Gå til innhold

1UP kårer tidens "spillkalkuner"


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

men det må ikke forveksles med at et spill blir kalt en kalkun, og det at de blir kalt et dårlig spill

Men ordet kalkun betyr jo nettopp at det er dårlig. Begrepet stammer fra filmverdenen og har da alltid betydd dette. Gode filmer som ikke lever opp til unaturlig høye forventninger blir da ikke belønnet med Golden Turkey Award.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det ikke snakk om at det er dårlige spill, men det er spill som ikke leverte til forventningene.

I MGS2 sitt tilfelle så følte mange seg litt lurt da de bare fikk spille som Snake i et lite men fantastisk brett av spillet. Når vi da plutselig ikke styrer Snake lengre, men i følge Hideo Kojima skal se han fra en annen persons perspektiv for å se hvor heftig han er var det mange som følte seg snytt, meg inkl. selv om jeg etterhvert lærte meg å like spillet for det det er, men at det ikke når det orginale MGS opp til anklene en gang er det ingen tvil om hos meg.

 

Super Mario Sunshine står også på denne listen, selv syns jeg det var et fantastisk spill, men det er en merkelig avgang fra hvor serien var, og det var ikke akkurat dette folk hadde ventet seg fra det neste Mario spillet etter kanskje tidenes beste spill. Fallhøyden ble stor, men jeg lærte meg å like dette spillet for det det var også, mye til felles med MGS2.

 

Resten av lista føler jeg er er spot on, men det må ikke forveksles med at et spill blir kalt en kalkun, og det at de blir kalt et dårlig spill. Ikke noe å få brødskiva i halsen over dette. Bra artikkel.

 

 

so what om man ikke fikk spille snake? du ble introdusert til en ny helt og snake var med hele veien, men jaja.. verdens mest selgende stealth game taler vel for seg=) må si mgs 2 og 3 er de beste spilla jeg har spilt ever..

Lenke til kommentar
men det må ikke forveksles med at et spill blir kalt en kalkun, og det at de blir kalt et dårlig spill

Men ordet kalkun betyr jo nettopp at det er dårlig. Begrepet stammer fra filmverdenen og har da alltid betydd dette. Gode filmer som ikke lever opp til unaturlig høye forventninger blir da ikke belønnet med Golden Turkey Award.

Fra filmverden betyr det ja enten dårlige filmer, eller et finansielt mareritt som gjør det dårlig salgsmessig. Nå er definisjonen på hva en kalkun i spillverden noe annerledes, det kan bety noe som er dårlig, eller det kan bety noe som ikke lever opp til forventningene som spillskaper og PR bygger opp til. Akkurat som definisjonen på en flopp i filmverden har en utvidet betydning i spillverden, hvor noen kaller spill som scorer under 9.0 for en flopp, i tillegg til at det kan brukes for hvordan spillet gjør det salgsmessig.

 

Så at 1Up kaller det for en kalkun betyr ikke at de mener det er et dårlig spill, når de til og med skriver dette "we came up with this list of ten turkeys -- games that just didn't live up to their incredible hype. These aren't necessarily bad games -- in fact, most of these are quite good. It's just that, for whatever reason, they fell short of expectations." Så burde det ikke være så store rom for tvil, må ikke være så hårsår.

Lenke til kommentar
Joda, kalkun er kanskje et sterkt utrykk.

Det er noe med den setningen der som får meg til å humre godt :D

 

Jeg er ganske enig med en del av spillene. Fable var en stor skuffelse for meg- for et spill som lover gråsoner og evige muligheter kunne man stort sett bare velge å være demon eller engel.

FF8 Er et av mine favorittspill gjennom tidene, men det er ingen tvil om at det var mange ff fans som var skuffet over spillet. For min del var ff9 en gedigen skuffelse- mindre muligheter, dårligere kortspill og få muligheter til å utvikle seg utenfor det storymessige.

MGS2.. Kan ikke se helt hvor det skuffet.

 

Nå har jeg enda ikke fått testet Assasins Creed, men i følge de testene jeg har lest så stemmer det nok litt som han skriver.

 

(edit: gikk litt fort)

Endret av Jimmith
Lenke til kommentar
Fra filmverden betyr det ja enten dårlige filmer, eller et finansielt mareritt som gjør det dårlig salgsmessig. Nå er definisjonen på hva en kalkun i spillverden noe annerledes, det kan bety noe som er dårlig, eller det kan bety noe som ikke lever opp til forventningene som spillskaper og PR bygger opp til. Akkurat som definisjonen på en flopp i filmverden har en utvidet betydning i spillverden, hvor noen kaller spill som scorer under 9.0 for en flopp, i tillegg til at det kan brukes for hvordan spillet gjør det salgsmessig.

