Gå til innhold

Microsoft slår tilbake


Anbefalte innlegg

Den som produserer og distribuerer en CD med operativsystem må da vel kunne legge ved en nettleser? Eller er det slik at man er nødt til å legge ved alle nettlesere som finnes? Hva er så spesiellt med Opera. Jeg leste bare første siden og skummet igjennom resten, men dette virker som en tøysete diskusjon.

... Problemet er at vanlige folk bare bruker nettleseren som følger med operativsystemet. Uansett om den er aldri så dårlig ... andre aktører enn de som lager operativsystemet må få bestemme hvilken nettleser som skal følge med. Gjerne i fom av at nettleserprodusentene betaler leverandørene å selge den med sin nettleser ...

Rent hypotetisk eksempel: Dersom jeg produserer en PC kan jeg vel selge den med Opera som nettleser, Eudora som e-post klient og HW.no som startside. Har jeg ikke lov til å ta betalt fra Opera, Eudora og HW.no (evt. sponsorer) for denne installasjons tjenesten? Spiller det noen rolle hvilket operativ system som følger med da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rent hypotetisk eksempel: Dersom jeg produserer en PC kan jeg vel selge den med Opera som nettleser, Eudora som e-post klient og HW.no som startside. Har jeg ikke lov til å ta betalt fra Opera, Eudora og HW.no (evt. sponsorer) for denne installasjons tjenesten? Spiller det noen rolle hvilket operativ system som følger med da?

Jo. Problemet er at Internet Explorer vil følge med uansett siden det ikke går ann å avinnstallere den.

Lenke til kommentar
Problemet er at vanlige folk bare bruker nettleseren som følger med operativsystemet. Uansett om den er aldri så dårlig.

...

Rent hypotetisk eksempel: Dersom jeg produserer en PC kan jeg vel selge den med Opera som nettleser, Eudora som e-post klient og HW.no som startside. Har jeg ikke lov til å ta betalt fra Opera, Eudora og HW.no (evt. sponsorer) for denne installasjons tjenesten? Spiller det noen rolle hvilket operativ system som følger med da?

Jo. Problemet er at Internet Explorer vil følge med uansett siden det ikke går ann å avinnstallere den.

Vanlige brukere får ikke vite at IE er installert og vil bare bruke det som følger med (Opera i dette eksempelet) uansett om den er aldri så dårlig. Problemet er løst! :new_woot:

Lenke til kommentar
Vanlige brukere får ikke vite at IE er installert og vil bare bruke det som følger med (Opera i dette eksempelet) uansett om den er aldri så dårlig. Problemet er løst! :new_woot:

Ja nettop. Poenget er ikke nødvendigvis å få folk til å bruke de gode nettleserne, men å øke konkuransen slik at ikke én produsent ikke får en like dominerende posisjon og kan gjøre som de vil. Hvis folk misliker den nettleseren som følger med ville jeg tro de greier å laste ned en de syns er bedre.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Ser ikke problemet med at Microsoft har sin egen nettleser ferdig installert i Windows. Det er jo tross alt de som har utviklet Windows.

Som mange har påpekt tidligere så er det ikke noe problem at de bundler sin egen nettleser. Akkurat som Mac OSX med Safari ikke er noe problem. Problemet er at Microsoft har en dominerende markedsposisjon og misbruker den aktivt for å hindre konkurranse og hindre oss kunder fra å få valgfrihet.

 

Er jo ikke noe problem å f.eks installere Opera for de som vil det. Opera begynner å bli litt for kjepphøye.

Det er heller ikke noe problem å installere IE i ettertid for de som ønsker det. Jeg aner ikke hvorfor du kaller Opera kjepphøye. De står på vår (brukernes, webutviklernes og konkurrentenes) side og kjemper for mer valgfrihet og en sunnere konkurransesituasjon. Fordeler som kommer alle utenom MS sine aksjonærer til gode.

Lenke til kommentar

1. IE er en så fantastisk dårlig nettleser som gjør det vanskelig å lage nettsider pga. den dårlige tolkningen av webstandarder.

