Gå til innhold

Microsoft slår tilbake


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Kjære Gud. La IE være en del av OS'et, så slipper jeg å dra rundt til alle mine venner som ikke kan instalere Firefox eller Opera uten bruk av IE.

Tror nok det blir et ramaskrik om Windows ikke ble levert med en browser av noe slag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var ikke akkurat noen overraskelse. Std. respons. Det som er litt leit med IE er at som Penrin sier, den ofte starter i stedet for standard nettleser.

 

Min erfaring er også at en god del nettsider ikke fungerer i andre nettlesere fordi de er laget spesielt for Internet Explorer og ikke følger standardene, f.eks. Norsk-Tipping.no.

 

Enig.. har laget nettsider i over 10år og det er alltid pain in the .. hver gang en eller annen luring finner ut at de skal bruke opera, og forventer at det skal fungere prikkfritt.

 

 

Den luringen som bruker OPERA har en nettleser som fungerer etter W3C standarden. Dersom sidene ikke følger denne (les sidene ikke virker i opera, firefox, eller Safari) er det nettsidene som er feil.. ikke nettleseren. Å lage nettsider som kun virker i IE ... fy for svineri.

Lenke til kommentar
Tror nok det blir et ramaskrik om Windows ikke ble levert med en browser av noe slag.

Opera ber ikke om at Windows skal leveres helt uten browser, men om at det skal være et reelt valg.

 

en annen ting er jo at ie faktisk er den browseren som fungerer best

Den fungerer på alle nettsider, i motsetning til andre browsere. Helt riktig. Og her har du altså kjernen av problemet: Når man er låst til IE på denne måten så hindrer det konkurranse, og det hindrer en i å reelt velge en annen nettleser.

 

Det er ikke IE som fungerer best, det er det at nettsider kodes spesielt så de fungerer i IE siden den har over 80% av markedet.

 

syting fra opera sin side.

Det er en helt reell klage basert på de faktiske forhold.

 

M$ har tross alt lagd operativ systemet, de må da få velge hva de vil inkludere i denne.

Ikke hvis det går ut over konkurranse i markedet.

Lenke til kommentar
en annen ting er jo at ie faktisk er den browseren som fungerer best (mitt personlige perspektiv)

etter å ha prøvd ett utall andre browsere (opera, ff/mozilla, osv.) så faller jeg ALLTID tilbake på IE.. den er passe stabil, grei rask, støtter alle nettsider, endelig fått tabbed browsing osv. ingenting å utsette på ie egentlig. syting fra opera sin side. M$ har tross alt lagd operativ systemet, de må da få velge hva de vil inkludere i denne. det som er langt værre er når pc produsenter f.eks. Dell velger å inkludere Google toolbar driten på factory maskinene! bruker i snitt 10 min på å fjerne dette på nye maskiner, og når jeg setter opp i snitt 20-30 av dem i uka så kan man lett regne ut hvor mye ekstra tid det går på det i løpet av noen måneder.... :| men men, har timesbetalt jeg så ;)

 

IE har elendig støtte for CSS.. de har enda ikke støtte for CSS2 og specs kom for 10 år siden.. hurra for M$.

Opera, FF og Safari har gryende støtte for CSS 3 dette vil vel IE få i løpet av 2020 om utviklingen deres fortsetter.

 

Av alle nettlesere er IE den dårligeste, men har størst posisjon i markedet på grunn av bundling. Personlig bruker jeg FF på grunn av åpen kildekode, men kunne like gjerne brukt Opera eller Safari, da disse støtter W3C standaren ...

Lenke til kommentar
Dessuten har kunden full frihet til å velge standard nettleser i Windows, eventuelt en annen nettleser enn IE, dersom de ønsker det.
Noen som har fått dette til å fungere om man f.eks. følger en lenke fra msn o.l.?

Som jeg svarte deg i den andre tråden så testet jeg det selv etter påstanden fra deg. På min maskin (med XP) ble FF åpnet ved å trykke på en lenke i MSN etter å ha konfigurert det opp i Legg Til Fjern porgrammer.

Lenke til kommentar
Var ikke akkurat noen overraskelse. Std. respons. Det som er litt leit med IE er at som Penrin sier, den ofte starter i stedet for standard nettleser.

