Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Jepp. For min del er jeg glad det tok såpass lang tid før jeg kom inn. To av årene var riktignok med vilje. Jeg har veldig god nytte av fagene jeg har studert fra før, og fått en haug med erfaringer man ikke får av å lese. Det ville vært veldig rart for meg å skulle være turnuslege allerede neste år. Ganske mange på kullet vårt (omtrent halvparten vil jeg tro, gitt de nye reglene) er 90-modeller. Mange ser ut til å klare seg fint, men en del kunne nok med fordel ventet litt før de satte i gang med medisin. Men sånn det er blitt nå, må man jo enten søke med én gang etter videregående, eller vente i fire år.

Hvor var det du gikk igjen? Primærvitnemålskvota gjelder opp til 21 år, og jeg har inntrykk av at de færreste er 90-modeller. Men seriøst, vente med å studere medisin for å bli mer moden først? Høres utrolig dumt ut i mine ører. Har man masse motivsjon, lyst og karakterer som er gode nok til å komme inn rett etter vgs, hvorfor vente? Har jeg gått glipp av noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okei Reipar, takk for svar :) Frustrerende beskjed å få, det må jeg innrømme. Har lyst til å studere i Norge, men skal jeg bli lege, må jeg innse at det kanskje ikke er realistisk å håpe på.. men men, nå vet jeg det i alle fall

 

Nå må du ikke legge alle dine fremtidsplaner etter mine synsinger, selvom jeg mener at det er sannsynlig at det blir slik over tid.

 

Spørsmålet er hvor mange av de som er 23+ år til neste årsom er klar over sin fordel. De aller fleste som ønsker å komme inn på medisin i Norge og som samler poeng er målbevisste mennesker - det går hele 4 år fra man er ferdig med v.g.s til man får maks alderspoeng.

Jeg vet ikke om det finnes så mange som er 23 år eller eldre, som har karakterene til å komme inn og som ikke har begynt å studere noe annet.

 

Det blir spennende å se, reglene er helt nye og man må bevisst oppsøke denne informasjonen for å få den. Det vil nok ta noen år før massene blir oppdatert. Før det skjer kan det være at du er heldig å slipper å konkurrere mot en drøss med "gamlinger" som har 8 alderspoeng.

Lenke til kommentar
Jepp. For min del er jeg glad det tok såpass lang tid før jeg kom inn. To av årene var riktignok med vilje. Jeg har veldig god nytte av fagene jeg har studert fra før, og fått en haug med erfaringer man ikke får av å lese. Det ville vært veldig rart for meg å skulle være turnuslege allerede neste år. Ganske mange på kullet vårt (omtrent halvparten vil jeg tro, gitt de nye reglene) er 90-modeller. Mange ser ut til å klare seg fint, men en del kunne nok med fordel ventet litt før de satte i gang med medisin. Men sånn det er blitt nå, må man jo enten søke med én gang etter videregående, eller vente i fire år.

Hvor var det du gikk igjen? Primærvitnemålskvota gjelder opp til 21 år, og jeg har inntrykk av at de færreste er 90-modeller. Men seriøst, vente med å studere medisin for å bli mer moden først? Høres utrolig dumt ut i mine ører. Har man masse motivsjon, lyst og karakterer som er gode nok til å komme inn rett etter vgs, hvorfor vente? Har jeg gått glipp av noe?

 

Jeg studerer i Trondheim. På kullet vårt er det i hvert fall en hel del 90-modeller. Vet ikke om de er i overtall, akkurat, men det er i hvert fall mange av dem. Ikke at det trenger å være negativt. Hva er det du synes høres dumt ut? For min del høres det dumt ut å ikke ha gjort noe annet enn å gå på skole fra man er seks-sju år til man er tett oppunder 30. Grunnen til at jeg synes det kan være en god idé å vente i hvert fall et år eller to, er at man har veldig godt av å prøve litt andre ting enn å gå på skole. Kanskje man sågar får impulser som inspirerer til å prøve andre yrkesveier. Det er greit å ha bittelitt livserfaring når man skal snakke med pasienter og prøve å sette seg inn i situasjonen deres. Men det er selvfølgelig veldig individuelt om det er riktig å gå rett på eller ikke. Jeg synes bare det blir for dumt når enkelte søker seg inn "for å bruke snittet sitt til noe". Ja, jeg kjenner til eksempler på det.

