Gå til innhold

Strømforbruk på en datamaskin


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nå har det seg sånn at faren min klager på strømregninga, og sier at data'n min og broren min sin skyld i detta..

Så det jeg lurer på er om data'n bruker mye strøm?

 

I min teori så kan den ikke ta no serlig med strøm, siden data'n går det meste på en spenning på 12V, og da vil jo strømmen være veldig LAV...

 

Noen som kan gi meg riktig svar på dette?

 

Tar data'n MYE strøm, og er SINNSYKT merkbart på strømregningen hvis den står på hver dag?

Fyldige svar hadde hvert helt topp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I min teori så kan den ikke ta no serlig med strøm, siden data'n går det meste på en spenning på 12V, og da vil jo strømmen være veldig LAV...
Hvilken spenning et produkt bruker, har ingen ting med hvor mye effekt det bruker. En 12Volt pære på 20Watt bruker akkurat luke mye effekt som en 230Volt pære på 20Watt.

 

En datamaskin bruker gjennomsnittlig 200 -400 Watt. Det aller meste av dette blir omdannet til varme (bittelitt brukes til bevegelse.)

 

Hvis dere bruker strøm til å varme opp huset, er det bare en fordel at datamaskinene står på 24/7. Det vil ha null betydning for strømregningen. (Hvis dere bruker ved eller olje vil det merkes litt på stømregningen.)

Lenke til kommentar

Ein PC brukar rundt 1500 kroner i året, avhengig av straumpris og effektforbruk, det vil sei 4 kroner i døgnet. PC-en er på ingen måte noko stor utgiftspost på den sida, i tillegg går det meste til varme, som k-orm skriv. Slår du av PC-en må du skru opp varmeovnen for å få tilsvarande effekt.

 

Eg sit akkurat no i eit rom med ein 32" LCD-TV, forsterkar og PC. Dei varmar noko fantastisk, sjølv midt på kalde vinteren kan dei fint klare å varme opp eit rom heilt aleine.

 

Du kan helse til far din og sei at PC-en ikkje er noko stor utgiftspost samanlikna med resten av huset.

Eit sitat eg fant her: http://strom1.info/sparetips.html

Tar vi utgangspunkt i et hus med elektrisk oppvarming, bygget på én flate og med vanlig god isolasjon, fordeler energibruken seg omtrent slik: (årsforbruk = 25 000 kWh/år = 100%)

 

Oppvarming og ventilasjon: 15 000 kWh/år (60%)

Oppvarming av vann: 5 000 kWh/år (20%)

Lys, kjøl og frys, matlaging m.m.: 5 000 kWh/år (20%)

 

Den største delen av vårt energiforbruk - ca. 60 prosent - går altså med til oppvarming og ventilasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Faren din har et problem, men det er ikke relatert til strømforbruket til PCn.

Kanskje synes han dere bruker for mye tid på PCn istedenfor noe annet nyttig, og finner ikke noen annen måte å prøve å begrense bruken på enn å henvise til strømforbruket.

Bare på sommern, når det ikke fyres, er forbruket "bortkastet". 1 PC = 2 lyspærer.

Lenke til kommentar
Det kan du, eg har kjøpt den øverste versjonen og synest den er veldig kjekk å ha. Ikkje til PC-en, men alt mogleg anna i huset.

jeg å ;) hehe men jeg kjøpte den som julegave. blir spennende å se om det er noe å spare på i huset.

 

vet allerede nå at det er veldig mange andre ting enn datamaskinen som kan spares strøm på..

spesielt alle disse lyspærene i huset. en sparepære trekker bortimot 12watt, mens en av disse glødepærene 25W-50w..

her er det mye å spare. man har jo gjerne en drøss av disse pærene på samtidig.

la oss si at du har 4 lys på 50 watt = 200w..

så der har du jo en pc nesten. med sparepærene kan du da altså fjerne 150watt i forbruk på bare de 4 lysene.

Lenke til kommentar

hehe... et lite grovt regnestykke:

en 40 watts lyspære står på 10 timer om dagen et helt år.. det blir 146 kWh

vi kan si at gjennomsnittlig strømpris ligger på 50 øre/kWh. det blir 73 kroner på et år.

Med en 9 watts sparepære blir forbruket 33 kWh/år. prisen for den blir da ca 16 kroner

 

altså, man kan spare ca 50-lappen på å bruke en sparepære et år istedenfor en vanlig pære. (hvis man ser bort fra at varmen fra glødepæren bidrar til å varme opp rommet)

 

Edit: punktum.....

