Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, jeg hører du er veldig glad i å ta på døde folk... ;)

 

 

 

Eskhyo: Hah! Vi begynner allerede to uker inn i det første semesteret :D

 

Men, vet ikke om vi skal bedrive det gjennom hele studiet. Veldig mye basic teori det første året. Veeeldig mye...

 

Er det egentlig noe poeng med å begynne så tidlig hvis du uansett ikke har satt deg inn i hva du står og ser på? Det skal jo tross alt være et læringsutbytte av disse disseksjonene...

Endret av Poplitea
Lenke til kommentar

Vaio, Anatomilæreren vår henviste oss til en bok som hadde budskapet at ingen yrkesgruppe har så høy selvmordsprosent som leger. Leger er også den gruppen med størst prosentantall alkolikere og rusmisbrukere.

 

Poplitea, Jeg syns det bare er gøy. Disseksjonen er det mest interessante vi driver med nå.

 

Og by the way, vi skal vite hva vi står og ser på. Neste uke har vi tentamen i alt som ifnnes i arm + skulder.

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Jeg går ut av VGS sommeren 2010 og vurderer å studere medisin ved UiB(hvis jeg kommer inn da). Jeg har gått gjennom VGS uten noe særlig motivasjon for skolearbeidet og har heller ikke hatt et fast mål å jobbe mot før nå.

Jeg skal ta opp fag og har ikke noe hastverk med å begynne å studere.

 

Har noen spørsmål til dere:

 

1. Jeg har ikke gode nok karakterer rett ut fra VGS. Poengsummen min kommer til å ligge på 40-tallet et sted og er innstilt på å ta opp fag. Jeg bare lurer på om noen her har vært gjennom det samme. Brukte dere lang tid på å ta opp de nødvendige fagene? Hvor mange fag tok dere opp? Gikk fagene fra VGS lettere når du tok de opp igjen?

 

 

2. Jeg driver med idrett og bruker mye tid på dette. Jeg vet at medisinstudiet er krevende. Hvordan er da dagene?

Begynne veldig tidlig og slutte seint? Har hørt veldig mye forskjellig og at det er veldig vanskelig å kombinere medisin og f.eks en jobb. Jeg er bekymret over at det kan bli for mye :no:

 

3. Hvordan er arbeidsmengden sammenlignet med f.eks tredjeåret på vgs eller andre studier?

 

Jeg har hørt mange ganger at medisinstudiet er "vanskelig å komme inn på, men greit å gjennomføre".... men det er vel få studier som er "lette".

 

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har veldig lyst å drive med idrettsmedisin. Drømmejobben er å jobbe med et landslag eller lignende. Har alltid vært interessert i fysiologi. Har vært på foredrag med leger fra Olympiatoppen. Jeg synes det er svært interessant å høre på dem og hva de gjør.

 

Tenkte først at kanskje fysioterapi var studiet for meg. Det eneste minuset med fysioterapi slik jeg ser det er at lønnen ved mange arbeidsplasser er veldig lav. Hva slags jobber som er tilgjengelig skal også være veldig variert.

Noe annet som er svært viktig for meg er at medisin er et såpass bredt felt. Det er greit å vite mtp at jeg en dag kanskje vil drive med noe annet enn f.eks idrettsmedisin.

 

:)

Lenke til kommentar
Jeg er bekymret over at det kan bli for mye :no:

 

du må vurdere hvor mye du ønsker å bli en lege. Er det verdt å ofre det andre for?

 

Jeg er på første semester nå. Setter man opp en god timeplan og leser regelmessig så har jeg rikelig med tid til å trene tre ganger i uken, være sosial og egentlig ha et liv utenom studiene. Men jeg syns det hadde blitt for mye å ha en jobb i tillegg. Eventuelt måtte det bli en helgejobb, men jeg liker å ha fri i helgene. Studere godt i hverdagene, slappe mer av i helgene.

 

Du får tid til det du prioriterer. Bare husk at du skal nyte livet også.

 

 

Angående å ta opp fag,

 

jeg vet veldig mange tar opp fag for å komme inn i Norge. Veldig mange vil helst studere i Norge. Andre ønsker å begynne på medisin med en gang og stikker til utlandet hvor man må ta en opptaksprøve.

 

Hva syns du om å stikke utenlands?

Lenke til kommentar
Hei :)

 

Jeg går ut av VGS sommeren 2010 og vurderer å studere medisin ved UiB(hvis jeg kommer inn da). Jeg har gått gjennom VGS uten noe særlig motivasjon for skolearbeidet og har heller ikke hatt et fast mål å jobbe mot før nå.

Jeg skal ta opp fag og har ikke noe hastverk med å begynne å studere.