 

Reipar: Tro meg, de som søker medisin i ordinærkvote er SVÆRT oppdatert på opptaksreglene og hva som er poenggivende og ikke. Og er man først motivert, lar man ikke ett eller to år med venting hindre en i å søke. Vi er ganske mange på kullet som har studert tidligere, blant annet er det noen som har gått et år på medisinstudiet andre steder. Vi har også en fysioterapeut og en sykepleier i klassen. Flere på kullet er over 30 år, og minst én er over 40.

Lenke til kommentar
Jepp. For min del er jeg glad det tok såpass lang tid før jeg kom inn. To av årene var riktignok med vilje. Jeg har veldig god nytte av fagene jeg har studert fra før, og fått en haug med erfaringer man ikke får av å lese. Det ville vært veldig rart for meg å skulle være turnuslege allerede neste år. Ganske mange på kullet vårt (omtrent halvparten vil jeg tro, gitt de nye reglene) er 90-modeller. Mange ser ut til å klare seg fint, men en del kunne nok med fordel ventet litt før de satte i gang med medisin. Men sånn det er blitt nå, må man jo enten søke med én gang etter videregående, eller vente i fire år.

Hvor var det du gikk igjen? Primærvitnemålskvota gjelder opp til 21 år, og jeg har inntrykk av at de færreste er 90-modeller. Men seriøst, vente med å studere medisin for å bli mer moden først? Høres utrolig dumt ut i mine ører. Har man masse motivsjon, lyst og karakterer som er gode nok til å komme inn rett etter vgs, hvorfor vente? Har jeg gått glipp av noe?

 

Jeg studerer i Trondheim. På kullet vårt er det i hvert fall en hel del 90-modeller. Vet ikke om de er i overtall, akkurat, men det er i hvert fall mange av dem. Ikke at det trenger å være negativt. Hva er det du synes høres dumt ut? For min del høres det dumt ut å ikke ha gjort noe annet enn å gå på skole fra man er seks-sju år til man er tett oppunder 30. Grunnen til at jeg synes det kan være en god idé å vente i hvert fall et år eller to, er at man har veldig godt av å prøve litt andre ting enn å gå på skole. Kanskje man sågar får impulser som inspirerer til å prøve andre yrkesveier. Det er greit å ha bittelitt livserfaring når man skal snakke med pasienter og prøve å sette seg inn i situasjonen deres. Men det er selvfølgelig veldig individuelt om det er riktig å gå rett på eller ikke. Jeg synes bare det blir for dumt når enkelte søker seg inn "for å bruke snittet sitt til noe". Ja, jeg kjenner til eksempler på det.

 

Reipar: Tro meg, de som søker medisin i ordinærkvote er SVÆRT oppdatert på opptaksreglene og hva som er poenggivende og ikke. Og er man først motivert, lar man ikke ett eller to år med venting hindre en i å søke. Vi er ganske mange på kullet som har studert tidligere, blant annet er det noen som har gått et år på medisinstudiet andre steder. Vi har også en fysioterapeut og en sykepleier i klassen. Flere på kullet er over 30 år, og minst én er over 40.

 

Du skjønte ikke poenget mitt.

 

De som søker medisin i ordinærkvote er oppdatert ja - og det er først og fremst unge studenter i alderen 20-24 år, med medianen rundt 21/22 år.

 

Poenget er at regelendringen favoriserer de eldre studentene, og her er jeg sikker på at det er mange som ikke er klar over at de har fått en kjempefordel. Om 3-4 år når reglene er godt kjent blant ALLE fremtidens 24-25-åringer ,som har tenkt på medisin, så kommer det til å bli betydelig vanskeligere for en 20- eller 21-åring.

 

Skjønner du poenget mitt nå?

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

 

Du skjønte ikke poenget mitt.

 

De som søker medisin i ordinærkvote er oppdatert ja - og det er først og fremst unge studenter i alderen 20-24 år, med medianen rundt 21/22 år.

 

Poenget er at regelendringen favoriserer de eldre studentene, og her er jeg sikker på at det er mange som ikke er klar over at de har fått en kjempefordel. Om 3-4 år når reglene er godt kjent blant ALLE fremtidens 24-25-åringer ,som har tenkt på medisin, så kommer det til å bli betydelig vanskeligere for en 20- eller 21-åring.

 

Skjønner du poenget mitt nå?

