Gå til innhold

Er jeg en kriminell?


ED209

Anbefalte innlegg

Som det er sagt over vitner hele historien din om utrolig dårlig dømmekraft. Imidlertid synes jeg personlig allikevel du burde ha fått en ny sjanse om alt det andre du sier stemmer.

 

Ut i fra det fra det andre du sier, og om det er riktig, ville du ha fått en ny sjanse hos meg om jeg var arbeidsgiver, men bare én !

Her er det ikke bare alvorligheten i det han har gjort men faktisk at han har gjort det.

 

Mange stillinger krever tillitt i seg selv og er uforenelig med den type handlinger. Hvis det at man ikke kan stole på en ansatt gjør det han i noen tilfeller ubrukelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg er saken ganske åpenbar:

  • Arb.giver har ikke opplyst om bruksreglement for abonnementet og hvordan man rent praktisk skal ordne med private vs. jobbrelaterte utgifter.
  • Telefonen er privateid, kan arbeidsgiver da sette restriksjoner på hvilke tjenester man bruker telefonen til? Selvsagt ikke! Og eneste alternativet for arb.taker da er å opprette et nytt abonnement, med nytt mobilnummer (for hans gamle er jo "stjålet" av arb.giver) og bytte SIM-kort i hytt og gevær hver gang han vil betale for noe som ikke dekkes av det ikke-eksisterende bruksreglementet. Dette er selvsagt ikke en akseptabel løsning.
  • Arb.giver har ikke fulgt reglene for oppsigelse

Dog:

  • Arb.taker burde ha spurt etter regler for bruk, og
  • han burde ha forstått at denslags ikke dekkes av bedriftsabonnementet (og det gjorde han, så vidt jeg forstår), og derfor UMIDDELBART tatt kontakt med rette vedkommende for å ordne med tilbakebetaling. Har ikke sett noe om hvor lang tid det gikk fra kjøpene ble foretatt til han ble orientert om situasjonen fra ledelsen, og dette er en veldig viktig faktor. Hvis det har tatt for lang tid vil det se veldig ut som om arb.taker prøver å snike seg unna med vilje.

Begge parter har opptrådt kritikkverdig, spør du meg, men jeg mener at arb.giver har mest skyld i situasjonen. Man bør kunne forvente at en stor/etablert(?) bedrift har såpass orden i sakene at man opplyser brukerne om reglene og, ikke minst, får brukerne til å signere en avtale der man godkjenner reglene. Nå er ikke jeg noen advokat, men akkurat det sistnevnte tror jeg vil ha veldig mye å si i en eventuell rettsak.

Lenke til kommentar
Begge parter har opptrådt kritikkverdig, spør du meg, men jeg mener at arb.giver har mest skyld i situasjonen. Man bør kunne forvente at en stor/etablert(?) bedrift har såpass orden i sakene at man opplyser brukerne om reglene og, ikke minst, får brukerne til å signere en avtale der man godkjenner reglene. Nå er ikke jeg noen advokat, men akkurat det sistnevnte tror jeg vil ha veldig mye å si i en eventuell rettsak.

La det være klart at det faktisk ikke er vanlig å gi arbeidstaker en lang liste med ting og tang han får lov å gjøre og ikke, å sette grenser for at noen skal lære er noe foreldre gjør med barna.

 

Tipper under 1/10 av arbeidsgivere (og kanskje langt mindre) gjør dette og med tanke på han trolig er den første ansatte de måtte gjøre slike tiltak mot sier noe om hvordan trådstarter har tenkt, eller at han faktisk ikke har gjort det.

 

Ansatte blir betrodd med firmabiler, kredittkort, tilgang til kontoer, etc. Mener du da at det skal følge med dokumenter ved alle ting, ikke lån bort bilen til fremmede, ikke bruk bilen privat, ikke belat kontoen med nye flatskjermer, ikke kjøp julegaver på kredittkortet, etc.

