Gå til innhold

Kabler - Bare noe lureri?


Anbefalte innlegg

Jeg er da helt ny innen Hi-Fi og lærer konstant.. En ting jeg stiller meg veldig skeptisk til er da kabler.

 

#1 Det var en test her: http://www.itavisen.no/sak/492896/

Hvorvidt det er forskjell på kabler har lenge vært et stridstema innen lydverdenen. Ingeniører og lydtekniker har hele tiden ment at så lenge kabelen overfører strøm, så er alt i orden.

 

De såkalte «gyldne ører» hevder imidlertid at de hører stor forskjell på ulike høyttalerkabler, signalkabler og til og med digitalkabler.

 

 

#2 Og så nå litt senere så kikker jeg på kabler på HiFi-Klubben og det er en grov logisk brist som skjer oppi hodet mitt.

 

Forklar dette:

 

Denne kabelen skryter av å være 99.999% oksygenfri

http://hifiklubben.no/produkter/kabler/hoe..._kabel_hvit.htm

 

"Ett av AIR-seriens kjennetegn, er at alle de enkle lederne innvendig bruker luft som isolasjon."

http://hifiklubben.no/produkter/kabler/hoe..._kabel_2x3m.htm

 

Og så er den beste kabelen dems isolert med oksygen, hvordan i helvete har de dokumentert at oksygen isolerer mot elektronisk støy osv.? (unskyld språkbruken jeg er tidligere elektro elev).

 

Så bare dette her gir meg sterk tvil i at svindyre dyre kabler har no veldig mye for seg, bortsett fra at det er rent kobber og har greit tverrsnitt.

 

Så det jeg egentlig lurer på da er hvilke høytalerkabler man burde gå for i økonomiklassen, som leverer varene til den rette prisen.

 

Så de stedene jeg har mulighet til å kjøpe fra er jo da nettet selvfølgelig og clash ohlson + expert + elkjøp.

 

Så hvilken kabel til ca. 50kr/m er det man får mest igjen for? (bang for buck) Den kan godt koste 5kr/m for min del så lenge den klarer å levere 2x50W med 110W dynamisk effekt (NAD 320BEE). Hvis det er mulig å ungå hvit farge på kabelen så setter jeg pris på det ;)

Endret av nts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da får jeg heller påkoste meg litt frakt osv siden du sier det er verdt pengene da :)

 

Anlegget skal bestå av en NAD 320BEE + B&W 602 S3 (kansje 601 S2) + XTZ 99 W12 Sub

 

Det eneste jeg ikke skal spandere noe særlig på er RCA signalkablene som går fra PC-en til forsterkern. Og den som går til suben.

Endret av nts
Lenke til kommentar
Da får jeg heller påkoste meg litt frakt osv siden du sier det er verdt pengene da :)

 

Anlegget skal bestå av en NAD 320BEE + B&W 602 S3 (kansje 601 S2) + XTZ 99 W12 Sub

 

Det eneste jeg ikke skal spandere noe særlig på er RCA signalkablene som går fra PC-en til forsterkern. Og den som går til suben.

 

Er det ikke litt dumt å "strupe" lyden allerede før den når forsterkeren?

Lenke til kommentar

Hvis man har nok penger så hvorfor ikke?

Er enig med at de finnes grenser på hvor mye fortjeneste man skal ha på ting.

Men hadde ikke hatt problemer med å gi noen lakser for noen gode kabler.

 

Så klart skulle jeg ha sjekket ut om jeg likte lyden bedre enn med de kablene jeg har i dag.

Men tviler på at jeg hadde betalt mye for en digitalkabel....

 

Hvis du skal ha mye for pengene er høyttalerkablene fra biltema ett godt valg (det er ikke kødd!)

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Kabler som løfter helhetsinntrykket av anlegget visuelt sett vil jeg selv betegne som verdt en pengeslant.

 

Det jeg ser etter når jeg er ute på kabelshopping skjeldnere enn en gang i skuddåret, så ser jeg etter et greit tverrsnitt og en pen design.

 

Det sier seg selv at hvis du kommer til en kar med masse kremkomponenter - og han bruker lampettledning for å koble alt sammen så vil du stusse på hans kunnskaper innen hifi, selv om ledningene i seg selv er helt greie til å overføre litt strøm.

 

Red.:

 

Angående digitalkabler så kjøper man det første og beste man finner på Clasern.

 

En ting til:

 

Ser du linker til Nordost sin Odin, Bluum - ville du sagt nei til Odin kabler hvis du fikk tilbud om å få et fullt sett til å koble opp hele anlegget ditt mot at du lakkerte bilen din med noe Nordost reklame f.eks.? Det tror jeg nemlig de færreste ville sagt nei til, selv om de fnyser av kabelen "kun" pga. pris, for jeg tror vi er enige om at bare tosker kjøper kabler til anlegget i stedet for en flunkende ny Mercedes? :)

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar
Det er samme kabler som de jeg kjøpte på expert, hold deg langt unna de. Skikkelig drittkabel i forhold til Red wave.

 

 

De fleste kablene jeg legger er også full dritt.. :tease: (kunne ikke dy meg!)

 

Jeg mener nå at i den digitale verden har du enten signal eller ikke så lenge du tar hensyn til varmgang i ledningen hvis det er mye strøm som skal gjennom en lang kabel..

Lenke til kommentar

Å få en svindyr kabel for å lakke litt på bilen hadde jeg fint gått med på, men om jeg gir en hels lærlingeårslønn for én meter pen kabel er heller tvilsomt :p

 

Det visueller er også noe jeg bryr meg om, men betaler likevel ikke mer enn en rimelig sum penger for kabler.

Betalte 75 kr per meter for høyttalerkablene, og det synes jeg var nok.

300kr for en jack til RCA kabel var også akseptabelt, men å betale over tusen kroner meteren tviler jeg på at jeg betaler.

 

Det finnes bedre måter å bruke masse penger på, for eksempel å kjøpe gode stativer, bedre forsterker\høyttalere enn planlagt eller å gjøre noe med akkustikken i rommet :)

Lenke til kommentar

Hvis man kan høre forskjell på kabler, helt lett, hvorfor er et da ikke ett eneste menneske som har klart det under kontrollerte forhold? Det er ikke gjennomført en eneste blindtest der en "gulløre" hører forskjell. Tvert om, jeg leste en test om noen her i Norge gjorde for en tid tilbake, der de ikke hørte forskjell på "Placebolunte" og lampettledning.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...