Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Tusen takk for veldig gode svar :)

 

Edit: Hvor mye av kjemien/fysikken/matten fra VGS bruker dere på medisinstudiet?

 

 

Fysikk og matte: så godt som ingenting. Kjemi: alt sammen, og mer til. Kjemi og biologi er det veldig greit å ha en oversikt over før man begynner på medisin. Fysikk trenger man etter min mening bare i den grad den hjelper på forståelsen til kjemien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tusen takk for veldig gode svar :)

 

Edit: Hvor mye av kjemien/fysikken/matten fra VGS bruker dere på medisinstudiet?

 

 

Fysikk og matte: så godt som ingenting. Kjemi: alt sammen, og mer til. Kjemi og biologi er det veldig greit å ha en oversikt over før man begynner på medisin. Fysikk trenger man etter min mening bare i den grad den hjelper på forståelsen til kjemien.

 

 

Er nå alltids litt greit å kunne fysikk når det kommer til lunge- og hjertefysiologi...

Lenke til kommentar
Tusen takk for veldig gode svar :)

 

Edit: Hvor mye av kjemien/fysikken/matten fra VGS bruker dere på medisinstudiet?

 

 

Fysikk og matte: så godt som ingenting. Kjemi: alt sammen, og mer til. Kjemi og biologi er det veldig greit å ha en oversikt over før man begynner på medisin. Fysikk trenger man etter min mening bare i den grad den hjelper på forståelsen til kjemien.

 

 

Er nå alltids litt greit å kunne fysikk når det kommer til lunge- og hjertefysiologi...

 

Du har helt sikkert rett. Er bare jeg som er for tidlig i studieløpet enda;-)

Lenke til kommentar
2. Jeg driver med idrett og bruker mye tid på dette. Jeg vet at medisinstudiet er krevende. Hvordan er da dagene?

Begynne veldig tidlig og slutte seint? Har hørt veldig mye forskjellig og at det er veldig vanskelig å kombinere medisin og f.eks en jobb. Jeg er bekymret over at det kan bli for mye :no:

 

3. Hvordan er arbeidsmengden sammenlignet med f.eks tredjeåret på vgs eller andre studier?

2.

Tenk over hvordan du er som person. Må hjemmet være perfekt til enhver tid? Må du være flink i alt? Må du være på topp sosialt, samtidig som du får topp-karakterer i tillegg til idrett som tar mye tid. Jeg tror cluet er å forstå at man ikke klarer alt, men heller forstå at man kan være god nok som lege uten A i alle fag. Hvis man vil både studere til topp-karakterer, samt drive veldig mye med idrett, så må man nok forsake en del på andre ting.

 

Jeg har studert med flere som driver med idrett på norsk topp nivå eller enda høyere, noen bruker litt lenger tid, mens andre har klart å holde tritt med resten, så det er absolutt mulig. Personlig har jeg fått barn i studietiden, og det går fint.

 

Hvis du tror du klarer å kombinere idretten med en 8-16 jobb, så klarer du fint å kombinere med medisin-studiet, som er mer fleksibelt enn det. Her i Oslo er dagene veldig varierte, du har stort sett 1 studiedag i hverdagene uten undervisning. Undervisningen begynner som regel halv ni, men ofte enda senere. Siste undervisningstime kan være alt fra kl. 11 til 16. Så hvis idretten din kan være nogenlunde fleksibel, og du ikke drar på stevner i flere uker av gangen, så burde det gå bra.

 

3. Jeg synes VGS var mye mer slitsomt enn medisinstudiet, for da måtte man ha gode karakterer i alle fag, samt at realfagene tok MYE tid. Akkurat nå studerer jeg ca. 7.30-15.30, pluss 3-4 timer fordelt utover resten av uka, men kunne fint klart meg med mindre. Jeg leser fordi det er gøy!

