Gå til innhold

iPhone-tråden|Telefon, iPod og internett!


Anbefalte innlegg

Hvis du ikke har rørt den siden den kom ut av boksen og det står 1.1.2 som firmware, så har den ny bootloader og kan ikke låses opp, dessverre.

Takk skal du ha. Fikk nå i alle fall låst den opp - fulgte oppskriften fra iPhone Dev Wiki - og håper deres optimistiske "Unlock 1.1.2: Currently impossible with software only solutions. Probably possible when apple releases next firmware version (1.1.3)" slår til. Og den kommer kanskje i morgen?

Endret av doc4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har jeg endelig fått iPhonen min. 1.1.2, fungerer helt strålende. Måtte reinstallere iTunes og kjøre et program som het iWorld (Fikk med 30-40 installerte apps på telefonen fra han ejg kjøpte den av).

 

Det eneste jeg ikke har er jo da norsk språk. Jeg har tittet en del på http://mac1.no/forum/ - og det var ikke måte på hvor avansert det skulle være. (http://ipod1.no/forum/viewtopic.php?f=153&t=183095)

 

Er altså dette den eneste måten, evt, den letteste? Hvor får jeg i så fall tak i BSD Subsystem og/eller OpenSSH til iPhone?

 

Tror dessverre ikke at det er noen annen, enklere måte å installere norsk språk på en telefon med 1.1.2 om dagen. Uansett så er det alltids mulighet for at noen smarte hjerner kommer opp med en ny løsning, og mange av disse smarte hjernene holder til på www.hackint0sh.org. Jeg har selv 1.1.1 og installerte selv norsk språk gjennom Installer, som var utrolig enkelt.

 

Vet ikke om du har satt deg inn i hvordan den fungerer, men du legger i alle fall til "sources" der som Installer henter programmene fra. Så dersom du vil ha BSD Subsystem og OpenSSH så skal sourcen for disse være lagt inn på forhånd i Installer når du installerer den, så da skal du bare trenge å gå inn på "All packages" under "Install" og scrolle deg ned til du finner BSD Subsystem og OpenSSH og trykke på "Install"-knappen øverst til høyre på skjermen. Etter du har gjort dette, trenger du et program på PC-en din for å komme deg inn på telefonen din gjennom OpenSSH, og jeg husker ikke navnet på programmet i farta, men klikker du deg litt rundt på hackint0sh.org eller ipod1.no, så bør du finner det ganske kjapt.

 

Edit: Programmet heter WinSCP og kan lastes ned på www.winscp.net.

Endret av Kasp
Lenke til kommentar
Hva kan man egentlig gjøre med den Iphonen? hva gjør den så himla spesiel egentlig??

Jeg ble egentlig meget skuffet over mobilen... Den er jo døds rå egentlig... Men savner en god del som er på en vanlig mobil! Feks: at man kan sende 1 melding til flere samtidig, ikke kan man Zome inne med kamera heller. Å kan man bruke mp3-sanger som ringetoner?? Ikke kan man videresende en sms melding heller, å det at man ikke kan sende mms med den er jo egentlig litt latterlig! hehe.. Jeg hacka selv ikke min egen iphone, så jeg kan ingen ting om den på den måten!

men er det noen steder hvor man kan legge inn slike funksjoner som mangler?

Eller er dette en litt steinalder mobil med kult design og Touch bare??

 

He he. For meg virker den i hvert fall som kun en steinaldermobil med kult grensesnitt. Teknisk er Nokia N95 helt overlegen. 5MP kamra, MMS, kan ta ut batteriet hvis den skulle henge seg. Kan filme i 640x480 30fps, kan vidresende meldinger, kan legge inn 3 parts programware, kan utvikle egen programware til den. Kan brukes som skrittteller, kan automatisk snu gui når man snut telefonen, kan bruke MP3 som ringetoner, kan ha flere 8GB minnekort til den, samt at den har GPS som jeg bruker til navigering. Den har også safari basert internett browser, men jeg bruker mest Opera 4, som jeg synes fungerer bedre. Den har også 3G og EDGE, samt wifi (det har jo oså iPhone). I tillegg må man vel bruke iTunes for å legge inn musikk på iPhone.

 

Jeg stiller meg også spørsmålet, hva er det iPhone kan som gjør den til en bra telefon ?

