Gå til innhold

Test: Nokia E51


Anbefalte innlegg

Er så langt overraskende godt fornøyd med E51.

Kjøpte den i Thailand (NOK 1900,-) med meny på engelsk/thai, vurderte å reinstallere software med Norsk meny -noe som gjøres enkelt på mob-forretningene her, men vet ikke lengre om det blir gjort -da jeg liker den som den er.

 

De øvre tastene er noe små, men meker det går bedre ettersom en blir vant med dem.

Joystikk funksjonen er super - langt bedre for mine fingre enn f.eks. den lille SE "klitten".

Nummertastene virker overraskende store og gode.

 

Vel kunne skjermen vært større, men da måtte også telefonen vært større. Slikt sett synes jeg den er passe, bildkvaliteten er god, ikke noe problem å f.eks. hente ut det viktigste fra .pdf dokumenter.

Glimrende til jobbsammenheng, det er nok ingen foto/multimedia/spille -telefon, selv om også de funksjonene fungerer tilfredstillende til mitt bruk.

 

Har installert Skype og Internett telefon.

Skype var en skuffelse da en er nødt til å ha "Skype out" for å prate. For å oppnå samtale ringer Skype både deg selv og mottakeren (dersom mottaker ikke er online). Skype chat fugerer som forventet og er et godt alternativ til sms.

 

Bruker Internett telefon fra "Fortel" med fast mnd. beløp som gjør at alle samtaler til fasttelefon blir "gratis", dette er svært praktisk der jeg nå er på reise i Thailand og kan bruke hotellenes trådløse internett tilkobling for telefonsamtaler. Ringer mye til Norge i jobb sammenheng, ofte flere timer til dagen "gratis" med overraskende god kvalitet (bedre enn mobil), mange hører ikke forskjell på samtaler herfra, sammenlignet med fra Norge.

 

PS! En trenger ikke å laste ned Nokias programvare for bruk av IP-telefoni (som uttalt i testen), det er bare å taste inn rett data og igangsette funksjonen. Enkelt hvis en vet hvilke instillinger som skal brukes, jeg måtte prøve meg litt frem grunnet liten web-informasjon fra min telefonleverandør Fortel.

 

E-post mot pop3 server var overraskende enkelt å sette opp og fungerer glimrende, bruker oppsett der jeg hver ganger må velge oppkobling via WLAN eller GPRS.

 

Har til nå ikke funnet feil/svakheter og kan anbefale telefonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PS! En trenger ikke å laste ned Nokias programvare for bruk av IP-telefoni (som uttalt i testen), det er bare å taste inn rett data og igangsette funksjonen. Enkelt hvis en vet hvilke instillinger som skal brukes, jeg måtte prøve meg litt frem grunnet liten web-informasjon fra min telefonleverandør Fortel.

Dette har jeg nevnt tre ganger i denne tråden, samt sendt PM til artikkelforfatter angående feilen. De ser ikke ut til å ha lyst til å endre denne feilinformasjonen. Står den har IP-telefoni innebygget, men at de ikke fikk lastet det ned :S

Lenke til kommentar
Negativt:

Kun to tommers skjerm. Det er for lite.

Størrelsen på skrift og ikoner er for liten. Vanskelig å lese. Men paradoksalt nok er klokke og annet av bra størrelse når lyset er av og telefonen er i hvilemodus.

Man kan installere større skrift på E60 v3-telefoner: http://shop.psiloc.com/en/Application,2622...+Font+Magnifier (€ 9,95), alternativt bruk denne fremgangsmåten:

Større skrift på f.eks E50 & 5500 (men funker på flere S60 v3.0 modeller)

 

Fremgangsmåte:

Pakk ut filene som er vedlagt

 

Opprett en ny mappe, Resource, på microSD kortet. Må gjøres ved å bruke en minnekortleser på pc.

I Resource mappen oppretter man en mappe som man kaller Fonts. I denne mappen legger du inn de filene som du har pakket ut i vedlegget

 

Putt minnekortet i en påskrudd telefon, reebot telefonen, og så vips har man større skrift :)(5500 kan ikke være påskrudd, men må rebootes)

 

Hvis man vil bruke den gamle skriftstørrelsen igjen, slår man av telefonen, tar ut minnekortet, slår på igjen telefonen, og setter inn minnekortet igjen.

 

 

Dersom telefonen er låst, og man vil se på standby-skjermen, tennes den når man trykker på venstre menytast eller av/på-tasten. Dessverre er den opplyst så kort at man knaprt får sjekket hva som står på skjermen.
Dette gjelder kun venstre menytast, ved å trykke på av/på-knappen er skjermen belyst _vesentlig_ lengre.

fontsfore50.zip

Lenke til kommentar

lurer på om det er flere som har problemer som cellardude:

Feil i utførelse: "Svikt" i displayglasset (nede til høyre når man trykker på. Tenker på eventuell utetthet og fare for at støv slipper inn.

