Gå til innhold

In-game XMB for PS3


Linuxguru

Anbefalte innlegg

Den hellige gral i PS3-miljøet: In-game XMB! Her er min påstand: Det kommer aldri til å skje! Read on ...

 

In-game XMB ryktene stammer fra en PS3-preview video:

 

http://www.youtube.com/watch?v=VszZ_63Ap8I

 

Men som vi alle vet, så har in-game XMB latt vente på seg. I den siste tiden derimot har det dukket opp nye screenshots fra bl.a. High Velocity Bowling der man har in-game aksess til musikk og Timeshift-demoen der man har in-game aksess til meldinger. Hvorfor har det seg slik at funksjoner "alle" går rundt og forventer skal finne veien til sin PS3 gjennom en firmware-oppdatering, nå plutselig dukker opp i små drypp etter firmware 2.0 oppdateringen?

 

Hvis vi spoler 2 år tilbake, så satset MS alt på å få sin X360 på markedet før PS3. MS ønsket denne generasjonen å ha den samme fordelen med forspranget i markedet som Sonys PS2 hadde i forrige generasjon. Ved lansering av X360 fikk derfor Sony det svært travelt med å få sin svarte boks på markedet. Siden PS3 sin firmware kan oppgraderes over nett, kunne Sony lansere HW først, og oppdatere SW i ettertid. I lys av konkurransen fra X360 ble det en naturlig avgjørelse å ta for Sony sin del.

 

Siden mye derfor manglet både i PS3 SDK og firmware APIen, kunne heller ikke Sony pålegge sine utviklere å støtte funksjoner som ikke eksisterer. Resultatet for oss sluttbrukere har vært mangelfull SW, spesielt tilgang til funksjoner som in-game meldinger og chat. Hva ulike spill har støttet av nevnte funksjonalitet har vært mildt sagt varierende.

 

PS3 eiere har derfor hele tiden gått og ventet på denne magiske firmware-oppdateringen som skulle gi alt dette. Grunnen til min påstand om at dette aldri kommer til å skje, er følgende:

 

I firmware 2.0 har Sony lagt til 2 nye funksjoner som fritt kan brukes. La oss kalle dem:

 

- showMusic()

- showFriends()

 

Videre står utviklere fritt til å implementere disse funksjonene i sine spill. Eldre spill vil aldri få in-game XMB uten oppdatering, mens spill under utvikling vil få dette native.

 

Sammenligner man med X360, så hadde MS all funksjonalitet på plass fra dag 1. Det kan godt hende at rammeverket til X360 fungerer på akkurat samme måte som PS3 sitt rammeverk, men siden funksjonaliteten har vært på plass siden dag 1 så kunne MS kreve at spill skal støtte funksjon A og B for å i det hele tatt bli godkjent for slipp.

 

Dette er min teori om in-game XMB. Kanskje kommer Sony til å legge flere føringer på sine utviklere, på samme måte som MS har gjort for sin plattform, nå når rammeverket endelig er på plass med firmware 2.0.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke for å være pirkete, men motsier du ikke deg selv når du sier in-game xmb aldri kommer til å skje, for å så si at det kommer til å skje når Sony legger nye føringer for utviklerne ?

Mulig jeg uttrykte meg mangelfullt, men det jeg mener er at den "magiske" firmwaren som tilbyr in-game XMB for alle spill ikke kommer til å skje.

Lenke til kommentar

Er nok sant som du sier Linuxguru. Er jo ikke gjort i en håndvending å endre på hvordan spillet bruker resurssene. Skal vi ha tilgang til den ellers resursstunge XMB'en, så må nok spillet være designet for akkurat den muligheten FØR spillet går gold, og ikke i en evt. patch.

 

Jeg tror vi gjør lurt i å innstille oss på at dette er tilfellet, så kan vi heller bli overrasket hvis Sony finner en løsning for de gamle spillene uannsett. :D

Lenke til kommentar
Du har rett i at ingame-meldinger er til stede, men det har da vært til stede fra dag 1?

