Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

http://blog.modernmechanix.com/2009/03/10/exploring-the-science-of-shaving/

 

Veldig verdt å lese. Altså jeg har veldig fet hud og hår, kanskje det er endel av problemet, at vannet ikke kommer inn og gjør jobben. The problem is that when it is saturated with skin oil, the water can’t get in to do its work.

 

You then use soap or shaving creams which emulsify and flush away oils and dirt, so that water can flood in and saturate the cleaned hairs. In two minutes’ time, the water-saturated hairs will dilate 16% and soften to the point where it takes 75% less effort to shear them off.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett mot hårene når det gjelder stripen under kjeven, rundt om, jeg tror det går endel på teknikk, men ved haken sliter jeg med hårene også, og veldig vanskelig å barbere mot hårene over haken og over bart, med DE lugger det og blir kutt, og med M3 og Fusion kan det sitte helt fast, pleier kun og ta på tvers på hake / bart. jeg har forresten krøller, så hårene er nok ikke like rette som hos noen uten krøller. Jeg sliter med razor burn og på høyre siden av ansiktet øverst på halsen mot kjeven under øret, men av en eller annen grunn blir det aldri noe burn på venstre. Skjer helt uavhengig av hva slags høvel jeg bruker.

Lenke til kommentar

Her er mine tips til ATG:

 

Hold høvelen slik at hodet står 70-80° i forhold barberrettning, da får en skjære effekt i forhold vanling 90° kapping; da slipper du at hårene leder bladet ned i huden.

 

Kjeven:

Gap opp så langt du kan, da strekker du huden som er langs kjevekanten opp på skinn nivå.

 

Haken:

Ta korte og forsiktige drag, bruk ansiktsmuskulaturen til stramme huden for å få en gjevnere flate.

 

Bart:

Her anbefaler ingen ATG, det gjør ikke jeg heller. En mellomting mellom XTG og ATG funker best for meg.

 

Burn på høyre siden:

Finn ut hva du gjør riktig på venstre siden, mulig det er forskjellig gro rettning på hårene. Jeg har også noen flekker som ikke er symmetriske. Hvis ikke, er det noe med teknikken.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er 100% nå på det som blir kalt tradisjonell barbering.

Har veldig stivt skjegg/hårvekst, og synes det er ubehagelig å barbere meg oftere enn hver andre/tredje dag av den grunn. Har tenkt litt over dette alternativet før jeg fant denne tråden. Tenkte jeg kunne skrive ned noen spm her og håpe på svar.

 

1, Er det "lettere" å barbere seg med slikt utstyr enn med "vanlig" gilette mach fusion etc?

2, Tar det laang tid å forberede seg for å barbere og å barbere seg på denne måten?

3, Hva av utstyr trenger man?

4, Tar det lang tid å lære seg?

 

Fant en link til en butikk på nettet tidligere i tråden og har sett litt rundt der, er dette noe som kunne funket, eller trenger man mer?

 

http://www.barbershop.no/barberutstyr/tradisjonell-barberhovel/merkur-23c-tradisjonell-barberhovel.html

 

http://www.barbershop.no/barberutstyr/barberblader/derby-extra-barberblader.html

 

http://www.barbershop.no/barberprodukter/barberkrem/taylor-barberkrem-skal.html

 

http://www.barbershop.no/barberutstyr/barberkost/proraso-barberkost.html

 

Lurer også veldig på hva er forskjellen på barberkrem/såpe/gele?

Hadde vært veldig taknemlig for svar.

 

Edit: Veldig off topic, men det er for det meste på halsen jeg sliter med å barbere meg ved at det er ubehagelig/vondt å gjøre det for ofte, kunne det vært en mulighet å vokse det?

Mvh

wampster

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er 100% nå på det som blir kalt tradisjonell barbering.

Har veldig stivt skjegg/hårvekst, og synes det er ubehagelig å barbere meg oftere enn hver andre/tredje dag av den grunn. Har tenkt litt over dette alternativet før jeg fant denne tråden. Tenkte jeg kunne skrive ned noen spm her og håpe på svar.

 

1, Er det "lettere" å barbere seg med slikt utstyr enn med "venlig" gilette mach fusion etc?

Nei, vesentlig vanskeligere og du må lære barbering på nytt, jeg driver enda og lærer og det er lettere å gå fra De-høvel til moderne sammenlignet med motsatt. En lite aggressiv DE høvel kan gi vesentlig mindre irritasjon enn en fusion, men det er mer arbeid å få en tett barbering med en DE, så jeg tviler på at det blir mindre irritasjon uansett hva noen her måtte si. (om du skal ha det like tett)

2, Tar det laang tid å forberede seg for å barbere og å barbere seg på denne måten?

1-2 minutter med varmt vann i ansiktet, eventuelt dusj, så piske opp såpe eller krem, minst 3-4 minutter totalt. Og 6 minutter for barberingen, 10 minutter for hele ritualet, kortere eller lenger er mulig. Om du greier et bra resultat med fusion på 2 minutter må du minst bruke 6 minutter, trolig lenger med DE.

