Gå til innhold

Har solgt to millioner Leopard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skulle gjerne visst hvor stor del av kjøperene som allerede var eksisterende Mac-brukere.

Tviler på at så mange IKKE er Mac-brukere, i og med at MacOS X krever at man har en Mac-maskin :p

 

(Joda, det fins noen hacks som kan gjøre det mulig å kjøre på andre PC-er, men helt optimalt er det jo ikke. Lovlig er det kanskje heller ikke?)

Lenke til kommentar
Skulle gjerne visst hvor stor del av kjøperene som allerede var eksisterende Mac-brukere.

Tviler på at så mange IKKE er Mac-brukere, i og med at MacOS X krever at man har en Mac-maskin :p

 

(Joda, det fins noen hacks som kan gjøre det mulig å kjøre på andre PC-er, men helt optimalt er det jo ikke. Lovlig er det kanskje heller ikke?)

 

Funker fett på vanlige pc'r, men lisensen nekter deg å kjøre det på annet enn pc'r fra Apple.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Skulle gjerne visst hvor stor del av kjøperene som allerede var eksisterende Mac-brukere.

Tviler på at så mange IKKE er Mac-brukere, i og med at MacOS X krever at man har en Mac-maskin :p

Det akkurat derfor jeg lurer på dette. ;)

Lenke til kommentar
Skulle gjerne visst hvor stor del av kjøperene som allerede var eksisterende Mac-brukere.

Tviler på at så mange IKKE er Mac-brukere, i og med at MacOS X krever at man har en Mac-maskin :p

 

(Joda, det fins noen hacks som kan gjøre det mulig å kjøre på andre PC-er, men helt optimalt er det jo ikke. Lovlig er det kanskje heller ikke?)

Det går an å få det til å kjøre på PC-er. Det som ofte er problemet er å få tak i de driverne du trenger.

Lenke til kommentar

Jeg er hvertfall nå lykkelig eier av en 24" iMac med Leopard. Etter årevis som ihugga Windowsmann med skyld i at kontoret gikk over fra Mac os (riktigok i overgang fra os9 til OsX) til Windows. Har jeg emigrert. Å må si jeg sålangt er stoorfornøyd. Pc har alltid vært en hobby for meg men nå som arbeidsmengden er større og interessen mindre er det utrolig deilig å sitte på ett system som bare virker, og er meget responsivt. Er også en fordel å bli kvitt alle ledningene, strøm thats it.

 

Kan Vel takke Vista for overgangen :) Apple er nå milevis foran på Os siden når det gjelder brukervennlighet og responsivitet

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

Skulle gjerne kjørt osX på en PC. Har lekt med litt med BETA av Leopard på en kompis sin Macbook Pro. Det var unektelig en hyggelig, men uvant opplevelse. Jeg har alltid vært tilhenger av nøytral plattform for OS og at man selv kan velge, så lisens eller ei, det at man kan kjøre alle OS på en maskin (om så kreves hacks) ser jeg på som positivt. Bare lurer på når spillbransjen skal fatte at de kan tjene penger på Apple/Linux brukere...

 

Hvis noen har en PC med Leopard installert på, er jeg mer enn intr å vite hvordan det funker.

Lenke til kommentar

Helt enig at man bør kunne velge plattform, men jeg tror noe av gevinsten hos Apple sitt os er optimalisering av hardware mot os. Dvs jo mer man dytter inn i systemet for at det skal være kompatibelt jo tregere og mere driftssikkert vil det være. I min teori mister man da fokus, som bør være brukeropplevelse. Tror vi har kommet så lagt at man kan si at data ikke lenger er for spesiellt intereserte. Interaksjonen med selve systemet bør være minimal for hvermannsen, men med mulighet for fordypning. UAC hos Vista bla. gjør at mange ikke tør røre maskinen i frykt for å ødelegge. Minner litt om massesuggesjonen USA fører, du må ha våpen under puta ellers blir du voldtatt og drept!

 

Når det er sagt tror jeg en cracket versjon av osx vil føre til mer frustrasjon enn glede da jeg er overbevist om at det må til diverse tweaking til for å få det til å fungere. Sikkert morro for noen, men ikke for meg.

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar
Helt enig at man bør kunne velge plattform, men jeg tror noe av gevinsten hos Apple sitt os er optimalisering av hardware mot os. Dvs jo mer man dytter inn i systemet for at det skal være kompatibelt jo tregere og mere driftssikkert vil det være. I min teori mister man da fokus, som bør være brukeropplevelse. Tror vi har kommet så lagt at man kan si at data ikke lenger er for spesiellt intereserte. Interaksjonen med selve systemet bør være minimal for hvermannsen, men med mulighet for fordypning. UAC hos Vista bla. gjør at mange ikke tør røre maskinen i frykt for å ødelegge. Minner litt om massesuggesjonen USA fører, du må ha våpen under puta ellers blir du voldtatt og drept!

 

Når det er sagt tror jeg en cracket versjon av osx vil føre til mer frustrasjon enn glede da jeg er overbevist om at det må til diverse tweaking til for å få det til å fungere. Sikkert morro for noen, men ikke for meg.

 

Absolutt! Det å kjøre en crack på en maskin er ikke noe jeg ønsker, som et 24/7 system. Da er vi tilbake der hvor data kun er for spesielt intr, og som du sier, det er det ikke lenger. Søsteren min skulle ha data for et par år tilbake, og hun var stakkarslig grønn på området. Kjøp MAC sier jeg (hvilket jeg ikke var særlig fan av da) for det er noe du vil bli glad i og er lett å lære.