Resistance hadde/har jo mulighet til å lese og skrive meldinger?

Lenge siden jeg så på Resistance, men jeg innbiller meg at utseende på dette systemet ikke er likt det som fins i XMB. Altså har Resistance-utviklerne kanskje klart å lage sin "egen" kontaktliste-implementasjon basert på delvis støtte i firmware APIen?

Lenke til kommentar

Tviler også på at man får den samme menyen som man ser på den youtube menyen. Men hva i all verden skal vi med den?

 

På Resistance, Singstare og en del andre spill får man opp vennelisten. På Singstare kan man faktisk skrive meldinger og lese dem ingame. Det vi trenger er at Meldinger, chat og muligens custom music. Custom musikk kan man faktisk få i det bowling spillet på PSN. Det Sony trenger å gjøre er å kutte ned minnet som dette krever, for da vil alle utviklere kunne legge disse inn. I singstar og bowling spillet brukes det det samme utseende som XMB har. Men uten bakgrunnen osv.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Du har rett i at ingame-meldinger er til stede, men det har da vært til stede fra dag 1?

Resistance hadde/har jo mulighet til å lese og skrive meldinger?

Lenge siden jeg så på Resistance, men jeg innbiller meg at utseende på dette systemet ikke er likt det som fins i XMB. Altså har Resistance-utviklerne kanskje klart å lage sin "egen" kontaktliste-implementasjon basert på delvis støtte i firmware APIen?

Njooo, med fare for å virke skråsikker. Jeg tror faktisk det var omtrent helt likt det i XMB. Altså, man hadde vennelista nedover, og mulighet til å sende meldinger øverst.

Men det systemet fungerte jo kun i første meny i spillet omtrent. Så det fungerte jo fremdeles ikke å se hva folk ville, midt i et spill eller kamp.

Lenke til kommentar
Tviler også på at man får den samme menyen som man ser på den youtube menyen. Men hva i all verden skal vi med den?......

Ja, jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor folk absolutt skal ha tilgang til hele fordømrade XMB fra et spill. Kommer man plutselig på at man har en film man vil se på mens man spiller? Forandre bakgrunn i XMB? Det er ihvertfall å håpe på at stjerner faller i hodet på en.

Meldinger og musikk holder leeenge for meg ihvertfall. Jeg tar kun meldinger også, jeg tror det er kun bilspill jeg kunne ha tenkt meg min egen musikk i uansett.

Lenke til kommentar
Det Sony trenger å gjøre er å kutte ned minnet som dette krever, for da vil alle utviklere kunne legge disse inn.

Jeg tror utviklere vet idag hva de minimum har tilgjengelig av RAM, så det tror jeg ikke er noe problem. Nye funksjoner Sony legger til, kan ikke gå utover denne grensen. Men med mer effektiv koding i firmware kan tilgjengelig RAM for utviklere i fremtiden bli større. Antall MB minne XMB tar idag er betydelig mindre enn det var i tidligere revisjoner tidligere.

Lenke til kommentar

Jupp vet ;) Har vel gått fra 96 MB til 52 eller noe slikt. Men vi fett fremdeles ikke hvor mye mer minne som ble tilgjengelig ved 2.00 SDK'en, men har hørt ett rykte om kun 32 mb system minne. Men det tror jeg ikke på. Men det som også må kuttes i er kravene til f.eks. vennelista. Om kravet før var 10 mb så bør de få det ned til 2 mb. Vi trenger f.eks. ikke å se avaterene slik vi gjør i dag på ingame vennelista.

 

 

The 1.80 SDK has been in developers’ hands for a few weeks, and we can now report on the latest progress of the Sony system utilities and their memory usage. On this front, the 1.80 release has been nothing but good news for developers (and indirectly, consumers). This release heralds both a slew of new features, and, as anticipated, improved memory consumption.

 

First, both the main memory and graphic memory footprints have been reduced, reaching a new low of 48MB and 24MB respectively. That’s a 12MB reduction since the 1.60 release. The extra memory is sure to be welcome by developers.