 

Forskjellen fra andre studier, er at semestrene er lange. Mens Blindern studentene er ferdig med eksamen i slutten av mai, så sitter vi å sprengleser fram til 17.juni. Det samme rundt jul, da veldig mange er ferdig i starten av desember, mens vi har eksamen i januar. Det er nok ingen forskjell pr. dag, men blir mer lesing totalt pga lange semestre.

 

Lykke til!

 

Hvor studerer du? Bergen?

Lenke til kommentar

Jeg har et teoretisk spørsmål til dere eldre studenter:

 

Jeg driver og leser om "The bicarbonate buffer", og har i den forbindelse begynt å tenke litt.

 

Hva vil skje om en injiserer en mettet løsning av bakepulver (NaHCO3) inn i blodet? Burde ikke det øke pH-verdien til et så høyt nivå at det resulterer i "respiratory alkalosis", og følgelig: "hypoventilation"? Ville ikke kroppens dragning mot å stabilisere pHen bli sterkere enn behovet for opptak av oksygen?

 

I teorien burde en jo slutte å puste over et så langt tidsrom at en mister bevisstheten. Hvis mengden av injiserte HCO3− -ioner er kritisk, vil en vel dø av oksygenmangel før pH-verdien er så stabil at respirasjonen gjenopptas?

 

Edit: Det er kanskje samme årsak som at heroinoverdose fører til død. Heroin er jo basisk. Man slutter rett og slett å puste?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Jeg har et teoretisk spørsmål til dere eldre studenter:

 

Jeg driver og leser om "The bicarbonate buffer", og har i den forbindelse begynt å tenke litt.

 

Hva vil skje om en injiserer en mettet løsning av bakepulver (NaHCO3) inn i blodet? Burde ikke det øke pH-verdien til et så høyt nivå at det resulterer i "respiratory alkalosis", og følgelig: "hypoventilation"? Ville ikke kroppens dragning mot å stabilisere pHen bli sterkere enn behovet for opptak av oksygen?

 

I teorien burde en jo slutte å puste over et så langt tidsrom at en mister bevisstheten. Hvis mengden av injiserte HCO3− -ioner er kritisk, vil en vel dø av oksygenmangel før pH-verdien er så stabil at respirasjonen gjenopptas?

 

Edit: Det er kanskje samme årsak som at heroinoverdose fører til død. Heroin er jo basisk. Man slutter rett og slett å puste?

Du mener vel systemic alkalosis..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hei !

 

(Mange av spørsmålene mine er kanskje stilt allerede, men jeg orket ikke å lese gjennom hele tråden ettersom det bare ble diskutert hvem som fortjente turnusplassene i Norge mest, og at utenlandsstudenter er dumme som brød som tar letteste utveien, så jeg håper det går fint og at ingen blir irriterte for at jeg kanskje stiller samme spørsmål som andre har gjort tidligere)

 

Sååå til saken: Jeg har veldig lyst å studere farmasi, og har tenkt på land som Ungarn, England, Tyskland/Østerrike. Foreløpig så er jeg ganske sikker på Ungarn egentlig, og velger ikke å reise dit bare pga. "det er den letteste" veien som mange her hevder mange som drar dit gjør. Det er nok letteste veien for å komme INN, men som også mange som har peiling her har nevnt, så er det beinharde studier og de som ikke står på og jobber hardt står ikke heller. Men så lurer jeg da på om noen kunne fortelle litt om hvordan det er å studere der? Jeg tenker på enten Semmelweiss (Budapest) eller Szeged. Er det bra studiemiljø? Var det vanskelig å finne seg studenthybel/plass å bo, og slikt? Og hvordan er det å bo i Ungarn generelt? Er dere fornøyde med valget eller skulle dere ønske dere holdt dere i Norge?

