Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flaske brus = prikk på rullebladet?


Chaqwa

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort noe som jeg er angrer veldig på, jeg vil ha gjort hva som helst for å ta det tilbake igjen.

Saken er at jeg og to andre kamerater ble tatt for å ha brus fra en av utsalgsbodene ved gymsalen. Det var etter gym timen vi gikk ut av garderoben etter å ha skifta og der så vi et par ungdommer fra u-skolen som stod rett ved siden av boden, og døra til boden var åpen. De gikk inn og begynte å fylle sekkene sine med all slags ting fra boden så dro vi til dem og så hva som skjedde. Så skjedde det, de spurte oss om vi ville ha, det gikk så fort og plutselig hadde jeg farrisen i hånda deretter skjulte jeg den i jakka mi.

Ungdommene stakk fra stedet, vi stod fremdeles der som tullinger og de to som jeg var med bestemte seg for dra inn i igjen til boden. Skjønte ikke hvorfor faen de var så dumme å dra inn igjen, muligens ønsket de seg for å forsyne seg litt mer. Plutselig kom en miljøarbeiderne løpende og han tok oss. Han så at ene av oss gikk ut av boden.

 

Vi måtte følge han til kontoret og der fortalte han oss at forholdet vil bli anmeldt, og det vil da føre til prikk i rullebladet.

Vi var ydmyke og la med en gang alle kortene på bordet, vi sa at vi aldri hadde har aldri angret så mye på noe som vi gjorde nå. Vi var samarbeidsvillige og vi penkte ut ungdommene som var inni boden gjennom klassebilder. Han sa at han vil forhøre mer om det dagen etter, men de tok 3-4 dager før tok oss inn på kontoret igjen. Har ikke sovet ordentlig i det siste dagene og jeg prøver så godt jeg kan å ikke tenke så mye på det. Blir så deppa av det.

 

I går så snakket han med igjen alene, han sier at de ungdommene har en annen versjon av saken og i tillegg så han i sin egne øyne at en av oss gikk ut av boden. Han prøver å presse meg nå, han vil at jeg skal fortelle han "rykter" som går rundt i skolen om evt bråk eller dop bruk. Han ville at jeg skal fortelle rykter og peke ut folk som skiller seg ut (sikter sikkert til bråkmakerne). Hvis jeg skal være snill mot deg så må du være snill mot meg, sa han til meg(han ville ha info fra meg). Jeg sa rett ut at jeg ikke har hørt noe rykter i det siste, og jeg visste kun om saker som er allerede er tatt hånd om av disse miljøarbeiderne. Etter det snakket han om karrieremuligheter hva slags utslag det har for deg osv.

 

 

Posten er litt lang, men håper dere forstår situasjonen.

Endret av Abiden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I en mappe har de bilder av alle elevene fra u-skolen og VGS da jeg skulle peke ut elever hadde de skrevet spørsmålstegn, utropstegn og notater på mange av bildene. Jeg var helt sjokkert. Skulle nesten tro at de drev heksejakt de gjør situasjonen vanskeligere enn det er.

 

Jeg har snakket med en annen kamerat og han har kommet med informasjon som jeg overhodet ikke visste om. Det har visst seg at bestemte elever har gang på gang har forsynet seg helt siden skolestart. Det er visst flere gjengangere i saken, hva slags konsekvenser de har fått vet jeg ikke noe om. Nå føler at vi har fått skylda på alt for meg så virker det som vi driver en liga her etter å sett hvordan de behandler oss. Kontaktlæreren sier selv at de miljøarbeiderne er for unge og at de kanskje er litt for uansvarlig.

Endret av Abiden
Lenke til kommentar
Hørtes ikke ut som noen spesielt gode miljøarbeidere. De vi gjøre deg til kriminell, for en halvliter brus?

 

Miljøarbeidern sier at går under som nasking og det har straffemåling på tre mnd fengsel. Han, sa sier at de ikke spiller noen hva dere har stjelt, men at dere har gjort noe ulovlig. "Om dere stjeler 50 00,- eller en flaske, vil det bli oppført som nasking. Det ville ikke stå hva dere har stjelt i rullebladet ditt"

 

Jeg syns det er så kjipt. Jeg har jobbet nesten to år som butikkmedarbeider, og jeg har selv tatt folk med ølbokser og six-pack gjemt under jakka. Jeg har begynt å hate meg selv for det jeg har gjort, hvordan kunne jeg synke så lavt som de personene som jeg selv har løpt etter.

