Dux ducis Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 For all del, bare gjør det hvis det er interessant. I samme slengen så sier vi opp langrennstroppen før et mesterskap. Vi har bestemt oss for at vi kun skal ha inn folk som klassifiseres som sykelig overvektig. Og hva i all verden får deg til å påstå at man virkelig ser hvilken motor som er best når man dytter den i en pickup? De lastebilene der kan jo ikke engang drømme om å oppnå f. eks samme g-kreftene som racingbiler. I ekstreme tilfeller påvirker dette også motoren.
eab Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Dennis87: hvis du prøver å overbevise meg om at bensin er best så kan du bare gi opp med en gang. Jeg kunne egentlig ikke bry meg mindre om hva andre mener om bensin/diesel. Alt til sitt bruk. Men å komme sytende med "supra, skyline, blablabla" er vel litt på jordet her? Det finnes gullkorn blandt dieselmotorer på samme måte som det finnes gullkorn blandt bensinmotorer. Dessuten startet tråden med spørsmålet "lurer på om hva er forskjell på bensin og diesel motor. Hvilken er bra?". Og da er det vel heller lite relevant hva vennegjengen din kjører?
satanjapan Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 For all del, bare gjør det hvis det er interessant. I samme slengen så sier vi opp langrennstroppen før et mesterskap. Vi har bestemt oss for at vi kun skal ha inn folk som klassifiseres som sykelig overvektig. Og hva i all verden får deg til å påstå at man virkelig ser hvilken motor som er best når man dytter den i en pickup? De lastebilene der kan jo ikke engang drømme om å oppnå f. eks samme g-kreftene som racingbiler. I ekstreme tilfeller påvirker dette også motoren. hehe hva mener du? du er klar over at det er picuper som gjør kvartmila på 9 sek? er det ikke mye g-krefter da? En std over 3 tonn Toyota Tundra gjør 0-100 på ca 6.6 sek
satanjapan Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Dennis87: hvis du prøver å overbevise meg om at bensin er best så kan du bare gi opp med en gang. Jeg kunne egentlig ikke bry meg mindre om hva andre mener om bensin/diesel. Alt til sitt bruk. Men å komme sytende med "supra, skyline, blablabla" er vel litt på jordet her? Det finnes gullkorn blandt dieselmotorer på samme måte som det finnes gullkorn blandt bensinmotorer. Dessuten startet tråden med spørsmålet "lurer på om hva er forskjell på bensin og diesel motor. Hvilken er bra?". Og da er det vel heller lite relevant hva vennegjengen din kjører? Og hvis du prøver å overbevise meg med at Diesel er best kan du også bare gi opp Skal være enig i at Diesel har sine fordeler, passer utmerket bra til kjipe folk :!: Nå var det en annen her som sa at det var ingen som hadde venner som kjørte skyline til vanlig og ville bare si at det ikke stemte.
ahpadt Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Nå var det en annen her som sa at det var ingen som hadde venner som kjørte skyline til vanlig og ville bare si at det ikke stemte. Audi pisser på alle andre i Le Mans med sin dieselbil.