 

Jeg skjønner fint hva du mener, jeg er bare ikke enig. Vurderer man medisin sterkt, holder man seg oppdatert på reglene, selv om man har begynt å studere noe annet.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner fint hva du mener, jeg er bare ikke enig. Vurderer man medisin sterkt, holder man seg oppdatert på reglene, selv om man har begynt å studere noe annet.

 

Ja, men jeg tror ikke at det er alle som vurderer medisin "sterkt". Mange aktuelle som er 23 år eller eldre har for lengst gitt opp - studerer andre ting, jobber osv. :)

 

Heh, vi får se. Vanskelig å komme inn er det uansett

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

men bare ett kjapt spørsmål nå når det er snakk om opptak igjen..

 

Jeg har forstått riktig nå:

 

Jeg er 20 når jeg går ut fra vgs (TAF linje = 4 år) men ettersom jeg er i primærkvoten teller ikke de to alderspoengene jeg ville fått i ordinærkvoten?

 

Jeg har altså kun karakterer og realfagspoeng å forholde meg til selv om jeg er gammel nok til å få alderspoeng?

 

Eller kan jeg risikere å bli automatisk flyttet over i ordinær kvote fordi jeg da får en 2 poeng høyere poengsum der, selv om jeg da ligger dårligere an totalt?

Lenke til kommentar

Bilder av Semmelweis Universitet

logo-buda.png

Her henger de norske/svenske ut om helgen.

 

1st dep. of surgery..

 

Den nye science bygningen, for de 3 første årene

 

Insiden.

 

 

 

 

Den gamle TB (teoretical building).

 

 

Anatomi på ference krt.

 

 

Mitt på!

 

 

Ignac Fulop Semmelweis. En jødisk-Ungarnøsterriker som oppfant håndvask og latex hansker.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Aha... nei hos oss er exphil 10 studiepoeng og resten er medisinske fag. Jeg bare synes det går litt fort. 1 uke på sirkulasjonssystemet, 1 uke på det endokrine systemet osv.. Mye å sette seg inn i :p

 

Hvor langt i dybden går dere i feks. endokrinologien på en uke? Vi bruker en uke på de ulike emnene også, men vi går ikke gjennom alle detaljene, kun det overfladiske/mest viktigste så kan vi velge selv om vi vil lese på de mer detaljerte tingene som ikke er pensum. Nå går jeg rikitgnok ikke på medisin, men på sykepleie. Det jeg lurer på er med andre ord om dere på medisin tar alt om et emne på en uke, eller slik som oss, altså først en introduksjon i emnet også alle detaljene videre i utdanningen?

Lenke til kommentar
Aha... nei hos oss er exphil 10 studiepoeng og resten er medisinske fag. Jeg bare synes det går litt fort. 1 uke på sirkulasjonssystemet, 1 uke på det endokrine systemet osv.. Mye å sette seg inn i :p

 

Hvor langt i dybden går dere i feks. endokrinologien på en uke? Vi bruker en uke på de ulike emnene også, men vi går ikke gjennom alle detaljene, kun det overfladiske/mest viktigste så kan vi velge selv om vi vil lese på de mer detaljerte tingene som ikke er pensum. Nå går jeg rikitgnok ikke på medisin, men på sykepleie. Det jeg lurer på er med andre ord om dere på medisin tar alt om et emne på en uke, eller slik som oss, altså først en introduksjon i emnet også alle detaljene videre i utdanningen?

Det er som du sier, en introduksjon i emnet. Ta for eksempel sirkulasjonssystemet: "Studentene skal sette seg inn i oppgaver, bygning og virkemåte for hjertet, blodåre- og lymfesystemet. Studentene skal kjenne hovedtrekkene i hvordan blodstrømmen til ulike organer blir regulert og tilpasset organismens behov. Studentene skal også kjenne til mekanismer som bidrar til å stanse eller begrense blødninger." Her er det jo opptil en selv hvor mye detaljer man lærer seg. Eksamen virker ikke veldig detaljert. Men selv om dette bare er en introduksjon, så synes hvertfall jeg det kan bli litt mye på en gang, når alt er nytt. Hvilket lærebokverk bruker dere?

Lenke til kommentar
Klart det blir mye på en gang når det er nytt! :)

 

I anatomi og fysiologi bruker vi boken Marieb og Hoehn sin "Human anatomy and physiology" 8th edition fra Pearson International Edition

 

 

Hei er det noen som vet om et spørsmål som er slik

fjellsidene kan være rettet mot forskjellige himmelretninger . hvilken effekt har dette?

både på lokalt og på liten skala.

