Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Jeg er stud. med. i Krakow, Polen, og trives veldig godt. Går forøvrig bare på 1 året, så kunnskapen er vel heller mager. Er mye stress, og mye lesing, og holder på å venne hodet til all lesinga, da lesing ikke har vært min sterke side før. Heldigvis tar jeg ting litt lett, men det holder ikke på medisinstudiet for å si det sånn... Tips til en førsteårsstudent, Vaio?

Hei!

Krakow universitet er et ganske bra et. Jeg har en venn som studere i lodz. Hvilket fag har du på første året?

De to største faga jeg har nå, er Anatomi og Histologi. Jeg har også Medical Aid (BLS, CPR og etterhvert avansert førstehjelp med sertifisering mot slutten av året tror jeg). Har også Kjemi og Embryologi. Hvilke fag hadde du i første året vaio? Hvordan er det å være på klinikken på et polsk sykehus?

Anatomi, Histologi og embryo er masse pugg, spesielt nå man kommer til hjernen.... eh... Jeg anbefaler "lette" informative bøker som "Kaplan USMLE lecture note", og BRS gross anatomy. Du må ikke bruker "MOORE", det er bare sløsing av tid....

 

Vi har noe lunde de samme fagene i første året, med fysiologi og biokjemi som ekstra. Du finner mer ut her: www.sote.hu

 

Polsk sykehus? mmm, Jeg tro, basert på hva jeg har sett: Er østeuroperiske sykehus litt mer "gammelt" enn de i norden. Ellers kan det være like "fancy" som i Norge, hvis de har pusset den opp.

 

Flere helsefag studenter?

 

TRENGER INFO OM UNGARN

Hei Jeg går i VkIII og lurer på for jeg komme inn på semmelweis om jeg har dårlig i engelsk 3 fra vg1 eller må jeg ta opp faget. da ødeleger jeg min primær kvote.

jeg har veldig lyst til å studere ved semmelweis uni.

har ikke info om polen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går også 3. året på VGS, men bare så du vet det så kan du ta opp engelsken din igjen. Jeg tar opp faget ettersom jeg hadde litt uflaks i 1. klasse, så jeg går opp i muntlig og skriftlig engelsk igjen til vinteren.

 

Du kan gå opp i så mange fag du vil i privatist (privatistweb.no) så lenge du fortsatt er i ditt 3-årige løp på videregående skole. Du vil fortsatt søke sammen med andre i førstegangsvitnemål-gruppen. Fristen for privatistpåmelding går ut på tirsdag for eksamen i vinter.

Endret av Earthland
Lenke til kommentar

Her I Slovakia later det til å være et fravær av litteratur til medisin, og de fleste bestiller via Amazon. Siden det går tog, lurer jeg da i den anledning på om noen av dere som for tiden befinner dere, eller har befunnet dere i Ungarn, vet om det er en bokhandel i Budapest som er verdt å besøke.

Bøkene jeg trenger er.

 

Gray’s Anatomy for students

Sobotta volume 1 og 2, den som er blå, dvs på engelsk, eller anglifisert latin

Physics for the Health Sciences by C. R. Nave and B. C. Nave

Biology; campbell reece 8th edition

Lenke til kommentar
Her I Slovakia later det til å være et fravær av litteratur til medisin, og de fleste bestiller via Amazon. Siden det går tog, lurer jeg da i den anledning på om noen av dere som for tiden befinner dere, eller har befunnet dere i Ungarn, vet om det er en bokhandel i Budapest som er verdt å besøke.

Bøkene jeg trenger er.

 

Gray’s Anatomy for students

Sobotta volume 1 og 2, den som er blå, dvs på engelsk, eller anglifisert latin

Physics for the Health Sciences by C. R. Nave and B. C. Nave

Biology; campbell reece 8th edition

Det er dyrere å kjøpe med-bøker i Ungarn, enn å bestille de fra Amazon.

Apropos bøker... Ehhh du kunne ha kjøpt min Sabotta.

Lenke til kommentar

Vi hadde vår første skikkelige anatomy practice i dag, og jeg besvimte. Det var mildt sagt pinelig. 20 sekunder skal jeg ha vært bevisstløs, med professorer og elever stående rundt meg.