 

Mine grunner for å reise til Ungarn er bl.a., komme meg utfra Norge og bli mer selvstendig og oppleve en annen kultur samt få andre erfaringer enn hva jeg får i Norge. Jeg har heller ikke karakterer til å komme inn i Norge, men tror ikke jeg hadde valgt Norge selv om jeg hadde komt inn. Hva meninger jeg har om medisinutdannelsen her trenger jeg ikke nevne nå, men så syns jeg også det er tåpelig at de krever 2FY når så og si alle helsefag bruker mer kjemi og biologi ettersom det har noe med de fagene å gjør. Uansett, andre grunner er rett og slett fordi jeg har hørt at Øst-Europa er bra på medisin, JA du kan komme inn med dårlig snitt men hva har det å si hva du fikk på vgs hvis du ikke gidder gjør en dritt på universitetet? Som sagt, de som kommer inn med dårlig snitt og som heller ikke gidder å jobbe for å være der, de får ikke være med videre, så lett er det..

 

Et siste spørsmål og, lurer også på om noen som har studert i Øst-Europa på farmasi/medisin har opplevd mange vanskeligheter når de får seg jobb her etter på?

 

Hadde satt stor pris på om noen svarte på disse spørsmålene, tusen takk på forhånd ! :)

Lenke til kommentar
Jeg har et teoretisk spørsmål til dere eldre studenter:

 

Jeg driver og leser om "The bicarbonate buffer", og har i den forbindelse begynt å tenke litt.

 

Hva vil skje om en injiserer en mettet løsning av bakepulver (NaHCO3) inn i blodet? Burde ikke det øke pH-verdien til et så høyt nivå at det resulterer i "respiratory alkalosis", og følgelig: "hypoventilation"? Ville ikke kroppens dragning mot å stabilisere pHen bli sterkere enn behovet for opptak av oksygen?

 

I teorien burde en jo slutte å puste over et så langt tidsrom at en mister bevisstheten. Hvis mengden av injiserte HCO3− -ioner er kritisk, vil en vel dø av oksygenmangel før pH-verdien er så stabil at respirasjonen gjenopptas?

 

Edit: Det er kanskje samme årsak som at heroinoverdose fører til død. Heroin er jo basisk. Man slutter rett og slett å puste?

Du mener vel systemic alkalosis..

 

Dere mener vel begge metabolsk alkalose? :)

 

Det første spørsmålet ditt er langt å besvare - en annen kveld. Men heroin....

De får ikke respirasjonssvikt og dør pga. endringer i syre/base. Opiater gir respirasjonsdepresjon, dermed vil heroinet gjøre at de puster dårligere. Dårligere "belg"funksjon vil gi dårligere gassutveksling slik at de blir hypoksiske og retinerer CO2. Dermed blir bevisstheten ytterligere svekket før de til slutt slutter å puste.

Lenke til kommentar
metabolsk og systemisk alkalose et og samme greia...

Enkelte foretrekker pneumonal, og andre, respiratorisk...

 

Lønning idag! Jippi! :D

 

Litt pirkete, men den helt klart vanligste terminilogien i Norge er metabolsk alkalose. Så for å ikke forvirre er det greiere å bruke det....

Lenke til kommentar

vgs1992,

 

Studiemiljøet blir det du gjør det til. Er et stort skandinavisk community her nede og vi har også fått i stand en fadderuke slik at de nye skal bli litt varmere i trøya. Tror de aller fleste fant seg leilighet uten problemer. Har ikke hørt om noe problem ihvertfall.

 

Tja, renere natur i Norge, pengene rekker lengre her nede. Lett å komme seg ut, dog er det ingen røykelov her nede. Ungarn er ikke et rikt land, så man er mer obs på lommetyver og sånt. Store temperaturforskjeller mellom sommer og vinter. Forrige uke gikk jeg rundt i t-skjorte. Nå er det genser, ullsokker og frakk.

 

Når du finner deg til rette har du det bra her nede. Dog, jeg ville valgt Budapest ene og alene fordi det er hovedstaden. Det er her ting skjer. Hvis du skal gå farmasi kommer du til å være i samme bygget som oss som studerer medisin :)

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget ikke skal inneholde overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er da dette er forbudt. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall innlegg regnes som uønsket og kan straffes ved grove tilfeller. I henhold til retningslinjene ble '2' innlegg slettet fra tråden.

