Gå til innhold

Hva er aldersgrensen på kjøp av cider med 0,7%?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Eg og nokre venner var på Europris idag og skulle kjøpe Herrljunga Cider (nydeligt) som inneholder 0,7% alkohol.

Men når me kom til kassa, sa dei at det var 18 år. Er det verkelig 18 års aldersgrense på 0,7%?

Det som var litt merkelig var jo at eg hadde vert der tidligare og kjøpt. :p

Men men, nokon som har eit seriøst svar? Helst ei kjelde og linke til.

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter norsk lov, så er det ikke tillatt å selge noen form for alkoholholdig drikke til personer under 18 år. Dette gjelder vel alt ned til alkoholverdier hvor det kan regnes tilnærmet lik null.

Skrevet (endret)
Hei

Eg og nokre venner var på Europris idag og skulle kjøpe Herrljunga Cider (nydeligt) som inneholder 0,7% alkohol.

Men når me kom til kassa, sa dei at det var 18 år. Er det verkelig 18 års aldersgrense på 0,7%?

Aldersgrensen for og kjøpe alkohol i Norge er 18 år.. Om det er 40% eller om det er 0,7% spiller ingen rolle..

Endret av TheStian
Skrevet
quote]

Aldersgrensen for og kjøpe alkohol i Norge er 18 år.. Om det er 40% eller om det er 0,7% spiller ingen rolle..

hmm...jamen ka med eplerose då? :D hehe det også innhelde "alkohol"

Skrevet (endret)
Hei

Jo. Forskjell der gitt.

edit: Posten under forklarer best tenker jeg ;)

Endret av espennyh
Skrevet (endret)

Det er kun drikker med en alkoholprosent på over 0,7% som faller under alkohollovgivningen.

Alkoholfritt øl (klasse A) f.eks. kan inneholde 0,7% eller mindre og allikevel selges som alkoholfritt og til mindreårige. Det gjelder såklart også cider med lav alkoholprosent.

§ 1-3. Definisjon av alkoholholdig drikk

I denne lov brukes alkoholholdig drikk som fellesbetegnelse på drikker som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol, likevel slik at aldersgrensebestemmelsen i § 1-5 også får anvendelse på drikk mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol. ....

Endret av datating
Skrevet
Det er kun drikker med en alkoholprosent på over 0,7% som faller under alkohollovgivningen.

Alkoholfritt øl (klasse A) f.eks. kan inneholde 0,7% eller mindre og allikevel selges som alkoholfritt og til mindreårige. Det gjelder såklart også cider med lav alkoholprosent.

§ 1-3. Definisjon av alkoholholdig drikk

I denne lov brukes alkoholholdig drikk som fellesbetegnelse på drikker som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol, likevel slik at aldersgrensebestemmelsen i § 1-5 også får anvendelse på drikk mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol. ....

Det vil si at, jeg har LOV til å kjøpe 0.7%?

Skrevet (endret)

Det har seg slik at media tok opp det at Europris solgte den cidereren uten aldersgrense og etter dette bestemte endel Europris butikker seg for å sette 18 års aldersgrense.

Endret av Saltvann
Skrevet
Det har seg slik at media tok opp det at Europris solgte den cidereren uten aldersgrense og etter dette bestemte endel Europris butikker seg for å sette 18 års aldersgrense.

Link?

dessverre har ikke, men hørte snakk om det her på diskusjon.

• 6 måneder senere...
Skrevet
Det vil si at, jeg har LOV til å kjøpe 0.7%?

Ja, det stemmer.

Så om alkoholprosenten var 0,01 % høyere hadde det vært 18-årsgrense? hehe.. morsomt.

Du skal uansett drikke en del cider med 0,7% før du merker noe som helst, annet enn en sterk trang til å besøke nærmeste toalett.

• 3 uker senere...
Skrevet

Nei, du har ikke lov å kjøpe cider på Europris om du er under 18. Hva Norsk lov sier er irrelevant, på europris er det 18-årsgrense på kjøp av cider. Jeg jobber på Europris, så jeg vet dette.

Skrevet
Hva Norsk lov sier er irrelevant

Akkurat den påstanden kan vel diskuteres :whistle:

Men om en butikk vil innføre 18-års aldersgrense på Donald Duck så har de vel rett til det. På den annen side kan man ikke bare si at norsk lov er irrelevant og selge Whiskey i lekebutikken.

• 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...