Gå til innhold

Hva er aldersgrensen på kjøp av cider med 0,7%?


Anbefalte innlegg

Hva Norsk lov sier er irrelevant

 

Akkurat den påstanden kan vel diskuteres :whistle:

Men om en butikk vil innføre 18-års aldersgrense på Donald Duck så har de vel rett til det. På den annen side kan man ikke bare si at norsk lov er irrelevant og selge Whiskey i lekebutikken.

 

Så lenge man ikke bryter noen lover har en butikk rett til å sette aldersgrenser. I ditt tilfelle ville leketøysbutikken brutt loven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som sagt tidligere har alle lov til å kjøpe cider med 0.7 volumprosent, at en lokal butikk har satt egne aldersgrense bunner vel ut i god gammeldags uvitenhet.

Siden loven ikke sier noe om dette er det faktisk ubegrunnet diskriminering av kundene, noe som kan hende ikke går upåaktet hen om riktig etat kontaktes.

blir det samme som om et bakeri skulle nekte noen å kjøpe wienerbrød fordi de er for tjukk.

 

til slutt en sammenligning; hørte tilfeldigvis fra en lege i går at du må drikke rundt 30 flasker med 0.3% "alkofritt" øl på rimelig kort tid for å oppnå tilsvarende effekt som av to enheter 4.7% øl, samt sette kateter på deg selv for å tømme kroppen raskt nok for urin. :)

så om noen vil bælme rundt 5 liter 0.7% cider på kort tid så

har de faktisk lov :)

Lenke til kommentar
som sagt tidligere har alle lov til å kjøpe cider med 0.7 volumprosent, at en lokal butikk har satt egne aldersgrense bunner vel ut i god gammeldags uvitenhet.

Dette er feil.... med ett forebehold om at jeg tar feil.

 

Alle har ikke lov til å kjøpe alkoholholdige varer med 0,7%, denne lover er ikke ved kjøp men gjelder salg så jeg tror du har misforstått.

  • Skal du selge alkoholholdig vare med 22% alkohol eller mer må du være 20 år.
  • Skal du selge annen alkohol må du være 18 år.
  • Unntak er hvis servitør har kokkefagbrev/servitørfagbrev eller den alkoholholdige drikken inneholder 0,7% til 2,5% alkohol.

Vær så snill og ikke spør hvorfor de setter en nedre grense på 0,7% for det har jeg ikke peiling på, mulig at kommer du under 0,7% så regnes det ikke som alkoholholdig vare.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

normal husholdning saft er jo det 0.4% i... men Alkohol er ikke ulovlig å drikke når man er under 18 år.. det er forbudt å kjøpe og å få, men finner man en tilfedigvis på bakken har de lov til å drikke. dette står i norske lover... Men prøv å dra på Ica Maxi og kjøp pæresider (shapanje) den av kopperberg, den er dritgod :D (Y)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Alltid like moro å lese innlegg til folk som fremstiller seg selv som om de vet noe, med sikkerhet. Men egentlig så bare gjetter de.

 

Alkoholholdige varer er lov å drikke å kjøpe fra du er født. Eneste begrensningen går på salg. Derfor må de som selger se legitimasjonen din. De har nemlig ikke lov å SELGE til deg om du er under 18/20.

 

Det er derfor like greit å prøve å kjøpe alkohol, for blir man tatt så tar politiet kun varene fra deg. Resten av straffen går til butikken og personen som solgte.

 

EDIT: tenkte jeg kunne linke til en wikiside

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age

 

MERK Norge litt nede på siden under Europa ;)

Endret av peetah
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har jobbet i Europris, så her er hva jeg vet:

For noen år tilbake var det ikke 18års-grense på disse ciderne. Men butikkene fikk etterhvert klager fra bekymrede foreldre over at ungene deres kjøpte cider på Europris. Etter nok henvendelser bestemte kjeden seg for å sette 18års-grense. Grensen er satt av Europris.

Lenke til kommentar

Alkoholloven § 1-5. Aldersgrense.

 

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

 

 

Det er nevnt tidligere, men loven er ganske nøyaktig. Ingen unntak.

Men stemmer at det var noen andre regler før.

Endret av gneis
Lenke til kommentar

For å sette det i perspektiv er det mer en 0.7% i kefir melk.

Uansett det er ikke så lett å destillere kefir som cider, heller ikke så lett å drikke store mengder av.

Alkoholfri øl, inneholder også alkohol, men i små mengder, dette kan hvem som helst kjøpe.

Jeg arbeider på Europris, cider kan jeg bekrefte er 18 års grense på. Sett for å brygge vin med, er det ingen aldersgrense på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...