Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Ved UiO er både første og andre semester så å si identisk på medisin og odontologi, så det er gode muligheter for din plan, ja. Det er bare å sjekke studieplanene på de andre universitetene. Ikke bli forvirret av forskjellige emnebetegnelser på medisin og odontologi (ernæring også), det kan likevel være samme innhold. På UiO sine websider står det til og med skrevet at MEDSEM1 og MEDSEM2 "er praktisk talt identisk med" ODSEM1/2 og ERNSEM1/2.

http://www.uio.no/studier/program/medisin/oppbygging/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det går, men du er et skikkelig rasshøl om du gjør det og du ender mest sannsynlig i helvete for det og blir rævvkjørt av djevelen til du får rectalblødning.

Mulig det går, men du er et skikkelig rasshøl om du gjør det og du ender mest sannsynlig i helvete for det og blir rævvkjørt av djevelen til du får rectalblødning.

Lenke til kommentar

Som sagt har det i alle flal vært mulig å søke opprykk fra medsem1 til medsem2 (hvis det er plass) etter å ha gått 1. semester på odontologi, men bør undersøkes hvis du planlegger dette.

 

Hvis man går ernæring vil man IKKE kunne søke opprykk fra medsem1 til medsem2 hvis man har fullført 1. semester. Semestrene er tilnærmet like, men har noen strukturelle endringer, noe som tettet dette smutthullet. Hvis noe lignende er gjort på odontologi, ville det ikke forundret meg, men jeg har som sagt ikke hørt om det.

 

Nb! En annen ting som er verdt å merke seg er at hele medisinstudiet i Oslo er i ferd med å bli revidert, og dette vil tre i kraft fra høsten 2014. Dagens regler for overføring/opprykk osv. er derfor ikke sikkert er gjeldende om ett år!

Lenke til kommentar

Hei, ja tenkte altså å gå på tannlege, ta opp noen fag fra vgs. også søke medisin via samordnaopptak.

Og deretter søke fritak på de fagene jeg har tatt

på odontologi. tror dere dette går?

Det er flere som har gjort det på medisin ved UiO. Det er iallefall slik det foregår som du beskriver her, men det er studieadministrasjonen (og dekanus) som bestemmer om du får fritak, og hvorvidt du får opprykk til det semesteret du ønsker opprykk til. Det betyr at først søker du for å komme inn på medisin gj. samordna opptak. Deretter søker du fritak for de fagene du har tatt. Når du har fått fritak for fagene, kan du søke om opprykk. Hvorvidt du får opprykk avhenger av hvor stort det aktuelle kullet er. Hvis kullet er veldig stort må du kanskje vente til neste kull. Det betyr at du blir stående registrert på det kullet du er blitt tatt opp til, men du trenger ikke ta eksamener, for du har jo allerede fått fritak for fagene. Så snart det det blir ledig plass kan de rykke deg opp et kull eller to :-)

Lenke til kommentar

Det er flere som har gjort det på medisin ved UiO. Det er iallefall slik det foregår som du beskriver her, men det er studieadministrasjonen (og dekanus) som bestemmer om du får fritak, og hvorvidt du får opprykk til det semesteret du ønsker opprykk til. Det betyr at først søker du for å komme inn på medisin gj. samordna opptak. Deretter søker du fritak for de fagene du har tatt. Når du har fått fritak for fagene, kan du søke om opprykk. Hvorvidt du får opprykk avhenger av hvor stort det aktuelle kullet er. Hvis kullet er veldig stort må du kanskje vente til neste kull. Det betyr at du blir stående registrert på det kullet du er blitt tatt opp til, men du trenger ikke ta eksamener, for du har jo allerede fått fritak for fagene. Så snart det det blir ledig plass kan de rykke deg opp et kull eller to :-)

 

Er dette likt i Bergen?

Lenke til kommentar

 

Er dette likt i Bergen?