At enkelte bruker ordene feil må stå for deres egen regning, de skifter ikke betydning allikevel. Fint at de forklarer hvordan de har tenkt, men jeg liker ikke at en side av en slik størrelsesorden skal bidra til å vaske ut enda et ord fra sin egentlige betydning. Å buke et i utgangspunktet veldefinert ord til forskjellige ting mener jeg er dårlig praksis.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Fra filmverden betyr det ja enten dårlige filmer, eller et finansielt mareritt som gjør det dårlig salgsmessig. Nå er definisjonen på hva en kalkun i spillverden noe annerledes, det kan bety noe som er dårlig, eller det kan bety noe som ikke lever opp til forventningene som spillskaper og PR bygger opp til. Akkurat som definisjonen på en flopp i filmverden har en utvidet betydning i spillverden, hvor noen kaller spill som scorer under 9.0 for en flopp, i tillegg til at det kan brukes for hvordan spillet gjør det salgsmessig.

At enkelte bruker ordene feil må stå for deres egen regning, de skifter ikke betydning allikevel. Fint at de forklarer hvordan de har tenkt, men jeg liker ikke at en side av en slik størrelsesorden skal bidra til å vaske ut enda et ord fra sin egentlige betydning. Å buke et i utgangspunktet veldefinert ord til forskjellige ting mener jeg er dårlig praksis.

Gått av banen :p Turkey... Thanksgiving... 22 november. Er vi litt overfølsomme?

Lenke til kommentar

Fable: Enig. Et godt spill, men samtidig en megaskuffelse. Dette skulle jo revolusjonere RPG-et. Valgene dine skulle være enorme. Resultatet var faktisk påfallende lineært og kort.

 

MGS2: Litt uenig. Tidenes mest forhåndshypede spill sammen med Halo 3. Veldig bra, men det overgikk ikke MGS1 som man hadde håpet på. Ingen 10-er.

 

Perfect Dark Zero: Enig. Kjenner folk som kjøpte seg både Xbox (skulle opprinnelig komme der) og Xbox 360 bare for å spille dette. Allerede middelmådig etter dagens standard (CoD4, Bioshock, Halo 3 etc.).

 

Lair: Helt enig. Det eneste spillet på listen som er direkte svakt. Årets skuffelse.

 

Super Mario Sunshine: Enig. Det var jo solid, men når man ventet 6 år på en oppfølger til Mario 64 og får servert noe dårligere blir man skuffet.

 

Red Steel: Fjorårets skuffelse for min del. Forventet en liten revolusjon i hvordan FPS på konsoll skulle funke.

 

Shenmue 2: Totalt uenig. Det er bedre enn originalen. Tidenes andre beste spill i spillhistorien. Og det var da heller ikke særlig hypet fra hva jeg husker? Var vel bare den allerede etablerte Shenmue-menigheten som hadde store forventninger. Mye kunne vært bedre, helt klart, men det er og blir en av mine store spillopplevelser. Men det er helt klart et spill som ikke passer for alle.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
men det må ikke forveksles med at et spill blir kalt en kalkun, og det at de blir kalt et dårlig spill

Men ordet kalkun betyr jo nettopp at det er dårlig. Begrepet stammer fra filmverdenen og har da alltid betydd dette. Gode filmer som ikke lever opp til unaturlig høye forventninger blir da ikke belønnet med Golden Turkey Award.

Enig. De burde kalt den "største skuffelser" eller noe lignende. Et spill kan være bra, men samtidig ikke leve opp til høye forventninger.

 

Når det gjelder MGS2 og anmeldelser, så kom spillet på andreplass i Gamespys kåring av de mest overvurderte spillene noensinne (bak Black & White). Super Mario Sunshine er også på lista: http://archive.gamespy.com/articles/septem...ted/index.shtml

Lenke til kommentar

Hvordan ett spill som har ca 95 % på gamerankings ikke levde opp til forventningene skjønner jeg bare ikke.

 

GameSpot 9.6 out of 10

IGN 9.7 out of 10

GameSpy 97 out of 100

 

Hva mer forventet de? Skulle spillet få 11-12 av 10 på karakter skalaen. Anmelderene har jo talt, og spillet er så og si perfekt.

jaja :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hvordan ett spill som har ca 95 % på gamerankings ikke levde opp til forventningene skjønner jeg bare ikke.

 

GameSpot 9.6 out of 10

IGN 9.7 out of 10

GameSpy 97 out of 100

 

Hva mer forventet de? Skulle spillet få 11-12 av 10 på karakter skalaen. Anmelderene har jo talt, og spillet er så og si perfekt.

jaja :thumbdown:

Vel nå skrev de ikke bare tittelen på spillet men de skrev også en begrunnelse hvis du hadde gidda å lese:

 

"Where to even start? Metal Gear 2 is the game that defined hype. It was like every goddamn inanimate object on that tanker got at least a page of preview coverage. Remember the ice cubes in that tumbler that you could knock over and watch melt? Holy crap, you can smash vegetables and shoot out light bulbs. Who knew that the game that graced dozens of magazine covers would be approximately two hours long, followed by a completely different game we hadn't heard a peep about? We spent years salivating over the shocking attention to detail in that tanker, then got it swapped out for bare, identical catwalks and hexagonal rooms. Our gruff, confident protagonist is traded out for a gender confused boy who spends the rest of the game on the phone with his passive-aggressive girlfriend."