 

Min erfaring er også at en god del nettsider ikke fungerer i andre nettlesere fordi de er laget spesielt for Internet Explorer og ikke følger standardene, f.eks. Norsk-Tipping.no.

 

Enig.. har laget nettsider i over 10år og det er alltid pain in the .. hver gang en eller annen luring finner ut at de skal bruke opera, og forventer at det skal fungere prikkfritt.

Da er det strengt tatt du som ikke følger standarder (W3 f.eks), og er med på å sinke videre utvikling av web-en som et kommunikasjonsmedium. Skulle ønske du jobbet med noe helt annet, slik at folk som gjør ting “riktig” kunne få slippe til. Trist.

Lenke til kommentar

Det jeg er mest spent på er om EU får noe mer ut av dette..

 

Men for den vanedannede IE bruker vil det jo være hipp som happ om man kan avinstallere IE fullstendig eller ikke.

Først må man vel få brukeren til å trosse bruken av IE og forstå at det nytter å bytte nettleser... på lang sikt vel å merke.

Lenke til kommentar
Det jeg er mest spent på er om EU får noe mer ut av dette..

 

Men for den vanedannede IE bruker vil det jo være hipp som happ om man kan avinstallere IE fullstendig eller ikke.

Først må man vel få brukeren til å trosse bruken av IE og forstå at det nytter å bytte nettleser... på lang sikt vel å merke.

 

Dette kan en vel få til med CSS3... ser bra ut i safari/FF/Opera og bare vanlig ut i IE..

For de som gidder å laste ned Safari kan sammenligne denne siden (under utvikling) i safari og IE7

Lenke til kommentar
Det jeg er mest spent på er om EU får noe mer ut av dette..

 

Men for den vanedannede IE bruker vil det jo være hipp som happ om man kan avinstallere IE fullstendig eller ikke.

Først må man vel få brukeren til å trosse bruken av IE og forstå at det nytter å bytte nettleser... på lang sikt vel å merke.

 

Dette kan en vel få til med CSS3... ser bra ut i safari/FF/Opera og bare vanlig ut i IE..

For de som gidder å laste ned Safari kan sammenligne denne siden (under utvikling) i safari og IE7

Helt oftopic i forhold til emnet, men antagelig til stor hjelp for brukeren..

http://browsershots.org/ :)

Lenke til kommentar

Men altså, en ting jeg alltid tenker på når jeg leser saker som dette. er jo at det faktisk er microsoft sitt OS, og de burde jo forsåvidt få gjøre slik de vil med det. Men bare fordi de er markedsledende/dominerende så tvinges de til å tilrettelegge for alle andre som krever fjerning av IE/WMP/etc... Synest det er litt teit igrunn, selv om jeg kan skjønne at mindre aktører vil tjene stort på dette.

 

(JA, jeg VET at jeg kommer til å få MYE pepper pga dette innlegget, men måtte bare få det ut. Bruker Firefox selv, så er ikke IE/M$ fanboy hvis noen lurer)

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot at operativsystemet blir levert med nettleser, det jeg ønsker, er å kunne sette en standardleser for alle program. Jeg har brukt Mozilla FireFox i fem år, og begynner å bli passe vant til den, men fortsatt åpnes e-posten min i IE gjennom WLM.

 

Men på den annen side, kanskje det fins et liknende MSN-program som lar deg få mer frihet.

Lenke til kommentar
Men altså, en ting jeg alltid tenker på når jeg leser saker som dette. er jo at det faktisk er microsoft sitt OS, og de burde jo forsåvidt få gjøre slik de vil med det. Men bare fordi de er markedsledende/dominerende så tvinges de til å tilrettelegge for alle andre som krever fjerning av IE/WMP/etc... Synest det er litt teit igrunn, selv om jeg kan skjønne at mindre aktører vil tjene stort på dette.

 

(JA, jeg VET at jeg kommer til å få MYE pepper pga dette innlegget, men måtte bare få det ut. Bruker Firefox selv, så er ikke IE/M$ fanboy hvis noen lurer)

At du skulle få pepper for å ytre din mening ville bare vært teit. Selvfølgelig har man lov til å mene noe :)

 

Problemet, slik jeg ser det, er at de tvinger inn proprietær teknologi for å bl.a. "tvinge" brukerne til å holde seg til OS-et/nettleseren sin. Jeg håper at Opera, med dette stuntet, (igjen) prøver å fremme åpne standarder, og fronte MS med at IE er et elendig produkt når det gjelder å tolke gjeldende W3C-spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Bra Microsoft! Her har Opera i mine øyne virkelig oppført seg som noen sutrete fem-åringen. Folk velger selv hvilket OS de vil bruke, og de kan også velge hvilken nettleser de vil bruke. Ser virkelig ikke problemet...

