Gå til innhold

Foredrag om fotografering - Poenger


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal holde et foredrag om fotografering. Hva kan jeg ta med? Dette er det jeg har tenkt ut til nå (3 min):

 

- Kameraets oppbyggning.

- Objektivets oppbyggning.

- Litt historie

- Perspektiv (vidvinkel, tele, zoom. mange som ikke kan forskjellen på zoom og tele)

 

Får ikke bruke PowerPoint, men overhead. Skal selvfølgelig ta med meg utstyret mitt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem er målgruppen ?

 

Hvis de ikker veldig foto-interessert, så er jeg ikke sikker på om oppbygning av kamera og objektiv er så spennende å høre om.

 

Da er det bedre å fortelle om de forskjellige kamera typer; kompakt, speilrefleks, mellomformat og stormformat.

 

Perspektiv er bra, kanskje litt om komponering av bilder, tredelings-regelen og gylne snitt.

 

Litt om brennviddde, lukkerhastighet, osv er nyttig.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvem er målgruppen ?

 

Hvis de ikker veldig foto-interessert, så er jeg ikke sikker på om oppbygning av kamera og objektiv er så spennende å høre om.

 

Da er det bedre å fortelle om de forskjellige kamera typer; kompakt, speilrefleks, mellomformat og stormformat.

 

Perspektiv er bra, kanskje litt om komponering av bilder, tredelings-regelen og gylne snitt.

 

Litt om brennviddde, lukkerhastighet, osv er nyttig.

 

Tom

Takker for innspill. Hjelper meg veldig!

 

Kameraets "oppbygging" tenkte jeg mer som enkle ting om at lukkeren går opp og lyset treffer sensor liksom. Kanskje som en forklaring på forskjellen mellom kompakt og speilrefleks? :)

Lenke til kommentar

3 minutter? Kort tid. Et tips er å bruke mye illustrasjoner, det gjelder alle foredrag men i særdeleshet dette. Det er egnetlig bare å oppsummere fakta så fort som overhodet mulig.

 

Dessuten kan det være interessant å nevne at det egentlig ikke er noe som tilsier at dSLR må være raskere enn kamera uten speil, men at det nå en gang er slik det er. Derfor, pris = kompakt, ytelse = SLR, generelt sett.

Lenke til kommentar

Som Simon Aldra sier... 3 minutter er faktisk en meget kort tid når man tenker på et foredrag.

Man kommer knapt i gang før tiden er ute.

 

Jeg vil foreslå at du endrer litt på oppsettet ditt, kanskje til noe slikt som:

 

-Fotografiens historie (Kjapp oppsummering fra 1800-tallet til nåtiden)

-Forskjellige kameraer aktuelle i dag (kompaktkameraer, DSLR, MF)

 

Fremdeles ser jeg tiden løpe fra deg...

 

Annen mulighet er å drite i selve kameraene, men ta det foto tekniske...

-Historie (Er antagelig greit å ha med)

-Komposisjonsregler (Stort sett noe ALLE kan ha nytte av å vite litt om)

 

Det er MANGE løsninger på hva det skal inneholde. Jeg anbefaler deg at når du har skrevet et foredrag, til så å lese det høyt i et rolig tempo for deg selv og ta tiden. Se hvor lang tid du bruker på hver del, og hvor lang tid du bruker totalt.

 

Jeg er nokså sikker på at 3 min er MYE kortere tid enn hva du tror ;)

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Foredraget skal vare 5-7min, og skal fremføres for min egen klasse (VG1). Grunnen til at jeg nevnte "3 min" var at jeg hadde brukt 3 min på å tenke ut de poengene jeg skrev i førsteposten. :)
Synes du kan ta en kjapp innføring i hvordan kameraet virker generelt (objektiv, blender, lukker, film/sensor), og hvordan man kan bruke f.eks. blenderen til å påvirke DOF og eksponeringen, deretter bruke tiden på komposisjon og perspektiv. Da har du svært fort brukt både 5 og 10 minutter.

