Gå til innhold

Kabler - Bare noe lureri?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det målbare forskjeller uten betydning da?

Altså er det i det hele tatt målbare forskjeller?

hovedsakelig skjerming som er forskjellen, iaffal mellom kabler som består av samme materiale. men gullkabler og sølvkaber må det da gå an å måle forskjell på. Noen har støyfilter også som skjermer for støy på strømnettet.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Høyttalerkabler har ikke skjerm.

Gull leder strøm en del dårligere en kobber, sølv derimot leder bedre en kobber.

Gull har den heldige egenskapen at det ikke korroderer og man slipper forstyrrelser i koblinger/overganger grunnet korrodert kobber, derfor gullbelagte plugger osv.

 

Det ligger en fin tabell over det her.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistivity

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
er vell ikke ukjent at kabler er det alle som selger kabler har størst fortjeneste på .

 

en vga kabel til 140kr hos unevnt stor elkjede betaler kompisen min som jobber der ca 26 kr for , resten er avanse .

 

så er det bare og gange opp prisene for og se hvor mye butikkene tjener på disse vidunder kablene .

 

 

Kalkylen er ikke like høy på dyrere kabler.

 

Frode

Lenke til kommentar

vell man kan måle forskeld i ohm , men om dette har noe spesielt utslag på lydkvalitet strides det jo om , man kan vell og måle forskeld i støy , men her er det jo avhengig av testmiljøet , om det er mye som gir støy osv osv .

 

i min mening så vil en kobber kabel med normalt kopper og stor nok kvadrat gjøre jobben meget bra , er man plaget med støy kan man rydde i kablene og ha skjermede kabler i tillegg.

 

en annen ting jeg mener er vikrtigere og ha fysisk skjerming mellom strømnettet forsterker ol , det er mer og tjene på det kvalitetsmessing en på en kabel .

 

men de fleste med skikkelig anlegg har jo egene kurser og skjerming der og .

Lenke til kommentar
er vell ikke ukjent at kabler er det alle som selger kabler har størst fortjeneste på .

 

en vga kabel til 140kr hos unevnt stor elkjede betaler kompisen min som jobber der ca 26 kr for , resten er avanse .

 

så er det bare og gange opp prisene for og se hvor mye butikkene tjener på disse vidunder kablene .

 

 

Kalkylen er ikke like høy på dyrere kabler.

 

Frode

 

vell for noen er den kalkylen høy , produsent , importør , butikk . bare og velge , alle skal ha sitt og på "kvalitetsprodukter" skal alle ha mer .

1 meter med kobber og litt plast og hva nå mer de putter i den kabelen forsvarer ikke en pris på langt over hva normal mennesker tjener i måneden ( eller året for den saks skyld) , det koster bare ikke så mye mer og lage den en den billige kabelen , det er for det meste bare snakk om hva produsentent/importøren/butikken setter som pris.

 

i usa er CV billig ( og da mener jeg BILLIG ) høyttalere , men i Norge er der jo profilert litt anneldes og med ca dobbel pris av utsalgs pris i usa , rart hvordan de ble så mye bedre på den båtturen over fjorden .

(CV var bare et eksempel , dette gjelder flere produkter )

 

det er jo et kjent faktum at for en normalforbruker så er pris = kvalitet .

 

 

det kan vell og legges ved at mange hifi produkter som lages sikkert hadde solgt mangedobbelt og litt mer hadde prisen vært på et lavere nivå , og generert mer inntekter til produsenten , men høy pris = lav produksjon = eksklusivitet = skryte rett .

 

 

hifi , en verden der myter og sagn lever i beste velgående .

Lenke til kommentar
vell for noen er den kalkylen høy , produsent , importør , butikk . bare og velge , alle skal ha sitt og på "kvalitetsprodukter" skal alle ha mer .

 

Når det gjelder dyrer kabler, er i alle fall kalkylene for butikkene mye lavere enn i ditt eksempel.

 

Frode

Lenke til kommentar

"i usa er CV billig ( og da mener jeg BILLIG ) høyttalere , men i Norge er der jo profilert litt anneldes og med ca dobbel pris av utsalgs pris i usa , rart hvordan de ble så mye bedre på den båtturen over fjorden .

(CV var bare et eksempel , dette gjelder flere produkter )"sitat slutt.

 

 

Her hjemme så har vi feks. Electrocompaniet som "dobler" prisen på vei over dammen,så dette slår ut begge veier.

 

Vil også være enig i at kabelprodusentene bruker all mulig markedsføringstriks for alt det er verdt.Det er på grensen til magi som utøves ifølge de fleste produsenter bare prisen er høy nok.En elektriker og folk flest med litt "know how",flirer av slike påstander som enkelte kommer opp med,men god underholdning er det. :D

 

 

mvh

Lenke til kommentar

Det mest frustrerende er at de mener dette seriøst uten å ha hverken beviser for dette eller tekniske spesifikasjoner som backer opp påstandene, kun det gode øret som hører forskjellen.

Jeg synes også det er litt trist at Henrik2k som påstår at han hører forskjell og påstår at dyre kabler ikke er 4mm2 kan fortelle hvilket kvadrat slike gode kabler har og om 630mm2 enlederkabel ville være godt nok.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
kabler rundt 5000kr er ikke lureri om du tester de opp imot kabler til 20,-kr meteren. men kabler til 100 000 mot kabler til 10 000, da skal du ville finne forskjeller, for du hører dem nokk ikke uten å virkelig prøve

 

Hva er det egentlig du prøver å si her? Dess større prisdifferanse det er mellom kabler,så hører man ABSOLUTT forskjell mellom de,men ikke kabler innenfor samme prisklasse? Sannelig ikke rart at kabelbransjen lever sine glansdager med en slik holdning.

