Gå til innhold

Ny harddisk! 500 eller 750? merke?


YamHAeroX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Statistikken for mine siste 12 disker de siste 5 år:

Maxtor - 4 stk - Alle feilet

WD - 4 stk - Ingen feil

Samsung - 4 stk - Ingen feil

 

Bruker nå WD Raptor X som systemdisk, WD RE disker for kritiske data og Samsung 500 Gb for ukritiske data

 

Min statistikk de siste årene:

Maxtor - 5 stk - Alle virker fortsatt i daglig bruk (første ble vel kjøpt i 2001)

WD - 4 stk - 2 har feilet

Samsung - 2 stk - funker fortsatt

 

Nå eksisterer ikke Maxtor lenger (kjøpt opp av Seagate i 2006, så man får ikke kjøpt de lenger). Maxtor hadde 2 hovedtyper disker, 1 "billig" type (DiamondMax) som de fleste kjøpte, og disse røyk hele tiden. Den andre typen, MaxLine (som jeg kjøpte), kostet noen kroner mer, men var av skikkelig kvalitet.

 

Skulle jeg ha kjøpt disk idag, tror jeg at jeg hadde gått for Samsung.

Lenke til kommentar
Statistikken for mine siste 12 disker de siste 5 år:

Maxtor - 4 stk - Alle feilet

WD - 4 stk - Ingen feil

Samsung - 4 stk - Ingen feil

 

Bruker nå WD Raptor X som systemdisk, WD RE disker for kritiske data og Samsung 500 Gb for ukritiske data

 

Min statistikk de siste årene:

Maxtor - 5 stk - Alle virker fortsatt i daglig bruk (første ble vel kjøpt i 2001)

WD - 4 stk - 2 har feilet

Samsung - 2 stk - funker fortsatt

 

Nå eksisterer ikke Maxtor lenger (kjøpt opp av Seagate i 2006, så man får ikke kjøpt de lenger). Maxtor hadde 2 hovedtyper disker, 1 "billig" type (DiamondMax) som de fleste kjøpte, og disse røyk hele tiden. Den andre typen, MaxLine (som jeg kjøpte), kostet noen kroner mer, men var av skikkelig kvalitet.

 

Skulle jeg ha kjøpt disk idag, tror jeg at jeg hadde gått for Samsung.

Flere og flere velger samsung.

 

Grunnen til det er vel åpenlyst.

Lenke til kommentar

Fikk harddisken i dag:D Bestillte fra PS.no torsdag kvell. Litt lang tid?...

 

Har ikke fått montert den enda, det føllte selvfølgelig ikke med SATA-kabel, noe jeg trodde det gjore. Skal se om jeg får meg ut i butikk i dag og kjøpt en.

 

Der er vel samme hvilken SATA-kabel jeg kjøper, eller er det forskjell på de og? :whistle:

Endret av Eirik-R
Lenke til kommentar

Når du kjøper en disk er det ikke tildelt noe filsystem på den. Det finnes flere forskjellige filsystemer, FAT32 og NTFS er vel de mest kjente, grunnet deres historie i Windows. ext3/4 er kjent for de i linux-miljøet.

Skal du kjøre windows er det nok anbefalt å ha NTFS. (Etterfølgerene til NTFS heter WinFS, og er enda i beta).

 

Du må formatere en disk til ett av disse filsystemene før man kan bruke den.

Endret av jale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...