Gå til innhold

Er du fornøyd med vedleggsplassen du har til rådighet som bruker av forumet?


Hvor mye av vedleggsplassen bruker du?  

62 stemmer

  1. 1. Hvor mye av vedleggsplassen bruker du?

    • Svært lite, jeg har mer en nok plass til rådighet.
      21
    • Middels, jeg har fortsatt en del plass til overs.
      21
    • Mye, jeg har lite/ingen plass til overs.
      20


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om du er fornøyd med dagens vedleggsplass pålydende 30.11mb som du har til rådighet som bruker av forumet. Selv har jeg brukt opp plassen for flere år siden og hadde satt stor pris på en økning, men jeg er interresert i å få andres mening om saken. Har du brukt opp plassen, eller har du mer en nok til overs?

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta i bruk, og brukes til. Er det den man kan laste opp filer med? Hvis man fyller den plassen man er gitt, er det ikke bare å tømme?

Det er plassen du har tilgjengelig for å laste opp informasjon som lagres sammen med en post på forumets egne servere. Et eksempel er hvor du skriver et utfyllende innlegg, og laster opp et skjema eller en illustrasjon sammen med posten for å støtte eller underbyge teksten. Når plassen du har er brukt opp må du enten slette informasjon eller laste opp fremtidig informasjon en annen plass. Ulempen hvis du sletter er at andre som leser posten på et senere tidspunk gjerne finner seg i en posisjon hvor vedlegget ikke eksisterer lengre, noe som kan svekke eller i tilfeller gjøre hele posten ubrukelig. Den samme situasjonen kan man finne dersom man laster opp informasjonen en annen plass utenfor forumet, og denne andre plassen slutter å opphøre. (En webhost legges ned, en server tas ned ol). Laster man det opp som vedlegg er man garantert at denne informasjonen følger med innlegget i all overskuelig fremtid. Når du skriver en post er det en funksjon som heter "Vedlegg" som du kan benytte deg av, det er denne jeg refererer til i denne tråden.

Lenke til kommentar

Strengt tatt burde 30mb holde lenge for de fleste.

Om man laster opp mange bilder, er det nok av eksterne sider som lar deg gjøre dette mer eller mindre ubegrenset, så du kan linke i forumet i stedet.

 

Hva er det folk flest laster opp som tar så mye plass utenom bilder?

 

Kunne såklart vært greit om man hadde 250mb hver, men det blri mye lagerplass totalt, og ser ikke helt poenget i at diskusjon.no skal bruke resurser på dette.

 

Men det er nå bare min mening om saken.

Lenke til kommentar

det var vell mer plass før , husker når den % telleren kom så brukte jeg 250% av den tiljenglig plassen , jeg slettet bare alt der jeg , men jeg bruker det for det meste bare til og poste i rpp så ikke noe viktig tapt .

 

jeg er enig at plassen skulle skalert , da gjerne etter både registrert til og antall innlegg.

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, men Hardware Online AS har faktisk ikke uendelige mengder med serverplass. Jeg vet ikke hvor mange giga/terra byte de har til rådighet, men ikke nok til at de kan drive webhosting for hver bruker. Synes kanskje folk burde være litt realistiske her. Om alle brukere skulle få tildelt 100 MB med lagringsplass på forumet ville det tatt opp mye serverplass.

 

Om man aktivt bruker bilder og figurer i innleggene sine kan man bruke bildehost-tjenester til dette. Alt fra imageshack til flickr fungerer utmerket. Da får man ubegrenset med opplastingsplass, og alle er glade og fornøyde. Forumet er et gratis tilbud, så det er grenser for hvor mye de kan tilby brukerne. Spesielt når man har flere hundretalls meget aktive brukere, og flere tusen forholdsvis aktive brukere.

Lenke til kommentar
Tro det eller ei, men Hardware Online AS har faktisk ikke uendelige mengder med serverplass. Jeg vet ikke hvor mange giga/terra byte de har til rådighet, men ikke nok til at de kan drive webhosting for hver bruker. Synes kanskje folk burde være litt realistiske her. Om alle brukere skulle få tildelt 100 MB med lagringsplass på forumet ville det tatt opp mye serverplass.

 

Om man aktivt bruker bilder og figurer i innleggene sine kan man bruke bildehost-tjenester til dette. Alt fra imageshack til flickr fungerer utmerket. Da får man ubegrenset med opplastingsplass, og alle er glade og fornøyde. Forumet er et gratis tilbud, så det er grenser for hvor mye de kan tilby brukerne. Spesielt når man har flere hundretalls meget aktive brukere, og flere tusen forholdsvis aktive brukere.

Tja, jeg vil nå tro at HW fint kunne økt lagringsplassen til flere hundre megabyte per bruker. Av det totale antallet medlemmer forumet har er kun et mindretall aktive, og kun veldig få av disse antar jeg at i det hele tatt bruker plassen, langt mindre alle 30 megabytene. Si at HW øker til 1GB per bruker. Selv om 1000 medlemmer skulle plutselig lastet opp enorme mengder data (lovlig data som er relatert til forumet, mao. bilder og illustrasjoner for det meste) ville dette ikke kostet mer enn hva en TB-disk gjør i dag, nærmere 3000. For en bedrift på størrelse med HW er det temmelig lite peng :) (Joa, pluss backup og drift og vedlikehold osv, men fremdeles en veldig lav sum)

 

Noen "Dotter" eller "Uelander" som har lyst til å komme med faktisk data og statestikk om denne lagringsplassen forresten? Hvor mye er brukt av "hvor mye totalt"?

Lenke til kommentar

Bare som et lite innspill til Blibs post så er det viktig å huske at vi ikke snakker et Stacker eller to som driver forumet men trolig 1U eller 2U rackservere med begrenset plass fysisk. En terrabyte i 146GB Raptor/SCSI disker (Jeg tror forumet brukte Raptor før men vet ikke hvordan det står til nå) som skal RAIDes på en eller annen måte blir faktisk voldsomt dyrt og stress å plugge opp.

 

Det er nok bedre å lære folk at om du legger BMP og fem megapixlers JPG bilder direkte fra kamera på internett fortjener du å bli slått. :)

Lenke til kommentar
30 MB er jo veldig mye data, hva er det du har lastet opp som tar så stor plass? Eller har du lastet opp veldig mange vedlegg?

Selv har jeg brukt 30.11mb av de 30.27mb jeg har tilgjengelig, fordelt på 196 vedlegg. I gjennomsnitt tar hver fil rundt 150kb, noe som stemmer godt da 80% av mine vedlegg er bildefiler. Jeg har også gjort en rekke tiltak i årenes løp for å frigjøre plass; blandt annet har jeg lastet opp vedlegg til eksterne plasseringer og erstattet (slettet vedlegget og redigert posten med ny url) i den aktuelle posten. Likte forslaget om å øke vedlegsplassen basert på brukerhistorikk, slik som antall poster eller lignende. Har også laget en post her tidligere, for de som er interessert i det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...