 

Skal det virkelig være slik eller bør det være såpass tillit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker at slike opplagt ulovlige handlinger ikke blir gjort.

 

Å fylle opp kontantkort til samboer opp til flere ganger er bare så sinnsykt hinsides all fornuft at det burde lyse varsellamper og ule sirener opp i hodet hans bare når han tenkte på det, unnskyld språket.

 

At du synes denne saken er åpenbar i trådstarters favør skjønner ikke jeg i min villeste fantasi!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
La det være klart at det faktisk ikke er vanlig å gi arbeidstaker en lang liste med ting og tang han får lov å gjøre og ikke, å sette grenser for at noen skal lære er noe foreldre gjør med barna.

Nå måkke du spille dum :p

Jeg snakker selvsagt ikke om en liste, men heller om generelle retningslinjer for bruk, samt klareringer i forhold til hvordan man skal kombinere retten til å bruke sin private telefon til hva man vil og hva man ikke kan bruke arb.giver sine penger på.

 

Tipper under 1/10 av arbeidsgivere (og kanskje langt mindre) gjør dette og med tanke på han trolig er den første ansatte de måtte gjøre slike tiltak mot sier noe om hvordan trådstarter har tenkt, eller at han faktisk ikke har gjort det.

Hva du tipper, tror og antar er lite interessant. Jeg tipper 9/10 arbeidsgivere faktisk har orden i papirene når det kommer til slike saker. Hvem av oss har rett?

 

Ansatte blir betrodd med firmabiler, kredittkort, tilgang til kontoer, etc. Mener du da at det skal følge med dokumenter ved alle ting, ikke lån bort bilen til fremmede, ikke bruk bilen privat, ikke belat kontoen med nye flatskjermer, ikke kjøp julegaver på kredittkortet, etc.

Helt, 100% ubrukelige sammenligninger i denne sammenhengen. Firmabiler er en helt ny bil, ikke en overtagelse av privatbilen bare med nye "firmaskilter". Kredittkortene er helt nye kredittkort, ikke den ansattes private kredittkort som blir knyttet til firmakontoen fremfor privatkontoen. Tilgang til kontoer er helt nye kontoer, ikke den ansattes privatkontoer som overtas av arb.giver. Poenget mitt er at arbeidsgiver burde hatt retningslinjer som

1) beskytter den ansattes rett til å bruke sin private telefon til private ting, hva nå enn de måtte være

2) sier hvordan arb.taker rent praktisk skal refundere evt. ikke-dekkede utgifter til arb.taker

 

Skal det virkelig være slik eller bør det være såpass tillit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker at slike opplagt ulovlige handlinger ikke blir gjort.

Selvsagt skal det være tillit, men kom ikke her og snakk om ulovligheter for det er minst like ulovlig for bedriften å "stjele" mobiltelefonen til den ansatte og si at "øyh, denne telefonen er vår, du kan ikke bruke den til private ting lenger". Selv om det er snakk om et abonnement, ikke selve telefonen, er det i praksis det de sier.

 

Å fylle opp kontantkort til samboer opp til flere ganger er bare så sinnsykt hinsides all fornuft at det burde lyse varsellamper og ule sirener opp i hodet hans bare når han tenkte på det, unnskyld språket.

To ganger. Og det virker som om mange (ikke du spesielt) ser på dette som et slags kontantuttak. Det er betaling for en tjeneste, FFS! På samme måte som ringing, SMS, MMS og WAP er en tjeneste.

 

At du synes denne saken er åpenbar i trådstarters favør skjønner ikke jeg i min villeste fantasi!

Hvilken del av "Begge parter har opptrådt kritikkverdig" var det du ikke forstod? Jeg synes aldeles ikke at denne saken er åpenbar i trådstarters favør og har aldri påstått det. Jeg syns det lukter "delskyld" lang vei av hele saken, men retter mye av kritikken min mot arbeidsgiver fordi den, som bedrift, bør kunne forventes å ha såpass orden i sakene og sørge for at slike ting er forstått av alle parter FØR det utvikler seg til en helsikes suppe.