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar
I min teori så kan den ikke ta no serlig med strøm, siden data'n går det meste på en spenning på 12V, og da vil jo strømmen være veldig LAV...
Hvilken spenning et produkt bruker, har ingen ting med hvor mye effekt det bruker. En 12Volt pære på 20Watt bruker akkurat luke mye effekt som en 230Volt pære på 20Watt.

 

En datamaskin bruker gjennomsnittlig 200 -400 Watt. Det aller meste av dette blir omdannet til varme (bittelitt brukes til bevegelse.)

 

Hvis dere bruker strøm til å varme opp huset, er det bare en fordel at datamaskinene står på 24/7. Det vil ha null betydning for strømregningen. (Hvis dere bruker ved eller olje vil det merkes litt på stømregningen.)

Spenning har mye å gjøre med hvor mye effekt som brukes. Har du hørt om Ohms lov? P=U*I

Lenke til kommentar
hehe... et lite grovt regnestykke:

en 40 watts lyspære står på 10 timer om dagen et helt år.. det blir 146 kWh

vi kan si at gjennomsnittlig strømpris ligger på 50 øre/kWh. det blir 73 kroner på et år.

Med en 9 watts sparepære blir forbruket 33 kWh/år. prisen for den blir da ca 16 kroner

 

altså, man kan spare ca 50-lappen på å bruke en sparepære et år istedenfor en vanlig pære. (hvis man ser bort fra at varmen fra glødepæren bidrar til å varme opp rommet)

 

Edit: punktum.....

m'm. diskusjonen omhandler alltid dette med varmen glødepæren bidrar til å varme opp rommet.

vinninga går opp i spinninga: mange sier at da ikke blir verdt det, siden vi må bruke mere strøm på å varme opp rommet.

 

men min mening er at det er bedre å kunne kontrollere varme og lys hver for seg.

jeg vil også ha med noen andre sparefaktorer:

1. glødelamper i taket, som blir varme kan være ugunstig.. trevirke som blir overopphetet. fare for brann.

2. der jeg bor har glødelamper en tendens til å gå ofte. det vil si at regnestykket må også ta med dette.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Dreier det seg om lys som ikke skal dimmes så er vel kompaktlysrør tingen selv med elektrisk oppvarming.

Sparepærene holder nemlig mye lengere en glødelamper.

 

At glødelamper øker brannfaren ved å overopphete treverket i taker er en ganske stor overdrivelse.

Treverket i taket over pæra vil nok tørke mere en treverket rundt men det dreier seg alikavel ikke om høyere temperaturer en 50 - 60 grader om det i det hele tatt blir så varmt.

Armaturer med sparepærer kan varme opp treverket bak minst like mye da drosselen i disse blir varm og er som oftest skrudd i bunnen av armaturet.

 

Når det kommer til dimmet belysning er lyspærer og da gjerne halogenbelysning tingen og pærene holder i årevis om man dimmer de litt.

 

Men fyrer man rommet PCen står i på strøm er dette en del av fyringsutgiftyene til rommet så lenge varmen er påkrevd.

Sommerstid derimot er alt tap.

Lenke til kommentar
At glødelamper øker brannfaren ved å overopphete treverket i taker er en ganske stor overdrivelse.

Treverket i taket over pæra vil nok tørke mere en treverket rundt men det dreier seg alikavel ikke om høyere temperaturer en 50 - 60 grader om det i det hele tatt blir så varmt.

Armaturer med sparepærer kan varme opp treverket bak minst like mye da drosselen i disse blir varm og er som oftest skrudd i bunnen av armaturet.

nå finnes det flere alternativ enn bare sparepærer ;) f.eks LEDlights (som jeg driver å bytter til nå)

 

men, har du noen gang kjent hva en 50watts spotlight plassert i nærheten av treverk gjør?

kan gå med på at jeg overdrev litt. men når trevirket allerede er såpass oppvarmet, kan det være bare noen tilfeldigheter som skal til for at det kan bli farlig. f.eks støv som antennes (kanskje usannsynlig, men det finnes helt sikkert mange uforutsigbare eventer som kan skje)... osv.

Jeg er i værtfall ikke komfortabel med de temperaturene jeg får på mine spotlights.

men det kan nå bli en annen diskusjon.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Jeg hadde med meg termografikameraet fra jobben hjem en dag før jul.

Termograferte da for morroskyld spottskinna i kjøkkentaket.

Overflatetemperaturen på pærene var da 256 grader C, og dette dreier seg om 50W 230V spottpærer på 90% effekt.

Målte aldri taket men dette er i grunnen uinterresant da jeg har betongtak som leder vekk varmen godt.

Men ja jeg er fult klar over LED pære men har ikke sett disse i salg enda i butikkene, kun på nettet og hos grosistene dersom man bestiller derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...