Gå til innhold

"barn skal ikke i fengsel"


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke si jeg stoler særlig på at fengsel kan følge opp 15-åringen på en god nok måte.

Håper ikke du tror at denne 15. åringen kommer til å havne i fengsel sammen med andre fæle kriminelle godt voksne folk.

 

Hvilket fengsel kommer han i da, mener du? Pensjonistfengsel? :p Vi har ikke hatt egne ungdomsfengsler i Norge siden 60-tallet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke med 2 i promille.

 

Ikke kom her og si at man blir en drapsmann av å drikke seg overstadig beruset. Man gjør mye dumt i fylla, men blir ikke plutselig en drapsmann. Denne gutten har hatt det i seg lenge, og han skal være glad han ikke må sitte lengre i fengsel. "Barn skal ikke i fengsel"? Så lenge han har passert den kriminelle lavalder, er vel ikke det mye å diskutere, kjære advokat :p

Når det er sagt, får vi håpe gutten får skikkelig oppfølging bak murene, og kommer ut som en klokere person.

Tviler at han mente å drepe mannen. Han var en voldsmann. Ikke nødvendigvis drapsmann. Men når du drikker deg dritings så blir skillet mellom de to betraktelig mindre.

Lenke til kommentar

Det betyr ikke at høy promille skal bli en unnskyldning! Da kunne jo alle gjort hvasomhelst, bare de hadde drukket seg dritings først...

 

Han må lære at det er konsekvenser for handlinger. Samtidig skal han ikke få hele livet ødelagt. 21 mnd er ikke for lenge og ikke for kort. Han er jo uansett ute etter under ett år hvis han oppfører seg...?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Man gjør ikke unntak fra loven, ganske enkelt. Om vi nå lar være å sette gutten i fengsel, hvor går grensen da? Om fire år dømmer vi ikke folk som er tre over straffegrensen til fengsel? Om femti? Da må man være 30, og om man er i arbeid får man fortsette til man får sparken?

 

Thats life. Er du så dum at du dreper en kis bør du komme i fengsel, samt få tilstrekkelig med lege/skrullinglege hjelp.

Lenke til kommentar
Det betyr ikke at høy promille skal bli en unnskyldning! Da kunne jo alle gjort hvasomhelst, bare de hadde drukket seg dritings først...

 

Han må lære at det er konsekvenser for handlinger. Samtidig skal han ikke få hele livet ødelagt. 21 mnd er ikke for lenge og ikke for kort. Han er jo uansett ute etter under ett år hvis han oppfører seg...?

21 måneder ER lenge for en 15-åring.

 

Og nei, høy promille er ikke en unnskyldning. Men hvis man allerede er voldelig, og er full, da vet man rett og slett ikke når man skal slutte.

 

Det hjelper ikke særlig mye å putte gutten inn i fengsel til han blir atten. Hva skjer etterpå? Og det er ikke om å la gutten gå fri. Det er om å gi ham tvungen hjelp.

Lenke til kommentar

Hvorvidt han havner i voksenfengsel eller på en ungdomsinstitusjon er ikke tema, tema er om gutten skal straffes med frihetsberøvelse. Jeg har ingenting imot denne saken, han har bare godt av å lære litt disiplin og konsekvenser av handlingene hans.

 

Han har drept en mann, for pokker! Skal han unngå å straffes for det? Det er like mye drap om offeret er 15, 34 eller 76 år, og han skal straffes deretter.

 

For min del skulle den ubetingede straffen vært like lang som straffen i sin helhet, vi er for snille med våre forbrytere. Kriminalitet er et problem i Norge, og vi kan ikke løse det ved å være for bløte mot kriminelle. Det handler om å statuere eksempel.

Lenke til kommentar
Hvorvidt han havner i voksenfengsel eller på en ungdomsinstitusjon er ikke tema, tema er om gutten skal straffes med frihetsberøvelse. Jeg har ingenting imot denne saken, han har bare godt av å lære litt disiplin og konsekvenser av handlingene hans.

 

Han har drept en mann, for pokker! Skal han unngå å straffes for det? Det er like mye drap om offeret er 15, 34 eller 76 år, og han skal straffes deretter.

 

For min del skulle den ubetingede straffen vært like lang som straffen i sin helhet, vi er for snille med våre forbrytere. Kriminalitet er et problem i Norge, og vi kan ikke løse det ved å være for bløte mot kriminelle. Det handler om å statuere eksempel.

Det handler ganske mye om at gutten kommer i en ungdomsinstitusjon/annen psykisk hjelp enn fengsel med andre voksne. Uansett er han ute om 2 år og 1 måned. Da er han sannsynligvis enda voldeligere, og kanskje også fått noen dårlige kontakter i fengsel. Hva skjer da? Enda et drap?

Lenke til kommentar
Hvorvidt han havner i voksenfengsel eller på en ungdomsinstitusjon er ikke tema, tema er om gutten skal straffes med frihetsberøvelse. Jeg har ingenting imot denne saken, han har bare godt av å lære litt disiplin og konsekvenser av handlingene hans.

Jo, det er i aller høyeste grad relevant. Forholdene han soner under er viktig i denne saken, fordi man kan argumentere for at han under dårlige forhold kan bli et betydelig større problemer for samfunnet enn det han er idag.

 

Kriminalitet er et problem i Norge

Dette er nok tidenes mest intetsigende utsagn. Selvfølgelig er det et problem? Kriminalitet er et problem uansett hvilket land det er snakk om. Men i Norge er vi heldige som har så lite av det.

 

Det handler om å statuere eksempel.

"Statuere eksempel"? Man skal ikke statuere eksempler i en rettsstat, gutten min. Her motsier du deg selv, når du før i innlegget sier at loven er lik for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...