satanjapan Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Nå var det en annen her som sa at det var ingen som hadde venner som kjørte skyline til vanlig og ville bare si at det ikke stemte. Audi pisser på alle andre i Le Mans med sin dieselbil. Som jeg sa tidligere Diesel er veldig bra for kjipe folk, i dette tilfellet Le Mans da den kjipe diesel tralla dems ikke trenger å tanke like ofte som de andre go bilene
Dux ducis Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 (endret) For all del, bare gjør det hvis det er interessant. I samme slengen så sier vi opp langrennstroppen før et mesterskap. Vi har bestemt oss for at vi kun skal ha inn folk som klassifiseres som sykelig overvektig. Og hva i all verden får deg til å påstå at man virkelig ser hvilken motor som er best når man dytter den i en pickup? De lastebilene der kan jo ikke engang drømme om å oppnå f. eks samme g-kreftene som racingbiler. I ekstreme tilfeller påvirker dette også motoren. hehe hva mener du? du er klar over at det er picuper som gjør kvartmila på 9 sek? er det ikke mye g-krefter da? En std over 3 tonn Toyota Tundra gjør 0-100 på ca 6.6 sek Jeg tenkte først og fremt på heftige svinger i stor fart. Og mange av dem, etter hverandre.. Kjapt.. Som i et løp på bane. En pickup vil aldri klare å oppnå like godt grep og fart rundt en sving som en sportsbil, dermed utsettes sportsbilene for hardere press. EDIT: Dessuten må bare disse pickupene holde ut i 9 sek, så kvartmila er ikke akkurat det som tærer mest på bilen. (sånn med tanke på motorsport, racing osv) Endret 17. desember 2007 av Zythius
satanjapan Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 (endret) For all del, bare gjør det hvis det er interessant. I samme slengen så sier vi opp langrennstroppen før et mesterskap. Vi har bestemt oss for at vi kun skal ha inn folk som klassifiseres som sykelig overvektig. Og hva i all verden får deg til å påstå at man virkelig ser hvilken motor som er best når man dytter den i en pickup? De lastebilene der kan jo ikke engang drømme om å oppnå f. eks samme g-kreftene som racingbiler. I ekstreme tilfeller påvirker dette også motoren. hehe hva mener du? du er klar over at det er picuper som gjør kvartmila på 9 sek? er det ikke mye g-krefter da? En std over 3 tonn Toyota Tundra gjør 0-100 på ca 6.6 sek Jeg tenkte først og fremt på heftige svinger i stor fart. Og mange av dem, etter hverandre.. Kjapt.. Som i et løp på bane. En pickup vil aldri klare å oppnå like godt grep og fart rundt en sving som en sportsbil, dermed utsettes sportsbilene for hardere press. slik ja, men er noen picuper som er god på bane, som feks Dogde Ram SRT10 som de testa på Autofil på bane fikk jo bedre rundetider enn mange andre sportsbiler. Men klart en pickup er ikke det optimale å kjøre på bane, men er da gøy med Picup som går fælt fordet Her kan du se SRT10 på bane, og det er en svær bil:P http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/24820 Edit: Rekorden til autofil på ACR var med Toyota Celica T-Sport på 1:47 som er samme tid som EVO8 med 4x4 og nesten 100 gamp mer Ford Focus RS kjørte på 1:49 og hvor fort kjørte Picupen? jo 1:49 Endret 17. desember 2007 av Dennis87
eab Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 (endret) Hva med å dra tråden på rett kjøl igjen, og diskutere det tekniske ved bensin vs. diesel uten å dra inn allverdens bilmodeller, "hverdagsakselerasjon", "krefter der man trenger det" osv? Kan jo begynne med hvorfor en dieselmotor er mye sterkere enn en bensinmotor. I bensinmotoren antennes drivstoffblandingen av en tennplugg rett før øvre dødpunkt og en flammefront brer seg ut i sylinderen og presser stempelet ned. Når bensinblandingen er forbrent er det ingenting som vil fortsette å presse stempelet ned. En dieselmotor virker på den måten at den hele tiden fylles med luft (i motsetning til bensinmotorer hvor man regulerer luftmengden inn til motoren). Det er dieselen man regulerer. Diesel sprøytes inn i forbrenningskammeret, gjerne så tidlig som 20grader før øvre dødpunkt. Stempelet er da på vei opp og på topp eksploderer drivstoffblandingen av temperaturen og trykket som oppstår. Man får ingen flammefront som kontrollert brer