Lenke til kommentar
men bare ett kjapt spørsmål nå når det er snakk om opptak igjen..

 

Jeg har forstått riktig nå:

 

Jeg er 20 når jeg går ut fra vgs (TAF linje = 4 år) men ettersom jeg er i primærkvoten teller ikke de to alderspoengene jeg ville fått i ordinærkvoten?

 

Jeg har altså kun karakterer og realfagspoeng å forholde meg til selv om jeg er gammel nok til å få alderspoeng?

 

Eller kan jeg risikere å bli automatisk flyttet over i ordinær kvote fordi jeg da får en 2 poeng høyere poengsum der, selv om jeg da ligger dårligere an totalt?

 

Du blir ikke automatisk flyttet til noe som helst. Så lenge du er under 21 år, søker du i både primærkvote og i ordinær kvote. I primærkvote får du ikke alderspoeng, nei. Karakterer og realfagspoeng gjelder i begge kvoter.

Lenke til kommentar

Hvordan er arbiedsmengden så langt hos dere som studerer i Norge? I Budapest er den allerede helt overveldende :). Forelesninger og egenstudie fra åtte om morgenen til seks om kvelden. Når jeg kommer hjem er klokken nesten syv. Etter å ha laget middag, samt tatt meg av øvrige husholdningsoppgaver, er klokken halv ni. Da har jeg to og en halv times fritid som skal deles på venner, trening, spill og internett.

 

Jeg føler ikke at jeg lever lenger. Som om jeg befinner meg i en livløs tilstand hvor alt annet enn basalbehov må vike for skolen ;P

Lenke til kommentar
Hvordan er arbiedsmengden så langt hos dere som studerer i Norge? I Budapest er den allerede helt overveldende :). Forelesninger og egenstudie fra åtte om morgenen til seks om kvelden. Når jeg kommer hjem er klokken nesten syv. Etter å ha laget middag, samt tatt meg av øvrige husholdningsoppgaver, er klokken halv ni. Da har jeg to og en halv times fritid som skal deles på venner, trening, spill og internett.

 

Jeg føler ikke at jeg lever lenger. Som om jeg befinner meg i en livløs tilstand hvor alt annet enn basalbehov må vike for skolen ;P

 

Høres ikke bra ut. I Trondheim er det helt ok foreløpig. Men som nevnt tidligere har jeg det kanskje hakket lettere enn mine medstudenter. Riktignok har jeg en del å gjøre, men det er mye fordi jeg er med i et par-tre studentforeninger som krever sitt. Det tar seg garantert opp utover i studiet, da.

Lenke til kommentar
Hvordan er arbiedsmengden så langt hos dere som studerer i Norge? I Budapest er den allerede helt overveldende :). Forelesninger og egenstudie fra åtte om morgenen til seks om kvelden. Når jeg kommer hjem er klokken nesten syv. Etter å ha laget middag, samt tatt meg av øvrige husholdningsoppgaver, er klokken halv ni. Da har jeg to og en halv times fritid som skal deles på venner, trening, spill og internett.

 

Jeg føler ikke at jeg lever lenger. Som om jeg befinner meg i en livløs tilstand hvor alt annet enn basalbehov må vike for skolen ;P

Take away er din bestevenn.. Hold deg unna McD og Burgerkongen... Jeg anbefaler Wasabi, Subway og Kinaibufe. ;)

Lenke til kommentar

Haha. Jeg nekter å spise take-away daglig :) , dog en gang i blant burde det gå greit. I dag sitter jeg å koser meg med alle muskler i upper limb og deres origins, insertions og functions. Mildt sagt litt og bryne seg på, og midterms kommer allerede fra neste uke (12.-). Så i dag tenkte jeg å bestille Sushi fra iloveshushi.hu. 60,- for en sushimiddag er absolutt ikke å forakte. Noen som har erfaring med denne siden?

Lenke til kommentar

Hvilke år er egentlig de/det "vanskeligste"? Første - fordi alt er nytt og man må lære seg arb.metoder? Andre - fordi det er biokjemi og fysio? Tredje - fordi det er patho og farma, og dessuten siste rent teoretiske året (snakker her for det meste om Bergen og utlandet). Fjerde? femte? osv. Hva mener dere som har kommet langt / er ferdige?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...