Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

bytta domene paa skolepc, får ikke logga inn paa PC-en. hvorfor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det trenger ikke å handle om at man er 'slapp' i fht. driftsikkerhet. Det handler mer om brukeropplæring. Er sikker på at om vedkommende hadde visst at om han meldte PC-en inn i sitt lokalnett og at han samtidig ville miste muligheten til å logge seg på PC-en, så hadde ikke dette skjedd.

Det handler om fornuft. Ting jeg ikke vet konsekvensen av å mekke med på bilen min, holder jeg meg unna. Men dette er ikke en diskusjon om hva denne personen her i denne tråden burde skjønt, men generellt.

 

TS her har den rette innstillingen, det er mer deg jeg vel egentlig er uenig med.

 

vi har liksom ikke fått utlevert en lapp med admin passord og brukernavn, dette skjedde pluteslig og alle kunne laste ned ting... så kom it-ansvarlig inn i klassen og sa at no hadde vi fått admin........
Høres ut som det ble tatt en beslutning på ledelsesnivå at det ble for mange problemer ved å sette sperringer på maskinen. Høres ut som en god utvikling :) Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det finne jo en mellomting mellom full sperre og full åpenhet da. Jeg er enig i at åpen het er en fordel, men visse ting bør ikke brukerne tukle med, og da kan man ta ansvar på et administrativt nivå for at disse ikke er tilgjengelig. Det finnes tross alt et glimrende verktøy for det på domenenivå - policys. Når disse ikke tas i bruk må man forvente at brukerne kan ødelegge for seg selv. Det må man ta høyde for i planverk, og ha rutiner for å rette opp. Dermed tror jeg ikke trådstarter får mye trøbbel for dette, men han bør for sikkerhets skyld besørge backup før PC-en leveres inn.

 

Og sånn bare for å diskutere - det er en vesentlig forskjell mellom hva folk kan få seg til å gjøre med en bil og en PC. Om det er størrelse, antatt fare, pris eller noe annet som utgjør forskjellen vet jeg ikke, men terskelen for å snoke i innstillinger på PC-er og andre tekniske hjelpemidler er svært lav.

Lenke til kommentar

Er it-ansvarlig selv. Og er rundt på de fleste skolene i agder og fikser slikt. Er ofte det er saker hvor elever har meldt seg ut av domene.

 

For å melde seg inn igjen må man oppgi brukernavn og passord til en administrator konto. Og det er hva it-ansvarlig har. :)

 

Bare si ifra til en lærer, så lager han nok en sak på det vettu, eller om dere har egne it-ansvarlige på skolen. Spør de.

Lenke til kommentar

Prøv dette.

 

1) Finn deg et ledig nettverksutak i nettverket på skolen. Evt lån kontakten fra en skriver

 

2) Meld maskinen inn i domenet. når du blir spurt om brukernavn og passord så angir du ditt eget. (Standard så har vanlige brukere har lov å melde inn 10 maskiner i domenet ,de har sikkert ikke endret på dette.)

 

3) Reboot

 

4) Logg på med din egen bruker ,slik at brukernavn og passord blir cachet på maskinen

 

5) koble fra nettverket og test.

Lenke til kommentar
Er it-ansvarlig selv. Og er rundt på de fleste skolene i agder og fikser slikt. Er ofte det er saker hvor elever har meldt seg ut av domene.

 

For å melde seg inn igjen må man oppgi brukernavn og passord til en administrator konto. Og det er hva it-ansvarlig har. :)

 

Bare si ifra til en lærer, så lager han nok en sak på det vettu, eller om dere har egne it-ansvarlige på skolen. Spør de.

 

blir alt slettet på dataene, eller er alt der?

Lenke til kommentar
Er it-ansvarlig selv. Og er rundt på de fleste skolene i agder og fikser slikt. Er ofte det er saker hvor elever har meldt seg ut av domene.

 

For å melde seg inn igjen må man oppgi brukernavn og passord til en administrator konto. Og det er hva it-ansvarlig har. :)

 

Bare si ifra til en lærer, så lager han nok en sak på det vettu, eller om dere har egne it-ansvarlige på skolen. Spør de.

 

blir alt slettet på dataene, eller er alt der?

 

Alt som er i minedokumenter og på skrivebord blir lagret på server. Når du får maskina opp mot domenet igjen, vil den laste profilen inn når du logger på.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at alle gjør det sånn? Er oppsettet laget etter en felles mal for alle skoler?

Hvordan ting fungerer kommer vel helt ann på prioriteringene til IT-ansvarlig, og hva de har bestemt i fylkeskommunen +/-...

 

Vi bruker ikke domene på pc-ene til elevene, selv om vi kan. Men hvis de skal meldes inn, har vi en egen admin bruker som vi kan bruke å melde de inn med, de kan ikke gjøre dette selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...