Lenke til kommentar

cazber: Hva om jeg sa at INGEN av de funksjonene du akkurat listet opp betyr noe som helst for meg? (Okay, det med batteribytte kanskje) Noen av oss vil heller ha en god telefon som ser bra ut. (Ikke alle som liker N95) I tillegg er iPhone mye artigere å bruke, imo. Touch-grensesnittet er en helt ny og banebrytende måte å bruke telefoner på som mange foretrekker fremfor knappetrykkingen på vanlige telefoner.

Endret av Blib
Lenke til kommentar

pris har litt å si N95 5000,-

iphone 2300,-(under halve prisen)

 

og når var det man sende mms sist?

 

pokker skal man ha med 5mpix på en mobil, da er det bedre å bruke et ekte kamera(det er mange mobilkamra som kun er interpolert "5" mpix og ikke ekte)

 

vidresendeing av sms finnes til iphone 3part software(kommer garantert med i et update i en update fra apple etter hvert.)

 

man kan legge inn 3part software på iphone, sdk kommer ut snart så da kan også det utviklees enda mer.

 

man kan bruke mp3 som ringetone, man må bare kjøpe den via itunes(akkuratt som ingen her har kjøpt ringetone fra glmobil og alt den dritten)

 

Trenger man virkelig mer enn 8 gig på en mobil?!?!

 

surfe på internett så vil jeg si at iphone sin safari er best uten tvil(+ at man har en stor og bra skjem)

 

3g kommer mulig i den utgaven av iphone som kommer til norge.

 

det som gjør iphone til en bra telefon er at den har det beste designet av alle mobiler, den har et menysystem som er utolig enkelt og morsomt å holde på meg, det går utrolig kjapt å navigere. Den har widescreen :-) funker MEGET bra som mp3 spiller. pluss at alle Damer vil se på den når du er på byen ;-)

Endret av hairball
Lenke til kommentar

Må si jeg er litt uenig med de påstandene dine cazber

 

Dette har jeg hvertfall fått med meg:

MMS - du kan nå sende MMS, men ikke motta (en svensk hacker har lagt et program til iPhonen)

 

Mp3 som ringetone - ved å instalere en liten hack så kan du bruke Mp3 som ringetone. Her er det snakk om grunnleggende datakunnskaper og ikke noe overdreven hacke-kunnskaper.

 

Skritteller - finnes på iPhone også

 

3G - europeisk versjon av iPhone er med 3G

 

Jeg kunne ikke vært mer enig med Hairball. Jeg selv kjøpte iPhone fordi den er veldig brukervennelig, nydeligt design, utrolig rask ,og som Hairball nevner så er Safari en utrolig enkel og rask nettleser.

 

Men i grunn er det smak og behag. Har du ikke bruk for avanserte funksjoner som GPS eller 3G så kjøper du selvfølgelig ikke en telefon som har det. Man kjøper en mobil som er etter dine behov.

Lenke til kommentar

Var egentlig ikke meningen å starte en "Jeg hater iPhone" / "Jeg elsker N95" diskusjon. Jeg er bare ganske skuffet over de tekniske mangler på iPhone. Når jeg først så menysystemet i bruk, så hadde jeg tenkt å kjøpe en selv, men etter å ha hørt om allt hva den manglet, så ble det for meg uaktuellt. Kjøpte i stedet N95, som jeg er veldig fornøyd med.

Kamera på N95 tar helt greie bilder til fotoalbum, så lenge det er forholdsvis lyst. Ser ikke forskjell på de bildene og de fra mitt gamle analoge kamera. I tillegg har jeg det alltid med meg, så det blir tatt mye mer bilder.

GPS bruker jeg som regel hver gang jeg skal til et nytt sted jeg ikke kjenner, og denne fungerer helt fint. Hadde iPhone hatt de samme tekniske mulighetene, med den gui den har, så hadde jeg kjøpt den, men slik det er nå så er ikke det aktuellt dessverre.

Lenke til kommentar
He he. For meg virker den i hvert fall som kun en steinaldermobil med kult grensesnitt. Teknisk er Nokia N95 helt overlegen. 5MP kamra, MMS, kan ta ut batteriet hvis den skulle henge seg. Kan filme i 640x480 30fps, kan vidresende meldinger, kan legge inn 3 parts programware, kan utvikle egen programware til den. Kan brukes som skrittteller, kan automatisk snu gui når man snut telefonen, kan bruke MP3 som ringetoner, kan ha flere 8GB minnekort til den, samt at den har GPS som jeg bruker til navigering. Den har også safari basert internett browser, men jeg bruker mest Opera 4, som jeg synes fungerer bedre. Den har også 3G og EDGE, samt wifi (det har jo oså iPhone). I tillegg må man vel bruke iTunes for å legge inn musikk på iPhone.

