hvis 30% (bare for å ta et eks. og for å få fram poenget mitt) av alle som har Crysis innstallert på PCen ikke har orginal-dvden, altså ikke har kjøpt en egen kopi av spillet vil dette bety færre solgte kopier. Jeg er av den oppfattning at piratkopiering av konsoll-spill er mindre utbredt enn blandt PC-spill. Derfor sier jeg at piratkopieringen kanskje har noe å si på hvor lyst pengegriske utviklere har til å lage spill til PCen. Endret 20. desember 2007 av mr_tambourine_man
thomanil Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 (endret) Jeg var "pc only" før, men har de siste årene svingt over på konsoll for mye av spillingen min. Ryktene om pc-spillenes død er nok overdrevet, men platformen har et par alvorlige problemer: - Kopibeskyttelse og piratkopiering. Disse går hånd i hånd, piratkopiering er enklere på pc enn konsoll. Samtidig prøver utgiverne å få bukt med det ved å bruke mer og mer "invasive" kopibeskyttelse på titlene sine - og disse gjør stort sett bare ting vanskeligere for betalende kunder. - Høyere terskel for å komme igang med spill. Jeg skal ikke si noe om kostnad fra eller til i penger, men jeg personlig (og mange andre kunder) setter vel så stor pris på kostnad i TID. Jeg har ikke lenger tid til å sitte og knote med drivere, OS-tweaking etc. Dette slipper jeg på konsollene. - Kvalitetsproblemer på pc-spill. Spesielt de siste par årene har det vært en klar tendens til "publish first, patch later". Utgiverne presser titlene ut på markedet før de er ferdig, og kunder som kjøper ved launch sitter med svarteper. Hellgate London var et nylig eksempel på dette. - Økonomisk lønnsomhet ved konsoll-utgivelser. Konsoll-markedet er langt mer lønnsomt, derfor er det ikke spesielt overraskende å se fler og fler utgivere\utviklere dreie seg fra pc til konsoll som hovedfokus. Holder med en del andre her: nisje-spill og noen helt spesifikke sjangre (MMO, RTS f.eks) vil fortsette være lønnsomme på pc. Resten kommer i økende grad til å flytte til konsoll, dog med ports (av varierende kvalitet) tilbake til pc hvis utgiveren finner det lønnsomt. Gjør dere klar til å bruke gamepad i stadig flere pc-spill.... Endret 20. desember 2007 av thomanil
oyvindhauge Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Høye priser er årsaken. Folk har valget mellom å hive 400kr ut av vinduet, eller å trykke "last ned". Folk flest er ikke dumme! Selv har jeg litt lyst å kjøpe UT 3 for å ha muligheten til å spille det på nett og hadde det kostet meg 200kr eller mindre så hadde jeg ikke nølt et sekund med å kjøpe det. 200kr er nesten gratis, mens 400kr er nesten 500kr og virker MYE dyrere(for meg ihverfall). Selv om prisen på nye Pc spill har ligget på rundt 400kr i mange år, så forestiller jeg meg at de mest sannsynlig koster 500 og jeg driter i å kjøpe dem. Senker man prisene vil salget stige eksponensielt og man vil ta "kunder" fra piratmarkedet. Gir man ut et nytt spill og prissetter det til 200kr kan man risikere å øke salget med mange 100% i forhold til en pris på 400kr. Man vil nå ut til gamere som har tynn lommebok og man vil utkonkurere konkurentene på pris. Dette er selvsagt gitt at det er et spill med en del hype og at det er litt underholdende. Har også troen på spill som satser på å komme med ekstra content via større patcher. Mange patcher er et helvete for pirater som må oppdatere patchene og lete etter nye cracks. Jeg har ihvertfall "skaffet" meg 6-7spill som jeg skal teste ut i jula og har ikke gitt en krone tilbake til pc spillindustrien. har svidd av 600kr på et spill til 360, så det får holde Pc-spill er billig. Et spill til 400 gir som regel minst ti timer underholdning, mange gir 30, 40, kanskje 100 timer underholdning. Mange spill er ofte langt billigere spesielt hvis man ikke må kjøpe alt på release date, feks 59 kr for Civ 4 er billig. Hvor mye koster ikke andre fritidsaktiviteter? En tur på byen, noen turer på kino, paintball, go-cart, en middag på restaurant+++ ?? Man kan heller bruke litt tid på å bestemme seg, for å finne et spill som man vet man vil ha glede av, istedenfor å laste ned alt som finnes. Du kommer sikkert til å spille de 6-7 spillene bare kort tid før du blir lei. Når du først kjøper spill kunne du jo heller bruke 600 på pc-spill for å støtte den industrien så kunne du jo heller "stjele" et 360-spill.