seg utover. Diesel sprøytes inn hele tiden (mer eller mindre) mens stempelet er på vei opp, når det er på topp og videre når stempelet er på tur nedover (til rundt 15 grader etter ød.). Det gir jo såklart mye større dreiemoment, men gjør også at turtallet blir ganske begrenset. Motoren rekker rett og slett ikke å forbrenne alt drivstoffet før stempelet er for langt nede ved høyt turtall. Man kan heller ikke ha fortenning, da alt kompresjonsantennes. Jo finere dieselen blir forstøvet jo roligere/stillere gange vil motoren ha. Dieselpumpa må arbeide med et veldig høyt trykk da den må sprøyte diesel inn i sylinderen under hele kompresjonstakten. Og en dieselmotor har gjerne et arbeidstrykk som nærmer seg 50 bar. I motsetning har en bensinmotor et arbeidstrykk i området 15-20bar. *edit: stoppeklokka til han gladkristne skalla mannen er vel ikke mye å hoppe i taket for dersom man ønsker et godt sammenligningsgrunnlag Endret 17. desember 2007 av Erik Braseth
erasmussen Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 slik ja, men er noen picuper som er god på bane, som feks Dogde Ram SRT10 som de testa på Autofil på bane fikk jo bedre rundetider enn mange andre sportsbiler.Men klart en pickup er ikke det optimale å kjøre på bane, men er da gøy med Picup som går fælt fordet Her kan du se SRT10 på bane, og det er en svær bil:P http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/24820 Edit: Rekorden til autofil på ACR var med Toyota Celica T-Sport på 1:47 som er samme tid som EVO8 med 4x4 og nesten 100 gamp mer Ford Focus RS kjørte på 1:49 og hvor fort kjørte Picupen? jo 1:49 Har du kjørt en moderne diesel? Blir bare latterlig å sammenligne hvem som har raskest på kvartmilen, og hvilken bil autofil har kjørt raskest rundt ACR. Neppe det trådstarter er ute etter. SKal man sammenligne diesel og bensin bør det være med like forutsetninger hva angår slagvolum og sylindre!
satanjapan Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 slik ja, men er noen picuper som er god på bane, som feks Dogde Ram SRT10 som de testa på Autofil på bane fikk jo bedre rundetider enn mange andre sportsbiler.Men klart en pickup er ikke det optimale å kjøre på bane, men er da gøy med Picup som går fælt fordet Her kan du se SRT10 på bane, og det er en svær bil:P http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/24820 Edit: Rekorden til autofil på ACR var med Toyota Celica T-Sport på 1:47 som er samme tid som EVO8 med 4x4 og nesten 100 gamp mer Ford Focus RS kjørte på 1:49 og hvor fort kjørte Picupen? jo 1:49 Har du kjørt en moderne diesel? Blir bare latterlig å sammenligne hvem som har raskest på kvartmilen, og hvilken bil autofil har kjørt raskest rundt ACR. Neppe det trådstarter er ute etter. SKal man sammenligne diesel og bensin bør det være med like forutsetninger hva angår slagvolum og sylindre! Nå var dette for å sammenligne med en Picup da en tidigere i tråden sa at picup ikke kunne brukes på bane, da det ser ut som du ikke skjønte det.
Dux ducis Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 (endret) Hva med å dra tråden på rett kjøl igjen, og diskutere det tekniske ved bensin vs. diesel uten å dra inn allverdens bilmodeller, "hverdagsakselerasjon", "krefter der man trenger det" osv? Kan jo begynne med hvorfor en dieselmotor er mye sterkere enn en bensinmotor. I bensinmotoren antennes drivstoffblandingen av en tennplugg rett før øvre dødpunkt og en flammefront brer seg ut i sylinderen og presser stempelet ned. Når bensinblandingen er forbrent er det ingenting som vil fortsette å presse stempelet ned. En dieselmotor virker på den måten at den hele tiden fylles med luft (i motsetning til bensinmotorer hvor man regulerer luftmengden inn til motoren). Det er dieselen man regulerer. Diesel sprøytes inn i forbrenningskammeret, gjerne så tidlig som 20grader før øvre dødpunkt. Stempelet er da på vei opp og på topp eksploderer drivstoffblandingen av temperaturen og trykket som oppstår. Man får ingen flammefront som kontrollert brer seg utover. Diesel sprøytes inn hele tiden (mer eller mindre) mens stempelet er på vei opp, når det er på topp og videre når stempelet er på tur nedover (til rundt 15 grader etter ød.). Det gir