 

Jeg stiller meg også spørsmålet, hva er det iPhone kan som gjør den til en bra telefon ?

 

Vel, først og fremst vil jeg gjerne meddele at jeg er helt enig med deg, N95 er spesifikasjonsmessig, en mye mer avansert telefon enn iPhone. Dette er det ingen tvil om. Det er heller ikke spesifikasjonene som gjør iPhone revolusjonerende.

 

For å kommentere det andre du sier, så er det mye som ikke stemmer. iPhone har nå, via et tredjepartsprogram, støtte for MMS. Meldinger kan videresendes og sendes til flere mottakere ved bruk av et tredjepartsprogram. Da er det jo selvsagt at man kan legge inn tredjepartsprogramvare, og at denne naturligvis kan utvikles. Ved hjelp av en veldig liten hack, kan man også bruke MP3-filer som ringetone. I 1.1.2, kan egne ringetoner for øvrig sendes rett over fra iTunes. iPhone har også et GUI som kan snu's ved å snu telefonen, ved hjelp av en såkalt "akselerator".

 

For å svare på spørsmålet ditt, "hva er det som gjør iPhone til en bra telefon?";

 

Vel. Noen vil gjerne kalle touch-grensesnittet og oppbygningen av menyene noe av det mest revolusjonerende. Det er kanskje også dette som imponerer mest med telefonen, ved første øyekast. Den store og klare skjermen, responsen, og generelt de "smooth'e" menyene, er herlige å bruke. Brukervennligheten er også her, meget høy. Andre vil gjerne trekke frem browseren eller iPod'en som det viktigste ved telefonen. Ingen andre produsenter, har noensinne greid å lage en browser som er så kjapp og grei å bruke. iPod'en og videofunksjonaliteten i telefonen stiller også i særklasse, her kan ingen andre måle seg. I tillegg har man jo alle de mindre applikasjonene, som YouTube, Været, Google Maps, og muligheten for å laste ned musikk direkte til telefonen ved bruk av iTunes Music Store-programmet. Noe iPhone skal ha, er at alt er så gjennomført og logisk lagt opp. Noe annet skulle egentlig ikke tros, når det kommer fra Apple. Alt dette i en liten og elegant innpakning.

 

Men det er helt klart klare mangler ved den. Jeg har allerede irritert meg over en god del, etter å ha vært trofast Nokia S60-bruker i flere år. Det jeg savner mest, er kanskje muligheten for multitasking. Men, alt er jo igrunn mulig for Apple å fikse ved en firmware-update. Det er klart den også burde ha 3G og HSDPA, men dette er egentlig det jeg savner minst. Hva skal man med det, kan man spørre seg selv? Jeg surfer ikke med mindre jeg er i WLAN-soner uansett. GPS hadde helt klart vært en fordel å ha, dette er jo rimelig nyttig. Men G-Maps er en meget god erstatning, det vil jeg i alle fall presisere.

 

Man skal jo også ta hensyn til at dette er Apple's første telefon. Hvis man tenker seg hvordan iPod'ene har utviklet seg fra første generasjon og til nåtid, lover det jo bra for fremtidige generasjoner av iPhone.

 

Valget stod faktisk mellom iPhone eller N95 når jeg nylig skulle ha ny mobil. Men, da jeg fikk tak i iPhone til halve prisen av en N95, gikk jeg for en iPhone. Foreløpig er jeg veldig fornøyd, men vi får se om det ikke blir en N95 8GB også en gang i fremtiden. :)

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp blitt ferdig med å legge inn TurboSim på min iPhone. Den får nå kontakt med min operatør, men jeg får ikke åpnet SMS eller Phone. Hvis jeg for eksempel trykker på SMS, så blir jeg bare kastet tilbake til skrivebordet. Det samme skjer når jeg prøver å ringe noen. Jeg vet at den klarer å motta SMS siden når jeg sendte en test SMS til meg selv poppet det opp en sånn rød sirkel med et ett-tall i over SMS ikonet.

 

Er det noen som har opplevd dette, eller som vet hva jeg må gjøre for å få det til å funke?

 

EDIT: Jeg installerte "Skandinavisk telefonstøttet" fra iFon, og nå ser alt ut til å funke. :D

Endret av StupidNick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...