Bulletus Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Men så er det jo slik at hvis du er ivrig på å ha like bra grafikk som konsoll, og kjøper et PC som greier dette, endrer dette seg om svært få år. Før du vet ordet av det må du oppgradere igjen. Dette er mer eller mindre en myte blitt . Hardwaren har tatt igjen grafikken på spilla og leder med et godt forsprang,Crysis er vel unntaket.
Bulletus Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Som andre har sagt så er enkelte spill best på pc og andre best på konsoll. Jeg håper og tror at PC spill vil overleve , en konsoll har jo klare begrensninger.Mange spillutiklere nekter jo å lage spill på konsoll fordi det ikke utfyller deres ambisjoner. Og hvorfor svartmale situasjonen ; PC leder jo i salget hvis man sammenligner med de forskjellige konsollene. Et lite sidespor : Bioshock var et av de spilla jeg kunne føle var laget best for konsoll , jeg spillte det på pc og likte IKKE "konsollfølelsen.
-sparks- Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 om bioshock: jeg syntes den "pausen" som blir tatt når du skifter våpen på konsoll ødelegger mye av spillflyten, så hvordan du kan syntes det skjønner ikke jeg. PC har altså realtime-weapon-change, akkurat som ps3
Jaudu Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Tenker at Pc spilla selger dårlig fordi folk bare får lasta ned nesten alle slags spill nå for tida :S ingen som vil bruke penger på spill til pc, når de kan laste de ned. Og Folk flest har jo PS3 eller Xbox 360 eller ett eller annet, så de kjøper spill til de istedet
SPiLL Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 (endret) Jeg elsket konsollene før, men har nå hoppet over til PC. Grunnen jeg valgte konsoller før var at det er enkelt og greit. Man stapper inn i en DVD i spilleren, lener seg tilbake i sofaen og styrer alt sammen fra en liten kontroller en har i hånden. Men etter en tid var det enkle litt for enkelt. Jeg ville ha mus og tastatur. Da jeg bestemte meg for å skaffe en PC ville jeg fortsatt ha den luksusen med å lene meg tilbake i sofaen, ville ikke sitte på en stol og PC pult. Siden jeg har konsoller og TV så ville jeg ha PC på samme sted. Kjøpte først en stasjonær PC jeg satte ved siden av TV og konsollene, men ville ha noe mere mobilt så jeg solgte den og skaffet meg en av de råeste bærbare en får i dag på markedet. Har nesten ikke rørt konsollene etter jeg fikk den i hus. Alt jeg trenger har jeg på fanget, eller koblet den opp til plasmaen med HDMI i stua. Konsoller er bra, men PC er noe eget. Etter mange år som konsoll spiller, er jeg glad for at jeg spiller på PC. Så kommer jo Duke Endret 21. desember 2007 av VistaGames
Shifty Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 (endret) PC-spill selger dårlig. PC-spill drar ikke lenger inn like høye salgstall som før. Storspill som Crysis og Unreal tournament 3 har "bare" solgt henholdsvis 86.633 og 33.995 eksemplarer. Dette høres kanskje mye ut, men i forhold til hvor mange eksemplarer stortitlene til konsollene selger er det lite. Både Assassins creed og Call of duty 4 (til konsoll) solgte over 1 000 000 eksemplarer i samme periode. Hvorfor pc-spillene selger så dårlig er jeg ikke sikker på.. Høye systemkrav kan kanskje ha noe av skylden? Mange som ikke gidder å oppgradere PCen for å spille Crysis osv. Piratkopiering har kanskje også litt skyld? Hva vil disse lave salgstallene ha å si for PC-spill? vil utviklerene slutte å lage PC-spill? Vil PC bli nedprioritert og få langt færre gode spill? Hvorfor selger PC-spill så dårlig? Si din mening. Hvordan kan du i det hele tatt lage en slik topic når kanskje tidenes to beste PC-spill måneder var oktober/november? Endret 21. desember 2007 av Shifty
