Gå til innhold

Skulle kjøpe D80 men hva med SAMSUNG GX-10


Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert å kjøpe D40 eller D80 med 18-70mm Objektiv. Spesielt pga. at min bror har D80 og kunne hjelpe meg i gang. Valget ble D80 men etter å ha ventet en stund med å gå til innkjøp dukket SAMSUNG GX-10 opp på forumet og flere mente det var det beste kjøpet for tiden. Nå lurer på om jeg heller skal kjøpe det.

 

Er dette SAMSUNG GX-10 Kit hos Amentio til under 6000 kr

 

SAMSUNG GX-10 m/18-55 10,2 MP, 2,5" LCD

 

 

et bedre kjøp en Nikon D80 med 18-70mm objektiv til 8500 kr

 

Nikon D80 m/18-70mm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å argumentere mot GX-10 - det er et vanvittig godt kjøp. 18-55 kitobjektivet kan nok ikke måle seg mot Nikons 18-70, men kamerahuset er bedre på nær sagt alle punkter, selv om AF nok er ørlite grann tregere (du skal ha spesielle behov om det skal ha noen betydning).

 

Siden GX-10 er et kamera som med rette ofte kommer opp om dagen, lurer jeg på om Pentax/Samsung-folket kan si litt om hvilken normalzoom som anbefales for de som ellers ville vurdert Nikon 18-70? Nikons store "selling point" er jo nettopp 18-70, og selv om Pentax 18-55 har ry på seg for å være ganske ok, så har jeg sett testresultater som har vært ganske langt fra overbevisende, og jeg syns det er litt synd at et så glitrende kamerahus er belemret med en middelmådig kitzoom. Mantraet pleier jo å være "optikk foran hus", og da merker jeg at jeg syns det er litt rart å argumentere motsatt... :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Siden GX-10 er et kamera som med rette ofte kommer opp om dagen, lurer jeg på om Pentax/Samsung-folket kan si litt om hvilken normalzoom som anbefales for de som ellers ville vurdert Nikon 18-70?
Det er nok 16-45 f/4 som er nærmest. Ikke veldig lik spesifikasjonsmessig, men virkelig en normalzoom som kan anbefales (har ikke fått den ennå, men tror det er den jeg ender opp med).
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
... 45mm forekommer meg å være litt stutt for mange. ...

 

Hva med å gå nærmere ?

 

Fra spøk til revolver, jeg utstyrte kjærringa med 30mm F 1.4 i starten; mindre styr og lysstyrken gir mulighet for bedre bilder (dog gir 1.4 DOF på kvisestørrelse!) . Lettere å konse om å treffe riktig når en slipper å vri på zoom'en. Svært late mennesker kan cropp'e en del med 10mp og fortsatt få ok resultat til små/middels størrelser.

 

Zoooooms;

FA 16-45 er ok, ja. Dog krever F4 mye lys.

DA* 16-50 er nydelig men dyr og vanskelig å få fatt i.

Tamrons 28-75 er bra, men blir kanskje litt smal.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
FA 16-45 er ok, ja. Dog krever F4 mye lys.

DA* 16-50 er nydelig men dyr og vanskelig å få fatt i.

Tamrons 28-75 er bra, men blir kanskje litt smal.

 

Hva med Sigmas 17-70 F1,8-4,5. Er en del på forumet til dpreview som velger den som kitobjektiv i stedet for Pentax sitt. Prisen der ligger på ca 3000. Velger du Samsungkameraet, så vil vel totalprisen ligge på rundt det samme som D80?

 

cynosure: Jeg kjøpte Pentax k10d (I realiteten det samme kameraet som Samsung, men litt dyrerer. Hadde jeg visst at det var samme kamera, så hadde jeg kjøpt Samsung uten å nøle) som nybegynnerkamera og er kjempefornøyd med det. Valget mitt var mellom D80 og k10d, men jeg falt ned på k10d på grunn av ekstra funksjoner som bildestabilisering i huset og værtetting. K10d var etter min smak, også marginalt bedre å holde i. Uansett hvilket du velger blir du nok fornøyd, men Samsungkameraet er et knallkjøp til den prisen.

Endret av reybr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Så for en nybegynner vil det være best å gå for D80 m/18-70mm?

 

Canon, Nikon, Pentax og Olympus lager alle bra kameraer så ingen er vel desidert best.

 

Det "Beste" er derfor;

1) Velge det kameraet som passer best for pølsene, sånn at alle knappa kan nåes med øyet i søkeren.

2) Lære kameraet og kjenne, lær om hvordan du kan påvirke resultatet.

3) Ta EN HAUG med bilder (for å gjennomføre pkt. 2).

 

Zooooom "rules";

Til innebilder vil du bruke mest 18-45mm.

(Jeg bruker en en fast 30mm F 1.4 fordi jeg misliker blitz og benytter ikke den mer enn ytterst nødvendig.)

Ute blant folk 18-100mm sånn ca.

(Jeg benytter 50-135mm)

Natur/Arkitektur 10-200mm.

(Jeg benytter 50-135mm, 30mm samt en 10-20mm)

Fuglefoto 200-2000mm

(Aldri prøvd)

Insekter&småting: Macro.

(som er et eget kapittel for de som liker denslags)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hva med Sigmas 17-70 F1,8-4,5.

Sikkert fin som erstatning for 18-55 kit'en. Jeg misliker varierende minste blenderåpning dog (plutselig får du ikke brukt 50mm etc).

Lenke til kommentar
Hva med Sigmas 17-70 F1,8-4,5. Er en del på forumet til dpreview som velger den som kitobjektiv i stedet for Pentax sitt. Prisen der ligger på ca 3000. Velger du Samsungkameraet, så vil vel totalprisen ligge på rundt det samme som D80?

f2.8-4.5 mener du vel ;)

 

Jeg har det objektivet selv, og det er overraskende bra. Faller fort i lysstyrke, men skarpe bilder og fine farger. Blendet litt ned er det på samme nivå som Tamron 18-50mm f/2.8, innenfor samme område. Dvs. i området 50-70 er skarpheten noe mindre.

 

Helt klart et alternativ.

 

Tom

Lenke til kommentar

Takk for mye respons, selvom dere snakke litt over mitt nivå. Jeg gir meg selv til fredag med å bestemme meg. Får se om jeg kan finne en butikk i Haugesund som har Samsung'en på lager slik at jeg får ta å føle på det også.

 

Hva med Kit-objektivet til Samsungen. Er det på høyde med det som leveres sammen med feks Canon EOS 400D med 18-55mm eller Olympus E-510 med 14-42mm F/3.5-5.6 ?

Lenke til kommentar
Takk for mye respons, selvom dere snakke litt over mitt nivå. Jeg gir meg selv til fredag med å bestemme meg. Får se om jeg kan finne en butikk i Haugesund som har Samsung'en på lager slik at jeg får ta å føle på det også.
Det skal være identisk med Pentax K10D, så hvis du finner dét skal det gi samme følelsen... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Så for en nybegynner vil det være best å gå for D80 m/18-70mm?
Tja, ikke godt å si. Jeg ville nok heller valgt GX-10 med 18-55 og 50-200, blir omtrent samme pris, men gir deg mye mer. Største problemet til 18-55 ut fra de testene jeg har lest, er nokså kraftig vignettering vidåpen på 18mm, frontelementet synes ikke å være stort nok til dette. Blender man ned, eller zoomer inn, blir problemet mindre/borte. Ellers er det et jevnt over bra objektiv, selv om det ikke er i samme klasse som 18-70... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått så er Pentax/Samsung kit-objektivet blandt de bedre. Bedre enn Canon og Nikon, og nesten på nivå med Olympus. Så det er klart et greit objektiv å starte med.

 

Tom

 

 

Hvis det kommer flere slike kommentarer går jeg nok for Samsung så sant jeg liker grepet på det. Da slipper jeg å brenne alt kruttet(les penger) med en gang og kan heller kjøpe etter behov, interresse og bruk.

 

Edit: slettet spørsmål som var besvart.

Endret av cynosure
Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått så er Pentax/Samsung kit-objektivet blandt de bedre. Bedre enn Canon og Nikon, og nesten på nivå med Olympus.
Bedre enn Canon og Nikon 18-55, vel og merke. Særlig byggekvaliteten er bedre, metallfatning og mer robust bygget. Brukbar fokusring, og frontelement som ikke roterer når du fokuserer.
Lenke til kommentar
Er Samsung kameraet likt Pentax, i størrelse og form? I tilfelle jeg kun skulle finne det
De skal være tilnærmet identiske ja. Så langt jeg har kunnet se på bilder, er det ingen forskjell. De eneste forskjellene jeg har hørt om på disse, er litt i firmware (litt annen bildebehandling in-camera) og at Samsung ikke støtter SDM-motoren til Pentax. Sistnevnte er ikke noe problem for vanlige dødelige, og objektivene skal visstnok fungere, bare ikke med den motoren. Pentax har flere kameraer som heller ikke støtter den, så de vil vel kunne selge til alle; Pentax har også et usedvanlig godt rykte når det gjelder bakoverkompatibilitet, og gir lysmåling og bildestabilisator med *alle* objektiver du får montert på kameraet, hvilket inkluderer alle produserte Pentax-objektiver til SLR og mellomformat, samt en enorm mengde tredjepartsoptikk (hvor mange har ikke sett på pappas gamle kamera med M42-skrufatning).
Lenke til kommentar
Er Samsung kameraet likt Pentax, i størrelse og form? I tilfelle jeg kun skulle finne det
De skal være tilnærmet identiske ja. Så langt jeg har kunnet se på bilder, er det ingen forskjell. De eneste forskjellene jeg har hørt om på disse, er litt i firmware (litt annen bildebehandling in-camera) og at Samsung ikke støtter SDM-motoren til Pentax. Sistnevnte er ikke noe problem for vanlige dødelige, og objektivene skal visstnok fungere, bare ikke med den motoren. Pentax har flere kameraer som heller ikke støtter den, så de vil vel kunne selge til alle; Pentax har også et usedvanlig godt rykte når det gjelder bakoverkompatibilitet, og gir lysmåling og bildestabilisator med *alle* objektiver du får montert på kameraet, hvilket inkluderer alle produserte Pentax-objektiver til SLR og mellomformat, samt en enorm mengde tredjepartsoptikk (hvor mange har ikke sett på pappas gamle kamera med M42-skrufatning).

 

I siste firmware oppdattering (1.3) støttes Pentax SDM objektiver: http://www.samsungcamera.com/customer/down...field=&key=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...