3, Hva av utstyr trenger man?

De-høvel, blader, kost og en såpe eller krem/tube, en kopp muligens.

 

Jeg anbefaler en weishi høvel. Det er det mest idiotsikre jeg har prøvd. Bestiller du over nettet greier du kanskje alt du trenger for en hundrelapp. Det er dessuten mulig å finne twin høvler som er mindre "sinte" enn M3 og fusion. Jeg tror du må ha en heftigere eksponering på bladet for å få samme effekt fra en DE som fra en fusion (flere snillere blad vs et sintere), og spørsmålet er om du da havner noe særlig bedre ut.

Endret av festen
Lenke til kommentar

1: I starten er det ikke så veldig lett, alt du gjør går på teknikk. Når teknikken sitter, blir det fort "lett".

 

2: Det tar ca. 1-2min å lage barberskum fra krem/såpe. Hver barbering består av 2-3 passeringer som hver kan ta 5-10min. Jeg bruker rundt 15-20min på 3-pass.

 

3: Såpe/krem, kost, høvel, blader og etterbarings- krem/balm. Evt. ekstra stash: Alum blokk, preshave ting.

 

 

Barberkrem er litt lettere å bruke enn såpe, begge funker like greit.

Du har sikkert prøvd gelen til Gillette, den blå guffa som begynner å skumme av seg selv, gele ellers er samme greia.

 

Høvel anbefaling: Mühle R89 (lovpriset på Badger & Blade)

Kost anbefaling: Ikke Proraso kosten

 

Når du skal ha flere blader, så kjøp de på Ebay, der får du 100x Derby for $10 eller 100x Feather for $25.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Har selv proraso kosten (som min første og eneste kost).

Den er for min del ubrukelig til krem, men lager fantastisk skum med såpen min.

Kommer ikke til å bytte den ut med de første. Jeg sparer heller litt på kremen.

 

Har forøvrig Mühle R89 også :p

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Jeg vil også få poengtere viktigheten av det å preparere skjegget når man bruker tradisjonelle barberingsmetoder. Et tørt skjeggstrå er omtrent like hardt som en kobbertråd av samme tykkelse – tenk litt på det. ;) Har man veldig fet hud og dermed oljete skjegg, så er det viktig å bruke en preshavebehandling som fjerner oljene fra skjegget, slik at vannet kommer til og får myket det opp skikkelig.

 

Ellers ser jeg mye bra tips her om skråstilling av bladet, etc. For dere DE-folk så finnes det en hel haug med teknikker for å få bukt med problemområder. Youtube-brukeren mantic69 har en hel haug med videoer om nettopp barbering med DE-høvel.

 

Et annet viktig poeng som kom opp her er hudstrekking. Igjen; det er veldig viktig for å unngå småkutt. Det er bare å skjære grimaser i vilden sky, slik at man får strekt skikkelig. Bruk gjerne fingre på den ledige hånden også til å trekke med – huden på kanten av kjevebeinet kan på den måten «flyttes opp» på kinnet hvor det er lettere å komme til. Haken er problemområdet over alle problemområder, og her er det intet annet enn øving som duger. Min hake ligner ikke noen av deres, så ingen tips jeg kan gi vil være garantert å fungere. Men igjen: strekk så godt man kan, og vær forsiktig[/ı]! Man er ofte fristet til å legge på litt ekstra press på høvelen i de områdene man føler man ikke får tatt skikkelig, men det er fyfy. Fokusér på fjærlette drag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok slik når jeg tenker over det at jeg har fått gode barberinger når jeg har brukt stick, og så lagd skummet i ansiktet. Kanskje det er oljen som spiller inn da, med at stick fungerer bedre uten forvask enn kopp med krem.

 

Jeg har brukt litt ulike billig børster. En som jeg fikk som var det som inspirerte meg til å begynne med tradisjonell barbering, antageligvis fra bodyshop, og senere en fra VITA, en av dem er sånn silvertip lignende. Ingen av dem er noe særlig, de er for korte for at de passer bra til bruk med kopp. En av dem mister også mye hår, men jeg greier ikke huske om det er den fra VITA eller den fra bodyshop, hvis den var derfra. Den som ikke mister hår er ihvertfall unik på det. Jeg vet ikke om det er et problem på mer dyre børster.

 

Jeg kjøpte en billig, 4-5 dollars en av slags hvitt dyrehår, den var veldig billig, men duftet forferdelig slags dyrepiss eller noe slikt, men det ga seg etter jeg såpet den inn noen ganger, så er alle dufter borte, men den mister hår da. Fordelen med denne billige var at den er lang, og det er en fordel med kopp. Dessuten er disse hvite dyrehårene veldig fine til å få en liten renseeffekt i ansiktet, litt bedre enn den andre som var tynnere og ikke så stive hår.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Barberbørstehår er tradisjonelt sett grevlinghår (det finnes dog børster med hestehår, har jeg latt meg fortelle), og jo hvitere hårene er, jo mykere er de (og jo dyrere er børsten). De du får på Body Shop (jeg har en slik) og VITA er nok syntetiske hår.