Lenke til kommentar

Hvorfor driver miljøarbeidere og etterforsker en sak? Det er politiets arbeid å drive avhør og slikt..om jeg ikke er helt på tur.

 

Jeg hadde nekta å uttale meg til de jeg..

 

Ang eventuelle resultater av noe sånt - tviler på at du får prikk på noe rulleblad, du er tatt for nasking, ikke noe alvorlige ting. Men jeg er ingen advokat, dette er ren synsing.

Lenke til kommentar
Hvorfor driver miljøarbeidere og etterforsker en sak? Det er politiets arbeid å drive avhør og slikt..om jeg ikke er helt på tur.

 

Jeg hadde nekta å uttale meg til de jeg..

 

Ang eventuelle resultater av noe sånt - tviler på at du får prikk på noe rulleblad, du er tatt for nasking, ikke noe alvorlige ting. Men jeg er ingen advokat, dette er ren synsing.

Helt enig. Miljøarbeiderne har ingenting med å forhøre deg og avkreve forklaring av deg. Og i tilfelle de har uttalt at de ikke skal anmelde deg dersom du samarbeider så er det faktisk dem som har begått en enda større forbrytelse enn deg. Det er nemlig utpressing å true noen for egen vinnings skyld selv om trusselen er en anmeldelse for en reell handling.

Lenke til kommentar

Trådstarter er i tillegg under 18 - burde ikke foreldre vært blandet inn her lenge før avhørene startet? Om miljøarbeiderne først skal avhøre?

 

Trådstarter har kanskje driti seg ut, men de som virkelig har bomma her er miljøarbeiderne.

 

EDIT: under 18, ikke under 17.

Endret av Alastor
Leif...
Lenke til kommentar
Trådstarter er i tillegg under 17 - burde ikke foreldre vært blandet inn her lenge før avhørene startet? Om miljøarbeiderne først skal avhøre?

 

Trådstarter har kanskje driti seg ut, men de som virkelig har bomma her er miljøarbeiderne.

I høyeste grad er det miljøarbeiderne som er på tur. Spørsmålet er hvorfor ikke skolen eller foreldrene har grepet inn. (trådstarter er vel egentlig nesten 18 år han). Personlig mener jeg at miljøarbeiderne befinner seg på bristeferdig is når man leser straffelovens § 266

25de Kapitel. Udpresning og Ran.

§ 266. For utpresning straffes den som i hensikt derved å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning, ved rettsstridig atferd eller ved å true med slik atferd tvinger noen til å foreta en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for. Medvirkning straffes på samme måte.

 

Det samme gjelder den som i nevnte hensikt rettsstridig tvinger noen til å foreta en slik handling ved å true med anklage eller anmeldelse for noe straffbart, eller med framsettelse av ærekrenkende beskyldning eller skadelig opplysning, eller som medvirker hertil.

 

Utpresning straffes med fengsel inntil 5 år. Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraffen. Ved overtredelse av bestemmelsene i annet ledd kan straffen settes til bøter.

Lenke til kommentar
Jeg hadde nekta å uttale meg til de jeg..

 

Ang eventuelle resultater av noe sånt - tviler på at du får prikk på noe rulleblad, du er tatt for nasking, ikke noe alvorlige ting. Men jeg er ingen advokat, dette er ren synsing.

 

Han er strengt talt ikke tatt for nasking av to grunner:

 

1. Det var ikke han som tok gjenstanden.

 

2. Det er påtalemyndighetene som avgjør om de har nok å gå på i denne saken av beviser.

 

Selv om du er 17 år, burde du med stor sikkerhet blande inn dine foreldre.

Lenke til kommentar

Etter min mening befinner miljøarbeideren seg på metertykk is når det gjelder straffeloven § 266 annet ledd. Vilkåret om vinnings hensikt er neppe oppfylt, og jeg kan heller ikke se at trådstarter påføres noe tap eller fare for tap ved å gi etter for truslene.

 

Edit: Svar på Gaidaros' post.

Endret av M-BS
Lenke til kommentar
Etter min mening befinner miljøarbeideren seg på metertykk is når det gjelder straffeloven § 266 annet ledd. Vilkåret om vinnings hensikt er neppe oppfylt, og jeg kan heller ikke se at trådstarter påføres noe tap eller fare for tap ved å gi etter for truslene.

 

Edit: Svar på Gaidaros' post.

Vinnings hensikt ligger i opplysningsverdien som han presser trådstarter til. Tapet for trådstarter blir jo straffen for handlingen. Men jeg kan være enig med deg i at dette kanskje er i grenseland siden det ikke er noen klar vinninghensikt i det hele. Ingen typisk utpressingssak altså. Kanskje vi skal halvere istykkelsen til en halvmeter. :)

Lenke til kommentar

Jeg følte at jeg ble utpresset ja! De har hørt meg og en annen aleine, den tredje gjenstår. De vil høre hver vår egen versjon av saken. Kontaktlæreren kunne ikke tro hva hun fikk høre, hun skulle ta opp saken med en eller annen i ledelsen. Hun ba meg ihvertfall være ydmyk, samarbeidsvillig og legge alle kortene på bordet. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre! Jeg prøvd etter min beste evne å svare på spørsmålene de har stilt meg. Fremdeles er de etter oss. Saken skjedde på torsdagen forrige uke, først idag snakket de med oss hvis vi ser bort i fra da han tok oss. Vi alle tre var glade og vi trodde saken er ute av verden over helgen, men det er det ikke.

Lenke til kommentar
Vinnings hensikt ligger i opplysningsverdien som han presser trådstarter til. Tapet for trådstarter blir jo straffen for handlingen. Men jeg kan være enig med deg i at dette kanskje er i grenseland siden det ikke er noen klar vinninghensikt i det hele. Ingen typisk utpressingssak altså. Kanskje vi skal halvere istykkelsen til en halvmeter. :)

Hehe, ja, vi kan godt være enige om istykkelse på en halvmeter. Han står rimelig trygt da også, ettersom vilkårene rimelig klart ikke er oppfylt. Jeg tviler sterkt på at vinnings hensikt kan omfatte opplysninger uten økonomisk verdi. Når det gjelder "tap eller fare for tap" følger det av forarbeidene til straffeloven at tapet må være av økonomisk art for å oppfylle vilkåret.

Lenke til kommentar
Etter min mening befinner miljøarbeideren seg på metertykk is når det gjelder straffeloven § 266 annet ledd. Vilkåret om vinnings hensikt er neppe oppfylt, og jeg kan heller ikke se at trådstarter påføres noe tap eller fare for tap ved å gi etter for truslene.

 

Edit: Svar på Gaidaros' post.

Vinnings hensikt ligger i opplysningsverdien som han presser trådstarter til. Tapet for trådstarter blir jo straffen for handlingen. Men jeg kan være enig med deg i at dette kanskje er i grenseland siden det ikke er noen klar vinninghensikt i det hele. Ingen typisk utpressingssak altså. Kanskje vi skal halvere istykkelsen til en halvmeter. :)

 

Blir ikke bare straffen for handlingen, men du kan se rekkevidden av en som blir omtalt som tyster i skolemiljøet. Og om noen dealer, så blir jo han en fint mål....(trakk bare situasjonen litt lengre om noen finner ut hvem som sa det)

Lenke til kommentar

Jeg er litt nysgjerrig her. Hvem er disse miljøarbeiderne egentlig. Hvilken funksjon har de ved skolen. Og denne farrisflaska, hvem ble den stjålet fra, skolen eller miljøarbeiderne. Hvis det er skolen som er eier av flaska, så er det de som skal levere anmeldelse og ikke miljøarbeiderne. Politiet vil normalt ikke ta imot anmeldelser fra andre enn den som står som eier av tyvegodset (Herregud for et styr for ei flaske farris).

Lenke til kommentar

Ta med deg en 20 kroning å klask i bordet foran dem å si at her har dere betaling for farrisen!

 

Kan ærlig talt ikke skjønne at det skal være noen stor sak å ha tatt ei flaske farris, og når han trådstarter attpåtil har lagt seg helt flat og innrømmet forholdet er det da enda mere rart at de fortsetter å true

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...