Lenke til kommentar

Blir litt provosert når man bruker konstruerte arguemter og halvsannheter for å underbygge sin sak. Trådstarter MÅTTE ikke gi fra seg sitt tlf-nummer. Dette var noe han gjorde frivilig. Det han fikk igjen for det var at jobben betalte telefonregningene. At det ble gjort på denne måten var antageligvis fordi trådstarter skulle slippe å informere alle venner og bekjente om at han hadde fått nytt nummer. Egentlig en vinn-vinn situasjon for begge parter.

 

Selvsagt skal det være tillit, men kom ikke her og snakk om ulovligheter for det er minst like ulovlig for bedriften å "stjele" mobiltelefonen til den ansatte og si at "øyh, denne telefonen er vår, du kan ikke bruke den til private ting lenger". Selv om det er snakk om et abonnement, ikke selve telefonen, er det i praksis det de sier.

Når man da argumenterer at arbeidsgiver nærmest har stjålet nummeret hans blir det for dumt. Dette er gjort frivillig og er i praksis en fordel for trådstarter. At han da ikke forstår at man kan gjøre akkurat det man vil med tlf er som å bli bedt om å ikke bli tatt opp i Mensa. Hadde han fyllt på kortet og gått direkte til sjefen og blitt bedt om å bli trukket i lønnen hadde det ikke vært en sak i det hele tatt.

 

Litt sunn fornuft må da kunne ha. På en annen side burde arbeidsgiver vist smidighet da trådstarter tilbød seg å gjøre opp. Men at det i utgangspunktet var dumt av trådstarter kan man vanskelig bortforklare seg fra.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar

Var på et ubehagelig forhandlingsmøte i dag.

 

Jeg fikk tydelig bevis for at trynefaktoren var den dominerende årsaken til oppsigelsen. De hadde forberedt seg til møtet med å sanke inn så mye "dritt" de klarte. Telefonregningen ble nesten ikke nevnt.

 

Nå hadde de funnet ut at jeg hadde prøvd å svindle de for overtid.

De la frem et overtidsskjema jeg hadde fyllt ut for oktober. Her var 8 oktober registrert 2 ganger med totalt 6,5 timer overtid. (8 okt. var oppført to ganger med 3 og 3,5 timer).

 

Nå ville de vite hvorfor dette var skjedd.

Vel, nå er ikke jeg den som har best hukommelse, men jeg klarte å huske akkurat det som hadde skjedd de første 3 timene.

Jeg jobbet skift på dene arbeidsplassen. Formiddag og kveld.

Når man går kveld, har man også tilkallingsvakt om natten. Denne datoen ble jeg oppringt kl. 4 om natta om at det var oppstått en feil. Kjørte ned og fikset problemet. I kontrakten står det at man får utbetalt minimum 3 timers jobb ved utkalling (dvs. om jeg kommer bare for å gjøre en 5 minutters jobb, så får jeg betalt for 3 timer).

Men som sagt var det 3,5 timer til på samme dato. Hvor kom disse fra???

Der satt jeg som et spørmålstegn. Hadde ikke snøre peiling på hvor de kom fra.

 

Spurte om de kunne gå å sjekke stemplingslista mi, men det kunne de ikke da hun som har med den å gjøre var på ferie.

Spurte om ikke de selv kunne gjøre det, men nei, det "kunne" de heller ikke.

Prøvde å tenke på hvordan dette var mulig og forklarte at jeg ikke kunne skjønne hvorfor dette hadde skjedd.

De satt med armene i kors og bare "skulte" på meg som om at "Ja? Kom deg ut av denne knipa. Vi har ballene på deg nå". På en måte skjønte jeg at slaget var tapt. Virket som om de hadde noe på meg uansett hva jeg sa.

Prøvde å si til de at jeg overhode ikke hadde prøvd å svindle de, da flirte de bare og sa at "Ja, hvordan kan du bevise det!?"