 

Ville droppet både historie og noe mer dyptgående om kamerateknikk. Hvis du skal snakke om fotografering, er det ikke fotohistorie og kamerateknikk som gjelder, da er det fototekniske ting som eksponering og komposisjon som er viktig. Skulle du holdt et foredrag på en halvtime til tre kvarter, kunne du tatt med litt mer av historie og kamerateknikk, men synes ikke du har tid til det nå. Det får bli et annet foredrag, synes jeg.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Foredraget skal vare 5-7min, og skal fremføres for min egen klasse (VG1). Grunnen til at jeg nevnte "3 min" var at jeg hadde brukt 3 min på å tenke ut de poengene jeg skrev i førsteposten. :)
Synes du kan ta en kjapp innføring i hvordan kameraet virker generelt (objektiv, blender, lukker, film/sensor), og hvordan man kan bruke f.eks. blenderen til å påvirke DOF og eksponeringen, deretter bruke tiden på komposisjon og perspektiv. Da har du svært fort brukt både 5 og 10 minutter.

 

Ville droppet både historie og noe mer dyptgående om kamerateknikk. Hvis du skal snakke om fotografering, er det ikke fotohistorie og kamerateknikk som gjelder, da er det fototekniske ting som eksponering og komposisjon som er viktig. Skulle du holdt et foredrag på en halvtime til tre kvarter, kunne du tatt med litt mer av historie og kamerateknikk, men synes ikke du har tid til det nå. Det får bli et annet foredrag, synes jeg.

Ok, høres fornuftig ut. Skal forresten holdes mandag om 2 uker. :)h

Lenke til kommentar

Fotografering handler vel om ganske mye mer enn det tekniske og hvordan lukkertider, blenderåpninger og tull fungerer. Om du har planer om bare å nevne det, så forklarer du bare hvordan verktøyet fungerer, og holder et foredrag om fotografiapparater, og det er vel ikke det som er meningen? Når en snekker forklarer hvordan han lager et hus, så bruker han ikke en time på å forklare hvordan spikerpistolen har sitt virke, tross alt. Men han må forklare det aller mest grunnleggende før han gir dem pistolen å leke med, det er ikke til å unngå.

 

Alle som har et kompaktkamera, og det er vel antakelig de som er de fleste som vil motta foredragets innhold, vil klare å ta greit eksponerte bilder med det verktøyet de har, så hovedessensen jeg syns du bør formidle i foredraget er hvordan man komponerer et godt bilde. Hva er fy, hva er ikke fy? Hvorfor skal man alltid bruke blits i Holmenkollen på overskyede dager med snø? Hvorfor skal man alltid stille opp familien foran palmetreet på Mallorca og be dem smile et falsk smil? Komposisjonen er den som gjør utslaget, og dersom du forklarer dem litt om et par grunnleggende komposisjonsregler, tror jeg nok at mange fotoalbum i fremtiden vil se betydelig bedre ut enn de vi ser i dag.

 

Dersom du har mer tid igjen etter å ha pratet om komposisjon, noe jeg ikke antar at du har, men det er jo lov å håpe, så kan du fortelle litt om hvordan man skal gå frem for å ta et godt bilde. Ikke stå på en kilometers avstand om man skal fotografere en blomst, men å kline seg opp i den, selv om man må hoppe over gjerdet og sette seg ned blant kyrne på jordet. Ubehageligheter som må overvinnes er utrolig sentralt har jeg erfart, og dersom ubehagelighetene ikke er verdt å overvinnes, om man ikke gidder, så er ikke bildet verdt å tas.

 

Utover det syns jeg du skal ta historikken til først. Nevn hva som hendte først, hvorfor det, hvilke foregangsfigurer har verden sett og fortell gjerne litt kort fra dem også. Bruk sitater fra dem. En bruker på forumet her har et Picasso-sitat, og også Robert Capa og Arnold Newman har hatt mye vist å si som hvert fall har festet seg i mitt hode når jeg er ute for å fotografere.

 

Husk; fotografiet er ikke det tekniske som skjer i kameraet, det er det fysiske som skjer foran det, og det psykiske som skjer bak det. Lykke til.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Mange gode innspill her!

 

Oppgaven er å holde et foredrag, der jeg selv bestemmer temaet. Så jeg kan vinkle det hvordan jeg vil selv, men har jo selvfølgelig valgt å rette det mot foto, da det er det jeg kan mest om og interesserer meg for.

