Gå til innhold

Hvorfor sender ikke blizzard penger til redd barna osv?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke sendt ei jævla krone til afrika hadde jeg vært Blizzard.

Og ikke gjør jeg det som meg heller. Gud å jeg driter i sultne barn i Afrika.

 

Men hadde jeg vært Blizzard hadde jeg f.eks latt skoleungdom få arbeidsuka si hos oss eller gitt penger til lokale ting som ny fotballbane eller noe. Folk som mener jeg skal sende penger til afrika skulle hatt ei kule mellom øya.

 

 

Det blir jo dritkult hvis Norge blir U-Land igjen hvis vi ikke finner noe annet å tjene penger på etter olja er borte.

 

Hmmm, da får du se hvor mye du ønsker at andre land skal gi støtte.

Endret av TronDoZY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe ja, synd Afrika eller midtøsten aldri kommer i den situasjonen at de har mulighet til det da. De burde kanskje prøve å få innlagt vann først, noe de ikke har klart siden Jesus gikk i bleier.

 

Uansett, SkyMarshall er fra vesten.

SkyMarshall holder med vesten.

SkyMarshall støttet vesten.

SkyMarshall er vestlig.

 

Edit: Afrika kan brenne ... fiks våre egne problemer.

Endret av SkyMarshall
Lenke til kommentar
Folk i dag ER griske. Se for deg Microsoft, Apple og alle "big-boys" sende 10% av deres forume til veldedighetsorganisasjoner hvert år - tenk hvor mye det kunne ha hjulpet.
Bill Gates personlig gir kun $10,000,000 til hver av ungene når han dør. Resten går til veldedighet !

 

 

1. Startkapital for å starte bedrifter (her kommer Vestlige pengegaver med i bildet)
Vi bør ha kommet et stykke lengre på punkt 5 først, og helst også på punkt 3.

 

2. Mindre markedsproteksjonisme i Vesten slik at Afrikanske bedrifter får solgt produktene sine til en akseptabel pris i Vesten, og dermed kan gå med økonomisk overskudd, som igjen kommer statskassen til gode via skatteinnbetalinger.
Enig!! Men dette er ikke et problem man løser ved å gi penger, det er et problem man løser ved å stemme annerledes. Dette er en av grunnene til at jeg er imot EU.

 

3. Utdanning, utdanning, utdanning og mer utdanning (igjen; pengegaver).
Yup, utdanning er meget viktig. Faktisk enig her også. Vi bør også hjelpe til med infrastruktur.

 

4. Sletting (eller i det minste en kraftig redusering) av den bunnløse utenlandsgjelden Afrikanske land har.
Enig.

 

5. Og det området der Afrikanerne selv må ta ansvar: få fram politikere som ikke er gjennomkorrupte tilhengere av kleptokrati.
Dette må være det første punktet ! Veldig mye av pengene vi sender før man har et stabilt og rettferdig styre vil ikke nå frem, kun bidra til å støtte de korrupte lederne.

 

 

Det er synd at så mange folk er naive og ser en fattig liten negerunge på TV og tenker "Åååh, vi må sende penger til den så den får et bra liv!". Det som faktisk nyttter i det lange løp er å gi Afrikanske bedrifter et grunnlag for å konkurrere med de vestlige lands bedrifter, ergo senke tollbarrierene og hjelpe dem med utdanning. Da vil kapitalismen sørge for at de får en sunn utvikling, og flere og flere vil kunne dra seg ut av søla.

Lenke til kommentar

For å stille et spørsmål som har blitt stilt før. Hvordan vet du at Blizzard ikke gjør noe ?

 

Når det er sagt så har jeg ikke så mye tro på uhjelp. Ikke hvis det er sånn jeg har fått inntrykk av at det er i dag. Altså at det meste går til griske diktatorer eller blir kapret av tyver på veien til de som trenger det.

 

Da har jeg mer tro på det med mikrolån. Det å låne bort småpenger til folk i fattige land som har gode ideer men mangler penger. Hjelp til selvhjelp fungerer mye bedre i lengden.