 

Det kom også fram mye annet dritt, som de hadde "hørt" fra andre ansatte. Spurte om hvem disse var, men det ville de ikke.

Sa jeg gjerne ville vite det slik at de kunne komme å si det til meg og bevise det. Da kom de med at "Jammen da vil det jo komme ut i bedriften hva jeg hadde gjort" og " Er det virkelig det du vil?".

"Ja, jeg har ingenting å skjule. Jeg vil gjerne vite hvor det kommer fra. Jeg mener dette er meningsløse beskyldninger".

Da fikk jeg til svar at "Ja, nei, hvis det er det du vil så kan vi jo gjøre det".

"Ja, det vil jeg"

Tviler på at de gjør det, da intrykket jeg satt igjen med var at de hadde meg der de ville, maktesløs.

 

Etter møtet når jeg gikk gjennom korridoren, passerte jeg kontordøren til hun som har med timelistene å gjøre. Hun var tydeligvis kommet tilbake fra ferien og satt nå der inne.

Gikk inn dit og spurte om hun kunne skrive ut stemplingen min for oktober.

 

Da jeg kom hjem og fikk sett gjennom den, oppdaget jeg feilen.

Jeg ble tilkallt natt til mandag 8 okt. av de som gikk nattskift.

Dro hjem og kl 16 dro jeg på jobb igjen samme dag.

Stemplingsuret registrerer kun den datoen man kommer på jobb, men ikke datoen man er ferdig på jobb.

Når jeg går kveldskift, jobber jeg fra 16 til 01.

Natt til 9 okt. jobbet jeg 3,5 timer overtid da de igjen fikk problemer på nattskiftet.

Derfor ble det registrert 6,5 timer overtid på samme dato.

 

Ringte opp sjefen etter at jeg hadde oppdaget dette.

Beklaget på telefonen at møtet ble som det ble og at jeg syns det var leit at det ble avgjort som det ble.

Spurte om han kunne gå å få tak i samme lista som jeg hadde og se på den.

"Ja, hva med den?"

Forklarte hvorfor det var blitt rot med datoen og overtid og at stemplingsuret ikke registrert datoene riktig.

"Ja, men da er det jo greit. Du får ha god jul."

 

Thats it. Ingen oppklaring. Sitter her uten jobb og har en god jul.

 

Life's a bitch, ain't it?

 

 

God jul alle sammen.

Lenke til kommentar
Å fylle opp kontantkort til samboer opp til flere ganger er bare så sinnsykt hinsides all fornuft at det burde lyse varsellamper og ule sirener opp i hodet hans bare når han tenkte på det, unnskyld språket.

To ganger. Og det virker som om mange (ikke du spesielt) ser på dette som et slags kontantuttak. Det er betaling for en tjeneste, FFS! På samme måte som ringing, SMS, MMS og WAP er en tjeneste.

Det er ikke betaling for en tjeneste, det er en betalingstjeneste.... man betaler for en vare via mobilen, om det er ringetid eller en flatskjerm man betaler for har ingenting å si.

 

 

Thats it. Ingen oppklaring. Sitter her uten jobb og har en god jul.

 

Life's a bitch, ain't it?

 

 

God jul alle sammen.

 

Uansett om jeg mener arbeidsgiver hadde rett til å la deg gå etter den ugjerningen kunne han så klart spart seg all den andre dritten. Slikt finner man om alt å alle om man bare graver dypt nok så etter det du sier vil jeg være enig i at arbeidsgiveren din virker useriøs.

 

Om noen dager er det ett nytt år og blanke ark, kos deg med familie og venner i jula og ikke tenk på dette. Jobb, det ordner seg nok!

 

God jul.... :)

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Var på et ubehagelig forhandlingsmøte i dag.

 

Jeg fikk tydelig bevis for at trynefaktoren var den dominerende årsaken til oppsigelsen. De hadde forberedt seg til møtet med å sanke inn så mye "dritt" de klarte. Telefonregningen ble nesten ikke nevnt.