 

 

har du stereoanlegg til 300 000 skal jeg gledelig komme å høre forskjell på clas ohlson og dyre kabler. men har du anlegg til under 50 000 blir det værre

 

Så du kan ikke høre forskjell på kabler i ett anlegg til 50000.-? Hvordan kan du avgjøre i feks en blindtest om hvor MYE ett anlegg koster? Hører du hvor mye det koster?

 

 

Altså du hører forskjell på Clas olson 6mm2 høyttalerkabel og dyr 4mm2 høyttalerkabel bare utstyret forran og etter er dyrt nok?

jo bedre lyd, jo mere forskjell å høre. om du skjønner, dårlig lyd er dårlig uansett om det går gjennom billig eller dyr kabel. og kabler til 100 000kr er ikke 4mm2

 

Noe drøy påstand at det ikke finnes kabler med ett tversnitt på 4mm2 til 100000.-. Ett kjapt søk på nettet på en leverandør som er nevnt tidligere i tråden her; http://www.cheshireaudio.co.uk/CGI-BIN/ca0...ACTION=SHOWCART

Det finnes flere eksempler på dette.

Og til slutt,hva er bra lyd? Du sier at bedre lyd det er,dess større forskjell er det? Denne skjønner jeg heller ikke.

 

Vil igjen nevne at det handler om systemmatching i ett anlegg,les evt. mitt første innlegg i denne tråden.

 

Jeg er ikke ute etter en lang og kjedelig kabeldebatt med påstander som blir slengt ut i løse lufta,men dette kunne ikke bli forbigått i sin helhet.

 

mvh

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du prøver å si her? Dess større prisdifferanse det er mellom kabler,så hører man ABSOLUTT forskjell mellom de,men ikke kabler innenfor samme prisklasse? Sannelig ikke rart at kabelbransjen lever sine glansdager med en slik holdning.

 

---: Det jeg prøver å si er at det skal ikke legges så mye penger i en kabel før den yter bedre, grafen pris/ytelse starter veldig brått og jevner seg utover. Du får mye mer utav de 5 første tusenlappene i en kabel til 5000 enn de siste 5000 kronene i en kabel til 100 000. Prøver å si at kabler til 100 000 er stort sett overpriset.

 

 

Så du kan ikke høre forskjell på kabler i ett anlegg til 50000.-? Hvordan kan du avgjøre i feks en blindtest om hvor MYE ett anlegg koster? Hører du hvor mye det koster?

 

---: la meg si det på en litt annen måte: kobler du kabler til 100 000 til en radio du kjøpte på nille til 9,-kr tror jeg ikke du ville hørt forskjell gitt, lyden suger uansett. Sier ikke at lyden suger i et anlegg til 50 000. men det spiller mindre detaljert og oppløst enn et anlegg til 300 000. om det er samme type anlegg selvfølgelig. noe som kan gjøre det lettere å høre forskjeller.

 

 

Noe drøy påstand at det ikke finnes kabler med ett tversnitt på 4mm2 til 100000.-. Ett kjapt søk på nettet på en leverandør som er nevnt tidligere i tråden her; http://www.cheshireaudio.co.uk/CGI-BIN/ca0...ACTION=SHOWCART

Det finnes flere eksempler på dette.

 

---: my bad, en virkelig drøy påstand.

 

Og til slutt,hva er bra lyd? Du sier at bedre lyd det er,dess større forskjell er det? Denne skjønner jeg heller ikke.

 

---: refererer til nilleradioprinsippet mitt angående høre mere forskjell på bra lyd. forskjellen er ikke nødvendigvis større, men lettere å høre. i nilleradioen høres kanskje skarptromma ut som en graut uansett kabel, mens i anlegg til 300 000 høres hvert slag krystallklart (med rett kabling selvfølgelig)

 

 

 

 

mange blir fristet til å slå meg for å kun snakke prisklasse. men det er faktisk ikke så gale. jeg kunne sagt high end anlegg, men dette blir for generelt igjen da et highend anlegg kan koste 20 ganger mer enn et annet highend anlegg. så når jeg sier f.eks 300 000 så mener jeg gjennomsnittsanlegget til 300 000.

 

jeg har svart på mitt, om du vil ha en lang og kjedelig debatt må du gjerne motargumentere :D

Lenke til kommentar

Der var ingen god forklaring på hvorfor det var slik.

Set nærmeste jeg kommer ytelse i en kobberkabel er strømmføringsevne, altså hvor mange ampere en kabel kan føre under gitte forhold.

Jeg er interresert i hvorfor det er slik og ikke bare at det er slik, det er det alfor mange som ha innøvd fra før.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Var innom Clas Ohlson i dag og kjøpte 4 mm2-kabler i dag, var vel rundt 18kr/m. :)

Kvaliteten på kabelen kan jo måles. Alle ledere, uansett tverrsnitt, lengde og materiale, har en resistans, induktans og kapasitans. Dette er vel kjent for de fleste med elektro-utdannelse..?

 

Lesestoff

 

A (universally) good Speaker-Cable has a low Resistance and Inductance (though a certain balancing Act is recommended for Speakers with a non-resistive impedance) and moderately low Capacitance.

Bare å begynn å mål kablene deres!

 

Er det noen som har tekniske data på at dyre kabler er bedre enn vanlig kabel i samme tverrsnitt?

Ellers, litt humor i vedleggene.

post-62632-1198880143_thumb.jpg

post-62632-1198880153_thumb.jpg

Endret av nisselue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...