 

Ankepunktet for oss PC gutta er nettopp dette med at HW ikke kan skiftes ut slik vi ønsker. Det er langt flere enn bare de mest ekstreme som ønsker seg større HDD, bedre skjermkort eller kunne tenke seg å bytte CPU. Da snakker vi om generell oppgradering, og inget OS av Apple har vært optimalisert for kun en type HW. Det viser seg da de oppgraderer maskinene i takt med markedet. Ergo burde det også være mulig for vanlige folk, være seg MAC eller PC brukere å kunne kjøpe osX hvis de ønsker det. På lik linje med Vista eller Linux (hvilket er gratis da).

 

Eller man kunne gjort maskinene like billige som andre maskiner. Ta MBP, som koster skjorta i forhold til HW. Det synes jeg er feil. Også arbeidstasjonen er dyr uten at den hadde behøvd å være det.

 

Vi er vel enige på et par punkter, men det er lett å se hvorfor maskinene og OS er sydd samme. Oppdateringene til OS'et kommer også fordi det er lagt til ny HW som ifølge trendskifte hos Intel. Men det kunne vært så mye mer. Apple og MS kunne vært to likeverdige konkurrenter hvor 3.parter bare smiler fordi de vil kunne lage spill, programmer osv uten å tenke på plattformen det kjøres på. Vi vet jo alle hvor håpløst det er å portere/emulere f.eks spill...

Lenke til kommentar
Helt enig at man bør kunne velge plattform, men jeg tror noe av gevinsten hos Apple sitt os er optimalisering av hardware mot os. Dvs jo mer man dytter inn i systemet for at det skal være kompatibelt jo tregere og mere driftssikkert vil det være. I min teori mister man da fokus, som bør være brukeropplevelse. Tror vi har kommet så lagt at man kan si at data ikke lenger er for spesiellt intereserte. Interaksjonen med selve systemet bør være minimal for hvermannsen, men med mulighet for fordypning. UAC hos Vista bla. gjør at mange ikke tør røre maskinen i frykt for å ødelegge. Minner litt om massesuggesjonen USA fører, du må ha våpen under puta ellers blir du voldtatt og drept!

 

Når det er sagt tror jeg en cracket versjon av osx vil føre til mer frustrasjon enn glede da jeg er overbevist om at det må til diverse tweaking til for å få det til å fungere. Sikkert morro for noen, men ikke for meg.

 

Absolutt! Det å kjøre en crack på en maskin er ikke noe jeg ønsker, som et 24/7 system. Da er vi tilbake der hvor data kun er for spesielt intr, og som du sier, det er det ikke lenger. Søsteren min skulle ha data for et par år tilbake, og hun var stakkarslig grønn på området. Kjøp MAC sier jeg (hvilket jeg ikke var særlig fan av da) for det er noe du vil bli glad i og er lett å lære.

 

Ankepunktet for oss PC gutta er nettopp dette med at HW ikke kan skiftes ut slik vi ønsker. Det er langt flere enn bare de mest ekstreme som ønsker seg større HDD, bedre skjermkort eller kunne tenke seg å bytte CPU. Da snakker vi om generell oppgradering, og inget OS av Apple har vært optimalisert for kun en type HW. Det viser seg da de oppgraderer maskinene i takt med markedet. Ergo burde det også være mulig for vanlige folk, være seg MAC eller PC brukere å kunne kjøpe osX hvis de ønsker det. På lik linje med Vista eller Linux (hvilket er gratis da).

 

Eller man kunne gjort maskinene like billige som andre maskiner. Ta MBP, som koster skjorta i forhold til HW. Det synes jeg er feil. Også arbeidstasjonen er dyr uten at den hadde behøvd å være det.

 

Vi er vel enige på et par punkter, men det er lett å se hvorfor maskinene og OS er sydd samme. Oppdateringene til OS'et kommer også fordi det er lagt til ny HW som ifølge trendskifte hos Intel. Men det kunne vært så mye mer. Apple og MS kunne vært to likeverdige konkurrenter hvor 3.parter bare smiler fordi de vil kunne lage spill, programmer osv uten å tenke på plattformen det kjøres på. Vi vet jo alle hvor håpløst det er å portere/emulere f.eks spill...

 

Du har helt rett MacPro og macbook pro er ekstremt overpriset, å man har svært få konfigurasjonmuligheter. iMac derimot er ett godt alternativ til PC, du mister muligheten til å spille (du kan men på lav oppløsning på nyere spill), men til gjengjeld får du en maskin med 1 ledning (strøm) den er totalt lydløs og tar liten plass (bare skjerm) og den har osx som i mine øyne er ett bedre os enn vista. I tillegg har man også muligheten til å kjøre windowsapplikasjoner og tom. windows xp og vista i native mode gjennom bootcamp.

 

Aberet er at du bare kan kaste hele maskinene etter 3 år :)

 

Når det gjelder oppgradering av hdd har man opptil 750gb internt, og selvfølgelig mulighet for ekstern enhet via fw. Da får du også brukt apples nye backupprogram timemachine som ser meget spennende ut.

Lenke til kommentar

PC != Windows.

PC betyr peronlig datamaskin, og er ikke begrenset til noe operativsystem.

 

Ja, det er pirkete av meg, men jeg er grådig lei av folk som omtaler Mac som om de ikke var datamaskiner...

 

Å få OS X til å kjøre på annne hardware enn den er beregnet på vil typisk føre til mange driverproblemer. Videre bryter man EULA'en ved å prøve seg på noe slikt. Men for all del, sikkert gøy om man får det til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...