Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

bytta domene paa skolepc, får ikke logga inn paa PC-en. hvorfor?


Anbefalte innlegg

som sagt skulle jeg sende noen filer fra skolepc til hjemmepc, bytta domen paa skolepcen til WORKGROUP, maatte restarte PC-en og naar jeg skal skrive inn passord og brukernavn kommer jeg ikke inn.......... :thumbdown:

 

det er viktig at jeg faar fikset det..... har viktige dokumenter eg skal ha en framfoering ogsaa :cry:

 

ver saa snill aa hjelpe meg........ :ph34r:

Endret av fdl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørs om dette faktisk lar seg gjøre når du har 'meldt deg ut' av domenet som brukeridenten din er knyttet til. Du har antakelig ingen bruker 'lokalt' på PC-en så du må sannsynligvis snakke med it-ansvarlig på skolen.

 

 

dette gjorde jeg en gang med gamle jobb-PC-en. fikk det aldri til å funke :S

 

gikk ikke å formatere!

Lenke til kommentar

kunne sikkert bytta tilbare til unett viss eg hadde komme inn i windows :hmm: men naar jeg skal logge paa staar det at jeg loger paa min datamaskin..... men det funker ikke med vanlige passord og brukernavn..........

 

fikk ikke noe info om dette paa forhaand, men det skal jo litt til aa infomere om alt vi ikke skal gaa innpaa da :thumbup:

 

jaja f[r si at det var storebroren min som fucka det til :whistle:

Lenke til kommentar

Du har nok ikke en sjanse i havet til å fikse problemet uten å rote deg enda lenger ned i gørra. Melde PC-en inn i domenet krever at du er i kontakt med domenekontrolleren - altså er på skolen. I tillegg må du ha tilgang til en lokal admin-bruker samt en domenebruker med opphøyede rettigheter i domene. Dette har du ikke, og selv om det er lett å knekke passordet til den lokale administratoren så har du ikke en sjanse på en domenebruker. Kryp til korset og kontakt IT-avdelingen på skolen.

 

PS; jeg vil ikke se noen oppskrifter på å knekke lokale brukerpassord på forumet.

 

Får man virkelig lov å melde PC-ene ut av domenet? Det er dårlig arbeid fra IT sin side. Tillater de deg å gjøre det kan de egentlig bare skylde seg selv, og ikke kjefte på deg for at du har gjort det.

Lenke til kommentar

Problemet ditt er at domenet du var knyttet til hadde en bruker som hadde de nødvendige rettigheter lokalt på maskinen. Når du dumaktig meldte deg ut av domenet slettet du den brukertilgangen som hadde rettigheter lokalt på maskinen.

 

I tillegg vet du ikke noe om hvilken lokal bruker du kan logge på som.

 

 

Mitt råd er å følge regler for utstyr du låner.

Lenke til kommentar
Problemet ditt er at domenet du var knyttet til hadde en bruker som hadde de nødvendige rettigheter lokalt på maskinen. Når du dumaktig meldte deg ut av domenet slettet du den brukertilgangen som hadde rettigheter lokalt på maskinen.

 

I tillegg vet du ikke noe om hvilken lokal bruker du kan logge på som.

 

 

Mitt råd er å følge regler for utstyr du låner.

 

regler er til å følge:thumbup: men når vi ikke får noe info. om regler så er det ikke så lett......

 

Da har du i alle fall tilgang til filene dine. Ta en backup sånn i tilfelle IT ikke gidder å hjelpe deg, men bare smeller inn et rent image på PC-en.

 

hvordan kan jeg ta backup da??

Lenke til kommentar

Ikke stress noe ang. dette. Det vil sikkert gå helt greit å få hjelp av en admin. At de har laget et system som gir mulighet for dette 'problemet', får de heller finne ut av og lage noen rutiner på. At noen brukere utforsker litt og bruker PC-en til litt mer enn ei skrivemaskin må man regne med. Og, om du ikke har fått info om at man ikke må melde PC-en inn i noen form for 'lokalnett' så skal ikke du skytes av den grunn.

Lenke til kommentar
Ikke stress noe ang. dette. Det vil sikkert gå helt greit å få hjelp av en admin. At de har laget et system som gir mulighet for dette 'problemet', får de heller finne ut av og lage noen rutiner på. At noen brukere utforsker litt og bruker PC-en til litt mer enn ei skrivemaskin må man regne med. Og, om du ikke har fått info om at man ikke må melde PC-en inn i noen form for 'lokalnett' så skal ikke du skytes av den grunn.

Nå er det alltid en balanse med hvor mye man skal strupe en skolepc ift. hvor høy driftsikkerhet og hvor mye frihet og brukervennlighet man ønsker at brukerne skal ha.

 

For at denne balansen skal fungere i favør av brukeren så må man legg en del tillitt i den som benytter utstyret. Det betyr at man også iberegner at det vil forekomme mer feil og support såklart.

 

Men hvis jeg låner en leiebil så begynner ikke jeg å montere trimchips, skru på motoren ol. bare fordi jeg kan åpne motorrommet. Jeg kjører bilen. Kjører jeg av veien så har jeg ikke med vilje forårsaket dette.

 

fdl:

Forstår jeg godt. Men har du fått lokal admin bruker og passord er det bare å kjøre på med det. Da har du ant. tilgang til hele NTFS partisjonen på maskinen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...