 

Dette i seg selv viser jo at de sliter litt med å finne noen oppsigelsesgrunn. Trolig har de snakket med sine egne advokater og fått klar beskjed om at de har for lite på deg. Men hva er planen din da? Det er jo ikke noe vits i å ha forhandlingsmøter som ikke går noen vei. Har du noen planer om å dra de inn for retten hvis det ender opp med oppsigelse? Det er vel det greieste. Det er jo ikke så voldsomt mye arbeid for din del da det er de som må bevise at du har gjort noe som er galt nok til å si deg opp. Så lenge du har ditt på det rene (oppsigelse pga en latterlig tlf regning fatter jeg ikke at skal være noen krise) så kan de jo strengt tatt ikke bevise noe som helst. Ble det ført referat fra møtet dere hadde (noe de skal gjøres)?

Lenke til kommentar
Dette i seg selv viser jo at de sliter litt med å finne noen oppsigelsesgrunn. Trolig har de snakket med sine egne advokater og fått klar beskjed om at de har for lite på deg. Men hva er planen din da? Det er jo ikke noe vits i å ha forhandlingsmøter som ikke går noen vei. Har du noen planer om å dra de inn for retten hvis det ender opp med oppsigelse? Det er vel det greieste. Det er jo ikke så voldsomt mye arbeid for din del da det er de som må bevise at du har gjort noe som er galt nok til å si deg opp. Så lenge du har ditt på det rene (oppsigelse pga en latterlig tlf regning fatter jeg ikke at skal være noen krise) så kan de jo strengt tatt ikke bevise noe som helst. Ble det ført referat fra møtet dere hadde (noe de skal gjøres)?

Hans egen advokat har tydelig sagt at de faktisk har rett til å gjøre det de gjorde, sier vel det meste. En slik rettssak hadde sikkert kostet 50 000 til 100 000 kroner, tror du advokatene sier nei til den inntekten hvis de trodde trådstarter hadde minimum 50% sjanse å vinne?

Lenke til kommentar
Dette er enkelt å greit underslag altså å stjele, klart trådstarter må bortforklare alt som en misforståelse når han blir oppdaget.

 

Som sagt tidligere har han hatt meget dårlig dømmekraft og viser seg dermed å ikke passe til jobben og har rett å slett stjålet med overlegg. Dette er en ganske klar sak, arbeidsgivere har soleklart grunn til å sparke ansatte som stjeler.

 

At du er for blind til å se dette synes jeg er synd for det er en ganske klar sak, hadde det gått til rettsak hadde han likevel tapt!

 

Så hvis man låner en pc skjerm med seg fra jobben, eller en vinkelsliper eller hva som helst så får man også fyken på dagen? Går jo ut på det samme. Samme verdier og like kriminelt så lenge man ikke sier ifra. Det som er hele poenget mitt er at arbeidsgiveren ikke har fulgt LOVEN. Dette er på ingen måte noe grovt underslag som kan forsvares med en oppsigelse på dagen (muntlig t.o.m). Skal de si han opp så kan de ikke gjøre det på denne måten, det skal være et x antal samtaler og møter før det skal gå så langt. Da har de ikke sagt han opp på en lovlig måte. DERFOR hadde arbeidsgiver tapt en rettsak.

Lenke til kommentar
Så hvis man låner en pc skjerm med seg fra jobben, eller en vinkelsliper eller hva som helst så får man også fyken på dagen? Går jo ut på det samme. Samme verdier og like kriminelt så lenge man ikke sier ifra. Det som er hele poenget mitt er at arbeidsgiveren ikke har fulgt LOVEN. Dette er på ingen måte noe grovt underslag som kan forsvares med en oppsigelse på dagen (muntlig t.o.m). Skal de si han opp så kan de ikke gjøre det på denne måten, det skal være et x antal samtaler og møter før det skal gå så langt. Da har de ikke sagt han opp på en lovlig måte. DERFOR hadde arbeidsgiver tapt en rettsak.