 

Vi ønsker ikke å redigere innlegg da vi ikke vil manipulere intensjonen med det aktuelle innlegget, dermed forsvant dessverre også gode innlegg, men som var svar på de allerede slettede.

 

Eventuelle reaksjoner på moderering skal ikke gjøres via "Personlig Melding".

 

4549441574a.gif

Lenke til kommentar

Hei

 

Spørsmål mine:

 

1. På tidsskriftet.no finnes det stillinger for "assistentleger" og "leger under spesialisering". Hva er forskjellen mellom disse?

 

2. Hva er en bydelslege?

 

3. Hva er forskjellen mellom fastlege og allmenslege?

 

4. Snakk vi litt om penger: Hvor mye tjener en assistentlege/overlege ugift/gift med to barn?

 

Hilsen fra Tyskland, Andreas

Lenke til kommentar
Hei

 

Spørsmål mine:

 

1. På tidsskriftet.no finnes det stillinger for "assistentleger" og "leger under spesialisering". Hva er forskjellen mellom disse?

 

2. Hva er en bydelslege?

 

3. Hva er forskjellen mellom fastlege og allmenslege?

 

4. Snakk vi litt om penger: Hvor mye tjener en assistentlege/overlege ugift/gift med to barn?

 

Hilsen fra Tyskland, Andreas

 

Jeg kan svare etter beste evne, kanskje noen kan utbrodere hvis dere vet mer.

 

1. Ingen forskjell

 

2. Bydelslege er det samme som kommunelege, store byer har flere bydelsleger, mens små byer bare har kommuneleger. Bydelsleger har ofte ansvar for samfunnsmedisinen i byer, for eksempel smittevern, smittefare, beredskap ved katastrofer/pandemier og alt annet som faller under samfunnsmedisinen. De kan også ha administrativt ansvar overfor fastlegene i byene. Noen Bydelsleger/kommuneleger har egen legepraksis med pasienter ved siden av jobben som bydelslegeb

 

3. Ingen forskjell

 

4. Det er litt vanskelig å svare på, andre kan sikkert svare bedre enn meg. Såvidt jeg husker, har assistentleger en grunnlønn på cirka 450.000 kroner. I tillegg er det vanlig å ta vakter (natt/helg osv) som er veldig godt betalt. Avhengig av hvor mye man jobber vakter, vil jeg anta at en vanlig lønn ligger på rundt 550.000 til 800.000 kroner i året. Jeg vet ikke hvor mye det er vanlig at overleger tjener, men jeg tipper at det ligger 100.000 til 200.000 over lønnen til assistentlegene.

Lenke til kommentar
Hei

 

1. På tidsskriftet.no finnes det stillinger for "assistentleger" og "leger under spesialisering". Hva er forskjellen mellom disse?

 

1. Ingen forskjell

Jo det er forskjell. LIS kan være en subgrenspesialisering, mens ass. er mer generell.

 

4. Snakk vi litt om penger: Hvor mye tjener en assistentlege/overlege ugift/gift med to barn?

Ass/Lis leger har som regel høyrere lønn enn Overlege pga. mye overtid og vakansvakter (ekstra arbeid).

Sist jeg sjekket, så tjener gifte og ugifte leger like mye. Likeså for de med 2 barn.

 

Får leger i Tyskland en annet lønn etter et ekteskap/fødsel? Woher kommen Sie aus, i bonderepublikken?

Endret av Robert
Flettet flere innlegg fra samme bruker.
Lenke til kommentar
Hei

 

1. På tidsskriftet.no finnes det stillinger for "assistentleger" og "leger under spesialisering". Hva er forskjellen mellom disse?

 

1. Ingen forskjell

Jo det er forskjell. LIS kan være en subgrenspesialisering, mens ass. er mer generell.

LIS = assistentlege! Assistentlege er det gamle navnet på LIS (lege i spesialisering) eller LUS (lege under spesialisering), som det het for noen år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...