Lonestarr Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Skrevet 21. desember 2007 PC-spill selger dårlig. PC-spill drar ikke lenger inn like høye salgstall som før. Storspill som Crysis og Unreal tournament 3 har "bare" solgt henholdsvis 86.633 og 33.995 eksemplarer. Dette høres kanskje mye ut, men i forhold til hvor mange eksemplarer stortitlene til konsollene selger er det lite. Både Assassins creed og Call of duty 4 (til konsoll) solgte over 1 000 000 eksemplarer i samme periode. Hvorfor pc-spillene selger så dårlig er jeg ikke sikker på.. Høye systemkrav kan kanskje ha noe av skylden? Mange som ikke gidder å oppgradere PCen for å spille Crysis osv. Piratkopiering har kanskje også litt skyld? Hva vil disse lave salgstallene ha å si for PC-spill? vil utviklerene slutte å lage PC-spill? Vil PC bli nedprioritert og få langt færre gode spill? Hvorfor selger PC-spill så dårlig? Si din mening. Hvordan kan du i det hele tatt lage en slik topic når kanskje tidenes to beste PC-spill måneder var oktober/november? Leste en artikkel der det sto at PC hadde veldig lave salgstall i forhold til konsollene.. Lagde en slik topic for å høre hva andre har å si om saken.
Avean Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Kommer aldri til å skje, RPG og FPS spill er og blir evig dominerende med mus og tastatur. Greitnok PS3 takler mus på fps spill men problemet er at fps spill kan ikke spilles på store skjermer, altfor stort fokusområde. Dessuten tviler jeg eSport noengang blir suksess på konsoll av åpenbare grunner.
petnor Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Jeg tror ikke pc spill tar slutt, men det er kanskje fordi det er lettere å spille på PS3 eller XBOX 360 eller andre spille konsoler! Ikke bare at det er lettere men det lagger ikke og har bedere grafikk. Nå kan man også spille multiplayer!
Rudde Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 PC spill? det gjelder jo ikke bare PC spill.. Det er jo piratkopiering innenfor spillkonsoll også... (EKSTREMT på PSP) På spillkonsoll er det jo tom lettere å komme seg Online med spillet.. BTW jeg er en kjøper!!
Crossfire Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 (endret) Jeg tror ikke pc spill tar slutt, men det er kanskje fordi det er lettere å spille på PS3 eller XBOX 360 eller andre spille konsoler!Ikke bare at det er lettere men det lagger ikke og har bedere grafikk. Nå kan man også spille multiplayer! For å kvelurere litt så er det faktisk lettere å spille på pc (mtp kontroller osv) men lettere å komme i gang på konsoll. Dessuten er det ikke noe argument at det ikke lagger (regner med du mener hakker) eller har bedre grafikk, på begge deler er pc bedre når du har en bra nok pc. At det dermed er dyrere enn konsoll derimot er riktig, men det er et annet argument. Og multiplayer er fortsatt mye bedre på pc (flere kan spille sammen, dedikerte servere, kan chatte ved å skrive osv). Endret 21. desember 2007 av Crossfire
TimmyTheRapboy Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Konsollene vil sannsynligvis dra ifra på FPS spill og arcade spill slik det ser ut nå. Det er akkurat dette jeg er livredd! Ingen ting som slaar mus og tastatur i en heftig gunfigth. Jeg er helt enig.. jeg fikser ikke FPS på konsoll. /sign
