Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Uføreandelen er vel et motargument mot det du sier, - for der blir jo saken vurdert av en lege som arbeider for NAV og ikke kun en fastlege, i

motsetning til kortere sykemeldinger.

 

Jeg kjenner et par trygdeleger(rådgivende leger). De sier at de i praksis ofte følger det fastlege og evt spesialister sier i sin legeerklæring til NAV. Det betyr jo da at det til syvende og sist er fastlegen som har siste ordet. Og fastlegen skriver ofte om subjektive plager som pasienten selv har beskrevet. De rådgivende legene jeg kjenner savner ofte en mere objektiv klinisk beskrivelse av situasjonen. Subjektive plager er det gjerne litt vanskelig å vurdere. De fleste rådgivende leger på NAV-kontor jobber selv som fastleger og driver gjerne bare med rådgivning for NAV en gang per uke. Det skulle ikke overraske meg at det influerer deres praksis i forhold til de pasientene som søker om uføre i NAV. Jeg tror det er litt overdrevet hvor mye NAV har å si i forhold til hvorvidt en pasient får innvilget uførepensjon. Vi har eksempler på at NAV har overprøvd leger, men det er ikke hovedpraksis (som jeg kjenner til).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva gjør dere for å opprettholde kunnskap fra tidligere semestere etterhvert som dere går gjennom studiet?

 

Jeg merker allerede etter snaue to måneder med sommerferie at detaljkunnskapen som satt så godt gjennom hele førsteåret begynner å briste tongue.png

Mye av det du har lært deg gjennom første året vil garantert komme tilbake igjen i de neste årene. Nettopp det som er så fantastisk med medisin - det er et stort puslespill og etterhvert klarer enhver oppegående student å sette sammen alle brikkene ;-). Gjelder også å skrive enkle notater som du kan ha nytte av til senere, særlig når du har kommet igang med patologi osv.
Lenke til kommentar

Hei, lurer på noe.

 

Er det virkelig så vanskelig som alle aviser sier det er å få jobb som turnuslege? Hører det er flere hundre ferdigutdannede leger som står uten turnusplass, og ikke får svar på søknadene. Hva er det arbeidsgiverne ser på når de ansetter, er det karakterer?

 

Er det evt. noe man kan gjøre for å øke sjansen for å få tilbudt jobb?

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Hei, lurer på noe.

 

Er det virkelig så vanskelig som alle aviser sier det er å få jobb som turnuslege? Hører det er flere hundre ferdigutdannede leger som står uten turnusplass, og ikke får svar på søknadene. Hva er det arbeidsgiverne ser på når de ansetter, er det karakterer?

 

Er det evt. noe man kan gjøre for å øke sjansen for å få tilbudt jobb?

 

For øyeblikket er det for få turnusplasser fordi mange nyutdannede (og ikke-nyutdannede) leger fra utlandet meldte seg på den tidligere turnusordningen. Dette er ikke et like stort problem i den nye turnusordningen, slik at etterslepet med for mange søkere vil utjevnes de neste årene, og forhåpentligvis komme ned nær antall turnusplasser, antagelig må noen flere stillinger også opprettes.

 

Det er (for øyeblikket) kun bergen som har karakterer, derfor må de vurdere søknadene på andre måter, og kriteriene velger de ofte selv. feks hvor lenge du har jobbet i helsevesenet ved siden av studiene, om du har noen verv i orgnisasjoner osv. men siden det er så mange søkere til hver stilling tar noen av sykehusene snarveien ved å ansette folk basert på bekjentskap og slektninger på avdelingen, noe som selvfølgelig ikke bør forekomme.

Lenke til kommentar

Er det virkelig så vanskelig som alle aviser sier det er å få jobb som turnuslege?

 

En jeg kjenner studerte i Danmark og ble ferdig nå til sommeren. Hun fikk seg jobb umiddelbart på hjemstedet, en av de større byene i Norge. Jeg ble ganske overrasket over dette, men burde egentlig forstått at krisemaksimeringen i media er en del av det politiske spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En jeg kjenner studerte i Danmark og ble ferdig nå til sommeren. Hun fikk seg jobb umiddelbart på hjemstedet, en av de større byene i Norge. Jeg ble ganske overrasket over dette, men burde egentlig forstått at krisemaksimeringen i media er en del av det politiske spillet.

 

En liknende sak er for meg kjent, mens en annen bekjent som studerte her i Norge står uten plass. Sistnevnte har jobbet hver sommer i ulike helseinstitusjoner, mens førstnevnte har noen færre ferier bak seg.

 

Hvorfor? Antakeligvis(?!) fordi førstnevnte hadde nære bekjentskaper på sykehuset..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor? Antakeligvis(?!) fordi førstnevnte hadde nære bekjentskaper på sykehuset..

 

Sykehuset sparer veldig mye penger på å ansette på bakgrunn av bekjentskap fordi de slipper å lese igjennom hundrevis av søknader, og basere valg av kandidater på omtrent null forskjell i erfaring/ansiennitet/ønske om å få jobben. Det vurderes å endre reglene nå slik at søkerne bare kan søke på et visst antall stillinger (i motsetning til nå, hvor man kan søke så mange steder man vil) og dermed minke antall søknader som sykehuset mottar. Det er mulig det kan hjelpe bittelitt.....

Lenke til kommentar

Når man ansetter kjentfolk, så vet man jo hva man får. Ihvertfall om personen har jobbet på samme stedet før.

Den som ansetter har ikke nødvendigvis sett personen jobbe, men kan feks ha relasjon til personen, eller bli anbefalt av søkerens foreldre fordi de jobber på avdelingen osv. Dette er feil fordi det ikke er noe som tilsier at han er bedre for jobben enn andre, bare fordi han kjenner folk eller har familie som jobber der.

Lenke til kommentar

Den som ansetter har ikke nødvendigvis sett personen jobbe, men kan feks ha relasjon til personen, eller bli anbefalt av søkerens foreldre fordi de jobber på avdelingen osv. Dette er feil fordi det ikke er noe som tilsier at han er bedre for jobben enn andre, bare fordi han kjenner folk eller har familie som jobber der.

Om noen som kjenner personen godt kan gå god for at dette er en dyktig person så må da det være lov å ta hensyn til? - Det er da derfor man alltid spør om refferanser på en CV er det ikke?

 

"Vi" ville ha arbeidslivets regler ved fordeling av turnusplasser, og nå har vi fått det. Da gjelder det å bygge nettverk.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Om noen som kjenner personen godt kan gå god for at dette er en dyktig person så må da det være lov å ta hensyn til? - Det er da derfor man alltid spør om refferanser på en CV er det ikke?

 

"Vi" ville ha arbeidslivets regler ved fordeling av turnusplasser, og nå har vi fått det. Da gjelder det å bygge nettverk.

 

Når refereansen er foreldrene dine så er det feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel ikke så rart at sykehusene prioriterer kandidater som tidligere har jobbet/hospitert på samme sykehus. Hvis du f.eks har jobbet på bodø sykehus og bor fast i bodø er du mer attraktiv enn en kar fra oslo som mest sannsynligvis drar hjem etter endt tjeneste. I utgangspunktet bør alle ha lik rett, men nå som turnustjenesten har blitt søknadsbasert har det blitt vanskeligere å skille ut kandidatene basert på tidligere erfaring da mange stiller likt. Vi som skal søke om turnus i fremtiden må rett og slett bygge relasjoner i løpet av studiet med sykehuset/sykehusene der vi ønsker å jobbe.

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...