 

har veldig lyst på telefonen og den koster meg ikke så mye når jeg kjøper den med supertalk fra netcom.. ( kaster seff. sim og bare bruker onecall simkorte mitt..)

Lenke til kommentar
lurer på om det er flere som har problemer som cellardude:

Feil i utførelse: "Svikt" i displayglasset (nede til høyre når man trykker på. Tenker på eventuell utetthet og fare for at støv slipper inn.

 

har veldig lyst på telefonen og den koster meg ikke så mye når jeg kjøper den med supertalk fra netcom.. ( kaster seff. sim og bare bruker onecall simkorte mitt..)

 

Som jeg skrev tidligere synes jeg skjermen var vel liten, og tegn/ikoner ble i minste lge for at skjermen ble behagelig å lese. Dessuten er kameralinsen (glasset) totalt ubeskyttet. Ellers var det en meget ålreit telefon.

 

Muligens kom det gjentatte ladingsvarslet fordi jeg brukte en annen lader enn den som fulgte med. Opplevde det samme på N82, og begynte å bruke laderen som fulgte med N82. Det hjalp! Laderen til N82 og E51 er like, men om jeg bruker en annen lader (f.eks til min 6110) skal vel ikke det ha noe å si?

Lenke til kommentar

Opplever dere slakk i bakdekselet?

 

Edit: Var bare jeg som hadde satt det på for dårlig.

 

Jobber nå for fullt med å legge inn kontakter, innstillinger osv. Noen som vet om det er en hurtigtast til en smiley, uten å lage den helt selv?

Endret av Johnx
Lenke til kommentar

Kan ikke si det men jeg har oppdaget et par andre særheter.

 

Datoen har stilt seg en dag eller to tilbake ved minst to anledninger. ??

 

Det lagde et salig rot i meldingene mine. Telefonen har nemlig den uvanen at meldinger får 'timestamp' ut fra når de mottas på telefonen og ikke når de sendes. Hvis noen sender en melding om natta og jeg får den når jeg slår på telefonen om morgenen har jeg ingen mulighet til å finne ut når den ble sendt. Når datoen i tillegg var feil på telefonen ble alt bare kaos...

 

Ellers oppdager jeg stadig nye småfiffige ting jeg liker. Sett i en usb-kabel og telefonen kan helt uten videre brukes som minnepinne, så sant du har minnekort i telefonen da. Bra batterikapasitet har den og, typisk 6-7 dager med lett bruk og avskrudd om natta. Beste jeg har hatt noensinne faktisk. :)

Lenke til kommentar
lurer på om det er flere som har problemer som cellardude:

Feil i utførelse: "Svikt" i displayglasset (nede til høyre når man trykker på. Tenker på eventuell utetthet og fare for at støv slipper inn.

 

har veldig lyst på telefonen og den koster meg ikke så mye når jeg kjøper den med supertalk fra netcom.. ( kaster seff. sim og bare bruker onecall simkorte mitt..)

 

Som jeg skrev tidligere synes jeg skjermen var vel liten, og tegn/ikoner ble i minste lge for at skjermen ble behagelig å lese. Dessuten er kameralinsen (glasset) totalt ubeskyttet. Ellers var det en meget ålreit telefon.

 

Muligens kom det gjentatte ladingsvarslet fordi jeg brukte en annen lader enn den som fulgte med. Opplevde det samme på N82, og begynte å bruke laderen som fulgte med N82. Det hjalp! Laderen til N82 og E51 er like, men om jeg bruker en annen lader (f.eks til min 6110) skal vel ikke det ha noe å si?

 

 

okey ser ikke på dette som et problem får meg.. min nokia 6288 har vel også 2" skjerm?.. det eneste jeg er redd for er det svikt i displayglaset siden jeg har hatt problemer med støv på min 6288 etter 2 uker jeg var så dum å skulle fjerne dette selv så jeg tok av dekslet å fikk det ikke på igjen har ikke limt det på pga er lat.. å ikke giddi å sendt den inn siden jeg ha tatt det av dumt av meg men men..

 

derfor er jeg redd for støv under skjermen da..

 

derfor jeg lurte på om det var flere som hadde problemer med dette..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det værste er nok ikke at det kommer støv inn i displayet, etter ca 4 timer, hadde telefonen min rukket å falle ca 40cm ned i et parkettgulv, og det var nok til å fremkalle en stripe midt på skjermen. Så nå er den levert doa.