 

The memory reductions are not just restricted to the base system. The various Network Platform utilities have also been addressed in this release. The Friend List utility has gone from 24MB to 16MB (while the online startup utility remains at 8MB). Several Network Platform sub-utilities (providing varying subsets of the functionality in the Friend List utility) have also experienced memory reductions. The video chat utility also sees its base memory requirement drop to 20MB (that number rises back to 26MB when the maximum number of users is reached).

 

Feature-wise, Sony has responded to requests developers have made (which we previously reported here), adding three new system utilities. The first is a picture export utility, which allows developers to export any pictures (usually screen shots) to the player’s photo profile. For continued symmetry’s sake, readers should note that no such functionality currently exists on the Xbox 360. Consumers will enjoy sharing screen shots of their victorious moments with their friends. You can expect a slew of developers to support this utility as it comes in at a scant 3MB.

 

The second new utility is a music utility, which will allow developers to give consumers the choice of streaming their own music in game. This utility’s current weight – a hefty 12MB – is likely to be reduced in future releases. Readers should note that the Xbox 360 supports a similar feature (at no extra cost to developers).

 

Third, a new system allows developers to use a registered PSP system as an extra display. Similar to the PSP remote play utility, this one will require 8MB. It does, however, open up a slew of possible uses for developers. No comparable functionality is available on the Xbox 360 (for obvious reasons).

 

This release to developers was another very positive step forward for Sony (building on the success of the 1.60 release). Large amounts of memory have been made available to developers, and requested features have been delivered in a relatively short-time frame. We eagerly await the 2.0 release and what new features that may bring, and urge readers to check back with us in the next few days for some thoughts.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange her savner ingame XMB så mye på dette forumet. Ja jeg har lest argumentene, men det er jo først og fremst en spillkonsoll og en Blu-Ray spiller og ikke en datamaskin. For de spillene man kan spille online får man akksess til venner, og man kan også chatte med mic. Dersom man ikke er fornøyd med musikken kan man vel bare slå på stereoanlegget eller en datamaskin. Tilgang til meldingsboksen hadde jo absolutt vært kjekt (usikker om man får info om nye meldinger når man spiller), men det er ikke noe værre enn at man har MSN på en datamaskin i nærheten eller Teamspeak. Jeg regner med at de fleste som diskuterer her har en PC i tillegg i nærheten :D

 

Det høres mer ut som sutring som "Jammmen, XBOX 360 har det, hvorfor kan ikke vi få det da???"

Lenke til kommentar
Men det som også må kuttes i er kravene til f.eks. vennelista. Om kravet før var 10 mb så bør de få det ned til 2 mb. Vi trenger f.eks. ikke å se avaterene slik vi gjør i dag på ingame vennelista.

 

Siden PS3 har harddisk, kan ting swappes ut. Når du trykker på PS Home-knappen, så må det være kode i minnet som håndterer "eventen" eller rammeverket. Det er kun dette som spiser plass. Alt som følger etterpå, kan i bunn og grunn swappes ut og inn siden du har relativt lang tid på deg, inkludert avatarer.

 

Det høres mer ut som sutring som "Jammmen, XBOX 360 har det, hvorfor kan ikke vi få det da???"

Full in-game XMB trenger ingen, men å til enhver tid kunne lese meldinger og chatte mener jeg er funksjonalitet en online-plattform behøver.

Lenke til kommentar
Tviler også på at man får den samme menyen som man ser på den youtube menyen. Men hva i all verden skal vi med den?......

Ja, jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor folk absolutt skal ha tilgang til hele fordømrade XMB fra et spill. Kommer man plutselig på at man har en film man vil se på mens man spiller? Forandre bakgrunn i XMB? Det er ihvertfall å håpe på at stjerner faller i hodet på en.

Meldinger og musikk holder leeenge for meg ihvertfall. Jeg tar kun meldinger også, jeg tror det er kun bilspill jeg kunne ha tenkt meg min egen musikk i uansett.

 

har du prøvd xbox live..;)??