"Folk" velger ikke hvilket OS de vil bruke. De kjøper en standard PC på Elkjøp og får det operativsystemet som er innstallert. Dette blir i 99.99% av tilfellene levert av Microsoft og der er det Internet Explorer som følger med, ikke noe annet. Hadde Microsoft blitt tvunget til å ikke bundle med IE, ville PC-forhandlere blitt tvunget til å innstallere en nettleser selv, eller gitt kunden et alternativ ved førstegangs-oppsett av PC-en. Da ville markedet for nettlesere kunne sett ganske annerledes ut.

 

Enig.. har laget nettsider i over 10år og det er alltid pain in the .. hver gang en eller annen luring finner ut at de skal bruke opera, og forventer at det skal fungere prikkfritt.

Hvis du har laget nettsider i over 10 år og fortsatt ikke vet hva XHTML 1.0, HTML 4.01 Strict, CSS2, DOM2, CSSCompat, Quirksmode og W3C betyr, foreslår jeg at du legger ned arbeidet og begynner omskolering snarest. Tregere oppfatningsevne, lavere yrkesstolthet og en mer uinteressert og arrogant holdning til sitt eget fag har jeg aldri vært vitne til før. Lykke til med omskoleringen, du blir sikkert en utmerket sentralbordmedarbeider i NAV.

Lenke til kommentar
Jeg har ingenting imot at operativsystemet blir levert med nettleser, det jeg ønsker, er å kunne sette en standardleser for alle program. Jeg har brukt Mozilla FireFox i fem år, og begynner å bli passe vant til den, men fortsatt åpnes e-posten min i IE gjennom WLM.

 

Men på den annen side, kanskje det fins et liknende MSN-program som lar deg få mer frihet.

 

 

WLM er vel ikke inkludert i OSet så Microsoft kan vel, og bør kunne bestemme hvilken nettleser som åpnes for Hotmail.

Er kun Hotmail du ikke kan konfigurere WLM til å benytte seg av feks Firefox.

Lenke til kommentar
Men altså, en ting jeg alltid tenker på når jeg leser saker som dette. er jo at det faktisk er microsoft sitt OS, og de burde jo forsåvidt få gjøre slik de vil med det. Men bare fordi de er markedsledende/dominerende så tvinges de til å tilrettelegge for alle andre som krever fjerning av IE/WMP/etc... Synest det er litt teit igrunn, selv om jeg kan skjønne at mindre aktører vil tjene stort på dette.

Selv om Microsoft lager operativsystemet, må de på grunn av sin markedsposisjon faktisk følge lover og regler for monopol-virksomhet slik de er definert i EU. Det følger et visst ansvar å ha et de-facto-monopol slik Microsoft har. Det er regulering av et slikt monopol EU-lovene er til for, nettopp for at forbrukeren skal kunne ha et konkerransedyktig marked å velge i, selv om Microsoft ved å bryte disse lovene gjør alt de kan for å feie all konkurranse til side.

 

Det er ikke "bare fordi de er markedsledende/dominerende", det er nettopp derfor. Hadde de ikke vært markedsledende, ville de ikke hatt et monopol og lovene ville ikke vært gjeldende for dem. Det er nettopp fordi de er så store at EUs lover biter dem i rumpa og de gjør alt de kan for å ignorere og bryte disse lovene for å få et enda sterkere monopol. EUs lover er til for å beskytte forbrukeren. For å beskytte deg. Det er utvilsomt godt for Microsoft å ha et monopol på absolutt all programvare som selges i verden, men tror du virkelig at det er til det beste for deg? Hvem setter du mest lit til; de folkevalgte politikerne i EU eller de som følger pengestrømmen og gjør alt de kan for å gjøre sine aksjonærer rikere i Redmond? Hvis sistnevnte; hvorfor i all verden lever du da i et demokrati? Er det ikke bedre for deg å flytte til et diktatur der penger styrer alle avgjørelser og folket sitter på absolutt null makt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...