Gå til innhold

Test: Nokia N95 8GB


Anbefalte innlegg

Sånn batterigreier er alltid spennende tema når man skel klemme alt av ting inn i en liten telefon... Dersom en N82 for de tyngre brukere holder mer en en dag er den uansett bedre enn N95.

 

Jeg har sammenliknet N95 og N95 8gb, litt varierende bruk over tid på begge to, men 8gb varte mellom 3 og 5 timer lenger på standby utover natta. Den måtte uansett lades på ny før neste dags økt.

Endret av geirandreo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette var det ikke håp med n95'en. En grunn til dette er Demand Paging som gjør at programmene du har kjørende i bakgrunnen ikke bruker nært så mye strøm. Demand Paging gjør også at du har "unlimited" internminne. Fordi når minnet blir fullt, vil et program bli plassert på "harddisken", åpner du det programmet lastes det inn i minnet igjen, etc. etc.

 

For de av dere som har n95 så annbefaler jeg på det sterkeste å selge den for rundt 3000 også investere i en mye mer komplett telefon. Som faktisk er latterlig peng også, dere blir ikke skuffet!

 

N95 har også fått demand paging med den siste fw (v20).

 

Synes egentlig ikke det er verdt oppgraderinga, mest pga at de har tatt bort minnekortleseren (32GB kort til neste år kanskje...) og kameradekselet (mye lo i lommene mine altså :D).

 

Ellers skjønner jeg meg ikke helt på de som synes det er så slitsomt å plugge mobilen i en lader mens man sover eller jobber. Er forsåvidt enig i at Nokia har mye å gå på i forhold til andre mobiler, men å la dette overskygge alt det andre som er så bra blir litt søkt.

 

Så at en mobil faktisk er mobil, er ikke så nøye så lenge du har ørten funksjoner? Nå har ikke jeg prøvd den nye N95, men den forrige fortjente ikke halvparten av øynene den fikk på terningen, ettersom batteriet ikke holdt mål. Dessuten var skyvemekanismen helt på jorde, slik at man ikke kunne stikke telefonen ned i en bukselomme, uten å skyve på tastaturet. Fungerer den "nye" på samme måte?

Lenke til kommentar

Synes mye av kritikken mot N95 kommer litt ut av proposjonene. Jeg har den opprinnelige N95-1, nylig oppgradert med ny FW. Forskjellen mellom N95 8Gb og og N95 er litt bedre batterikapasitet, litt større skjerm, noe mer arbeidsminne, mye penere look (subjektivt) og bra lagringskapasitet, i forhold til mine 4 Gb. That's it, slik jeg kan se det. Ikke grunner som er verdt å dumpe min gamle N95 ennå.

 

Med N95 får du et utall muligheter og funksjoner, og det er klart at dette trekker strøm. Det gjør det på andre telefoner også. Når du har såpass store skjerm, 3G, blåtann, wlan osv aktiv og åpen mot det meste innen kommunikasjon så brukes det strøm. Sony har gjort det annerledes og begrenser deg i større grad med strammere rammer i operativsystemet. Jeg foretrekker Nokia 95, fordi det er så mange muligheter og så morsomt å bruke den. Dessuten fullader den på en time, mye raskere enn SE. USB-ladekabel koster en 100-lapp eller noe sånt, men det burde vært standard. Da kan jeg leve med dårligere batterivarighet fordi dette er mine valg!

 

Testen til Amobil inneholder veldig mange fremstillinger som setter N95 i et dårlig lys. Ser du bort fra nyhetene for N95 8gb som jeg nevner lenger opp så har vi alt i N95, siste FW om man gidder å sjekke. GPS'en ble radikalt forbedret i juli allerede. Det er ingen dårlig GPS-løsning som er i N95 og når jeg har testet andre dedikerte løsninger så har ikke N95 noe å skjemmes over. La så være at GPS'en teknisk sett er litt gammeldags, så fungerer den for meg utrolig bra. Får fix innen 10 sek og det er bra, og den er nøyaktig nok for en tlf. En fordel er at den også benytter mobilnettet for å finne ut hvor du er. Noen peker på kostnaden, glem det! Har du råd til en slik tlf så har du råd til å bruke den. Du kan benytte Google maps med den interne GPS, og Amaze GPS-programvare uten at jeg synes den var spesielt bra. Det jeg savner er fotoboksvarsling, det må vel noen klare å komme med snart?

 

Trege menyer er historie i N95, at Amobil refererer til de første versjonene er utrolig. Som musikktelefon er den for min del glimrende. Den kan synke mot WMP11. Filoverføring er tregt, enig med artikkelforfatter der.