Grovt eller ikke, stjeling er stjeling og kan med rette resultere i å bli oppsagt.

 

Vis meg loven arbeidsgiver har brutt!

Lenke til kommentar
Dette i seg selv viser jo at de sliter litt med å finne noen oppsigelsesgrunn. Trolig har de snakket med sine egne advokater og fått klar beskjed om at de har for lite på deg. Men hva er planen din da? Det er jo ikke noe vits i å ha forhandlingsmøter som ikke går noen vei. Har du noen planer om å dra de inn for retten hvis det ender opp med oppsigelse? Det er vel det greieste. Det er jo ikke så voldsomt mye arbeid for din del da det er de som må bevise at du har gjort noe som er galt nok til å si deg opp. Så lenge du har ditt på det rene (oppsigelse pga en latterlig tlf regning fatter jeg ikke at skal være noen krise) så kan de jo strengt tatt ikke bevise noe som helst. Ble det ført referat fra møtet dere hadde (noe de skal gjøres)?

 

 

Tror heller jeg blir å bruke energien til å lete etter ny jobb. Hvis jeg kjører søksmål, blir det en veldig lang prosess, opp til ett år om jeg er uheldig med tanke på når rettslokalene er ledig mm. Tror ikke jeg orker det.

 

Vet at det skal føres protokoll under forhandlingsmøtet. Dette ble ikke gjort og jeg KAN bruke det imot de.

Med at de ikke hadde noen til å skrive protokoll, er i mine øyne et bevis på hvor mye de driter i mine (og andres) rettigheter. Er også et bevis på hvor arrogante de er med tanke på hvor sikker de er i sin sak. Full overkjøring føler jeg.

 

Ja, jeg burde kanskje kjørt sak mot de, men orker jeg?

Skal i alle fall bruke jula til å tenke positivt, være sammen med familien og spise godt, så får vi se hva som skjer på nyåret.

Har 2 måneder på meg for å kjøre søksmål mot de.

Lenke til kommentar
Så hvis man låner en pc skjerm med seg fra jobben, eller en vinkelsliper eller hva som helst så får man også fyken på dagen? Går jo ut på det samme. Samme verdier og like kriminelt så lenge man ikke sier ifra. Det som er hele poenget mitt er at arbeidsgiveren ikke har fulgt LOVEN. Dette er på ingen måte noe grovt underslag som kan forsvares med en oppsigelse på dagen (muntlig t.o.m). Skal de si han opp så kan de ikke gjøre det på denne måten, det skal være et x antal samtaler og møter før det skal gå så langt. Da har de ikke sagt han opp på en lovlig måte. DERFOR hadde arbeidsgiver tapt en rettsak.

Grovt eller ikke, stjeling er stjeling og kan med rette resultere i å bli oppsagt.

 

Vis meg loven arbeidsgiver har brutt!

 

Utdrag fra arbeidsmiljøloven (noe det ikke virker som du helt vet hva er)

§ 15-5. Virkninger av formfeil ved oppsigelse

 

(1) Dersom arbeidsgivers oppsigelse ikke er gitt skriftlig eller ikke inneholder opplysninger som nevnt i § 15-4 og arbeidstaker går til søksmål innen 4 måneder etter at oppsigelsen fant sted, skal oppsigelsen kjennes ugyldig, med mindre særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig.

 

(2) Er oppsigelsen ugyldig, kan arbeidstaker kreve erstatning. Det samme gjelder dersom oppsigelsen er mangelfull, men arbeidstaker ikke krever dom for ugyldighet eller det ikke blir avsagt dom for ugyldighet fordi særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig, jf. første ledd. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd.

 

Sjefen ga ham muntlig beskjed om at han fikk sparken, bare det er nok til at det er en ugyldig oppsigelse...

Ei heller har de protokollført forhandlingsmøtet, noe som også skal bli gjort.

