Gå til innhold

"The Man From Earth".. en av de beste filmene jeg har sett i år


Kebab GUD

Anbefalte innlegg

Fantastisk film, men en spesiell sådan. Filmen er 99% dialog, og har kun én location.

 

Denne filmen kan sies å være en motsigelse, på den måten av at film skal gi deg visuelle bilder og inntrykk, noe en bok ikke kan. Denne filmen derimot, gjør ikke det, den fungerer mye mer som en bok, i og med at du lager dine egne bilder.

 

En veldig god, men annerledes filmopplevelse.

 

Speik official seal of approval :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Dette er en av de verste filmene jeg har sett!

Skuespillerprestasjonene er elendige. Og det er ikke noe man kan forsvare i en FILM. Ihvertfall ikke når plottet også er dårlig. Med dårlig mener jeg overdrevet og ikke minst tåpelig. Om han her karen i det hele tatt skulle si det til noen, noen som var hans beste venner (for øyeblikket) ville han da ikke i det minste ha samla sammen det han hadde av beviser? Det første kameraet (med liknende teknikk til den vi bruker idag) ble oppfunnet i 1839...for eksempel.

 

Jeg ble bare litt paff når jeg så alle de positive kommentarene. Hvilke filmer bruker dere å se? Galskap mener jeg.

 

-Jesus

Lenke til kommentar
Om han her karen i det hele tatt skulle si det til noen, noen som var hans beste venner (for øyeblikket) ville han da ikke i det minste ha samla sammen det han hadde av beviser? Det første kameraet (med liknende teknikk til den vi bruker idag) ble oppfunnet i 1839...for eksempel.

 

Da har du seriøst ikke følgt med på filmen. De tar jo opp dette angående bevis.

Lenke til kommentar
Dette er en av de verste filmene jeg har sett!

Skuespillerprestasjonene er elendige. Og det er ikke noe man kan forsvare i en FILM. Ihvertfall ikke når plottet også er dårlig. Med dårlig mener jeg overdrevet og ikke minst tåpelig. Om han her karen i det hele tatt skulle si det til noen, noen som var hans beste venner (for øyeblikket) ville han da ikke i det minste ha samla sammen det han hadde av beviser? Det første kameraet (med liknende teknikk til den vi bruker idag) ble oppfunnet i 1839...for eksempel.

 

Jeg ble bare litt paff når jeg så alle de positive kommentarene. Hvilke filmer bruker dere å se? Galskap mener jeg.

 

-Jesus

 

Filmen var fin den, overdreven? kva var overdrevent i såfall? At han er jesus? Er det noe her i verden som er overdrevet så er det bibelen, det han gjorde var vel å "underdrive" heile den kristne tru

Lenke til kommentar
Dette er en av de verste filmene jeg har sett!

Skuespillerprestasjonene er elendige. Og det er ikke noe man kan forsvare i en FILM. Ihvertfall ikke når plottet også er dårlig. Med dårlig mener jeg overdrevet og ikke minst tåpelig. Om han her karen i det hele tatt skulle si det til noen, noen som var hans beste venner (for øyeblikket) ville han da ikke i det minste ha samla sammen det han hadde av beviser? Det første kameraet (med liknende teknikk til den vi bruker idag) ble oppfunnet i 1839...for eksempel.

 

Jeg ble bare litt paff når jeg så alle de positive kommentarene. Hvilke filmer bruker dere å se? Galskap mener jeg.

 

-Jesus

Han kom jo med et godt argument mot det: De møblene du har i dag, har du de om 100 år? Tvilsomt.

Plottet i seg selv mener jeg er genialt. Hele filmen virker som en stor tankevekker, og så lenge man skaper bildene selv i hodet så blir det en veldig god film. Men som det er sagt tidligere: Hvis man vil ha en film der man slipper å tenke, så får man heller se "Shoot'em up".

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Føler at de kritikerne som er her er ganske like, og jeg tror dere burde prøve å tenke samtidig som dere ser film, og i hvert prøve å forstå hva de snakker om, noe som ingen av dere gi inntrykk av å ha gjort...

 

Har personlig sett den 4 ganger, og kan store deler av dialogen utenatt :p Den er faktisk veldig bra, slutten er faktisk ikke så upassende egentlig, den bare summerer opp hvordan han alltid må gå videre med en brå slutt, hvordan han ikke kan få folk til å tro på seg.

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de blir så opprørte og begynner å gråte?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Det jeg ikke skjønner er hvorfor de blir så opprørte og begynner å gråte?

 

mitt intrykk var at de begynte å gråte fordi de hadde på slutten av historien blitt overbevist av John. Når han løy til dem og sa det kun var en historie så ble de kanskje såra pga de trodde på ham og han tok det for langt.

 

likte filmen veldig godt og ble dratt med i historien.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette er ikke bare den beste filmen jeg har sett i år, det er den beste filmen jeg har sett.