jo såklart mye større dreiemoment, men gjør også at turtallet blir ganske begrenset. Motoren rekker rett og slett ikke å forbrenne alt drivstoffet før stempelet er for langt nede ved høyt turtall. Man kan heller ikke ha fortenning, da alt kompresjonsantennes. Jo finere dieselen blir forstøvet jo roligere/stillere gange vil motoren ha. Dieselpumpa må arbeide med et veldig høyt trykk da den må sprøyte diesel inn i sylinderen under hele kompresjonstakten. Og en dieselmotor har gjerne et arbeidstrykk som nærmer seg 50 bar. I motsetning har en bensinmotor et arbeidstrykk i området 15-20bar. *edit: stoppeklokka til han gladkristne skalla mannen er vel ikke mye å hoppe i taket for dersom man ønsker et godt sammenligningsgrunnlag Ja, det er vel strengt tatt dette tittelen på tråden ber om. Det tekniske, ikke hvilken bil som er best. I mitt hode er den eneste verdige sammenlikningen mellom f. eks en diesel BMW mot dens bensindrevne tvillingbror. Nytter ikke å sammenlikne med vidt forskjellige produsenter. Der er det så mange andre faktorer som kan slå ut på rundetider og fart. Men dette var en avsporing, for det siden drivstoffene fungerer på såpass forskjellige måter burde det være mulig å finne ut hva som er best uten å blande en bil inn. Kunne bare satt to motorer på et stativ og testet opp mot hverandre. EDIT: Trådstarter spør imidlertid om noe helt annet enn tittelen tilsier.. Endret 17. desember 2007 av Zythius
satanjapan Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 (endret) diesel er også bra Det er ikke en Diesel men Bensin, får nesten ikke kjøpt Diesel motorer der. Motoren heter TB48DE og har 280hk std, er en 4.8l Rekke sekser med stor turbo, den er sinnsyk lett og hente masse power fra. Selges kun i midtøsten. Den vanlige diesel motoren i Patrol heter ZD30 og suger i forhold til hva nissan selger der nede. Endret 17. desember 2007 av Dennis87
kjaks Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 (endret) Jeg kan jo også nevne noen ting som er forskjellig for diesel- og bensinmotorer. *Diesel har lengre slaglengde. Det gir lengre arm, som betyr mer dreiemoment, gitt at kraften er konstant. Derfor beveger stempelet seg faktisk i høyere hastighet ved samme turtall i forhold til bensin, i alle fall i deler av omdreiningen. Flere innsprutninger etterhvert som stempelet vandrer nedover er en metode dieselmotorer benytter for å utnytte lengre slaglengde. At momentet i deler av registeret er såpass høyt, betyr at motorene stort sett har en tyngre og kraftigere konstruksjon. Det må også til får å motstå den høye kompresjonen. Gale Banks fra bankspower.com forklarer komplikasjonene med noe av det overnevnte nøyere: There’s a negative side to increasing stroke other than being an RPM limiting factor. The longer the stroke, the greater distance the piston must move during each stroke. At a given RPM, that means the piston has to travel faster (higher average velocity) to cover that distance than it would if the stroke was shorter. Now remembering that the piston is essentially stopped at both TDC and BDC, to achieve that higher average velocity during the stroke, the piston must accelerate faster during the first half of the stroke and decelerate faster during the second half. This increased acceleration and deceleration takes energy – lots of it. Fortunately, the negative torque of accelerating the piston is largely balanced by the positive torque of the deceleration, but the loads on the crankshaft, piston, the piston pin, connecting rod, and rod bearing during all four strokes of a four-cycle engine increase dramatically with increases in stroke (or piston speed). http://www.bankspower.com/Tech_somuchtorque.cfm *Blandingsforholdet og drifstoff- og luftmiksen: -Diesel minst 15:1, men kan operere på opptil 60:1 (luft:diesel). På tomgang går en vanlig dieselmotor på forholdet 50:1, på full gass ned til 22:1. Under 22:1 vil de sote en del mer og gi høyere eksostemperatur som kan skade turboen. -Bensin 12:1 til 15:1 (14.7 optimalt) Da skjønner en vel hvorfor diesel har så godt av turbo, jeg vil påstå at en moderne diesel med 60 hk/liter må ha det for å forbrenne reint og yte det den gjør. I forhold til en vanlig