 

Edit:

kanskje ikke helt det samme som å gi penger til uhjelp men:

http://www.joystiq.com/2007/05/22/blizzard...ng-childs-wish/

Endret av Freud
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZQr2eN

Tenkt så jævligt det må være at foreldrene dine er syke og du har ikke noen penger.

Og for og hjelpe disse barna er det bare til og betale 7 lusne kroner.

 

Jeg er 13 og betaler til plann ofte jeg betaler 7 kr vær dag til plann norge.

Ja jeg kjenner ikke barna men jeg vett at jeg hjelper noen.

Lenke til kommentar

Den myten om at 20% av det du gir bort når frem ,er vås. Det finnes useriøse aktører i alle bransjer, de største hjelpe organisasjonene er faktisk meget effektive. Av de 220 kronene man gir til plan, så er det ca 20 kr som går til administrative oppgaver, de skal da vel ha lønn de som faktisk jobber med dette og! Og om dere ikke har penger til å gi, det er helt greit, det kan jeg skjønne, men det er mye skremmende holdninger ute og går ser jeg.

 

Og hvis dere virkelig ikke tror at Norge ikke har råd til u-hjelp, og samtidig pusse opp skoler, bygge ut eldreomsorg etc (er enig at dette er altfor dårlig i Norge), tar dere så feil det går an å ta. Dere får skylde på inkompetente politikere som prioriterer helt feil med skattepenga deres.

Men dere syns kanskje å bruke 4-5 milliarder på nye operaen i Bjørnvika er mer fornuftig bruk av penger

 

Men jeg skal holde tyst nå, jeg fortjener jo ikke å leve med mine meninger virker det som her inne

Lenke til kommentar

Uansett hvordan dere vrir og vender på det, så bygger man ikke opp ett ødelagt land av å donere suppeposer og ris. Det er mulig 100-lappen din gir noen middag i morgen, men hva med neste uke? Nei, skal man virkelig hjelpe, må man få landene det gjelder på beina igjen økonomisk sett. Folk må rett og slett kunne brødfø seg selv der nede. Invester heller pengene dine i bedrifter som driver med mikrolån i fattige land. Dette er faktisk tiltak som skaper arbeidskraft i motsetning til fattigdom.

 

Og det er slett ikke egoistisk å tenke slik, bare fornuftig.

Lenke til kommentar

Pengene som blir gitt blir ikke gitt til en enkelt person, pengene blir brukt til å bygge skoler, bekjempe diskriminering og undertrykkelse. Vi gir jo ikke penger så de får de i handa, og kan sløse det som de vil. Vi hjelper de til å få en mulighet til utdannelse, en start på livet!

 

"Gi en mann en fisk, og han har mat for en dag. Lær en mann å fiske, og han har mat for all fremtid."

 

Er nettopp det her vi gir penger til!!

Lenke til kommentar

Det er så utrolig frustrerende å se naive rødstrømper som tror at det hjelper å bare sende penger til et land hvor folk ikke har det bra. Det virker bare mot sin hensikt !

Ja takk til infrastruktur, arbeidsplasser, utdanning, ei stabil regjering og en grobunn for industrien (og det innebærer senkede tollbarrierer hos oss i vesten).

Lenke til kommentar
Så du mener vi bør bare gi dem råd og tips, og se på at de dør?

Om de mot formodning ikke makter med den rette veiledning og støtte å ha en stabil økonomi, ja så ser jeg ikke helt hva vi kan gjøre. Darwin, den sterke overlever osv. Det er enten det eller å sende brødsmuler i all evighet.

 

Vi kan jo hjelpe dem så vidt jeg har forstått. Hvis hele den vestlige delen av Europa hadde innført fair-trade så hadde vel økonomien til en del av landene i Afrika (m.m.) økt drastisk.

 

Det blir for lettvint å skylde på slemme vesten for en skakkjørt økonomi i afrikanske land. Korrupsjon er ett av hovedproblemene. Dette går under veiledning og støtte som jeg nevnte, å bli kvitt korrupsjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...