Gå til innhold

ramdisk av minnet win XP ikke "ser"


Framerate

Anbefalte innlegg

Som mange sikkert har fått med seg har Windows xp en sperre som går på rundt 3GB minne.

Jeg har lest litt rundt om såkalt "ramdisk"-programmer som gjør at man kan dedikere minnet som en egen superkjapp harddisk.

Spørsmålet blir som følger: kan man utnytte minnet windows xp ikke kan bruke, i en såkalt ramdisk konfigurasjon?

 

Hadde vært flott å kunne bruke det ekstra minnet til noe fornuftig (uten å måtte bruke vista)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, det er en skikkelig spennende tanke. Hvorfor i alle dager har ikke jeg tenkt på det før? Spesiellt i disse dager når ram er svinbillig...

 

Det skal absolut gå ann. til og med tilbake i DOS-dagene kunne du simulere en harddisk på RAM, så det MÅ nesten være en applikasjon som gjør dette. Jeg tror jeg skal søke litt, men håper andre kommer med inspill. Kanskje det endelig blir en grunn til å kjøpe 8gig RAM til systemet hehehe...

 

EDIT: noe info her:

http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/7663/

http://www.extradrivecreator.com/ramdrive/

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Var vel egentlig det jeg tenkte...

Hvis det hadde vært så enkelt, hadde det vel for lengst kommet en fix til windows xp som gjorde det mulig med mer enn 3GB.

Hadde vært morsomt om det fungerte da, putte swap-filene på ramdisken = 3GB limit solved :p

 

Edit: I-ram har/hadde potensiale, men jeg er redd det er litt vel utdatert nå...

Har jo lenge vært snakk om I-ram 2 med støtte for ddr2, sata300 og større moduler, men hvor det har blitt av den er det få som vet.

Endret av Framerate
Lenke til kommentar
Jeg tviler på at dette går, for på en eller annen måte må minnet uansett adresseres, og hele problemet er jo at man med et 32-bits OS ikke har nok adresser.

 

Kanskje det kan fikses i hardware, men neppe i software.

 

Ja det er selvfølgleig et veldig godt poeng. Det skal være en enkel ting å simulere en disk på RAM, men den RAMen må nødvendigvis fremdeles være adressert, så 4gig grensen vil fremdeles gjelde.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

En skikkelig spennende tanke!

Mens man er inne på dette, kanskje litt OT, men noen som har oppdatert info om den "switchen" man kunne legge inn i en ini- fil i XP for å kunne la et bestemt program bruke opptil 3 Gb minne i XP? Etter det jeg kan huske, ble dette disablet av en eller annen hotfix. Regner med at det er en årsak til at det er slik.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg tviler på at dette går, for på en eller annen måte må minnet uansett adresseres, og hele problemet er jo at man med et 32-bits OS ikke har nok adresser.

 

Kanskje det kan fikses i hardware, men neppe i software.

 

Ja det er selvfølgleig et veldig godt poeng. Det skal være en enkel ting å simulere en disk på RAM, men den RAMen må nødvendigvis fremdeles være adressert, så 4gig grensen vil fremdeles gjelde.

 

-Stigma

 

Jeg har gjort dette en stund allerede for å utnytte mine 6GB RAM. Bruker PAE for å aksessere hele minnet og har satt opp 3,5GB til ramdisk. Test i Passmark viste read/write på over 2000MB/sek for ramdisken. Har ikke forsøkt å bruke ramdisken for swapfilen da den gjør bedre nytte for seg til annet bruk.

Lenke til kommentar
Jeg har gjort dette en stund allerede for å utnytte mine 6GB RAM. Bruker PAE for å aksessere hele minnet og har satt opp 3,5GB til ramdisk. Test i Passmark viste read/write på over 2000MB/sek for ramdisken. Har ikke forsøkt å bruke ramdisken for swapfilen da den gjør bedre nytte for seg til annet bruk.

 

Brukte du PAE i Windows server eller fikk du det til i Xp.?

 

Fant denne artikkelen :http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEdrv.mspx

Endret av S.M.
Lenke til kommentar
Som mange sikkert har fått med seg har Windows xp en sperre som går på rundt 3GB minne.

Jeg har lest litt rundt om såkalt "ramdisk"-programmer som gjør at man kan dedikere minnet som en egen superkjapp harddisk.

Spørsmålet blir som følger: kan man utnytte minnet windows xp ikke kan bruke, i en såkalt ramdisk konfigurasjon?

 

Hadde vært flott å kunne bruke det ekstra minnet til noe fornuftig (uten å måtte bruke vista)

 

Her har du misforstått fullstendig.

 

32 bits windows kan adressere inntil 4GB minne. Men 4 omfatter ALT minne på maskinen som kan adresseres fra programvare. DVS minnet på skjermkortet er en del av de 4GB, og også eventuelt minne på lydkort. Så stjeler hovedkortets BIOS noen hundre MB, fordi BIOS også er adresserbart som minne. DVS at du i praksis aldri vil kunne utnytte 4GB med 32 bits windows. Eg har sjølv 4GB ram, og ett skjermkort med 512MB ram på, og ett Creative X-fi med 64MB på. Eg får 3,25GB tilgjengelig minne i 32 bit Windows XP. Hadde eg hatt skjermkort med mindre enn 512MB så ville eg altså fått tilsvarende mere systemminne, og med mere ram på skjermkortet mindre systemminne.

 

I dag kan du få Nvidia skjermkort med 1GB minne, dersom du kjøper 2 slike for å kjøre SLI så vil du ikkje engang få 2GB tilgjengelig minne på maskinen.

 

Om du bruker Windows XP eller Windows Vista har ingenting med dette å gjøre, dersom du kjører 64 bit Windows XP kan du ha 128GB ram, 32 bit Windows Vista støtter bare 4GB det også.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...