 

Jeg føler jeg hadde forbredt meg så godt som mulig mentalt, men erfaringen var likevel overveldende. Det var noe med lukten av kjøtt og formalin, varmen i disseksjonssalen samt en forkjølelse som sniker seg innpå. Jeg har besvimt ved tidligere anledninger, så jeg følte det komme, men jeg ville ikke være den første som måtte kaste inn håndkleet. Temmelig idiotisk …

 

Jeg føler jeg trenger litt moralsk støtte :) . Jeg er vel ikke alene om å ha opplevd dette?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke faktisk besvimt, men har vært ganske nære noen ganger. Du må bare være åpen om det og heller trekke deg litt bort hvis du føler du holder på å besvime. Mye flauere å bare falle om plutselig. Jeg merker dog at det skal rimelig lite eksponering til før man slutter å bli svimmel.

Lenke til kommentar
Vi hadde vår første skikkelige anatomy practice i dag, og jeg besvimte. Det var mildt sagt pinelig. 20 sekunder skal jeg ha vært bevisstløs, med professorer og elever stående rundt meg.

 

Jeg føler jeg hadde forbredt meg så godt som mulig mentalt, men erfaringen var likevel overveldende. Det var noe med lukten av kjøtt og formalin, varmen i disseksjonssalen samt en forkjølelse som sniker seg innpå. Jeg har besvimt ved tidligere anledninger, så jeg følte det komme, men jeg ville ikke være den første som måtte kaste inn håndkleet. Temmelig idiotisk …

 

Jeg føler jeg trenger litt moralsk støtte :) . Jeg er vel ikke alene om å ha opplevd dette?

 

Det ordner seg nok, du er ikke alene. Noen tips som kanskje kan hjelpe til senere: Ikke gå på disseksjonssalen på tom mage, kjøp munnbind (hjelper kanskje litt mot lukten, og så kan det føles tryggere), og hold deg litt i bakgrunnen når de andre begynner å kutte, så kan du gradvis involvere deg mer når du blir vant til opplevelsen :)

Lenke til kommentar

Takk for søtten :)

 

Nå, i etterpåtidens klokskap, skjønner jeg hva jeg gjorde feil. Da lukten ble overveldende og følelsene tok overhånd, fant jeg det for godt å "holde" pusten for å hindre videre eksponering for lukt. Jeg regner med at mangel på oksygen til hjernen var avgjørende :)

 

Vi fikk streng beskjed av professoren om ikke å se på ansiktet til personen, da hun mente vi ikke var klar for det. Jeg kan ikke si jeg gleder meg til neste time nå ...

 

Det spørs nok om jeg skal benytte en mer ydmyk tilnærmingsmåte under neste time. Kanskje forsikre meg om at jeg har en stol lett tilgjenglig, og gi meg mens leken er god ;P

Lenke til kommentar
Jeg føler jeg trenger litt moralsk støtte :) . Jeg er vel ikke alene om å ha opplevd dette?

Slapp av Gutt! Du er ikke alene om det.

Det var en kolleger av meg som svimte av da han så på en ACB operasjon, og en annen jente som holdt på drunke i sitt eget oppkast (Under en operasjon, som 4 operatør).

Hun ble faktisk strippet naken foran meg og overlegene, for å unngå å blir kvalt.

Jeg, meg selv, ble en frosset fiskepinne i mitt første (virkelige) HLR. :blush:

 

Du blir herdet med tiden.

 

Ps. Jeg blir veldig sulten av formalinen... :D

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Takk for søtten :)

 

Nå, i etterpåtidens klokskap, skjønner jeg hva jeg gjorde feil. Da lukten ble overveldende og følelsene tok overhånd, fant jeg det for godt å "holde" pusten for å hindre videre eksponering for lukt. Jeg regner med at mangel på oksygen til hjernen var avgjørende :)

 

Vi fikk streng beskjed av professoren om ikke å se på ansiktet til personen, da hun mente vi ikke var klar for det. Jeg kan ikke si jeg gleder meg til neste time nå ...

 

Det spørs nok om jeg skal benytte en mer ydmyk tilnærmingsmåte under neste time. Kanskje forsikre meg om at jeg har en stol lett tilgjenglig, og gi meg mens leken er god ;P

 

hei Jorchi

det jeg lurer på er at hvordan var opptaksprøven den intervju del.

Lenke til kommentar
Takk for søtten :)

Vi fikk streng beskjed av professoren om ikke å se på ansiktet til personen, da hun mente vi ikke var klar for det. Jeg kan ikke si jeg gleder meg til neste time nå ...