 

Har noen spørsmål til dere:

 

1. Jeg har ikke gode nok karakterer rett ut fra VGS. Poengsummen min kommer til å ligge på 40-tallet et sted og er innstilt på å ta opp fag. Jeg bare lurer på om noen her har vært gjennom det samme. Brukte dere lang tid på å ta opp de nødvendige fagene? Hvor mange fag tok dere opp? Gikk fagene fra VGS lettere når du tok de opp igjen?

 

 

2. Jeg driver med idrett og bruker mye tid på dette. Jeg vet at medisinstudiet er krevende. Hvordan er da dagene?

Begynne veldig tidlig og slutte seint? Har hørt veldig mye forskjellig og at det er veldig vanskelig å kombinere medisin og f.eks en jobb. Jeg er bekymret over at det kan bli for mye :no:

 

3. Hvordan er arbeidsmengden sammenlignet med f.eks tredjeåret på vgs eller andre studier?

 

Jeg har hørt mange ganger at medisinstudiet er "vanskelig å komme inn på, men greit å gjennomføre".... men det er vel få studier som er "lette".

 

Tusen takk for alle svar!

 

 

1. Det kommer helt an på hvilke fag og hvor mange fag du må ta opp. For min del studerte jeg biologi og kjemi før jeg kom inn på medisin, og da gikk det selvfølgelig veldig greit å ta opp tilsvarende fag fra videregående. Det er også mye mer praktisk å ha mange firere og mange seksere på vitnemålet fremfor femmere over hele fjøla. Da blir det færre fag å ta opp.

 

2. Hvis man planlegger litt, rekker man det meste. Jeg er relativt (men ikke forskrekkelig) strukturert, og rekker fint studiet, et sosialt liv, og medlemskap i to organisasjoner. Nå er jeg i tillegg på utkikk etter en deltidsjobb.

 

3. For min del trengte jeg omtrent ikke jobbe på vgs, så arbeidsmengden er mye større enn der. Men den er mindre enn den var på bioteknologistudiet. I hvert fall enn så lenge. Det tar seg nok opp.

Lenke til kommentar
2. Jeg driver med idrett og bruker mye tid på dette. Jeg vet at medisinstudiet er krevende. Hvordan er da dagene?

Begynne veldig tidlig og slutte seint? Har hørt veldig mye forskjellig og at det er veldig vanskelig å kombinere medisin og f.eks en jobb. Jeg er bekymret over at det kan bli for mye :no:

 

3. Hvordan er arbeidsmengden sammenlignet med f.eks tredjeåret på vgs eller andre studier?

2.

Tenk over hvordan du er som person. Må hjemmet være perfekt til enhver tid? Må du være flink i alt? Må du være på topp sosialt, samtidig som du får topp-karakterer i tillegg til idrett som tar mye tid. Jeg tror cluet er å forstå at man ikke klarer alt, men heller forstå at man kan være god nok som lege uten A i alle fag. Hvis man vil både studere til topp-karakterer, samt drive veldig mye med idrett, så må man nok forsake en del på andre ting.

 

Jeg har studert med flere som driver med idrett på norsk topp nivå eller enda høyere, noen bruker litt lenger tid, mens andre har klart å holde tritt med resten, så det er absolutt mulig. Personlig har jeg fått barn i studietiden, og det går fint.

 

Hvis du tror du klarer å kombinere idretten med en 8-16 jobb, så klarer du fint å kombinere med medisin-studiet, som er mer fleksibelt enn det. Her i Oslo er dagene veldig varierte, du har stort sett 1 studiedag i hverdagene uten undervisning. Undervisningen begynner som regel halv ni, men ofte enda senere. Siste undervisningstime kan være alt fra kl. 11 til 16. Så hvis idretten din kan være nogenlunde fleksibel, og du ikke drar på stevner i flere uker av gangen, så burde det gå bra.

 

3. Jeg synes VGS var mye mer slitsomt enn medisinstudiet, for da måtte man ha gode karakterer i alle fag, samt at realfagene tok MYE tid. Akkurat nå studerer jeg ca. 7.30-15.30, pluss 3-4 timer fordelt utover resten av uka, men kunne fint klart meg med mindre. Jeg leser fordi det er gøy!

 

Forskjellen fra andre studier, er at semestrene er lange. Mens Blindern studentene er ferdig med eksamen i slutten av mai, så sitter vi å sprengleser fram til 17.juni. Det samme rundt jul, da veldig mange er ferdig i starten av desember, mens vi har eksamen i januar. Det er nok ingen forskjell pr. dag, men blir mer lesing totalt pga lange semestre.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...