 

Jeg kan ikke forstå at ikke N95 skal få terningkast 6, når man tar i betraktning telefonens hav av muligheter hvor både proffbrukeren og underholdningsbrukeren får det beste på markedet i dag.

Lenke til kommentar
Synes mye av kritikken mot N95 kommer litt ut av proposjonene. Jeg har den opprinnelige N95-1, nylig oppgradert med ny FW. Forskjellen mellom N95 8Gb og og N95 er litt bedre batterikapasitet, litt større skjerm, noe mer arbeidsminne, mye penere look (subjektivt) og bra lagringskapasitet, i forhold til mine 4 Gb. That's it, slik jeg kan se det. Ikke grunner som er verdt å dumpe min gamle N95 ennå.

 

Med N95 får du et utall muligheter og funksjoner, og det er klart at dette trekker strøm. Det gjør det på andre telefoner også. Når du har såpass store skjerm, 3G, blåtann, wlan osv aktiv og åpen mot det meste innen kommunikasjon så brukes det strøm. Sony har gjort det annerledes og begrenser deg i større grad med strammere rammer i operativsystemet. Jeg foretrekker Nokia 95, fordi det er så mange muligheter og så morsomt å bruke den. Dessuten fullader den på en time, mye raskere enn SE. USB-ladekabel koster en 100-lapp eller noe sånt, men det burde vært standard. Da kan jeg leve med dårligere batterivarighet fordi dette er mine valg!

 

Nå vet jeg ikke om det er de gamle Sonytelefonene du sikter til, eller om det er Sony Ericsson? Men en ting er sikkert. SE har da telefoner som er like åpne i OS-et som Nokia S60. Dessuten har disse tilnærmet samme funksjoner som N95, minus innebygd GPS, men innehar langt bedre batteritid. På en av mine SE har jeg større skjerm enn N95, og med wlan aktivert holder batteriet i 3 dager. Noe jeg faktisk mener allerede er på grensen av hva man kan akseptere.

Lenke til kommentar
Det er vell 2 områder nokia er overlegne SE på high-end mobiler og det er GPS og videofunksjon, mens SE er bedre på batteri. dessverre har SE relativt få "åpne" mobiler ala S60 å vise til, men får håpe det kommer seg.

 

Ja. Pr. nå har de vel 5 forskjellige modeller som er tilgjengelige. Felles for disse er at de har trykkfølsom skjerm, noe jeg savner hos Nokia. Men Nokia er overlegne når det gjelder antall modeller.

Lenke til kommentar
Sånn batterigreier er alltid spennende tema når man skel klemme alt av ting inn i en liten telefon... Dersom en N82 for de tyngre brukere holder mer en en dag er den uansett bedre enn N95.

 

Jeg har sammenliknet N95 og N95 8gb, litt varierende bruk over tid på begge to, men 8gb varte mellom 3 og 5 timer lenger på standby utover natta. Den måtte uansett lades på ny før neste dags økt.

 

 

Da ble denne uaktuell for min del :) Takk for informasjonen :)

 

My point exactly. Min N82 var ferdigladet kl 13:30 i går og nå, etter forholdsvis mye WLAN-bruk inkludert en time på MSN, sjekk av mail ca 5-7 ganger, tatt 5-6 bilder, sendt 25 meldinger (pusher på nå for å få testet batteriet), navigert ca 30-40 minutter (blant annet fra Høyskolen og ned til Nationaltheatret til fots, hehe!) og ringt i ca 30 minutter og tastet og styra en hel masse. Bakgrunnsbelysningen har stort sett vært på hvert tiende minutt utenom når jeg har vært i komaland eller under eksamen i dag. Nå, 25 timer og 30 minutter seinere og med masse bruk er batteriet nede på 4 av 6 streker. Og da er dette den første ladinga mi etter at jeg fikk telefonen. Man opplever vel også marginalt bedre batteritid etterhvert som man lader den for tredje/fjerde gang e.l. forstår jeg? Det ligger ihvertfall an til at den kan holde 2 døgn, og gjør den det med slik bruk da skal ikke jeg klage.

 

Nei, gleder meg til Nokia disker opp med en telefon med VGA skjerm og godt batteri. I mellomtiden lar jeg meg ikke plage av at jeg må lade annenhver natt.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke om det er de gamle Sonytelefonene du sikter til, eller om det er Sony Ericsson? Men en ting er sikkert. SE har da telefoner som er like åpne i OS-et som Nokia S60. Dessuten har disse tilnærmet samme funksjoner som N95, minus innebygd GPS, men innehar langt bedre batteritid. På en av mine SE har jeg større skjerm enn N95, og med wlan aktivert holder batteriet i 3 dager. Noe jeg faktisk mener allerede er på grensen av hva man kan akseptere.

