Gå til innhold

Kabler - Bare noe lureri?


Anbefalte innlegg

Å få en svindyr kabel for å lakke litt på bilen hadde jeg fint gått med på, men om jeg gir en hels lærlingeårslønn for én meter pen kabel er heller tvilsomt :p

 

Det visueller er også noe jeg bryr meg om, men betaler likevel ikke mer enn en rimelig sum penger for kabler.

Betalte 75 kr per meter for høyttalerkablene, og det synes jeg var nok.

300kr for en jack til RCA kabel var også akseptabelt, men å betale over tusen kroner meteren tviler jeg på at jeg betaler.

 

Det finnes bedre måter å bruke masse penger på, for eksempel å kjøpe gode stativer, bedre forsterker\høyttalere enn planlagt eller å gjøre noe med akkustikken i rommet :)

 

Heeelt enig ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man kan høre forskjell på kabler, helt lett, hvorfor er et da ikke ett eneste menneske som har klart det under kontrollerte forhold? Det er ikke gjennomført en eneste blindtest der en "gulløre" hører forskjell. Tvert om, jeg leste en test om noen her i Norge gjorde for en tid tilbake, der de ikke hørte forskjell på "Placebolunte" og lampettledning.

 

Det er akuratt dette jeg mener. Så jeg får håpe at jeg får en placebo effekt av at kablene mine koster så så mye nå da, og ikke bare er lampettledninger :!:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg er da helt ny innen Hi-Fi og lærer konstant.. En ting jeg stiller meg veldig skeptisk til er da kabler.

 

#1 Det var en test her: http://www.itavisen.no/sak/492896/

Hvorvidt det er forskjell på kabler har lenge vært et stridstema innen lydverdenen. Ingeniører og lydtekniker har hele tiden ment at så lenge kabelen overfører strøm, så er alt i orden.

 

De såkalte «gyldne ører» hevder imidlertid at de hører stor forskjell på ulike høyttalerkabler, signalkabler og til og med digitalkabler.

 

 

#2 Og så nå litt senere så kikker jeg på kabler på HiFi-Klubben og det er en grov logisk brist som skjer oppi hodet mitt.

 

Forklar dette:

 

Denne kabelen skryter av å være 99.999% oksygenfri

http://hifiklubben.no/produkter/kabler/hoe..._kabel_hvit.htm

 

"Ett av AIR-seriens kjennetegn, er at alle de enkle lederne innvendig bruker luft som isolasjon."

http://hifiklubben.no/produkter/kabler/hoe..._kabel_2x3m.htm

 

Og så er den beste kabelen dems isolert med oksygen, hvordan i helvete har de dokumentert at oksygen isolerer mot elektronisk støy osv.? (unskyld språkbruken jeg er tidligere elektro elev).

 

Så bare dette her gir meg sterk tvil i at svindyre dyre kabler har no veldig mye for seg, bortsett fra at det er rent kobber og har greit tverrsnitt.

 

Så det jeg egentlig lurer på da er hvilke høytalerkabler man burde gå for i økonomiklassen, som leverer varene til den rette prisen.

 

Så de stedene jeg har mulighet til å kjøpe fra er jo da nettet selvfølgelig og clash ohlson + expert + elkjøp.

 

Så hvilken kabel til ca. 50kr/m er det man får mest igjen for? (bang for buck) Den kan godt koste 5kr/m for min del så lenge den klarer å levere 2x50W med 110W dynamisk effekt (NAD 320BEE). Hvis det er mulig å ungå hvit farge på kabelen så setter jeg pris på det ;)

det er forskjell på lydkvaliteten på kabler

du bruker f.eks ikke kabler til 20kr metern på et anlegg til 50k

på et billig annleg er det begrensa hvor mye forskjell det er

de dyreste kablene trenger ikke være best til ditt anlegg

det må passe sammen

Lenke til kommentar

Grunnen er enkel. Da dreper du lyden før den når høytalerene. Men dårlige høytalere på et dårlig anlegg går bedre, fordi høytalerene ikke klarer å¨spille noe bedre en lyden som kommer gjennom ledningen. Jeg har personlig ikke merket store forskjeller på ledninger. Men forskjellen fra Expert-kabler til 3 kr meteren og Dali red (wave?) til 50kr meteren var som natt og dag. Mellomtonen og diskanten døde ut på de billige men kom godt igjennom på de dyrere. Virker som om at de billige bare fokuserer på bass, og ikke på noe annet. Lyden ble.. hvordan kan jeg beskrive det? Det hørtes ut som om noen hadde satt en kopp forann alle elementene untatt bassen. Not so great :)

Heheh.. Er ialleflall fornøyd med Dali red til 50kr metern

Lenke til kommentar

Hehe, har aldri påstått det, men greit nok.

Tviler på at noen av oss er villige til å stresse med å gjennomføre dette her, i alle fall tviler jeg på at jeg gidder :p

 

Men tilbake til det med kabler.