Punktum! Her er min personlige anmeldelse fra et annet forum:

 

"The Man From Earth" er ikke en Sci-Fi-film for alle og enhver,

men alle kan sikkert få noe ut av å se den.

Det er en psykososial studie av en hittil ukjent klasse.

For å si som i Freiareklamen: - Ingen over, ingen ved siden.

 

Tenk dere en gruppe høyt ansette professorer/forskere, som drar hjem til en god kollega og venn, for å ta farvel.

Han skal forlate dem etter 10 år, for å flytte til...? Og få seg jobb som...? Og han skal reise fordi...?

Man trenger ikke være professor i noe for å forstå gruppens mange spørsmål rundt vennens plutselige sorti,

men når han pga. deres spørsmål "tvinges" til å fortelle sannheten, er det at dramaet virkelig begynner.:

Mannen forteller at han er et Cro-Magnon-menneske, og at hans hukommelse strekker seg 16.000 år bakover i tid,

at han ikke eldes, ikke får arr, har vært personlig venn av Vincent Van Gogh, seilt under Christopher Columbus,

overlevd svartedauen, vært elev av Buddha, og, etterhvert prøvd å tillempe sistnevntes filosofi til

"Vestlig tankegang" som selveste... ja, du gjetter det sikkert,......:

"I never said i was the king of the jews, i never walked on water, i never raised the dead,

and i never mentioned anything divine, except for humans ability to do good here on earth".

 

Hvordan påvirker dette en Antropolog, en psykolog, en paleontolog, en biolog, en filosof, og en meget personlig kristen religionshistoriker? De TROR jo selvsagt ikke på det, men, allikevel? Om det nå VAR mulig?

Og alternativt må jo deres tidligere så gode venn og kollega enten være gal, eller en særdeles ondsinnet løgner?

 

Tematisk underliggende finner jeg hele tiden spørsmålet om bevis, hvordan de finnes og måles,

og hvilken verdi de egentlig har. For: Om det mannen sier stemmer med "boka",

så kan det jo være derfra han har det, ikke sant?

Og stemmer det ikke med det vi vet, så har han enten gått i en vitenskapelig "felle",

eller så må vi, Gud forby, revurdere vår oppfatning av tingenes tilstand. Litt av et dilemma, eller hur?

 

Her har vi en gnistrende god film, en SciFi-historie av aller ypperste merke, som ikke hviler på High-Tech og effekter.

Denne filmen viser kun 8 personer i et rom, og må støtte seg på en god historie, godt filmhåndverk og godt skuespill.

Og det er akkurat det den leverer. Og den står som en påla! Filmen får deg til å tenke over din livsanskuelse,

dine verdier og sannheter, stiller spørsmål om religion og tro, og snur opp/ned på alt du trodde du var sikker på.

Dette er utvilsomt det beste stykke film jeg noengang har sett, uansett kategori og målemetode. SE DEN!

 

Edit: Har lagt anmeldelsen min inn som "quote"

Endret av alkymisten_fra_oppaker
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva med en spoiler også Alkymisten? =P

 

Sett denne filmen to ganger nå, og jeg synes den er utrolig bra, men den kunne blitt gjort mer ut av.

Skuespillerene var gode, dialogen var god, og plot'et var veldig bra,

men filmen skulle fortsatt etter psykologen fant ut at John var faren hans, psykologens rolle i filmen ville deretter vært over for ikke å skape for mye drama, men utviklingen av de andres personlighet skulle tatt opp på det punktet.

 

 

Mange liker ikke denne filmen fordi de mener den er et billig angrep på kristendommen, jeg kan banne på at "JesusOlsen" er en av disse, men det er så langt fra sannheten man kan komme.

MFE er en veldig generellt filosofisk film, den setter veldig mange lissyn på prøve, og det mest brilliante med filmen er at den kunne vært lansert som en biografi av en ekte person og INGEN kunne motbevist akkurat det, på samme måte som det er mange deler av diverse relegiøs lære man ikke kan bevise eller avkrefte.

 

Det som trakk ned filmen for meg var at den ikke dro ting for langt ut, noen synes det

gikk for langt i at han sa at han var kristus etc, men det er feil, fordi han kunne vært det, uten tvil kunne han vært personen "Jesus" karakteren i bibelen er basert på.

 

Lenke til kommentar
Hva med en spoiler også Alkymisten? =P

Hmmm.... Jeg beklager, kamerat. I min iver etter å poste innlegget, tenkte jeg ikke engang over akkurat det.

 

Men etter å ha lest innlegget ditt, og quotet det, fant jeg ihvertfall ut HVORDAN man lager en slik spoiler.

Jeg setter stor pris på at du ihvertfall tok det med et smil. Likte godt anmeldelsen din også. Tusen takk for begge deler. :)

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

så denne for en stund tilbake siden.og den var kjempe fin,

hadde aldri trodd at en film den nesten all handlingen foregår inni et rom kunne være så bra :)

 

Historien var utrolig facinerende og er enig med dere som sier st den kunne godt ha vært lengre...

Endret av Ehtram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...