Gå til innhold

Guide: TV/radio på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

savner litt mer dybde i artikkelen, som mer info om forskjellene på TV - alternativene.

 

F.eks.:

Joost - basert på P2P-prinsippet, virker veldig bra for de med lav båndbredde. Mye gamle programmer, mye B- og C-materiale, og veldig lite live. Mange videoer blokkert for de utenfor USA. Fant de første 6 episodene av Nordkalotten 365, hvor er resten??

 

JLC - Norsk software! Er vel egentlig en samling linker til live streams. Haugevis av kanaler som ikke virker, men det er vel pga. at kilden er nede eller at sendingene er blokkert for utenlandske seere. F.eks. virker ikke NRK i utlandet. Kan også brukes direkte fra nettleseren.

 

Har ikke prøvd så mange andre, vil tro at de fleste er variasjoner over samme tema, enten linker til live-sendinger, eller til lagrede videoer, og at det dermed er veldig mye overlapping mellom alternativene, i alle fall når det gjelder live-sendinger.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Vil påpeke at det også finnes mange tiltak på internett som ikke nødvendigvis er en kopi av en TV/radiostasjon sendt via radiobølger/kabelnett.

 

sky.fm og di.fm er for eksempel overlegen på musikkutvalg innen de fleste sjangre (har det meste uten om tung rock og metal sjangre). Internett åpner tross alt for at et selskap lett kan publisere over 30 radiokanaler som kjører i paralell).

 

For de av dere som befinner dere i USA eller har USA VPN er jo www.pandora.com et utrolig tiltak.

 

Desverre tar det vel enda litt tid før internett TV blir så billig at vi ser indie kanaler poppe opp og levere brukbare produkt.

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke Stage6 med blant oversikten over nettsteder som tilbyr videomateriale?

 

Det er så utrolig med bedre kvalitet der enn Yourube!

 

Trodde Stage6 la ned ifjor jeg?

 

Stage6 Is No More

 

We created Stage6™ to empower content creators and viewers like you to discover a new kind of video experience. However, the continued operation of Stage6.com was prohibitively expensive, and ultimately we had to shut it down.

 

We appreciate the millions of global users who supported us and made Stage6 such a successful online video destination. Thanks for a wild ride.

 

— The DivX Team

Lenke til kommentar
For de som er koblet på et uninett subnett med multicast er også HiOF sitt prosjekt en mulighet. Jeg kobler opp mot UiB via VPN, og har ikke multicast støtte. Hvordan det er ute i studentbyene vet jeg ikke, så hvor mange som faktisk kan bruke dette har jeg ikke oversikt over. Men om man kan bruke det tror jeg det gir veldig god kvaltiet, og holder trafikken innad på uninett.

 

Edit: Begrensningene over er for TV. Radio (NRK stasjonene) kan alle lytte til, og man kan da velge mellom Ogg eller MP3, og forskjellige kvaliteter.

 

Får ikke TV til å funke her heller. Gyldenpris studentboliger, koblet opp mot UiB med VPN  :nei:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Godt med en påminnelse om dette. Merk at hvis man bare ser TV via PCen så kan man sette bort/selge TVen og avregistrere seg fra TV-lisensregisteret. Da sparer man 2400 kr i året og nærmere 10 000 kr på 4 år.

 

Web tar stadig mer av folks fritid. Det går ut over TV-titting. Det betyr stadig flere som klarer seg uten TV. Det ligger i kortene at TV-lisensen ikke kan videreføres i flere tiår fremover. Jeg tror vi kan se slutten på lisensen allerede om 5-10 år, avhengig av hvordan tv-bruk og nettbruk utvikler seg videre. Men jeg tviler på at politikerne vil la NRK dø. NRK tilbyr en rekke gode nettsider, radiokanaler og tvprogrammer. Det vil nok videreføres med justeringer med en helt annen finansieringsmåte (staten).

 

* NRK tilbyr visning av tidligere sendte programmer via nett-TV. Alt er gratis, og det krever ikke registrering.

* TV2 tilbyr visning av sine TV-programmer via TV2 Sumo, men dette krever registrering.

* TV Norge tilbyr visning av sine programmer via Maxdome, men dette er ikke gratis.

* TV3 tilbyr visning av tidligere sendte programmer via tv3play.no, noe som er gratis, men du må se på en liten reklamesnutt først.

TV2 Sumo krever ikke bare registrering, men det koster også penger.

Lenke til kommentar

Prøver desperat å få streamet NRK i Frankrike. Har prøvd de fleste streamingtjenestene, men ingen funker. Det er helt jævlig å ikke få sett skisport med kjære og kjente kommentatorer, bare fordi en facist har funnet på ordet "rettigheter" ;)

 

Har prøvd å finne en norsk proxy, men de er det ikke mange av, og de få som finnes er alt for trege til streaming. Hvis noen vet om en metode så skal de få en snegle dyppa hvitløk av meg...

Lenke til kommentar

Microsoft Security Essentials reagerte negativt på min nedlasting av JLC software'n, og fant "TrojanClicker:Win32/fabector.A" ... og fjernet styggedomen.

 

Jeg tenkte kanskje det var falsk positiv, men jeg har nå scannet installasjonsprogrammet med flere nettbaserte scannere, og det viser seg at enkelte av dem reagerer på programmet. Uansett, eg har nå endret artikkelen.

Lenke til kommentar

Det finnes også en Windows Sidebar Gadget - norskutviklet - som har de 3 NRK TV-kanalene + en mengde radiokanaler i preset. Fungerer bra på NRK, og med god kvalitet. KRIS Media Player Pro mppro.uuuq.com

Det er den første (øverste) versjonen man må ha da.

 

:( NRK funker ikke fra utlandet med denne gadgeten. Så da blir det ingen snegler på deg :p

Radio funker kjempe fint, så takk skal du ha.

Lenke til kommentar

Det finnes også en Windows Sidebar Gadget - norskutviklet - som har de 3 NRK TV-kanalene + en mengde radiokanaler i preset. Fungerer bra på NRK, og med god kvalitet. KRIS Media Player Pro mppro.uuuq.com

Det er den første (øverste) versjonen man må ha da.

 

:( NRK funker ikke fra utlandet med denne gadgeten. Så da blir det ingen snegler på deg :p

Radio funker kjempe fint, så takk skal du ha.

 

 

Fillern.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...