Ut i fra det trådstarter skriver så har det vært mye tull fra arbeidsgiver sin side, det å si opp noen er ikke så lett som det er på film. Det er et ganske omfattende regelverk og det skal følges til punkt og prikke. Min mor er i ledelsen, hun sier selv at det å si enkeltpersoner opp er sinnsykt vanskelig og tidkrevende grunnet alle reglene som SKAL følges. Eneste negative jeg har å si om trådstarter er at han ikke er fagorganisert, det koster litt, men når du først får bruk for de så tjener du det inn igjen med en gang. Hadde han vært det, hadde nok ikke arbeidsgiver tatt sjangsen på en slik oppsigelse.

Lenke til kommentar
Utdrag fra arbeidsmiljøloven (noe det ikke virker som du helt vet hva er)

§ 15-5. Virkninger av formfeil ved oppsigelse

 

(1) Dersom arbeidsgivers oppsigelse ikke er gitt skriftlig eller ikke inneholder opplysninger som nevnt i § 15-4 og arbeidstaker går til søksmål innen 4 måneder etter at oppsigelsen fant sted, skal oppsigelsen kjennes ugyldig, med mindre særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig.

 

(2) Er oppsigelsen ugyldig, kan arbeidstaker kreve erstatning. Det samme gjelder dersom oppsigelsen er mangelfull, men arbeidstaker ikke krever dom for ugyldighet eller det ikke blir avsagt dom for ugyldighet fordi særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig, jf. første ledd. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd.

 

Sjefen ga ham muntlig beskjed om at han fikk sparken, bare det er nok til at det er en ugyldig oppsigelse...

Ei heller har de protokollført forhandlingsmøtet, noe som også skal bli gjort.

Ut i fra det trådstarter skriver så har det vært mye tull fra arbeidsgiver sin side, det å si opp noen er ikke så lett som det er på film. Det er et ganske omfattende regelverk og det skal følges til punkt og prikke. Min mor er i ledelsen, hun sier selv at det å si enkeltpersoner opp er sinnsykt vanskelig og tidkrevende grunnet alle reglene som SKAL følges. Eneste negative jeg har å si om trådstarter er at han ikke er fagorganisert, det koster litt, men når du først får bruk for de så tjener du det inn igjen med en gang. Hadde han vært det, hadde nok ikke arbeidsgiver tatt sjangsen på en slik oppsigelse.

Ser ut som det er flere som ikke vet hva arbeidsmiljøloven her eller tolker den så den passer i sin egen lille verden. Trådstarter fikk skriftelig oppsigelse dog etter å ha spurt etter det men han har fått det.

 

Når det gjelder at møtet skal protokollføres kan jo det være en liten forseelse at det ikke ble gjort men uansett uendelig mindre alvorlig enn det å stjele.

 

Ser heller ikke noen plass at det er påbudt å føre protokoll på forhandlingsmøte.

Lenke til kommentar
Som det er sagt over vitner hele historien din om utrolig dårlig dømmekraft. Imidlertid synes jeg personlig allikevel du burde ha fått en ny sjanse om alt det andre du sier stemmer.

 

Ut i fra det fra det andre du sier, og om det er riktig, ville du ha fått en ny sjanse hos meg om jeg var arbeidsgiver, men bare én !

Her er det ikke bare alvorligheten i det han har gjort men faktisk at han har gjort det.

 

Mange stillinger krever tillitt i seg selv og er uforenelig med den type handlinger. Hvis det at man ikke kan stole på en ansatt gjør det han i noen tilfeller ubrukelig.

 

Joda, er enig i alt det. Er allikevel generelt tilhenger av å gi folk som angrer en ny sjanse :)

Lenke til kommentar
...

 

Ser heller ikke noen plass at det er påbudt å føre protokoll på forhandlingsmøte.

 

§ 17-3. Rett til å kreve forhandlinger

 

(1) Arbeidstaker som vil gjøre gjeldende at en oppsigelse eller avskjed er ulovlig, at det er brudd på lovens regler om fortrinnsrett eller at det har skjedd en ulovlig midlertidig ansettelse, innleie eller suspensjon, kan kreve forhandlinger med arbeidsgiver. Det samme gjelder hvis arbeidstaker vil kreve erstatning på grunn av forhold som nevnt i første punktum.