 

Den blyanttasten som ble nevnt trenger du ikke lenger ettersom # fungerer på samme måte som blyanttasten gjorde.

 

Men ellers er telefonen veldig bra, veldig positivt overrasket, hadde en N80 før, bra den og, men byggekvaliteten var dritt. Skjermen ble bare helt lysende hvit til slutt, så da tenkte jeg det var på tide med en ny :wee:

Endret av zYro
Lenke til kommentar
PS! En trenger ikke å laste ned Nokias programvare for bruk av IP-telefoni (som uttalt i testen), det er bare å taste inn rett data og igangsette funksjonen. Enkelt hvis en vet hvilke instillinger som skal brukes, jeg måtte prøve meg litt frem grunnet liten web-informasjon fra min telefonleverandør Fortel.

Dette har jeg nevnt tre ganger i denne tråden, samt sendt PM til artikkelforfatter angående feilen. De ser ikke ut til å ha lyst til å endre denne feilinformasjonen. Står den har IP-telefoni innebygget, men at de ikke fikk lastet det ned :S

Har prøvd innebygd SIP-klient over to ulike trådløse nettverk nå. Samtalekvaliteten er i utgangspunktet fin, men etter ca. 3 min begynner forbindelsen å hakke og et halvt minutt deretter faller forbindelsen ut. Dette skjer konsekvent for alle SIP-samtaler enten jeg ringer eller mottar samtaler, og som sagt på to forskjellige nettverk. Opplever noen andre dette?

 

Slik jeg ser det er det to mulige feilkilder:

 

1. SIP-leverandøren min (OneCall, før øvrig). Enten er ikke E51 sin SIP-klient kompatibel med OneCall, eller så er OneCall sin tjeneste ustabil på en eller annen måte.

 

2. Det er noe feil med mitt telefoneksemplar.

 

Prøver å luke ut #2 ved å spørre her. Så er det noen som har erfaringer med bruk av IP-telefoni og E51?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har ikke inntrykk av at Nokia E51 er en god multimedia telefon. Til det er den middels. Det er heller ikke det som er poenget med denne mobilen. Jeg har lenge ventet på en smartphone som har hatt "alt", og som er billig, og at "input interfacet" båstår av knapper som er gode å skrive/trykke på. Ting som at E51 har støtte for voip (ip telefon) push mail, HSDPA, 3g, Edge, hele 9 bluetooth profiler, inkl. A2DP (stereo bluetooth), og en full web browser, som støtter HTML, XHTML, og WAP 2.0, er særdeles innbydende. Smartphones begynner å bli allemanns eie. Det er ikke lenger bare IT-eliten og forretnings folk som bruker smartphones. Privatmarkedet kan i vel så stor grad ha glede av en slik telefon. Bare det å ha en proff kalender, med utfyllende kontakt info, samt notat blokk som kan arrangeres i en database, og som er søkbare, er praktisk for hvermannsen.

 

Det eneste jeg er litt skeptisk til, er hvor brukervennlig meny systemet er. Er vant med Sony Ericsson menyer, og de er veldig intuitive.

Endret av oberon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte meg en Nokia E51 nå nylig. Strålende mobil, men en ting som slår meg:

 

De fleste spill går ulidelig tregt. Dette gjelder f.eks Supreme Snowboarding (bare når lyden skrus på), Sonic og Gravity Defied. Ser at telefonen scorer bedre enn f.eks K850i på ytelsestestene, og min gamle K750i taklet både Sonic og Gravity Defied helt fint. Noe jeg må stille inn kanskje? Konverterte også en video (valgte high quality) med nokias medfølgende program, og under avspilling lagger den.

 

edit: Ja, jeg vet at E51 ikke er spill-/videomobil. Hadde ikke planer om å bruke den til spill heller, men siden den scorte såpass greit på ytelsestestene tenkte jeg at det burde fungere i det minste.

 

Jeg sliter med og instalere programmer på telefone, bla .sis filer.

 

Det kommer opp at man må kontakte han som har laga programmet om feil i "licens", så den nekter og instalere noe.

 

Trenger hjelp

 

Du kan slå av denne sjekken. Verktøy -> Innst. -> Programmer -> Programbeh. -> Prog.vareinstallering (sett til Alle).

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Innkjøpt for fire dager siden. Så langt godt fornøyd selv om jeg jobber med å sette meg inn i symbian (dette er min første smarttelefon og i tillegg min første Nokia :love: )

Har testet den med fring og skypeOut og det var null problem.

Jeg er kjempefornøy med tanke på pris vs. funksjoner.

Ikke opplevd å få løst glass enda, men var føre var og kjøpte den i en butikk, hater å sende tilbake til webshopper. De 300 ,- jeg betalte ekstra i butikken er ikke så stress.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...