Gå til innhold

Hva er aldersgrensen på kjøp av cider med 0,7%?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg og nokre venner var på Europris idag og skulle kjøpe Herrljunga Cider (nydeligt) som inneholder 0,7% alkohol.

Men når me kom til kassa, sa dei at det var 18 år. Er det verkelig 18 års aldersgrense på 0,7%?

Det som var litt merkelig var jo at eg hadde vert der tidligare og kjøpt. :p

 

Men men, nokon som har eit seriøst svar? Helst ei kjelde og linke til.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Eg og nokre venner var på Europris idag og skulle kjøpe Herrljunga Cider (nydeligt) som inneholder 0,7% alkohol.

Men når me kom til kassa, sa dei at det var 18 år. Er det verkelig 18 års aldersgrense på 0,7%?

Det som var litt merkelig var jo at eg hadde vert der tidligare og kjøpt. :p

 

Men men, nokon som har eit seriøst svar? Helst ei kjelde og linke til.

Takk :)

 

Aldersgrensen for og kjøpe alkohol i Norge er 18 år.. Om det er 40% eller om det er 0,7% spiller ingen rolle..

Endret av TheStian
Lenke til kommentar
Hei

 

Eg og nokre venner var på Europris idag og skulle kjøpe Herrljunga Cider (nydeligt) som inneholder 0,7% alkohol.

Men når me kom til kassa, sa dei at det var 18 år. Er det verkelig 18 års aldersgrense på 0,7%?

Det som var litt merkelig var jo at eg hadde vert der tidligare og kjøpt. :p

 

Men men, nokon som har eit seriøst svar? Helst ei kjelde og linke til.

Takk :)

 

Aldersgrensen for og kjøpe alkohol i Norge er 18 år.. Om det er 40% eller om det er 0,7% spiller ingen rolle..

 

Jo. Forskjell der gitt.

 

 

edit: Posten under forklarer best tenker jeg ;)

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

Det er kun drikker med en alkoholprosent på over 0,7% som faller under alkohollovgivningen.

Alkoholfritt øl (klasse A) f.eks. kan inneholde 0,7% eller mindre og allikevel selges som alkoholfritt og til mindreårige. Det gjelder såklart også cider med lav alkoholprosent.

§ 1-3. Definisjon av alkoholholdig drikk

I denne lov brukes alkoholholdig drikk som fellesbetegnelse på drikker som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol, likevel slik at aldersgrensebestemmelsen i § 1-5 også får anvendelse på drikk mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol. ....

Endret av datating
Lenke til kommentar
Det er kun drikker med en alkoholprosent på over 0,7% som faller under alkohollovgivningen.

Alkoholfritt øl (klasse A) f.eks. kan inneholde 0,7% eller mindre og allikevel selges som alkoholfritt og til mindreårige. Det gjelder såklart også cider med lav alkoholprosent.

§ 1-3. Definisjon av alkoholholdig drikk

I denne lov brukes alkoholholdig drikk som fellesbetegnelse på drikker som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol, likevel slik at aldersgrensebestemmelsen i § 1-5 også får anvendelse på drikk mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol. ....

 

Det vil si at, jeg har LOV til å kjøpe 0.7%?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Det vil si at, jeg har LOV til å kjøpe 0.7%?

Ja, det stemmer.

 

Så om alkoholprosenten var 0,01 % høyere hadde det vært 18-årsgrense? hehe.. morsomt.

 

Du skal uansett drikke en del cider med 0,7% før du merker noe som helst, annet enn en sterk trang til å besøke nærmeste toalett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...