 

De fleste i klassen er ganske uvitende om foto og slikt, men synes "lange linser" er gøy. Derfor håper jeg kanskje min 300/4L IS er lang nok for dem. Hehe.

Lenke til kommentar

300 f4L IS burde nok imponere en del. Spesielt om du bare kommer inn med kamera med påmontert 300mm og setter kameraet fra deg på linsen, slikt får det til å virke enda større. :p

 

Edit: Eventuelt kan du sørge for å ikke vise dem 300mm og først vise dem 350D med EF-S 18-55 og vise et kompaktkamera i kontrast.

 

Så kan du si noe slikt som "men dette er bare det som følger med kameraet, mange kjøper slike" og skru på 300mm. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Edit: Eventuelt kan du sørge for å ikke vise dem 300mm og først vise dem 350D med EF-S 18-55 og vise et kompaktkamera i kontrast.

 

Så kan du si noe slikt som "men dette er bare det som følger med kameraet, mange kjøper slike" og skru på 300mm. :)

Absolutt en god ide. Ser for meg utalelsen: Og dette er hva de store jentene bruker.

 

Tom

Lenke til kommentar
Edit: Eventuelt kan du sørge for å ikke vise dem 300mm og først vise dem 350D med EF-S 18-55 og vise et kompaktkamera i kontrast.

Så kan du si noe slikt som "men dette er bare det som følger med kameraet, mange kjøper slike" og skru på 300mm. :)

Absolutt en god ide. Ser for meg utalelsen: Og dette er hva de store jentene bruker.

Tom

LOL! Ser det for meg.... hahaha. :!:

Lenke til kommentar

Siden det er din egen klasse ville jeg prøvd å ikke få det til å høres så forferdelig kjedelig som det høres ut... Ikke det at jeg er så jxxx gammel men på min tid i vgs, så tenkte jeg knapt på kamera, stort sett gikk det i damer og biler (for oss gutter)på den tiden som med de fleste andre.

Om du kunne fått frem hva som kan gjøres med kamera virker noe mer spennende, ikke det at du skal utelate viktig info som oppbygging, funksjon osv men som å vise noen stillige bilder tatt med HDR effekt og gjerne gode "cartoon" effekt. Selvsagt er det mye som kan gjøre med kamera men slikt er gjerne noe som vekker interesse blandt folk.

Ikke ett "gørrende kjedelig bilde" av en solnedgang.. (no offence)

Endret av regga
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, få tyngde på at det er fotografen som tar bildet, ikke kameraet (du skjønner hva jeg mener). At man ikke hele tiden burde ta bilder fra øyenes synspunkt (denne vinkelen bruker øynene hver eneste dag), men heller få frem nye synsvikler og perspektiver; feks ta bilde av en blomst nedenifra og opp, i stedet for å ta dem som om man står over dem. Det samme gjelder når man tar bilder av barn, kom ned i barnas høyde. =) Jeg ville altså brukt mest tid på å forklare om komposisjon, slik at de kan ta mye bedre bilder med kameraene de har, ikke så mye om det tekniske.

Lenke til kommentar

Synes det er viktig å få med at du ikke får gode bilder bare du har kameraet til det.

Metoder for å ta gode bilder. Komposisjon, oppbygning og snitt.

Dette mener jeg er meget sentralt, og like viktig som hele utstyret.

 

Edit: Dette med megapixler ser jeg er tatt opp. Dette er meget sentralt. Personlig har jeg 10 mpx på mitt speilrefleks, noe som holder lenge. Mange sier likevel til meg at de får bedre bilder enn meg fordi de har mer megapixler enn meg. De irriterer meg grenseløst! Folk som tror de har hele peilingen. Vel, jeg tar meg en tur i "Ting som irritererer så grenseløst" tråden nå jeg. ;)

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
De irriterer meg grenseløst! Folk som tror de har hele peilingen. Vel, jeg tar meg en tur i "Ting som irritererer så grenseløst" tråden nå jeg. ;)

 

Litt OT, men vil det ikke være ganske så motsatt? Si man har to brikker som er like store i fysiske mål, brikke A er på 10Mpx og brikke B er på 20Mpx. Vil ikke brikke B få mye mer støy, særlig ved dårlige lysforhold, ettersom pixlene sitter så mye tettere, og får mindre lys pr pixel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...