Gå til innhold

Advarer Oink-brukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"har sagt at politiet er klare til å raide norske torrent-trackere."

Kilde på at det er snakk om å raide torrent-trackere, og ikke f.eks en DC hub?

 

Kilden er vel lenken til torrentfreak, ellers er jo gjerne slike sider hakket mer risikable en DC-hubber, så det er jo mest sannsynlig en tracker det er snakk om.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke særlig lurt for samfunnet å ignorere alle mindre alvorlige forbrytelser, bare fordi det finnes mer alvorlig forbrytelser som ikke oppklares.

Når det gjelder fildeling hadde det kanskje vært bedre for samfunnet å ignorere den type "kriminalitet". Har ikke sett noen politiske partier gå inn for legalisering av tagging akkurat.

-Visjoner-

Det kan såklart argumenteres for at det ikke burde være kriminelt i det hele tatt. Men om man tar i utgangspunkt i at det er (og bør) være kriminelt, så bør det også gjøres ihvertfall noe med det, selv om det finnes mer alvorlige forbrytelser. Men som du sier, så bør det kanskje komme på dagsordenen om man bør opprettholde lover som så store deler av befolkningen totalt ignorerer.

Vel, hvis du mener at "å gjøre noe med det" betyr å bøtlegge folk og behandle folk dem som kriminelle, så er jeg faktisk sterkt uenig i at det burde gjøres noe med det. Når en sak er såpass omdiskutert som denne, og faktisk en internasjonal politisk bevegelse er i ferd med å sette dette på dagsordenen, synes jeg myndigheter skal være litt avventende med å håndheve disse lovene for strengt. Spesielt med tanke på at det er sterke økonomiske interesser bak den skremselspolitikken og eksempelgjøringen vi ser. Dette ikke er motivert av idealisme, men penger og kontroll. Betenkelig.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning at de burde ta noen (om ikke alle) som har brukt fildelingstjenester som f.eks. Oink. Har man brutt en lov så skal man selfølgelig straffes for det. Men det er lov å bruke litt skjønn i straffeutmålingen.

Det er på ingen måte rettferdig at man må punge ut hundretusen vis av kroner for å ha lastet ned noen sanger.

 

Om lovgivningen i dag er grei eller ikke, er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel da hva som er hensikten. Hva tjener samfunnet på å drive skremsel overfor og innskrenke friheten til borgerne sine?

Godt spørsmål.

Men kan ikke helt skjønne hva det har med dette å gjøre?

Det handler om folk som lager cd-plater, filmer, spill osv som de skal selge, men som folk piratkopierer, slik at produsenten ikke tjener en dritt.

 

Noen her som liker å jobbe gratis?

Lenke til kommentar

Hvis folk ikke kjøper produktene, er det fordi de ikke vil ha dem. Selges produktene på en fornuftig måte, f.eks gjennom iTunes (Apple har skjønt tegninga) så tjener de faktisk penger.

 

Forøvrig kan jeg ikke si jeg har så mye medfølelse for produsenter. Det (teoretisk!) optimale hadde vært det at pengene gikk direkte til artist. Resten av bransjen kan gjerne slankes litt. Når man kommer med idiotiske ideer som dyre singler (EN låt) på små minnepinner, så fortjener bransjen faktisk å dø ut. Snakk om dårlig utnyttelse av teknologi.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Hvorfor har du ikke så mye til overs for produsenter? Hva er det de gjør som ikke er så viktig?

Step 1. Finn en ung og "kul" og delvis talentfull ungdom.

Step 2. Kjør vedkommende gjennom produksjonskværna. Sørg for at musikken likes av flest mulig, så salgspotensialet blir størst.

Step 3. Tjen millioner.

Lenke til kommentar

Jeg trodde at man rimelig trygg som torrent bruker, da "politiet" er selv nødt og laste ned en fil for og finne ut hvilken ip'er som laster på samme fil.

 

Og de derfor aldri ville kunne ta noen på dette ettersom at de har brutt samme lov selv?

 

Eller tar jeg feil her?

Lenke til kommentar
Jeg trodde at man rimelig trygg som torrent bruker, da "politiet" er selv nødt og laste ned en fil for og finne ut hvilken ip'er som laster på samme fil.

 

Og de derfor aldri ville kunne ta noen på dette ettersom at de har brutt samme lov selv?

 

Eller tar jeg feil her?

 

Ja, du tar feil, for det første er det representanter for selskapet som gjør det, og ikke politiet, så blir IPene sendt videre til ISPer o.l.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor har du ikke så mye til overs for produsenter? Hva er det de gjør som ikke er så viktig?

Step 1. Finn en ung og "kul" og delvis talentfull ungdom.

Step 2. Kjør vedkommende gjennom produksjonskværna. Sørg for at musikken likes av flest mulig, så salgspotensialet blir størst.

Step 3. Tjen millioner.

Mhm, dette er det eneste produsenter driver med. Og alle lykkes. For noen igler.

 

:roll:

Lenke til kommentar
Jeg trodde at man rimelig trygg som torrent bruker, da "politiet" er selv nødt og laste ned en fil for og finne ut hvilken ip'er som laster på samme fil.

 

Og de derfor aldri ville kunne ta noen på dette ettersom at de har brutt samme lov selv?

 

Eller tar jeg feil her?

 

Ja, du tar feil, for det første er det representanter for selskapet som gjør det, og ikke politiet, så blir IPene sendt videre til ISPer o.l.

 

AtW

 

Netopp derfor jeg hadde Politiet i " tegn, ettersom at det neppe er de..

 

MEn uansett så bryter jo de selv loven for og hente inn informasjonen, og da vil jo slikt neppe holde i en eventuell rettsak osv?

Lenke til kommentar
Jeg trodde at man rimelig trygg som torrent bruker, da "politiet" er selv nødt og laste ned en fil for og finne ut hvilken ip'er som laster på samme fil.

 

Og de derfor aldri ville kunne ta noen på dette ettersom at de har brutt samme lov selv?

 

Eller tar jeg feil her?

 

Ja, du tar feil, for det første er det representanter for selskapet som gjør det, og ikke politiet, så blir IPene sendt videre til ISPer o.l.

 

AtW

 

Netopp derfor jeg hadde Politiet i " tegn, ettersom at det neppe er de..

 

MEn uansett så bryter jo de selv loven for og hente inn informasjonen, og da vil jo slikt neppe holde i en eventuell rettsak osv?

 

Nei det gjør de ikke, og jo det holder fint i en rettsak (dvs det kan jo hende det ikke holder av andre grunner, men akkurat den delen gjør ikke at det ikke holder i en rettsak)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...