Gå til innhold

Strømforbruk på en datamaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Korrekt er vel J = σE. Resistans som et begrep var ikke definert når Georg laget sin teori noen år tilbake. Det han fant ut var at hvis man øker spenning over et ledende materiale vil strømmen gjennom materialet endre seg proporsjonalt.

 

Effekt har ingenting med Ohm's lov å gjøre. Joule's lov tar seg av dette, og når vi bruker (den moderniserte utgaven av) disse to lovene sammen får vi formlene du linker til.

 

Strøm og motstand og spiller inn mye på hva effekten blir.

Heh... Akkurat det kan vel ikke benektes. Men husk P=UI kun vil gi deg tilsynelatende effekt, og ikke den totale effekten. Men det viste du nok allerede. :)

Lenke til kommentar

Det vil jo sjølvsagt være avhengig av antal pærer og timar dei står på i døgnet, med 15 60-watts pærere ståande på 12 timar kvar dag i eitt år vil koste rundt 2000 kroner med 1 kr/kwh.

 

Samtidig må ein ta med antal timar pærene varer samt pris på begge typane, sparepærene er mykje dyrare.

 

Det er riktig at pærene varmar opp, men blir det ikkje litt feil å rekne det direkte til tap i varme ved å skifte pære? Ei sparepære utviklar varme den og, for ikkje å snakke om drosselen. I tillegg er det regularitet på eit varmeanlegg, det er lite hensiktsmessig å skru av ei pære når termostaten slår ut. :p

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Men ja jeg er fult klar over LED pære men har ikke sett disse i salg enda i butikkene, kun på nettet og hos grosistene dersom man bestiller derfra.

 

tru det eller ei, men clas ohlson og biltema fører spotlys med leds:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19273468

http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=125232

har ikke testa de over.

 

skulle prøve en e27-sokkelpære nå med overflatemonterte LEDS men, den funka rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Dioder er spanande, eg har tru på at dei vil ta over lysmarkedet. Brukar lite effekt og avgir lite varme.

Ja men veldig stygt lys. Neppe mangen koner som synes led lamper gir koselig lys i stua.

Den som finner opp en led pære man kan ettermontere på eksisterende anlegg uten og bytte dimmer/trafo blir veldig rik!

Lenke til kommentar
Det finnes ledspotter i dag beregnet for 12V pulserende vekselspenning slik som kommer ut fra elektroniske trafoer og lar seg dimme akkurat like lett som glødelamper.

Var på en demonstrasjon der Philips viste fram ei sånn ei.

Har vært på diverse messer, men aldri sett det før.

Hart ikke sett den på markedet enda. Er den sluppet ut?

Lenke til kommentar

Uansett så har denne posten spora av litt...

Det var vel snakk om strømforbruket til ein pc.

Den er uansett ikkje så stor at du ikkje han ha PC-en på døgnet rundt, med god sammvittigheit.

Den bruker fra 50-400 watt. (inkl skjermer osv)

Har du da ein varmeovn med termostat i samme rom, skal varmeovnen koble seg ut oftere om du har PC-en avskrudd.

 

Eg for min del har brukt PC-en som oppvarming fram til no i kåken. Når det blir alt for mange kuldegrader ute, slenger eg inni ovnen ein vedkubbe eller 2, men PC-en held det sånn ca passlig varmt. (liker det ikkje for vamt). PC-en står da på døgnet rundt.

Lenke til kommentar
Uansett så har denne posten spora av litt...

Det var vel snakk om strømforbruket til ein pc.

Den er uansett ikkje så stor at du ikkje han ha PC-en på døgnet rundt, med god sammvittigheit.

Den bruker fra 50-400 watt. (inkl skjermer osv)

Har du da ein varmeovn med termostat i samme rom, skal varmeovnen koble seg ut oftere om du har PC-en avskrudd.

 

Eg for min del har brukt PC-en som oppvarming fram til no i kåken. Når det blir alt for mange kuldegrader ute, slenger eg inni ovnen ein vedkubbe eller 2, men PC-en held det sånn ca passlig varmt. (liker det ikkje for vamt). PC-en står da på døgnet rundt.

litt enig der ja. har ennå ikke tatt meg til å måle forbruket til pcene, grunnet at da må jeg ta shutdown på de :p

er litt kjipt å ta det på serveren ;)

 

har lagt alle pcene på et rom, så jeg får ikke noe oppvarming fra pcene dessverre. i så fall måtte jeg ha montert noe varmeflyttere, og da mister jeg litt av poenget med å ha alt på et lydtett rom.

Lenke til kommentar

Vel, termostaten er ikke så presis som man skal tro. Den merker nok lite om det er en 60W-pære i taket eller ikke. Desuten blir strømbruk på PC-er et argument om man har varmepumpen, da varmen på PC-en er 3-4 ganger "dårligere" enn hvis man hadde en varmepumpe.

 

PS: Hvis du skal prøve LED må du velge riktig type. Ikke vanlig LED, ikke blålys led, men varmlys powerled på 4-5W.

Lenke til kommentar
Vel, termostaten er ikke så presis som man skal tro. Den merker nok lite om det er en 60W-pære i taket eller ikke. Desuten blir strømbruk på PC-er et argument om man har varmepumpen, da varmen på PC-en er 3-4 ganger "dårligere" enn hvis man hadde en varmepumpe.

 

PS: Hvis du skal prøve LED må du velge riktig type. Ikke vanlig LED, ikke blålys led, men varmlys powerled på 4-5W.

Om ikke termostaten greier å få med seg at det er 60W mere varme en det panelovnen produserer så ender man faktisk med en temperaturøkning i rommet, som en moderne termostat burde få med seg om dette medfører en temperaturøkning på 1 grad.

 

Sammenlignes derimot dette mot en varmepumpe, ja da blir det som fruktkake skriver dårlig utnyttelse av kraften.

Lenke til kommentar
En datamaskin bruker gjennomsnittlig 200 -400 Watt. Det aller meste av dette blir omdannet til varme (bittelitt brukes til bevegelse.)

 

Skurr...

Absolutt all energien som går inn i en PC går over til varme, med unntak av evt. lys fra skjerm som kommer seg ut et vindu. Bevegelsesenergien du tenker på er nok den i harddiskene, men også den går over til varme grunnet friksjonen, som er noe av det som gjør at harddisken blir varm under bruk.

 

</krangle>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...