Gå til innhold

Temperatur på bærbare


baalzam

Anbefalte innlegg

Min Dell Inspiron 6400 holder seg stort sett på 60 plussminus 5 grader celsius(prosessor, Intel Core Duo), noe som bekymrer meg.

 

Kan andre oppgi deres laptop temperaturer så jeg kan sammenlligne og finne ut om det ikke er noe fatalt feil med varmeutviklingen? -ellers er andre tips og triks velkommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
60+/- 5 er langtfra krise. Har du sjekket om det er mye støv i viftene dine? Er det mye støv der minker varmetransporten mye. Hvordan går viftene?

 

Dette er om jeg regulerer viftene med I8kfanGUI slik at viftene slår inn for fullt med viftene på maks når det blir over 65-70. Ellers når jeg setter vifta på lavt er det ikke uvanlig at tempen fyker opp mot 70 og høyere. Renser regelmessig inngangen for luft, men har ikke akkurat skrudd opp laptopen for å rense innvendig. Anbefaler du det?

Endret av johwan
Lenke til kommentar

Du kan skru opp maskinen om du spør Dell teknisk om det er ok.

 

Bruker håndboken for din maskin:

http://support.dell.com/support/edocs/systems/ins6400

 

Saken er at Intel prosessoren tåler glatt 150 grader før den feiler, og leeeenge før den tid slår Speedstep inn og senker ytelsen på prosessoren din.

 

Om viftene feiler er det bare og få de bytta på service avtalen din med Dell.

Lenke til kommentar

Min nye bærbar ligger på 55-65 grader, og muligens oppi 70-75 under spilling! Dette er ikke noe problem for den, så tror ikke din temp er noe farlig heller ;)

 

Hadde derimot en HP Nc6120 som kom opp i 90grader, og dette var litt værre. Løste problemet ganske bra ved å støvsuge og å sette inn no pasta...

Lenke til kommentar
Jeg har vurdert å kanskje sette på ny termisk pasta(goop) om mulig, men det ser ikke ut til at det er snakk om en kontaktflate mellom prosessoren og en evt. ribbe. Er virkelig rengjøring/støvsuging av hardwaren alt jeg kan gjøre? Hjelp.

 

Du bør ihverfall sjekke det med støv, det er gjerne der det sitter. Og det er mer du kan prøve ja, siterer meg selv:

 

 

Har du lagt inn nyeste bios? Minimert antallet kjørene prøgrammer? Sjekket at ingen proseser sluker mye cpu-kraft?

Du kan teste NHC for å underklokke prosessoren.

 

Bruke selv I9kfanGUI på min dell før, men hadde mer lykke med underklokkingen med NHC.

Lenke til kommentar

En annen ting du kan gjøre med NHC er undervolting. Hjalp med temp. på min laptop med en del grader.

 

Har hatt mange problemer med for høy temp. på min Acer Travelmate 3282. Måtte bytte vifte en gang pga overoppheting. Dårlig design. Vet om 2 til eiere som har måttet bytte vifte 2 ganger. Maskinen tåler rett og slett ikke å kjøre full hastighet (1.66GHz) på ett plant underlag.

 

Kjøpte en zalman kjølebrett.

Temperaturer:

 

Liten last. Lavest klokke. Med kjølebrett: 52c. (var på ca 45 i begynnelsen. støv tenker j.)

Maks last. -=- 65c

 

Liten last. Uten. 72c!

Max last. ikke testet. tipper 80-90.

 

Fritz0r:

Ifølge ddenne oversikten er max anbefalt cpu på en core T2300 100c.

Men, hvis de tåler 150c kan jeg øke shutdown temp til over 92c?

Lenke til kommentar

Ang. "Clock Modulation" på NHC: Jeg antar det er slik at den effekten senkes dersom jeg nedklokker prossesoren til lavere enn nåværende 100%, slik at temperaturen også senkes?

 

(Jeg bruker PC-en oftest til arbeid, musikk, film og surfing. Det mest krevende spillet jeg har nå er Stepmania. =P Ellers kan det hende jeg fyrer opp konvertering av musikk-/videofiler.)

Lenke til kommentar

Stemmer. Frekvens og spenning bestemmer effekt på en cpu. Så lenge du ikke har bruk for ytelse er det bare å ha den på det laveste. Men, uten NHC bruker moderne cpu-er å veksle frekvens dynamisk for å optimalisere strøm/effekt. Så det er ikke sikkert du merker så stor forskjell. Du setter bare en fast grense.

 

Det greieste er altså å ikke bruke NHC (hvis du ikke undervolter da disse verdiene holdes bare når NHC er på) for da er frekvensen dynamisk (tilpasser seg last) eller la den stå på "dynamic".

 

Du kan sjekke cpu hastighet på "min datamaskin" -> egenskaper. Hvis du åpnet vinduet mens cpu en var hardt belastet vil klokken være høy.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan være en engel og finne link til hvor jeg får lasta ned BIOS opdatering? Intel Core 2 Duo T7300 2Ghz, Vista Home Premium 32bit.

 

Jeg vet ikke helt hvordan det der funker:P

Jeg har jo en veldig ny laptop. Kjøpte den for litt over 2mnd siden. så syntes det er rart at den ikke har det opdatert fra før :p

Lenke til kommentar
Saken er at Intel prosessoren tåler glatt 150 grader før den feiler, og leeeenge før den tid slår Speedstep inn og senker ytelsen på prosessoren din.

 

 

Etter det jeg har lært i halvlederfysikk blir en silisiums-halvleder permanent ødelagt ved 125 grader celsius :)

 

funksjonen til Speedstep er vel å klokke ned prosessoren når man ikke trenger maks ytelse, og er ikke temperaturstyrt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...