Mazeking Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Mye å ta tak i her. For det første hardwaren har blitt mer avansert både på Pc og konsoll. Det har gjort at utviklingskostnadene er veldig høye for å kunne gi ut et spill. Et spill er for utviklerne dessverre kan man si business. Det betyar at de selvfølgelig er interessert i å tjene mest mulig penger på det de lager. Jeg synes det er rart at et spill som farcry har solgt såpass lite. Tenk på hva Halo3 solgte og hva GTA serien kommer til å selge når den kommer etter jul en gang. Som flere påpeker så tror jeg en del store dyre titler heller kommer på konsoll enn på PC fordi utviklerne rett og slett må få igjen pengene sine for å ha råde til mat og husleie som alle andre. På konsollsiden derimot tror jeg vi kommer til å se en utvikling der man får mer fleksibilitet i forhold til mods etc. Siden utviklingskostandene begynner å bli såpass høye så kjøper mange utviklere tilgang til Unreal engine og andre engines da det blir for dyrt å utvikle selv. Tipper det kommer mye plugins og standarder rundt dette etterhvert slik at det blir "lett" å utvikle og å lage mods til spill. Til Unreal3 på ps3 finnes det allerde brukerlagede mods. Jeg har selv spilt mye konsoll og pc og må vel som alle andre være enig i at fps spesielt i online matcher er bedre med mus og tastatur. Spill som Gears Of War og GTA serien funker jo helt utmerket på konsoll som singeplayer. Strategispill og rollespill derimto blir litt klønete på konsoll. Har selv spilt morrowind på pc og oblivion på xbox. Microsoft har jo lansert XNA til xbox som jeg ikker har detaljkunnskaper om, men det skal gjøre det lett for folk å utvikle egne spill. Tror også vi i framtiden vil se mye smart utvikling på de "frie" platformene dvs linux. Man skal kasnkje ikke se bort fra at det kommer mye alternative spill her spesielt på rollespill/strategi fronten der gameplay er viktigere enn shaders og AA.
Gormers Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 (endret) Når det gjelder fps: Min personlige mening er faktisk annerledes enn de fleste her når det gjelder fps: Jeg vokste bokstavelig talt opp med en av de tre PCene kjæresten til søstera mi hadde stående (sto dog å spilte mario64 med en ødelagt kontroll i en eller annen butikk i timevis), og det var her jeg først lærte meg å spille spill som man faktisk måtte bruke musa og tastaturet samtidig. Nå har jeg gått over til konsoll, og jeg foretrekker faktisk litt gameplayet til typiske konsoll fps nå enn PC. For eksempel i halo synes jeg det mye kjekkere å ha quick button for granat, å slå, og for å ta fram våpen, istedenfor å måtte bytte med for eksempel tallknappene på tastaturet. Jeg synes det gir en fantastisk flyt (har runnet flere fps spill på PC lett, så ikke si at det ikke er fordi at jeg ikke mestret det). Hva så om det er litt autoaim? Men jeg er helt enig i at strategispill og vestlige RPGspill passer mye bedre til PC. Endret 21. desember 2007 av gormers
XE800 Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 (endret) At det dermed er dyrere enn konsoll derimot er riktig, men det er et annet argument. Så veldig mye dyrere er det vel knapt. Hvis vi tar det for gitt at man oppgraderer PC-en sin annethvert år (det må isåfall være pga dårlig planlegging), og at man i løpet av de to årene kjøper totalt 10-20 fullpris-spill (neppe uvanlig) så har man tjent inn 2000-4000 bare på spillprisene (fullpris PC=399, konsoll=599). Endret 21. desember 2007 av XE800
Sniken_123 Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Hvor mange her har mer enn 100 spill til sin PC? Ikke jeg. Jeg har ganske så nermt ivertfall
Keylar Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Jeg vil tro at det vil bli lagt mer vekt på multiplayer delen på pc fremover, slik at hvis man vil få glede av hele spillet må man kjøpe det og registrere en konto online slik som med CoD4 MP f.eks. Tror aldri PC spill kommer til å dø ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå