Gå til innhold

strøm til komfyr?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle vanlige stikk på kjøkkenet har også 3 'pinner' - 2 pluss jord.

Kontakten til komfyren er bare større fordi den skal håndtere mer strøm.

Hvis du har en kontakt med 4 pinner så er det 3-fas.

 

Hæææ..si meg en ting..hvor mange pinner ser du når du skal plugge inn TVn f.eks.....det er jo 2 pinner...1 fase og en N-leder.....hvis det er TN-anlegg så vidt jeg vet.

3 pinner på alle kontakter i huset skjønte jeg ikke.3 pibnner har jeg bare sett på komfyren og da antok jeg 2 faser + N

Lenke til kommentar

EDIT:Ble usikker på innholdet i innlegget mitt her. Feel free to rette eventuelle feil.

 

 

Slik jeg har skjønt det har man 2 ledere for å få en fase.

 

Fase1: L1-L2

 

 

Ved 3fase har man da 3 ledere + N leder:

Fase1: L1-L2

Fase2: L1-L3

Fase3: L2-L3

 

 

Nyere TVer vil vel gjerne være jordet og ha metall på siden av kontakten i tillegg til de 2 pinnene man plugger i.

Eldre TVer og lamper osv vil bare ha 2, og slik være ujordet.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Alle vanlige stikk på kjøkkenet har også 3 'pinner' - 2 pluss jord.

Kontakten til komfyren er bare større fordi den skal håndtere mer strøm.

Hvis du har en kontakt med 4 pinner så er det 3-fas.

 

Hæææ..si meg en ting..hvor mange pinner ser du når du skal plugge inn TVn f.eks.....det er jo 2 pinner...1 fase og en N-leder.....hvis det er TN-anlegg så vidt jeg vet.

3 pinner på alle kontakter i huset skjønte jeg ikke.3 pibnner har jeg bare sett på komfyren og da antok jeg 2 faser + N

 

For å ikkje bli eindel av statistikken i jula anbefaler eg at du kontakter ein elektriker.

Lenke til kommentar
Alle vanlige stikk på kjøkkenet har også 3 'pinner' - 2 pluss jord.

Kontakten til komfyren er bare større fordi den skal håndtere mer strøm.

Hvis du har en kontakt med 4 pinner så er det 3-fas.

 

Hæææ..si meg en ting..hvor mange pinner ser du når du skal plugge inn TVn f.eks.....det er jo 2 pinner...1 fase og en N-leder.....hvis det er TN-anlegg så vidt jeg vet.

3 pinner på alle kontakter i huset skjønte jeg ikke.3 pibnner har jeg bare sett på komfyren og da antok jeg 2 faser + N

 

For å ikkje bli eindel av statistikken i jula anbefaler eg at du kontakter ein elektriker.

 

Slutt med ironien da og svar på spørsmålet heller.

Altså pluggen har jo bare 2 pinner???

Lenke til kommentar

Vi har to typer av de "runde" kontaktene: uten jord som bare har to pinner, og med jord som her to vanlige pinner, og en kontaktflate som sitter på siden av kontakten. Der du ser det er to metalltunger på kontakten på veggen, dette er det samme som den tredje pinnen på komfyrkontakten. Fryktelig klønete skrevet, men håper det alikevel kan oppklare.

Lenke til kommentar
TVpluggen har 2 pinner fordi det er en eurokontakt og utstyret er dobbeltisolert, slik at behov for jording er eliminert.

 

Se på vaskemaskinen din, di kølle.

 

Edit: her har du 3 kontakter: 2 i stikkontakta og en som går på siden, som er jordinga.

 

Så de 3 pinnene på komfyren er da L1,N og PE(jord)???

 

 

 

Vi har to typer av de "runde" kontaktene: uten jord som bare har to pinner, og med jord som her to vanlige pinner, og en kontaktflate som sitter på siden av kontakten. Der du ser det er to metalltunger på kontakten på veggen, dette er det samme som den tredje pinnen på komfyrkontakten. Fryktelig klønete skrevet, men håper det alikevel kan oppklare.

Hei og takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Jeg trodde uansett ikke det var vanlig å ta mer enn en fase inn til bolighus, så 3-fase husholdningsapparater tror jeg ikke du finner i butikkene i norge.

 

Den 3 pinnen er vel jording som det blir sagt.

Det er vel rett som du sier...det blir jo 1 fase og N leder for alt u huset....trodde bare det var annerledes med komfyren.

Lenke til kommentar
Vi har to typer av de "runde" kontaktene: uten jord som bare har to pinner, og med jord som her to vanlige pinner, og en kontaktflate som sitter på siden av kontakten. Der du ser det er to metalltunger på kontakten på veggen, dette er det samme som den tredje pinnen på komfyrkontakten. Fryktelig klønete skrevet, men håper det alikevel kan oppklare.

 

Synes det var grit forklart, tunger er et godt ord.

 

Om man ser på endel gamle apparater, spesielt lamper, vil man finne at disse har runde støpsler som er umulig å få inn i dagens jordete kontakter. Det er vel påbudt i alle nyere hus med innfelte jordete kontakter? Man får ikke den gamle flate varianten lengre tror jeg.

 

Forresten:

Støpsel - Tingen på enden av ledningen

(Stikk)kontakt - Boksen på veggen

Jeg gjør mye feil med disse to ordene selv, men gjør det litt lettere å forklare når man har dem adskilt.

Lenke til kommentar
Vi har to typer av de "runde" kontaktene: uten jord som bare har to pinner, og med jord som her to vanlige pinner, og en kontaktflate som sitter på siden av kontakten. Der du ser det er to metalltunger på kontakten på veggen, dette er det samme som den tredje pinnen på komfyrkontakten. Fryktelig klønete skrevet, men håper det alikevel kan oppklare.

 

Synes det var grit forklart, tunger er et godt ord.

 

Om man ser på endel gamle apparater, spesielt lamper, vil man finne at disse har runde støpsler som er umulig å få inn i dagens jordete kontakter. Det er vel påbudt i alle nyere hus med innfelte jordete kontakter? Man får ikke den gamle flate varianten lengre tror jeg.

 

Forresten:

Støpsel - Tingen på enden av ledningen

(Stikk)kontakt - Boksen på veggen

Jeg gjør mye feil med disse to ordene selv, men gjør det litt lettere å forklare når man har dem adskilt.

 

 

Det er kun krav til jordete stikkontakter i nybygg og ved forandring i nåværende kurs. Dvs at legger du til en stikkontakt på samme kurs, SKAL du bytte ut alle stikkontakter til jordete på samme kurs. Dette fordi loven ikke har tilbakevirkende kraft, men gjelder ved forandring\rehabilitering av eksisterende anlegg.

 

Normalt i dag er forresten L1+N eller L1+L2. TN nett har 400v fase til fase og må derfor ha nøytralleder i for å få 230v. IT og TT har 230v fase til fase.

 

OT: Komfyrkontakter er som oftest 20A, og har derfor en annen utforming enn standard 16A stikkontakt.

Endret av unik42
Lenke til kommentar
Det er kun krav til jordete stikkontakter i nybygg og ved forandring i nåværende kurs. Dvs at legger du til en stikkontakt på samme kurs, SKAL du bytte ut alle stikkontakter til jordete på samme kurs. Dette fordi loven ikke har tilbakevirkende kraft, men gjelder ved forandring\rehabilitering av eksisterende anlegg.

 

Normalt i dag er forresten L1+N eller L1+L2. TN nett har 400v fase til fase og må derfor ha nøytralleder i for å få 230v. IT og TT har 230v fase til fase.

 

OT: Komfyrkontakter er som oftest 20A, og har derfor en annen utforming enn standard 16A stikkontakt.

 

For det første, om man skal gjøre en liten utvidelse på stuekursen eller soveromskursen kan man fortsette etter de normene som gjaldt da elanlegget var nytt med noen ytterst få unntak.

Men er det en normal ujordet installasjon så kan man fortsette ujordet.

 

For det andre så er det mest vanlige 230V IT nett og da har man L1 og L2 i stikken og ikke L1 og N, er bare på 400V anlegg det er slik, noe det fortsatt ikke er så altfor mange av.

Riktignok blir de fleste nye byggefelt lagt med 400V TN nett men alle de gamle står fortsatt som 230V IT nett.

Lenke til kommentar

Om det framleis skulle være tvil:

 

Støpsel med 1-fase (L1+N eller L1+L2) og jord. "Pinnane" fører straum, metalldelen på sida er jord. Om du prøver så ser du at jorda oppnår kontakt før "pinnane", dette for sikkerhetens skuld.

 

t-1504814.jpg

 

Komfyrstøpsel med 1-fase (L1+N eller L1+L2) og jord. Den lengste "pinnen" er jord sidan jordforbindelsen alltid skal opprettast før den elektriske.

 

t-1520251.jpg

 

Støpsel med 1-fase (L1+N eller L1+L2) utan jord. Apparat som har denne pluggen skal være dobbeltisolert og ikkje være jorda.

 

C_plug.jpg

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...