 

2. MS kan for min del legge inn IE som standard selv om det beste hadde vært muligheten til å velge nettleser ved første oppstart (gjerne flere), men da skal det være mulig å fjerne den 100% fra OS'et (noe som er helt umulig i XP), og den (og andre programmer) skal respektere valget ditt av standard nettleser.

 

3. Andre tjenester fra MS f.eks. Live update burde funke uten IE, det at man må bruke IE til det vil gjøre at folk tenker "jeg må jo bruke den til en del uansett, da er det like greit å bruke den hele tiden".

 

4. IE må støtte de offisielle standardene! Det at IE har så stor markedsandel gjør at utviklere ikke kan støtte standarder fullt ut, og det hindrer utviklingen.

 

5. Firefox forkortes Fx ikke FF!

 

Støtter Opera på denne, og som Simen1 nevnte; dette er ikke bare en kamp Opera kjører for egen fordel, men er positiv for alle brukere, utviklere og produsenter (Mozilla, Apple MM). Dette er en kamp for valgfrihet og åpne standarder. :)

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet med at Microsoft har sin egen nettleser ferdig installert i Windows. Det er jo tross alt de som har utviklet Windows. Er jo ikke noe problem å f.eks installere Opera for de som vil det. Opera begynner å bli litt for kjepphøye.

 

Problemet er ikke at Opera/Firefox/Safari skulle være vanskelig å installere, men hvis du installerer en annen nettleser, så kommer du i noen grad til å være avhenging av MSIE fremdeles.

 

Siden IE blir brukt av mer enn 80%, og siden IE ikke støtter mange webstandarer, har problemer/bugs i seg, og ikke har fullstendig støtte for alle ting. Så Opera/Firefox/Safari som har veldig god støtte for alt så og si, de ser seg nødt til å emulere disse feilene til IE for å være konkurransedyktig, ellers kommer websider til å se "feil" ut, noe som er gunstig for MSIE. Hvis noen prøver en annen nettleser for første gang, så kommer de kanskje til å finne et par sider som ser "feil" ut i den nettleseren og gå tilbake til IE med engang.

 

Dette dreier seg om webstandarene som MSIE ikke vil følge, noe som hindrer fremgang og som hindrer reell konkurranse.

 

Som regel når det gjelder reell konkurranse, så pleier ikke det dårligste produktet å eie 80% av markedet. Så litt rart at MSIE har det, ikke sant?

 

Hvis alle nettlesere jobbet opp mot å støtte webstandarene så godt så mulig, så blir det lettere å lage websider og nettet kan utvikle seg, så dette er bra for alle, untatt Microsoft ser det ut som.

Lenke til kommentar

Hvordan er det egentlig Microsoft tjener penger på å ha bevisste "bugs" i Explorer, eller at de bruker den som en nødvendig del av operativsystemet? De tar jo ikke ekstra betalt for Explorer uansett..

 

Er det bare for å spare penger ved å unngå å utvikle Explorer til en kompetent browser (ved at de unngår konkurranse)?

Lenke til kommentar
Hvordan er det egentlig Microsoft tjener penger på å ha bevisste "bugs" i Explorer, eller at de bruker den som en nødvendig del av operativsystemet? De tar jo ikke ekstra betalt for Explorer uansett..

Alle de store produsentene tjener gode penger på å legge inn en søkemotorboks og å legge Yahoo eller Google som standard søkemotor.

 

Det er derfor det plutselig har blitt så mye konkuranse i markedet og Opera kan gi bort nettleseren sin gratis, Apple lanserte Safari for Windows i høst og Firefox kan ha såpass mange ansatte som de har. ;)

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Hvordan er det egentlig Microsoft tjener penger på å ha bevisste "bugs" i Explorer, eller at de bruker den som en nødvendig del av operativsystemet? De tar jo ikke ekstra betalt for Explorer uansett..

 

Er det bare for å spare penger ved å unngå å utvikle Explorer til en kompetent browser (ved at de unngår konkurranse)?