bensinbil der luft og drivstoff blandes, blir oppvarmet og kommer inn igjennom ventilene i form av varm gass, må diesel sprøytes fra flytende form rett inn i kammeret. Overflaten og farten på dieselmolekylene vil være lavere, noe som gjør at mer luft må til for at så mye som mulig skal forbrenne effektivt. Common rail og piezo-elektro-innsprøytning har hjulpet til på dette området. Svartrøyk er ingenting annet enn et resultat av ufullstendig forbrenning. Stortrimming blir vanskelig bl.a pga. luftmengdene som kreves, men det er selvfølgelig fullt mulig. Gale Banks driver et selskap som leverer og monterer trim til store dieselmotorer (også bensin), og nettsiden hans har en del gode artikler som omhandler det meste en trenger å vite om dieselmotorer og utfordringene med å trimme de. Han har også hastighetsrekorden for en egendesignet dieseldrevet pick-up (222MPH). http://www.bankspower.com/tech.cfm Her er forresten filmen fra rekordsettingen: Endret 17. desember 2007 av kjaks
kremt Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Dennis87: hvis du prøver å overbevise meg om at bensin er best så kan du bare gi opp med en gang. Jeg kunne egentlig ikke bry meg mindre om hva andre mener om bensin/diesel. Alt til sitt bruk. Men å komme sytende med "supra, skyline, blablabla" er vel litt på jordet her? Det finnes gullkorn blandt dieselmotorer på samme måte som det finnes gullkorn blandt bensinmotorer. Dessuten startet tråden med spørsmålet "lurer på om hva er forskjell på bensin og diesel motor. Hvilken er bra?". Og da er det vel heller lite relevant hva vennegjengen din kjører? Og hvis du prøver å overbevise meg med at Diesel er best kan du også bare gi opp Skal være enig i at Diesel har sine fordeler, passer utmerket bra til kjipe folk :!: Nå var det en annen her som sa at det var ingen som hadde venner som kjørte skyline til vanlig og ville bare si at det ikke stemte. Så han kompisen din fra Blærum kjører 900 hk Skyline til butikken om vinteren?
satanjapan Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 (endret) Dennis87: hvis du prøver å overbevise meg om at bensin er best så kan du bare gi opp med en gang. Jeg kunne egentlig ikke bry meg mindre om hva andre mener om bensin/diesel. Alt til sitt bruk. Men å komme sytende med "supra, skyline, blablabla" er vel litt på jordet her? Det finnes gullkorn blandt dieselmotorer på samme måte som det finnes gullkorn blandt bensinmotorer. Dessuten startet tråden med spørsmålet "lurer på om hva er forskjell på bensin og diesel motor. Hvilken er bra?". Og da er det vel heller lite relevant hva vennegjengen din kjører? Og hvis du prøver å overbevise meg med at Diesel er best kan du også bare gi opp Skal være enig i at Diesel har sine fordeler, passer utmerket bra til kjipe folk :!: Nå var det en annen her som sa at det var ingen som hadde venner som kjørte skyline til vanlig og ville bare si at det ikke stemte. Så han kompisen din fra Blærum kjører 900 hk Skyline til butikken om vinteren? Stakar, ble du sjalu og lei deg nå? for at andre har bedre bil en deg? nei kjører den ikke på vinteren, går ann å ha flere biler vettu. og kommer ikke fra Blærum, bor i Drammens området både jeg og han. Nå har jo Skyline en av verdens mest avanserte 4wd system så kunne nok vært en morsom vinterbil hvis den ikke var så lav:P Endret 17. desember 2007 av Dennis87
ahpadt Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Nå vil jeg ikke dra dette for lang OT, men må svare: Nå har jo Skyline en av verdens mest avanserte 4wd system så kunne nok vært en morsom vinterbil hvis den ikke var så lav:P Hvorfor og hvordan fungerer det? Hvor stor del av kraften sendes til bakhjulene?
Dux ducis Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Skyline er en datamaskin like mye som den er bil. Hvor mye kraft som sendes til bakhjulene har forresten ikke allverden å si på en bil med firehjulstrekk. Så lenge ikke alt går til framhjulene så skal du nok klare å ha det morro. Spesielt med en bil som spinner på alle fire hjula på tørr asfalt, hvis man vil. Sier seg selv at det kan flyte greit på snøføre også (selv om bakhjulstrekk nok er litt mer morsomt)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå