Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flaske brus = prikk på rullebladet?


Chaqwa

Anbefalte innlegg

Jeg er litt nysgjerrig her. Hvem er disse miljøarbeiderne egentlig. Hvilken funksjon har de ved skolen. Og denne farrisflaska, hvem ble den stjålet fra, skolen eller miljøarbeiderne. Hvis det er skolen som er eier av flaska, så er det de som skal levere anmeldelse og ikke miljøarbeiderne. Politiet vil normalt ikke ta imot anmeldelser fra andre enn den som står som eier av tyvegodset (Herregud for et styr for ei flaske farris).

 

Er ikke helt sikker på deres rolle heller, men når ting skjer så griper de inn. Deres rolle er sikkert at ting skal gå rolig for seg , men er ikke 100% sikker. Saken er at den boden som jeg nettopp har fått vite er privat det er opp til om de vil anmelde forholdet, det er ikke skolens eiendom. Ungdommer har forsynt seg helt fra starten, men når de endelig har tatt noen i fersk gjerning vil det gå ganske mye utover dem i dette tilfellet er det oss. De er sikkert drittlei av all stjelinga så deres frustrasjon går mye på oss. De vil lære oss prinsippet med stjelinga det spiller ingen rolle hva slags verdi gjenstanden har. Disse miljøarbeiderne har akkurat ikke det beste ryktet på skolen, folka kaller dem for masse rart.

 

Jeg har valgt å ikke blande inn foreldrene mine enda har så mye takle fra før av, de kommer sikkert til å bli skikkelig skuffa over meg blir bare ekstra styr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde nekta å uttale meg til de jeg..

 

Ang eventuelle resultater av noe sånt - tviler på at du får prikk på noe rulleblad, du er tatt for nasking, ikke noe alvorlige ting. Men jeg er ingen advokat, dette er ren synsing.

 

Han er strengt talt ikke tatt for nasking av to grunner:

 

1. Det var ikke han som tok gjenstanden.

 

2. Det er påtalemyndighetene som avgjør om de har nok å gå på i denne saken av beviser.

 

Selv om du er 17 år, burde du med stor sikkerhet blande inn dine foreldre.

 

Det er korrekt at trådstarter ikke kan straffes for naskeriet i seg selv. Det som derimot er på det rene er at den straffbare handlingen faller inn under normen i strl. § 391a. Handlingen vil falle inn under bestemmelsen om lite heleri i strl §391a, 3. ledd.

 

Edit: Villkårene i strl § 266 kan ikke sies å være oppfylt og den kan aldri få anvendelse i et slikt tilfelle.

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du gjør alt igjennom din kontaktlærer eller en person av større autoritet ved din skole(rådgiver, rektor, avdelingsleder eller lignende). Disse miljøarbeiderne er etter mitt inntrykk ikke noe å legge energi i.

 

Om du går igjennom disse personene regner jeg med at du får det noe lettere ved tanke på behandling, da disse ofte er personer med litt retningslinjer og regelverk i bakhodet. Ikke bruk mer energi på folk som det i grunn ikke er vits å bruke tid på, det er mitt tips. Jeg tror det å ta dette igjennom slike personer i skoleverket istedet for miljøarbeidere kan være veldig lurt!

Lenke til kommentar

Lol, også for en flaske Farris.

 

Aktiviser foreldrene dine, få dem til å tale saken for deg. Skulle likt å se den miljøarbeideren som er idiot nok til å sitte å true med 3 måneders fengsel, bøter og rulleblad for ei flaske Farris hvis foreldrene til poden er i rommet.

 

Var folk på skolen min også som ble tatt for nasking fra så som kantina, utstyrssrom, lager, gymsal, osv. Alt ble løst i minnelighet ved at ting ble erstattet eller levert tilbake. I tillegg gikk det ut over oppførselskarakteren hvis det gjentok seg eller samme person gjorde noe annet rølp.

 

Det eneste jeg husker elever har blitt anmeldt for er besittelse og bruk av narkotika på skolens område, men det er jo en helt annen skala.

Lenke til kommentar

Dersom jeg hadde fått høre dette av min sønn så ville i hvert fall jeg tatt aksjon temmelig kvikt! Nå er ikke jeg særlig fan av tyveri og nasking så poden ville vel fått en liten forelesing angående tyveri. Disse miljøarbeiderene hadde det gått langt verre ut over. Hadde noen holdt på å presse min sønn til noe slikt så hadde jeg sannsynligvis eksplodert. Nå kjenner ikke jeg loven så veldig godt men dersom jeg føler at noen er urettferdige så reagerer jeg, og dette føles særdeles urettferdig. En flaske farris!?!

 

Ring foreldrene dine. Jeg hadde i hvert fall satt pris på å bli kontaktet. Du får kanskje litt kjeft, formanning eller en time mindre pc en dag eller to, men i det minste så har du noen med deg som kan få dette inn i ordnede former uten overivrige "miljøarbeidere"....hva nå i huleste det er for noe?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt noe fra dem siden de snakket med meg, derfor jeg regner med at de ikke har fått til noe(les anmeldelse). Når jeg tenker det i ettertid og etter at jeg har fått sett hva dere har skrevet så burde jeg har vært litt mer kritisk på den måten de behandlet meg. Godt å kjenne sine rettigheter. Tror jeg er så såpass sikker at jeg regner med at saken er avsluttet(håper det).

 

Vil bare takk dere alle sammen som har satt av tid til å ha lest og svart på det jeg har lurt på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...