 

Man fikk igrunn et feil inntrykk av spillet gjennom alle previews av det, dette var noe jeg merket jeg ble litt skuffet over selv da jeg spilte MGS2, noe vi også snakka om i vennegjengen om at "tankeren på MGS2 er bortimot det beste som har vert i et spill", men det som kom etterpå var noe langt mindre detaljert, fikk en følelse av at all polishen ble lagt i tanker brettet, og det ble som de sier, ihvertfall grundig dekket, og det som kom etterpå var et spill vi aldri hadde hørt om. For min del var ihvertfall tanker brettet milevis bedre enn alt det som kom etter. Så jeg skjønner godt at spillet er på listen, det vil ikke si, og det presiserer også 1up at det er et dårlig spill. Jeg ser igrunn store likhetstrekk med MGS1/MGS2 og Mario64/Sunshine, hvor hypen grunnet det forrige spillet i serien blir så stort at det neste kan aldri levere til forventningene. MGS2 begynte tilsynelatende å innfri alle forventningene, hva det gjaldt detaljnivået som Hideo Kojima ikke sa for lite om, men det ebbet vekk 2 timer inn i spillet.

Lenke til kommentar

Men dette viser samtidig hvor konservative mange gamere er.

 

Selv synes jeg det er spennende når utviklerne gjør noe uventet som f.eks. vendingen med Raiden i MGS2. Litt det samme er det med FFVIII som var ganske annerledes i forhold til FFVII med blant annet mer realistisk grafikk enn de tidligere spillene i serien. Begge seriene returnerte med MGS3 og FFIX til det mer tradisjonelle og de ble applaudert av fansen for det.

 

Andre eksempler er Super Mario Bros. 2 og Zelda 2. To undervurderte spill hvor mye av kritikken går på at de ikke er "ekte" Mario- og Zelda-spill. Tydeligvis skummelt å prøve noe nytt og spennende i spillbransjen som ikke stemmer med forventningene til folk...

Lenke til kommentar

Er glad for at man kan ytre seg som man selv vil, men er sterkt imot denne listen.

Mange gode titler der.

 

Mange av de spilla der er lager for "gamere" skal dem lage en "kalkun" liste så er det kansje bedre og lage en som er basert på feks.

Alle film/spilla (matrix,lord of the rings, spiderman, transformers,diverse bil spill)

Lenke til kommentar
Det var en litt merkelig liste for meg. FOR MEG. Best å si det en gang til så ikke noen er uenig. FOOOOOR MEEEEEEG.

Jeg likte MGS2 veldig godt. Skjønner ikke helt hvorfor folk ble så kvalme av å spille som Raiden egentlig. Er dere forelska i Snake eller noe? :p

Selvfølgelig. Vi ELSKER alle Snake!!

Hehe, deg om det. Raiden ser mer femi ut, så jeg tar heller han i arslet enn Snake. Gah, så masse vittigheter. Så strenge forumregler...

Lenke til kommentar
Det var en litt merkelig liste for meg. FOR MEG. Best å si det en gang til så ikke noen er uenig. FOOOOOR MEEEEEEG.

Jeg likte MGS2 veldig godt. Skjønner ikke helt hvorfor folk ble så kvalme av å spille som Raiden egentlig. Er dere forelska i Snake eller noe? :p

 

Hvem er ikke det da? På en veldig mannlig og heteroseksuell måte, selvsagt.

 

Fable fortjener en plass der, dårlig? ikke nødvendigvis, det som ble lovet? Langt ifra.

 

Samme gjelder MGS2, ett bra spill. Jeg burde vite, jeg og en kompis har tross alt strevet oss gjennom det på extreme. Men det var langt ifra det som var lovet. Hva skjedde med olje tankern? Jo, en side fortelling attmed Raiden. Gud jeg hatet Raiden. Jeg skal innrømme at jeg er litt skeptisk til japansk stil når det kommer til spill, og menn som raiden er grunnen. Til tross for at jeg elsker å leke "gjett kjønnet" når jeg spiller Halo online så er det noe jeg vil slippe når det gjelder personen jeg skal styre i ett spill.

 

MGS2 er kanskje ikke det spillet som passer best inn i "kalkun" kategorien, dårlig valg av overskrift av 1UP. Men var MGS2 spillet det ble hypet til å være? Niks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...