Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ekstremt rart grafikkproblem


Anbefalte innlegg

2090767671_07c3286392.jpg?v=0

 

Da jeg skulle skru på PCen i går, fikk jeg et lite sjokk. Bootskjermen var full av hvite striper, slik så det ut:

 

2091550602_17ee3418a8.jpg?v=0

 

Etter en stund med bootskjermen, gikk bildet over til noe som så ut som en BIOS-feilmelding, logoen var i hjørnet. "F***, grafikkortet er nok ødelagt" tenkte jeg og skrudde trist av pcen.

 

2091550968_dfed8fbaf9.jpg?v=0

I dag prøvde jeg igjen og den bootet faktisk rett inn i Windows (bootskjermen var fortsatt fucked opp), Oppstarten gikk fint, men det viste seg at alle svarte områder hadde et perfekt symmentrisk rødt mønster over seg. Dessverre hadde jeg ikke musen tilkoblet, så jeg koblet det til og restartet PCen.

 

Jeg filmet restarten med et kamera. Videoen ligger her: (laster opp nå)

 

I videoen tester jeg ut litt forskjellige ting. Jeg lagde et Paint-bilde hvor jeg malte med forskjellige farger. De fleste fargene ble vist perfekt, men mørke farger var det problemer med.

2090768105_1478cff011.jpg?v=0

 

At jeg filmet oppstarten var flaks, fordi jeg har ikke fått Windows til å starte opp etter det. Jeg får bare BIOS-feilmeldingen. Det som er ekstremt merkelig med feilmeldingen er at teksten er rar, den ser "kryptert" ut.

2091551354_9014f74f73.jpg?v=0

2090769735_16b0b56eb8.jpg?v=0

 

Jeg begynner å tvile på om det er feil med grafikkortet, ettersom den klarer å vise alt annet enn svart bra. Hvordan grafikkortet skulle forstå hva som er tekst i BIOS og kunne gjøre noe rart med den, har jeg også problemer med å forstå.

 

Hva er egentlig feilen?

 

Jeg har en Shuttle SN25P med 6600GT, 2GB RAM, AMD 64 3500+ Venice CPU. Den har alltid vært stabil og jeg har aldri hatt noen plutselige shutdowns av pc-en. Den har vært bra avkjølt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånne feil på skjermen får man ofte hvis kortet er for varmt, gjør som de nevnte lengre opp herå blås kortet rent for støv o.l. å prøv igjen.

 

 

Kortet ditt er FUBAR. Får du sånne striper i oppstarten hjelper det lite å rense viften. Søk retur om det fremdeles er garantipå kortet.

Lenke til kommentar

Det ligner mye på det ødelagte Sapphire X1900 XT kortet jeg kjøpte fra komplett, det var dog grønne og lilla prikker.

 

Etter at jeg brukte RMA så fikk jeg et Powercolor X1950 XT. Var vel ca. 400,- dyrere en forige kort men det var ikke på lager så kan si jeg var heldig da!

 

For ditt tillfelle har vel garantien gått ut vil jeg regne siden det er et eldre kort.

 

90% sansynlig for GPU 10% minne.

Lenke til kommentar
Det ligner mye på det ødelagte Sapphire X1900 XT kortet jeg kjøpte fra komplett, det var dog grønne og lilla prikker.

 

Etter at jeg brukte RMA så fikk jeg et Powercolor X1950 XT. Var vel ca. 400,- dyrere en forige kort men det var ikke på lager så kan si jeg var heldig da!

 

For ditt tillfelle har vel garantien gått ut vil jeg regne siden det er et eldre kort.

 

90% sansynlig for GPU 10% minne.

Garantien har nok gått ut, men husk at han fortsatt har 5 års reklamasjon. Så her er det bare å sende tilbake, og merk pakken tydelig med REKLAMASJON

Lenke til kommentar

Nah. Grafikkortet hadde begynt å eldes uansett, jeg kunne ikke spille de nyeste spillene med det. Har faktisk vurdert å kjøpe grafikkort i noen uker nå.