 

Ja, P1i er sikkert like åpen, men du finner ikke like stort miljø innen 3. parts software. Uten at jeg kjenner for godt til det du sikter til med wlan så er jeg ikke overbevist om at det er batteriet alene. Det kan like gjerne ligge på hvordan wlan fungerer, hvor ofte den sjekker tilkobling og hvor lenge den er tilkoblet. N95-8 har ca like stort batteri som P1i mens N95-1 har en del mindre kapasitet.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke om det er de gamle Sonytelefonene du sikter til, eller om det er Sony Ericsson? Men en ting er sikkert. SE har da telefoner som er like åpne i OS-et som Nokia S60. Dessuten har disse tilnærmet samme funksjoner som N95, minus innebygd GPS, men innehar langt bedre batteritid. På en av mine SE har jeg større skjerm enn N95, og med wlan aktivert holder batteriet i 3 dager. Noe jeg faktisk mener allerede er på grensen av hva man kan akseptere.

 

Ja, P1i er sikkert like åpen, men du finner ikke like stort miljø innen 3. parts software. Uten at jeg kjenner for godt til det du sikter til med wlan så er jeg ikke overbevist om at det er batteriet alene. Det kan like gjerne ligge på hvordan wlan fungerer, hvor ofte den sjekker tilkobling og hvor lenge den er tilkoblet. N95-8 har ca like stort batteri som P1i mens N95-1 har en del mindre kapasitet.

 

Selvfølgelig er det funksjonene som bruker mindre strøm.

Lenke til kommentar

Ser at det blir nevnt sammenligningen N95 og N95 8GB her.

 

Reagerte på en ting i testen:

 

Nokia har inkudert en lader som er så liten at den uten problemer får plass i lomma. Denne er veldig mye mindre enn Nokias vanlige ladere, og faktisk mindre enn laderen som fulgte med forrige N95. En kjekk liten detalj der altså.

 

Er det lenge siden Amobil har sett en N95 salgspakke ?

 

Dette er laderen som følger med N95: Nokia AC-5 Lader

 

Hvor får Amobil fra at denne laderen er større enn den som følger med N95 8GB ?

 

Quote fra Nokia.no om innholdet i salgspakken:

 

N95:

 

Nokia N95

Batteri BL-5F

Hurtiglader AC-5

Tilkoblingskabel for video CA-75U

Tilkoblingskabel DKE-2

Stereo-headset HS-45, AD-43

 

N95 8GB:

 

Nokia N95 8GB

Batteri BL-6F, 1200 mAh

Lader AC-5

Videokabel CA-75U

Tilkoblingskabel DKE-2

Headset HS-45, AD-54

 

Nå kan det godt hende at første forsendelsene av Nokia N95 inneholdt den "store" laderen f.eks Nokia AC-4 men ikke det siste halve året såvidt meg bekjent (c;

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar
Det stemmer nok det. Første forsendelse av N95 inneholdt AC-3 laderen, som er noe større enn AC-5 laderen. AC-4 er aldri levert med denne telefonen så vidt meg bekjent.

 

Min feil, bommet skikkelig på hvilken lader som fulgte med før ja.

 

AC-3 er riktig lader som fulgte med første forsendelse. Den er som du sier litt større enn AC-5 som nå følger med. Allikevel, når det nevnes at den 8GB versjonen har en mindre

lader så ser jeg for meg AC-4 i forhold til AC-5 :)

Lenke til kommentar

Ser mange reagerer på batteriet og skjermoppløsningen på n95 8GB. Nå har jeg hatt denne telefonen i snart tre uker, og jeg må si at jeg ikke ser på noen av delene som et merkbart problem. Batteriet holder koken gjennom en hel dag med intensiv bruk, noe som gjør at den for min del er over det kritiske punktet med henhold til batterikapasitet. Som jeg har skrevet i den egne tråden for N95 8gb koster det ikke mer enn 20kr å kjøpe et ekstra batteri til telefonen fra DealExtreme.com (obs, ikke originalt) noe som gjør at man lett kan øke batteritiden ytterlige dersom man er på en lang biltur mm. Når det kommer til skjerm er jeg enig i at oppløsningen gjerne kunne vert høyere, men tatt i betraktning alle ulempene dette ville føre til er jeg glad for at den er slik den er. Økt oppløsning betyr en potensiell økning i prosesseringskraft, og i tilfeller som videovisning og rendering av 3D ville en økning av oppløsning bety dårligere grafikk eller høyere CPU-bruk. Det siste fører igjen til et økt strømforbruk som gir kortere batterilevetid. Når skjermen er så god på alle andre områder ser jeg heller ikke på oppløsningen som noe problem: det merkes rett og slett ikke i hverdagen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...