Det vet jeg ikke, men det vil jeg tro. Merkelig hvis fakultetene skulle operere ulikt her. Kan du ikke bare snakke med studieadministrasjonen bed det medisinske fakultet? Men du bør ikke si at du tenker å begynne på tannlege for så hoppe over til medisin, det liker de ikke å høre. De vil ikke at folk spekulerer i dette. Du kan feks si at du er tannlegestudent og ønsker å søke deg over til medisin. Jeg opplever at det er relativt uproblematisk å få fritak for de semesterne man har tatt på tannlege, utfordringen er når man får rykke opp. Kan hende du må vente et semester før det er plass til deg, men det er vel greit :-)

Lenke til kommentar

 

Er dette likt i Bergen?

 

Ut fra studieplanene ved UiB vil du se at 55 av 60 studiepoeng første år er identiske fag mellom medisin og odontologi. Selvsagt får du da fritak. Oppflytting bør gå om det er plass, men det er det ikke alltid.

 

http://www.uib.no/studieprogram/MAOD-ODONT#oppbygning

http://www.uib.no/studieprogram/PRMEDISIN#oppbygning

 

Dette er ting du for det meste kunne funnet ut selv ved en rask tur innom UiB sine websider. :)

Lenke til kommentar

Heisann! Noen som vet om noen gode sider med informasjon/tips til hvordan velge spesialitet når man en gang er ferdig med turnustiden? Kanskje med oversikt over krav til ferdigheter, etterutdanning, forventet arbeidstid osv. Om noe sånt finnes da... :)

 

http://legeforeningen.no/Emner/Spesialiteter/

http://legeforeningen.no/Emner/Andre-emner/Spesialistutdanning/

 

Kanskje ikke helt det du så etter, men noe står jo der? :)

Lenke til kommentar

Heisann! Noen som vet om noen gode sider med informasjon/tips til hvordan velge spesialitet når man en gang er ferdig med turnustiden? Kanskje med oversikt over krav til ferdigheter, etterutdanning, forventet arbeidstid osv. Om noe sånt finnes da... :)

Du kan se på denne: http://1.bp.blogspot.com/-LWzljCKf8Q8/TZ8_C3fsRJI/AAAAAAAADPs/Khn8YIgYFpg/s1600/12+medical+specialty+stereotypes+full+%2528new%2529.jpg

 

Mvh Jultomten :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hahahaha

 

Neurosurgery: Come on! Its not brain surgery

 

Radiology: Sound of counting gold dubloons

 

Si meg Juletomten, vil du si at noen av disse stereotypene på siden du linket til stemmer?

De er selvfølgelig satt på spissen, men de fleste har elementer man kan kjenne igjen: Jeg har gjentatte ganger hørt ortopeder si noe slikt som "hofteprotesen ser fin ut, men pasienten er ikke frisk - hvordan kan det henge sammen?". Har inntrykk av at anestesiologer tilbringer 90% av arbeidstiden med avslapping og en kaffekopp, men kompanserer med desto mer action de resterende 10%. Kjenner meg litt igjen i indremedisineren...

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Først leser du ei stund til du har vært gjennom det du tenker er pensum, deretter bruker du siste ukene før eksamen til å gjøre eksamensoppgaver for deretter å se i sensorveiledningen når du har løst en oppgave. Da lærer du av det som står i sensorveiledningen samtidig som du kan finne ut av emner du gjerne burde lese litt mer på/har glemt å lese på. Det forbereder deg også veldig og gir god trening i hvordan eksamensoppgaver bør besvares, hva som kreves etc. Den største feilen jeg gjorde på 1. sem var ikke å bruke nok tid på eksamensoppgaver på forhånd og å svare unødvendig omfattende på oppgavene. Siste skriftlige eksamener har nesten bare vært stikkordsetningsbesvarelser og jeg har vært ferdig i 11-12-tida uten at poengsummen har lidd av dette. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...