 

Problemet er egentlig at jeg er uten spillPC (har MacBook) helt til jeg får det nye grafikkortet. Jeg klarer nok å overleve uten spill i en uke, tv-serien "24" skal nok redde meg. :p

Lenke til kommentar
Nah. Grafikkortet hadde begynt å eldes uansett, jeg kunne ikke spille de nyeste spillene med det. Har faktisk vurdert å kjøpe grafikkort i noen uker nå.

 

Problemet er egentlig at jeg er uten spillPC (har MacBook) helt til jeg får det nye grafikkortet. Jeg klarer nok å overleve uten spill i en uke, tv-serien "24" skal nok redde meg. :p

 

 

Du kunne jo ha sjekket om det var skjermen, hadde noe av det samme på min skjermnr2 (kjører dual screen). Da var det skjermen som var litt ####.

Lenke til kommentar

Jeg hadde vertfall samme problem da jeg dreiv å clocka min gamle AMD 3200+.

 

Er du sikker på at kjølingen er god nok?

 

Hvis ikke så demonter CPU vifta og ta på kjøle-pasta på nytt, og gjør det samme med hovedkortet på North Bridge.

 

Jeg vet ikke om det er løsningen på problemet men det er vertfall verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Nah. Grafikkortet hadde begynt å eldes uansett, jeg kunne ikke spille de nyeste spillene med det. Har faktisk vurdert å kjøpe grafikkort i noen uker nå.

 

Problemet er egentlig at jeg er uten spillPC (har MacBook) helt til jeg får det nye grafikkortet. Jeg klarer nok å overleve uten spill i en uke, tv-serien "24" skal nok redde meg. :p

 

 

Du kunne jo ha sjekket om det var skjermen, hadde noe av det samme på min skjermnr2 (kjører dual screen). Da var det skjermen som var litt ####.

Er i alle fall ikke skjermen, skjermmenyene funker fint. I tillegg kan ikke en defekt skjerm skape den rare teksten sett under oppstarten.
Lenke til kommentar
Nah. Grafikkortet hadde begynt å eldes uansett, jeg kunne ikke spille de nyeste spillene med det. Har faktisk vurdert å kjøpe grafikkort i noen uker nå.

 

Problemet er egentlig at jeg er uten spillPC (har MacBook) helt til jeg får det nye grafikkortet. Jeg klarer nok å overleve uten spill i en uke, tv-serien "24" skal nok redde meg. :p

 

 

Du kunne jo ha sjekket om det var skjermen, hadde noe av det samme på min skjermnr2 (kjører dual screen). Da var det skjermen som var litt ####.

Er i alle fall ikke skjermen, skjermmenyene funker fint. I tillegg kan ikke en defekt skjerm skape den rare teksten sett under oppstarten.

 

Dette skjedde nettopp med mitt 6800 kort..

Plutselig slutta DVI-utgangen å fungere (skjermen påstod den sendte ut en oppløsning den ikke kunne vise). Prøvde deretter VGA utgangen og fikk bilder lignende det du viser her. For å forsikre meg om at det var skjermkort og ikke noe annet bytta jeg til det interne skjermkortet (onboard) i BIOS og kobla skjermen til her. Da ble bildet helt fint.

 

Har du overklokka det eller noe? Jeg gjorde det med mitt. Når jeg åpna boksen fikk jeg pusteproblemer, støv overalt. Så sikkert noe overoppheting inne i bildet.

 

Edit: Problemet ble bare verre, tror det klikka helt til slutt og fikk ikke starta windows engang.

Endret av dagola
Lenke til kommentar

Dette sker når kondensatorene blir (eller er) dårlige.

Oppstår ofte først som periodiske - for derefter å bli permanent.

Prøv å se om ikke en eller flere av kondensatorerne på grafikkortet er bulne i toppen eller har lekasje.

 

Har opplevett dette flere ganger med eldre TNT2-kort.

Du kan se hvordan en dårlig kondensator (capasitor) ser ut her på badcaps.net. (klikk på bilder ute til høyre).

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...