 

For det første ligger det litt historie i dette, nemlig det vi kaller den "første nettleserkrigen" mellom IE og Netscape (96 - 2000). Begge bygde da sine "spesialiteter" inn i nettleserene for å kunne vise mer avansert innhold en standarden på det tidspunktet, jf Netscape sin "layer" og IE sin "ilayer", javascript kontra activeX.

 

For det andre er dette også en "krig" om utviklingsplattformer. Dominerer IE markedet, og ikke følger standarder 100 %, vil de ha fordeler også knyttet til salg av utviklingsplattformer. Særlig gjelder dette knyttet til Intranettløsninger, der svært mange ikke fungerer i det hele med Fx, Safari og Opera.

 

Hadde MS hatt 95 - 100 % av nettlesermarkedet kunne de faktisk valgt å legge inn løsninger som medførte at du var 100 % avhengig av å kjøpe utviklingsverktøy fra MS for å lage nettsider. Nå er dette en litt paranoid tanke, men jeg tviler ikke på at den er tenkt hos strategene hos MS.

 

Om de tar ekstra betalt for IE eller ikke vet vi ikke. Jeg tror de har regnet inn både IE og WMP i prisen på Windows, og med god avkastning. I og med at ingen av disse produktene eksisterer i et velfungerende marked, er det umulig å vurdere MS sin prising reelt sett. Eneste er at nettoresultatet som andel av omsetningen til MS er så himmelhøyt over det som er normalt for områder med reell konkurranse, for 2007 på 27 % (2006, 28 %, 2005, 30 %).

 

Normalt for områder med konkurranse er fra 5 - 15 %. Intel ligger vel i dag rundt 15 - 17 %.

Lenke til kommentar
Håper Microsoft vinner og opera går konkurs. Eneste standarden så er verd noe er den så Microsoft velger, berre se på IE støtter flest sider i verden pga produsenten er så stor at folk lager nettside for den.

 

Dersom du er ironisk kan du overse det som kommer under:

 

Du har tydeligvis ikke snøring på hva du snakker om. Hva mener du med at IE støtter flest sider ? Den nettleseren som har dårligest støtte av standarder er IE.. IE 7 har ikke engang støtte for 10 år gammel teknologi. Det hele toppes av at IE ikke er kompatible fra en versjon til en annen. En må altså lage hacks for hver versjon av IE.. Så til neste gang: Vit hva du snakker om før du rører tastaturet. Så slipper du å drite deg ut..

Lenke til kommentar
Synd at "standarden" ikke blir følgt. Mister høg blodtrykk haha

 

Ja, det er synd. Ikke minst fordi MS sin manglende bruk av standard og egne særegenheter koster betydelig med penger (noe du faktisk også må betale din andel av). Ta en prat med IT-ansvarlige i store organisasjoner som sitter med Intranett bygd på MS teknologi. Da vil du få høre enkelte "stygge ord" om manglende standarder (mellom IE-versjoner), som medfører at bøttevis av applikasjoner må reskrives, nye serverprodukter fra MS må kjøpes inn, bare for å kunne ta i bruk IE7.

Lenke til kommentar
Ser ikke noe problem i det, MS tjener jo mer penger då :)

 

Har ikke betalt for noe software siden eg tok i bruk pc i 1995. Eneste eg har kjøpt er mmo spill.

 

Det er ikke det vi snakker om, men nyinvesteringer på kanskje flere millioner kr i bedrifter/organisasjoner som dissee må hente ut igjen i høyere priser på sine produkter til meg og deg eller i dårligere offentlige tjenester. Men jeg forstår jo godt at du vil "trolle" litt, eller egentlig ikke forstår noe som helst.

 

Og MS tjener langt mere penger enn de fortjener, og har betydelig monopolprofitt. Ca 40 % av overskuddet i 2005/2006/2007 kan defineres som monopolprofitt.

 

At du ikke har betalt for noe software siden 95, diskvalifiserer deg egentlig fra diskusjonen. Det er faktisk noen som direkte eller indirekte har betalt for den. Har du fått den av arbeidsgiver har enten kundene eller skattebetaler betalt, bruker du "piratkopi" har du "stjelt" fra oss som betaler for det vi bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...