Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

God dagen folks. Har vært våken i en halvannen time allerede, men gadd liksom ikke å interraktere med folk på forumet før nå :p

Fryser, så det er pisskaldt på leiligheta, selv om sola skinner ute. Men ostesmørbrød i ovnen for å varme litt snart nå..

Mmmmm: Tomatpuré, basilikum, revet parmesan og jarlsberg :drool:

Lenke til kommentar

Øverst på begge kinnene. Jeg liker det, narrer meg til å tro at jeg faktisk har pigmenter, jeg og.

 

Jeg vil ikke kalle Kat "stor", det syns jeg er forbeholdt enten veldig høye eller veldig tjukke folk.

Endret av Hoppende Bryster
Lenke til kommentar

: o

Er ikke Tale opprinnelig ginger? Interessen falt betraktelig :p

 

Men kjære kafe, hjelp meg å velge oppgave:

 

 

 

Alt 1: Lag et dynamisk porteføljesystem

 

* Dette dreier seg om et nettsted for å vise fram "kreasjoner" som bilder, trykksaker, lyd, video, animasjoner, m.m.

* Hvilke typer medier systemet skal støtte og hvordan disse skal presenteres (HTML, Flash, ...) er opp til hver enkelt gruppe.

* Nettstedet kan utarbeides slik at det kan benyttes av en enkelt person, eller slik at det kan benyttes av en gruppe personer.

* At det skal være et "dynamisk porteføljesystem" vil si at nye kreasjonene skal legges inn i og administreres via en database.

* Eksempler på data som kan registreres for hver kreasjon: produsent, tittel, beskrivelse, thumbnail, link/visning av medie.

 

Alt 2: Lag et porteføljesystem publisert som en Podkast

 

* En Podkast (iTunes/iPod) dreier seg i bunn og grunn om en variant av RSS (RSS-feed'en må inneholde noen iTunes-spesifikke tag'er).

* Detaljert informasjon om Podcast for iTunes/iPod finnes her: http://www.apple.com/itunes/store/podcaststechspecs.html.

* En Podkast publiseres på en vanlig webtjener (RSS-feed med informasjon om Podkast'en og alle "episodene", pluss videofiler), men RSS-feed'en (XML-dokumentet) kan med fordel genereres på bakgrunn av en database (MySQL) - en database vil forenkle senere administrering av Podkast'en.

 

Alt 3: Leg et enkelt "turn-based" 2-playerspill i Flash/Flash Media Server

 

* Flash Media Server muliggjør Chat-lignende applikasjoner på en enkel måte vha. SharedObject.

* "Turn-based" spill vil si at en og en deltaker skal gi "input" til spillet etter tur. Eksempler på slike spill er diverse kortspill (en og en skal legge et kort på bordet) og sjakk (de 2 deltakerne skal flytte brikker annenhver gang).

* Bondesjakk (3 x 3 ruter) er et enkelt spill som vil være overkommelig å lage som prosjektoppgave i MMT261. Dette er et spill med et enkelt brukergrensesnitt og enkle regler.

* Dere har tilgang til en installasjon av "Flash Media Server 2" på Artemis:

o PC: \\artemis\fmm2007

o Mac: smb://artemis/fmm2007

o NetConnection i Flash: rtmp://artemis.hint.no/fmm2007/<instans> (velg passende instansnavn selv)

* Tips: I dokumentet "Flash Media Server 2 - Client-Side ActionScript Language Reference" side 112-113 og s. 134-135 finner dere info om bruk av hvordan man kan opprette et "SharedObject" og hvordan man benytter metoden "SharedObject.send" for å sende meldinger til alle Flash-klienter som er "koblet til" et slikt SharedObject.

 

Alt 4: Lag en "Web-TV-kanal" basert på gratistjenester

 

* Det finnes i dag flust av gratis tjenester for publisering av video, både tjenester som støtter opplasting (YouTube o.l.) og tjenester som støtter live-stream (USTREAM, Mogulus, Qik, osv.).

* Det finnes også gratis tjenester for "hosting" av nettsteder/blogger, f.eks. Wordpress (blogg) og Google (både blogg og nettsteder).

* Denne oppgaven dreier seg om å sette opp et nettsted som kan vise direktesendinger (live videostreaming), og som kun baserer seg på gratis tjenester på nett - både når det gjelder streamingteknologi og publisering.

* Når direktesendingen er ferdig skal den gjøres tilgjengelig for on demand-visning på samme nettsted.

* Resultatet skal altså være et oppegåede nettsted for å se sendinger live og on demand, samt en beskrivelse av hvordan man kan avvikle ulike former for live-sendinger og hvordan lagring/publisering av sendingene for on demand-visning kan gjøres.

 

Alt 5: Lag en Facebook-applikasjon

 

* Facebook-nettverket muliggjør applikasjoner hvor du kan integrere nettverket som en viktig del av virkemåten til applikasjonen. Dette kan dreie seg om at av applikasjonen gjør oppslag brukeren av applikasjonen sin venneliste, at den gjør oppslag om en gitt enkeltperson (fornavn, etternavn, profilbilde), osv.

* Her er et eksempel på et typisk Flash-spill som er knyttet til Facebook: http://apps.facebook.com/biggestbrain/. Det spesielle med dette spillet i forhold til bruk av Facebook er bl.a. følgende:

o For å benytte spillet må man være pålogget Facebook.

o Når man åpner spillet får man tilgang til en highscoreliste blant vennelisten (inkl. innhenting av thumbnail), eventuelt en "world wide" liste.

* Dere står fritt i hvilken applikasjon dere lager - men det går f.eks. an å ta utgangspunkt i terningspillet med highscore fra "MMT236 Multimedieproduksjoner og spill for web".

* Her er startsiden for nye "Facebook developers": http://developers.facebook.com/.

* Advarsel: Faglærer mangler (pr. dags dato) erfaring ved bruk av Facebook-applikasjoner, men det ser ut til at dette kan være en forholdsvis krevende og utfordrende oppgave!

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Føler meg som brannhydranten på hjørnet som til stadighet vinker og prøver å være trivelig med folk, men som ingen enser et sekunds oppmerksomhet til. :(

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...