 

Det er normalt at børsten feller hår, i hvert fall i begynnelsen. Så har det jo så klart med kvalitet å gjøre også; billigere børster mister gjerne hår fortere. Den børsten jeg bruker til daglig (bytta ut Body Shop børsten min) betalte jeg 300,– for og den er en drøm. Lukta piss til å begynne med, men nå er det bare herlig barberlukt av den. :)

Lenke til kommentar
1, Er det "lettere" å barbere seg med slikt utstyr enn med "vanlig" gilette mach fusion etc?

Min personlige mening er at det er det. Jeg som deg barberer meg ikke s[ ofte og M3 er da omtrent ubrukelig. Den har vanskelig for å ta tak, og når den gjør det må den skylles hele tiden. En DE er letter som i at det er mindre arbeid å bruke den, men vanskeligere fordi den er mindre tilgivelig og mer aggressiv. Kniv derimot syntes jeg bare er en dans på roser, helt ufarlig med mye feedback tilbake. :D

 

2, Tar det laang tid å forberede seg for å barbere og å barbere seg på denne måten?

Jeg pleier alltid barbere meg etter eller mens jeg dusjer. Mens jeg dusjer vasker/maserer jeg fjeset godt med fjesvaskting og om jeg skal barbere meg gjør jeg det samme med pre-shave som forblir på til siste minutt av dusjen. På fjeset bruker jeg altså omtrent ett minutt til vanlig og ett ekstra når jeg skal barbere meg. Å piske opp barberkrem bruker jeg omtrent 15 sekuder på, at andre bruker flere minutter syntes jeg er litt merkelig. Selve barberingen bruker jeg omtrent to minutter på, ett dersom jeg har dårlig tid. Jeg tar to strøk.

 

3, Hva av utstyr trenger man?

Kniv, kost, kopp og krem.

 

4, Tar det lang tid å lære seg?

Det kan være godt å lære seg hva man ikke skal gjøre, men ellers er fysikken ganske enkel. Skarp egg, hud, hår. Dra eggen langs huden og kutt hårene, ikke ha så stor angle of attack at du kutter inn i huden.

 

Lurer også veldig på hva er forskjellen på barberkrem/såpe/gele?

Krem er best på omtrent alt, men de fleste krever kost. Gel kan påføres direkte som gjør det en del lettere i bruk. Jeg syntes kremens innhold av vann og luft er det som gjør det så bra. Lav viskositet gjennom kremen og samtidig lav friksjon mot huden. Samt at den ikke tørker raskt ut. Såper har jeg aldri hatt sansen for og aldri fått godt resultat av.

Lenke til kommentar

De maskinene jeg har brukt greier ikke å komme til alle plasser på halsen min, og som jeg skrev tidligere kan det i mellom gå en liten uke mellom hver gang jeg barberer meg, og da blir en maskin ubrukelig. En kniv fungerer selv med langt skjegg, jeg kan få det helt baby smooth om jeg ønsker, det går veldig fort, jeg kommer til overalt og kniven gir så mye feedback tilbake at jeg ikke skader meg. En perfekt shave, alltid.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo også et moment. Når først teknikken sitter og man er trygg på kniven så gir den så mye tilbakemelding at det er nærmest vanskelig å skade seg. Med kniven kommer jeg til på steder hvor en kassetthøvel bare kan drømme om å komme til, og jeg kan til og med presisjonsbarbere rundt kviser om så er.

Lenke til kommentar

ja en jeg kjenner var på ferie i et land, jeg sier ikke hvor, eller jeg kan godt si det, landet var kina, og det ble en folkemengde rundt han, og det som skjedde var at han ble barbert med kniv, på gata, og hvorfor oppmerksomheten, fordi barbereren var blind. Så derfor, tror jeg noen om de har peiling godt kan barbere seg i dusjen med kniv, uten speil, på samme måte jeg kan gjøre det med en braun barbermaskin i bilen, i fart:), noe alle kan gjøre, det med kniv i blinde, det har definitivt en viss risiko skulle jeg tro.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Eg veit ikkje om det har vorte nemnt/anbefalt tidlegare i tråden (kven gidd å lese 100 sider...), men det finst eit lite såpekokeri i Lofoten kalt Alveland (<-direktelenke til nettbutikken deira), som lagar barbersåper. Alveland nyttar berre naturlege ingrediensar, og det er jo det beste for huden, og helsa generelt (60% av det du har på huden tas opp i blodet). Eg har ei vanleg handsåpe ifrå Alveland (oliven og brennesle), og den har eg nytta til barbering med eingongshøvlar frå Euroshopper, for eit temmeleg greit resultat.

 

Alveland kan jo vere eit alternativ til Fitjar såpekokeri, i alle høve for oss som bur i Nord-Noreg og ønskjer å kjøpe lokalt ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...