 

Det var et godt tips. Ansiktet til en person er jo ofte knyttet til personligheten, og da blir opplevelsen sterkere. Når vi begynte disseksjonen, begynte vi med ryggen, kanskje fordi det er den mest "upersonlige" delen av kroppen. Når vi snudde preparatet, og fortsatt med overekstremitetene, så dekket vi til ansiktet med et håndkle. Først senere i studiet, når vi begynte med hode-hals anatomi, så vi på ansiktet. Da var vi så vant med opplevelsen at alle klarte seg fint. Jeg tror det kommer til å gå helt fint med deg videre :)

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Våren 2009 var jeg ferdig med videregåande skole, og fram til neste høst skal jeg jobbe for å få litt avveksling fra skole. Jeg har veldig lyst til å bli lege, men har ikke gode nok karakterer til å komme inn i Norge. Jeg har vurdert Polen, men hører så mye negativt om utenlandsstudier at jeg ikke får særlig lyst til det allikevel.. Har lest gjennom en del sider i denn tråden, og ser det er mye krangling mellom studenter i norge og de som studerer i utlandet. Blir lite motivert til å studere i land der en kan kjøpe seg karakterer...

 

Det jeg konkret lurer på er: Hvor bra snitt/ poeng må jeg ha for å komme inn i Norge på medisinstudie med annengradsvitnemål ? Jeg må jo ta om igjen fag viss jeg skal studere i Norge, og da mister jeg jo førstegradsvitnemålet mitt. Jeg har 4,3 i snitt fra videregående, så jeg må nok ta ganske mange fag om igjen. Skal ta fag om igjen( og nye fag) til neste år, så det er 2 år til jeg kan begynne å studere. Er kanskje ikke så lett å svare på hva snittkravet er om 2 år, men sånn ca er godt nok ;)

Lenke til kommentar

I år var det rene karaktersnittet på ca 5,2 for å komme inn på medisin i Trondheim (ordinærkvote). Da forutsatt at man har alle tilleggspoeng. Hvis du satser på å komme inn det året du får fullt med alderspoeng (året du fyller 23), bør du ha brukbart med tid til å ta opp fagene du trenger. Jeg kan anbefale å ta kjemi og/eller biologi på universitetet mens du tar opp fag fra videregående. Det har i hvert fall jeg god erfaring med. Kjempefine kunnskaper å ha med seg inn i studiet, og eksamener i tilsvarende fag på videregående blir barnemat;-)

 

Hei :)

 

Våren 2009 var jeg ferdig med videregåande skole, og fram til neste høst skal jeg jobbe for å få litt avveksling fra skole. Jeg har veldig lyst til å bli lege, men har ikke gode nok karakterer til å komme inn i Norge. Jeg har vurdert Polen, men hører så mye negativt om utenlandsstudier at jeg ikke får særlig lyst til det allikevel.. Har lest gjennom en del sider i denn tråden, og ser det er mye krangling mellom studenter i norge og de som studerer i utlandet. Blir lite motivert til å studere i land der en kan kjøpe seg karakterer...

 

Det jeg konkret lurer på er: Hvor bra snitt/ poeng må jeg ha for å komme inn i Norge på medisinstudie med annengradsvitnemål ? Jeg må jo ta om igjen fag viss jeg skal studere i Norge, og da mister jeg jo førstegradsvitnemålet mitt. Jeg har 4,3 i snitt fra videregående, så jeg må nok ta ganske mange fag om igjen. Skal ta fag om igjen( og nye fag) til neste år, så det er 2 år til jeg kan begynne å studere. Er kanskje ikke så lett å svare på hva snittkravet er om 2 år, men sånn ca er godt nok ;)

Lenke til kommentar
I år var det rene karaktersnittet på ca 5,2 for å komme inn på medisin i Trondheim (ordinærkvote). Da forutsatt at man har alle tilleggspoeng. Hvis du satser på å komme inn det året du får fullt med alderspoeng (året du fyller 23), bør du ha brukbart med tid til å ta opp fagene du trenger. Jeg kan anbefale å ta kjemi og/eller biologi på universitetet mens du tar opp fag fra videregående. Det har i hvert fall jeg god erfaring med. Kjempefine kunnskaper å ha med seg inn i studiet, og eksamener i tilsvarende fag på videregående blir barnemat;-)

 

Jeg forstår ikke helt poenget med alderspoeng. Dette vil si at hvis jeg akkurat ikke kommer inn på medisin, noe som er ganske sannsynlig, så kan jeg ta 1 folkehøyskoleår og så bare vente 3 år, så kommer jeg inn. De burde heller ha fjernet alderspoeng og kun gått på karakterer, synes nå jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...