 

in-game meny er eit must, og det er rein amatørskap att ikkje sony har implementert dette..

 

lite døme:

 

du starter ett spill..sei forza2, du kjører litt, så kjeder du deg..du trykker på GUIDE knappen, for opp lista over vennene dine. Det er ein anna ein som også spiller forza2..du starter ein chat med han...dere forsetter og kjøre i kvart deres spill men dere kan forsatt snakke med kvarandre...du setter på pause...sender ein melding til ein anna person som er pålogga att han må joine...han joiner. så sender du invite til den du snakkar med. starter litt musikk..så er det full kjøyr...alt mens du forsatt er inni spillet..:)

 

XBL funker så forbaska bra att det er ein grunn til att eg velger x360 spill framfor ps3 av multiplaform spill...eg tipper eg ikkje er åleine..

 

så sony...få fingen ut og lag in game meny te ps3 brukere..

Lenke til kommentar

hvis man skal ha in-game XMB, er det opp til utviklerene og ikke Sony. Hvis Insomniac ville, kunne de godt ha implementert musikk fra HDD til Groovitronen. Som sagt tidligere, High Velocity Bowling på PS Store har mulighet til dette. Så slutt å klage på Sony og kjeft heller på utviklerene.

 

Men det med å se filmer, hvis man spiller campaignen og ser at den traileren har lastet ferdig, så er det jo fint å bare hoppe ut av spillet, se filmen og hoppe rett inn igjen. Men det er nå min mening, da...

Lenke til kommentar

Det virker kanskje litt som at en enkelte som sitter kun på PS3 og ikke har 360 i tillegg ikke veit hvor elegant løsningen fungerer på 360. Og hvor tvingende nødvendig og selvfølgelig det oppleves etter å ha brukt det. En del uttaleser viser det..

 

For stadig leser jeg på forum - her og andre steder - at PS3 spillere nedtoner betydningen av et slikt system og sier at det er ikke noe problem - for man "kan jo bare gjøre ditt og datt og det blir det samme eller omtrent det samme" osv... Eller at det og det spillet støtter meldinger... man trenger ikke se hva andre gjør ... o.l. Men sorry - det er langt fra samme funksjonalitet. Og det er, i mine øyne, Sony's "skyld" at dette er mangelfullt.

 

For dette er noe Sony måtte krevet av spillutviklerne tidlig allerede før maskinen var ute på gata. Microsoft har fortalt om hvor usikre de var da de ga samtlige 360 utviklere denne "tvangstrøya" da de gikk ut med specs og skulle samarbeide med de om utviklingen av spill. Tvangstrøya var hvordan Live skulle bli satt opp, hvordan det skulle se ut og fungere for alle spill, acheivments osv... Takk og lov ble det godt mottatt - og det er vanskelig å tenke seg en verden uten. Med mindre man sitter på PS3 og ikke har brukt 360 så mye. Eller føler at man må forsvare "maskinen sin" mot ekle 360 fans som skryter av deres overlegenhet på dette punktet. Det er en del av de også..

 

Men for all del, for de av dere som ikke bruker/har brukt en god del 360 og VET - det er fint å leve lykkelig utvitende. De andre - vel - det finnes like mange raringer i 360 leieren som forsvarer 360's svakheter for enhver pris også - så skal ikke klandre noen. Men jeg på min side må si jeg savner community følelsen i PS3. Jeg HÅPER det kommer en dag.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Linuxguru, du tar faktisk feil i antagelsene dine. Komponenter for XMB-ting har vært til stede siden dag en, det er ikke noe de har utviklet selv i f.eks. Resistance. Komponentene innbefatter filtilgang, venneliste, internett-browser, osv.

 

Om de kommer til å pushe dette i stedet for å satse på full in-game XMB er det jo ingen som vet helt sikkert, men jeg tror in-game XMB blir eneste løsning siden ingen av utviklerne gidder å bruke de komponentene som faktisk er der. Det de trenger er en enhetlig løsning der det ikke krever ekstra innsats fra utviklerne for å tilby basisfunksjonaliteten.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...