 

(2) Arbeidstaker som vil kreve forhandlinger må skriftlig underrette arbeidsgiver om dette innen to uker. Fristen til å kreve forhandlinger regnes fra:

a) oppsigelsen eller avskjeden fant sted,

b) arbeidsgiver avslo krav fra arbeidstaker om fortrinnsrett til ny stilling,

c) arbeidstaker fratrådte ved tvist om det har foreligget ulovlig innleie eller midlertidig ansettelse, eller

d) suspensjonens opphørstidspunkt.

 

Ved tvist om det foreligger lovlig innleie, midlertidig ansettelse eller suspensjon gjelder ingen frist for å kreve forhandlinger.

 

(3) Arbeidsgiver skal sørge for at forhandlingsmøte blir holdt snarest mulig og senest innen to uker etter at kravet er mottatt.

 

(4) Dersom arbeidstaker reiser søksmål eller underretter arbeidsgiver om at søksmål vil bli reist uten at forhandlinger har vært holdt, kan arbeidsgiver kreve forhandlinger med arbeidstaker. Krav om forhandlinger skal framsettes skriftlig så snart som mulig og senest to uker etter at arbeidsgiver er underrettet om at søksmål er eller vil bli reist. Arbeidsgiver skal sørge for at forhandlingsmøte blir holdt i samsvar med regelen i foregående ledd. Dersom søksmål er reist, skal arbeidsgiver skriftlig underrette retten om at forhandlinger vil bli holdt. Arbeidstaker plikter å møte til forhandlingene.

 

(5) Arbeidstaker og arbeidsgiver har rett til å la seg bistå av rådgiver under forhandlingene. Forhandlingene må være sluttført senest to uker etter datoen for det første forhandlingsmøtet, med mindre partene blir enige om å fortsette forhandlingene. Fra forhandlingene skal det settes opp protokoll, som skal underskrives av partene og deres rådgivere.

 

(6) I tvist om innleie rettes krav om forhandlinger mot innleier. Det som står om arbeidsgiver i paragrafen her gjelder tilsvarende for innleier.

 

Les arbeidsmiljøloven en gang til. Trodde først du var en person som hadde peiling på hva du snakket om, men her har du tydligvis blingset.

At du siden første innlegget ditt har vært like påståelig i dine utsagn som min tidligere arbeidsgiver om at jeg er kriminell, ser jeg på som tomme slag i luften.

 

Jeg har Faktisk ikke hatt til hensikt å stjele/underslå/naske (you name it) fra bedriften. Om du oppfatter det slik, så er det din mening. Ikke min.

 

Jeg har egentlig bestemt meg med tanke på søksmål. Med tanke på at jeg kanskje har fått meg ny jobb når evt. en rettsak kommer opp, ser jeg på som et ork.

Å rippe opp i møkk som kanskje er 6 mnd, ja kanskje 1 år gammelt blir bare pes. Har sikkert glemt mye av innholdet i saken også.

 

Nei, et sitat som passer bra for meg i denne saken er:

 

"Driter i buksa så lenge jakka passer!"

Øystein Sunde

Endret av ED209
Lenke til kommentar
Jeg har kun lest side 1 og 5 så jeg vet ikke om dette har blitt sagt tidligere.

Du kan ikke dømmes for tyveri/underslag. Disse bestemmelsene krever vinnings hensikt, noe du emm åpenbart mangler.

Det er ikke noe jeg har hørt om, fint om du dokumenterer det. Likevel er det jo i vinnings hensikt at man fylle på kontantkort til samboer for 1000 kr som er i samme husholdning.

 

Hadde det vært nødsituasjon som trådstarter her påstår og han hadde kun fylt opp en 50-lapp eller noe hadde nok situasjonen vært en annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...