Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre som nekter meg å kjøre lettmotorsykkel på vinterstid, lovlig?


Nicknames

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er 17 år gammel og kjører lettmotorsykkel.

Sykkelen jeg kjører er registrert, den er forsvarlig og utrimmet, jeg har førerkort for å kjøre den samt godkjent sikkerhetsutstyr.

 

Problemet mitt er at mine foreldre nekter meg å kjøre denne sykkelen på vinteren.

Har de egentlig lov til å nekte meg dette?

 

Jeg tilbyr meg å kjøpe godkjente vinterdekk med pigg, mot å få tillatelse til å kjøre den.

Forøvrig er det heller ikke ulovlig med motorsykkel på vinteren sålenge den er riktig utstyrt.

 

Mange jeg kjenner kjører moped på vinteren, og da synes jeg det er for ille at jeg må ta buss, selv for korte strekninger f.eks... :thumbdown:

 

Hva kan jeg gjøre..? Hjelp..?

Har noen lovforskrifter de kan henvise til?

Endret av Nicknames
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du er under 18 har foreldre mye makt over deg, fordi man går ut i fra at foreldre vet bedre enn et barn.

 

Og er det virkelig verdt å finne lover og paragrafer for å motsi foreldrene dine? Det er jo faktisk litt farlig å kjøre tohjuling på vinteren. Ikke bare fordi to hjul kan tippe lett, men fordi du er en myk traffikant, og det er fare for at du kan bli kjørt ned av biler som ikke klarer å stoppe, etc.

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg er 17 år gammel og kjører lettmotorsykkel.

Sykkelen jeg kjører er registrert, den er forsvarlig og utrimmet, jeg har førerkort for å kjøre den samt godkjent sikkerhetsutstyr.

 

Problemet mitt er at mine foreldre nekter meg å kjøre denne sykkelen på vinteren.

Har de egentlig lov til å nekte meg dette?

 

Jeg tilbyr meg å kjøpe godkjente vinterdekk med pigg, mot å få tillatelse til å kjøre den.

Forøvrig er det heller ikke ulovlig med motorsykkel på vinteren sålenge den er riktig utstyrt.

 

Mange jeg kjenner kjører moped på vinteren, og da synes jeg det er for ille at jeg må ta buss, selv for korte strekninger f.eks... :thumbdown:

 

Hva kan jeg gjøre..? Hjelp..?

Har noen lovforskrifter de kan henvise til?

 

Beklager, men, 1: Du er under 18, ikke myndig og dine verger (foreldrene dine) plikter å gjøre det de tror er best for din helse (slapp av, jeg hadde også nektet mine unger å kjøre moped på vinteren, piggdekk eller ei) som nevnt, biler har betraktelig lengre bremselengde og du har betraktelig mindre kontroll (piggdekk elller ei) har kjørt moped og syklet på vinterføre, så det kan jeg skrive under på (moped kun på bane)

 

2 : Du sier det ikke er din sykkel (aka, ikke du som eier den) da har du ivertfall ikke noe du skulle ha sagt. ingen som kan tvinge noen til å låne deg noe som helst.

 

Dette gjør de for din egen helse sin del (de aller fleste som jeg kjenner som har kjørt moped gjør ikke dette på vinterføre) så slapp av... Dette har de lov til å nekte deg.

Lenke til kommentar

Er ikkenoe problem å kjøre 2hjuling på vintern, sålenge man kjører etter forholdene

 

Når det er sagt, så ville jeg aldri kjørt lett på vintern, kjøp deg heller en vintermoped, feks en gammal tempo corvette !

De går såpass dårlig att du ikke kjører deg ihjel om du kjører av veien osv :p

Lenke til kommentar
Er ikkenoe problem å kjøre 2hjuling på vintern, sålenge man kjører etter forholdene

 

Når det er sagt, så ville jeg aldri kjørt lett på vintern, kjøp deg heller en vintermoped, feks en gammal tempo corvette !

De går såpass dårlig att du ikke kjører deg ihjel om du kjører av veien osv :p

 

 

Nå har det seg faktisk slik at den lettsykkelen er enklere å kjøre på vinterstid enn de fleste mopeder, på grunn av sitt lave tyngdepunkt og en ganske seig motor.

(ja, det er en chopper)

Og jeg har kjørt utrolig mye rart i min tid skal dere tro!

Jeg mener heller ikke det er noe problem å kjøre 2 hjuling på vinteren, sålenge man holder seg unna de dagene det er is, og kun bruker sykkelen til det man absolutt trenger den til..

 

Jeg har kjørt crossmoped fra jeg var 11 år på en gård, vinter som sommer, speilholke som det meste annet, og har lært meg hvordan jeg skal håntere en sykkel på vinteren.

Nei: dere trenger ikke fortelle meg at det er noe annet å kjøre i trafikken enn på et jorde, for såpass vet jeg.

 

 

En annen ting: hvorfor har en moderator/admin endret topic til "å kjøre moped på vinterstid", når det er lettmotorsykkel det gjelder? :p

Pirkpirk

 

Har jeg rett til å anmelde for æreskrenkelse nå tro..?

Endret av Nicknames
Lenke til kommentar

Er da folk som har omkommet eller blitt kvestet på turer de bare absolutt måtte ta òg...

 

Uansett, det er foreldrene dine du må ta sånne argumenter med, da det er de som sitter med makten her. Problemet i mine øyne er ikke dine ferdigheter, for du er sikkert fornuftig og alt det, men det er ferdighetene til alle de andre idiotene i trafikken.

 

Forøvrig står du fritt til å bytte ut moped i emnetittelen. ;p

Lenke til kommentar

ville ikke anbefalt deg i å kjøre lettsykkel på vinteren. Med eller uten pigg, ikke fordi at å tippe i seg selv gjør noe vondt. (har tippet i ca 50-60, sklei med forhjulet i ett spor og landet der det var bar asfalt) Men sjangsen for å ødelegge sykkelen og muligheten for rammeskeivhet er stor. som seff koster..

 

 

EDIT: mye rar skriving..

Endret av Figge90
Lenke til kommentar

Er klar over sjangsen for rammeskjevhet og dyre reprasjoner ja.

Har selv klart å få gjort rammeskjev en lettmotorsykkel, også i 60..

Der fikk jeg dekning på forsikringen, fordi det var en bilistens sin skyld.

Mye trolig er det er det der grunnen ligger for at ikke jeg får kjøre sykkel på vinteren.

Feil sted til feil tid, så var det gjort.

 

Går ikke dypere inn i saken.

Lenke til kommentar
Er ikkenoe problem å kjøre 2hjuling på vintern, sålenge man kjører etter forholdene

 

Når det er sagt, så ville jeg aldri kjørt lett på vintern, kjøp deg heller en vintermoped, feks en gammal tempo corvette !

De går såpass dårlig att du ikke kjører deg ihjel om du kjører av veien osv :p

 

Hjelper fint lite å kjøre etter forholdene hvis det kommer en bil i 80 rett i sia på deg fordi den ikke klarte å bremse. Vet dette kan skje om sommeren også, men sjansen er større om vinteren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...