Det er forskjell på kablers motstand, og kansje er motsanden ved enkelte frekvenser større enn ved andre?

Noen som kan si noe om det?

 

Og selvfølgelit må du jo ha andre komponenter som lar deg høreforskjell på kablene også, som det nevnes på første siden om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ømfintlig tema dette her med kabler.

Som regel så finnes det to grupper rundt omkring på nettet som aldri blir enige om dette spørsmålet.Den ene går under kallenavnet "målemafian" og den andre blir kalt "guillører" e.l. Dette blir det lange og kjedelige debatter som regel ender opp med skittkasting ifra begge ståsted/leire. jmf. feks. Hifisentralen.

Man kan diskutere seg halvt ihjel angående dette tema,men det virker som om at folk rundt omkring IKKE kan akseptere at andre har ulike preferanser enn dem selv.Dette sier seg selv at det bare ender opp med krangling med en slik holdning.

 

Jeg er av den oppfatning av at kabler har noe for seg.Alt handler om systemmatching.En kabel kan tillegge/maskere lyden alt etter som hva man har av ulike komponenter.

Ett eksempel jeg nylig gjennomførte selv,var å bytte ut min signalkabel mellom pc og forsterker. Begge er i samme prisklasse forøvrig. Jeg selv brydde meg ikke noe nevneverdig om "forandringen" med det første,da jeg bruker lang tid på å detektere en evt. forbedring.Etter en stund så bytter jeg kabel for å lytte til om det "forsvinner" eller tillegger noe i lydbilde,perspektiv,bassrespons e.l.Slik kan jeg detektere om en kabel passer inn i mitt anlegg basert på mine preferanser.

 

Etterhvert fikk jeg besøk av det kvinnelige kjønn som hadde vært innom tidligere og som overhodet ikke bryr seg om hvilket anlegg man har,bare det ser pent ut :!: ,men musikk liker hun.Denne damen spurte sporenstreks om jeg hadde skiftet forsterker eller noe annet,da hun mente at lyden var annerledes siden sist hun var innom."Dette svingte jo noe så j..lig",var hennes kommentar.Noen dager senere da hun var innom igjen,så hadde jeg byttet til den "gamle" signalkabelen (uten at hun visste noe om det)og hun lurte fælt på hva som hadde skjedd siden sist hun var innom.(Det var mye bedre forrige gang var hennes kommentar).

Jeg vil tillegge at jeg selv ut ifra mine preferanser valgte den "gamle" signalkabelen,da jeg syntes den andre fremprovoserte en såkalt festkul i midbassen som tiltaler de fleste mennesker.Dette høres tøft ut på diverse musikk,men er ikke troverdig i mine ører og det blir litt slitsomt å lytte til musikk i lengden.

 

Så summa summarium,en kabel gjør "noe" med signalet på sin vei ifra lydkilde og til forsterker.Dette gjelder også høytalerkabler vel å merke.Hva dette "noe" er har jeg ikke teknisk kompetanse for å uttale meg om,men at det er noe idet,er utvilsomt i mine ører.Alt handler om matching,dvs at den ene kabelen kan virke godt i ett anlegg,men faller igjennom på ett annet.Har man ett lystklingende anlegg(les skjærende diskant),så vil man gjerne tone ned dette litt med en kabel som har en mørkklingende karakter og vice versa.

Lytt og avgjør selv om kabler har noen innvirkning på ditt anlegg,uavhengig av pris på kabler.

 

mvh

Endret av Clutch
Lenke til kommentar

Kan godt forstå at analoge signalkabler kan forringe lydkvalitreten da både islolasjonen på lederne og skjermingen av kabelen har mye å så for dette bittelille signalet.

Det er på høyttalersiden jeg ikke forstår at en dyr kabel skal være så mye bedre en en billig kabel i samme kvadratet.

Har dåg hørt argumentet om at dyre høyttalerkabler har renere kobber i seg men det kan jo fortsatt kompenseres med høyere kvadrat, og det er nok her gullørene vil slite i en blindtest.

Lenke til kommentar
Altså du hører forskjell på Clas olson 6mm2 høyttalerkabel og dyr 4mm2 høyttalerkabel bare utstyret forran og etter er dyrt nok?

jo bedre lyd, jo mere forskjell å høre. om du skjønner, dårlig lyd er dårlig uansett om det går gjennom billig eller dyr kabel. og kabler til 100 000kr er ikke 4mm2

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

er vell ikke ukjent at kabler er det alle som selger kabler har størst fortjeneste på .

 

en vga kabel til 140kr hos unevnt stor elkjede betaler kompisen min som jobber der ca 26 kr for , resten er avanse .

 

så er det bare og gange opp prisene for og se hvor mye butikkene tjener på disse vidunder kablene .

 

 

det er greit at kablene er bedre , eller verre , jeg har ikke testet , men prisene er ikke i samme stil for butikkene selger de for dyrt

 

sleng på et merkenevn og en utsagspris som er 10-15 ganger høyere en produksjonskostnader , så har du en top kvalitestkabel :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...