Gå til innhold

Førerkort i Militæret.


Snurreleif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal jo i panserbataljonen, og der har jeg lest at man skal gjennom flere "poster" inni f.eks en Jeep, må man da ha førerkortet før man kommer inn (som jeg har trodd før) eller er det da en mikroskopisk sjanse for at man kan få tigget til seg et?

 

Det ville være veldig rart om du får anledning til dette. For det første er det mange andre som faktisk har lappen fra før. for det andre tar det gjerne noen uker å ta sertifikat. Jeg tror ikke de lar deg drive dank mens du gjør dette. Panserbataljonen står ikke og venter på at du skal ta lappen for å si det slik.

 

Forsvaret er veldig lite fleksible på slikt. Finnes det en som er bedre kvalifisert enn deg er du ikke aktuell.

 

Nå er jeg ikke noen ekspert, kanskje det finnes noen som er mer oppdatert der ute?

Lenke til kommentar

Du får nok ikke ta klasse B i militæret. Av erfaring fra panserbataljonen får du derimot ta minibuss-lappen gratis hvis du f.eks blir MB-sjåfør, under forutsetning at du er over 20 år. Er du under får du bare militært førerkort. Går ut for at det samme gjelder for klasse C, ikke så mange som får det though.

Lenke til kommentar
Du får nok ikke ta klasse B i militæret. Av erfaring fra panserbataljonen får du derimot ta minibuss-lappen gratis hvis du f.eks blir MB-sjåfør, under forutsetning at du er over 20 år. Er du under får du bare militært førerkort. Går ut for at det samme gjelder for klasse C, ikke så mange som får det though.

Man kan få sivilit førekort for klasse C og CE selvom man er under 20. Mange i kompaniet mitt fikk det.

 

Ellers vil jeg anbefale folk å søke om stipend på VO (voksenopplæringa). VO deler til tider ut veldig mye penger. Har du en god grunn sponser de deg kanskje med 20 000 på lastebillappen. Man kan også melde seg opp til truckkurs, som gir deg sertifikat på T1-T4.

 

Men klasse B må du nok bare glemme.

Lenke til kommentar
Du får nok ikke ta klasse B i militæret. Av erfaring fra panserbataljonen får du derimot ta minibuss-lappen gratis hvis du f.eks blir MB-sjåfør, under forutsetning at du er over 20 år. Er du under får du bare militært førerkort. Går ut for at det samme gjelder for klasse C, ikke så mange som får det though.

Man kan få sivilit førekort for klasse C og CE selvom man er under 20. Mange i kompaniet mitt fikk det.

 

Ellers vil jeg anbefale folk å søke om stipend på VO (voksenopplæringa). VO deler til tider ut veldig mye penger. Har du en god grunn sponser de deg kanskje med 20 000 på lastebillappen. Man kan også melde seg opp til truckkurs, som gir deg sertifikat på T1-T4.

 

Men klasse B må du nok bare glemme.

Kan bekrefte at om du kommer rette stedet, kan du ta veldig mye sertfikat. I løpet av 2 månder har jeg tatt lastebil-lappen, truck T1-T4, lastebil-kran og ADR-kurs. Koster ca 65.000 kr sivilt, og jeg har kun betalt 200 kr for alt sammen. Men de 200 kr får jeg heldigvis tilbake da:P Men du må følge godt med på hva som går av kurs om du skal ta så mye da. Må møte i skranken på VO kl 8 om mårran samma dag som kursat blir hengt ut, om du skal ha mulighet for å få plass.

Lenke til kommentar

VO-stipendet er det samme uansett hvor du havner. Stipendet kan du bruke til alle typer kompetansehevende kurs som ikke tilbys ved voksenopplæringen. Det betyr at du må ordne alt det praktiske selv, men Forsvaret betaler, og du får normalt fri fra tjenesten din for å gjennomføre kurset.

 

Enkelte VO-kontorer har også egen kjøreskole, eller de tilbyr plass på Forsvarets kjøreskole. Men disse kursene gjelder bare utvidelse av førerkort, dvs du må ha klasse B fra før. VO-kursene tilbys uavhengig av hva du gjør i din daglige tjeneste, men noen steder er de mest populære kursene behovsprøvet.

 

Dersom du er vognfører i din daglige tjeneste har du krav på å få sivilt førerkort som kreves for din tjeneste, gitt at du tilfredsstiller alderskrav. Men for å få tjeneste som vognfører må du uansett ha klasse B fra før. Skal du kjøre tung lastebil eller tung buss skal du ha tilsvarende sivilt førerkort for å i det hele tatt kunne løse ut blålapp.

Lenke til kommentar
Kan bekrefte at om du kommer rette stedet, kan du ta veldig mye sertfikat. I løpet av 2 månder har jeg tatt lastebil-lappen, truck T1-T4, lastebil-kran og ADR-kurs. Koster ca 65.000 kr sivilt, og jeg har kun betalt 200 kr for alt sammen. Men de 200 kr får jeg heldigvis tilbake da:P Men du må følge godt med på hva som går av kurs om du skal ta så mye da. Må møte i skranken på VO kl 8 om mårran samma dag som kursat blir hengt ut, om du skal ha mulighet for å få plass.

 

 

Hvem fikk du dekket alt av?

 

VO-stipend dekker vel aldri over 80%.

Lenke til kommentar

Jeg fikk permisjon fra militæret i 1998 for å ta førerkort for kl. C (Stor Lastebil, uten henger) og fikk dekket reise og store deler av kurset. Husker ikke lenger hvor mye, men mener jeg betalte en relativt stor del selv. Og jeg måtte ha en bekreftelse fra en arbeidsgiver på at jeg fikk jobb med et slikt sertifikat. Uansett, 3 uker perm fra Skjold var digg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...